č •Epilepsie •Šílenství •Překousnutí jazyka •Křeč •Odvrácená tvář člověka •Démon •Utrpení a soucit • Divák se vciťuje A: OBRAZ JAKO VÝRAZ - problematika autora, národa a humanismu Šalda, F. X.: Násilník snu. Několik glos k dílu E. Munchovu, Volné směry IX (1904-1905). •F. X. Šalda (1867-1937) •– umělecká kritika (klíčová výstava Muchových děl 1905 v Praze) •– jazyk textu paralelní k výrazu díla •– hledání původnosti, autorské (národní???) „rasy“, podstaty • •B: OBRAZ JAKO ZÁZNAM „SEDIMENTACE / KRYSTLIZACE“ •Aby Warburg (1866-1929) •formule patosu: „kulturně přetvořené a kódované inscenování emocí, afektů a vášní“ •pathos – (řec. utrpení) jako rétorický/umělecký prostředek „snažící se v divákovi vzbudit emoce (lítost, soucit, něhu)“ • • • JAZYK • •F. X. Šalda: Géniova mateřština • •Národní svéráz? Herder: Volksgeist, Hegel: vývoj absolutního světového ducha, Carl Schnaase: Geschichte der bildende Kunst (1843-1864), problematika národního stylu • •Jazyky míst (chladné a horké povahy, latinské a barbarské-severské), dob (dvorská změkčilost a absolutistický-totalitní klasicismus), jazyk pocitů a touhy (abstrakce x vcítění) • •Rukopis a tahy štětce jako autorská stylistika (znalectví kresby) • •Roland Barthes: Nulový stupeň rukopisu vs. Walter Benjamin: Autor jako producent. • •M. Foucault: autor, který zasahuje do discourse. • •Lacan: „subjektivita je zásadné nestálá a proměňuje se“ • •5. 2. – 12. 3. výstava SVU Mánes – Edvard Munch (74 obrazů, 46 grafik, 1 pastel) Edvard Munch - Inheritance Munch-deadmotherchild-1897 Munch-Death in the Sickroom Munch-sick-child-1895 •„fantomatická rodinná dramata střízlivě studené hrůzy a jakési strašidelné nudy (…) starého Strindberga“ •L. Janáček: Jenúfa (premiéra v Brně 1904): „Jakoby sem smrť načuhovala!“ •5. 2. – 12. 3. výstava SVU Mánes – Edvard Munch (74 obrazů, 46 grafik, 1 pastel) edvard-munch-woman-in-3-stages-litho munch_vampire •5. 2. – 12. 3. výstava SVU Mánes – Edvard Munch (74 obrazů, 46 grafik, 1 pastel) Munch-morning-after-1894 Munch-puberty-1894 •5. 2. – 12. 3. výstava SVU Mánes – Edvard Munch (74 obrazů, 46 grafik, 1 pastel) Edvard Munch - Melancholy munch_melancholy_1892 Munch-u jezera munch-žárlivost •„vypravuje román svých citů •(…) •psychologická paradigmata“ •…nebo „satiry a panflety“? Edvard Munch - Train Smoke Munch-red-virginia-creeper-1900 •„barva jest více než barvou: kamenem ve stavbě, který nese a je nesen…“ •„barva mu není pouhým měnným jevem světla, náhodným a daným podkladem pro život světla a atmosféry a tedy čímsi relativním, nýbrž samou podstatnou věcí: poznáním absolutním a vnitřním jako jest poznání hudební.“ Diego_Velázquez_017 velazquez_christ •„jak tiše a čistě leží jeho pozorující pohled na věcech“ „Rasa“ malby? Giorgione-samson-captured-by-the-philistines •Giorgione: Samson chycen filištýnskými •Tizian: Lukrécie Tiziano Veccello-christ_savior •Tizian: Svatý Salvátor (Spasitel) Tizian_Lucretia_commits_suicide_1515 Gauguin-christ-in-garden-1889 •Paul Gauguin: Kristus na Olivetské hoře, 1889. • VanGogh •Vincent van Gogh: Pšeničné pole, 80. léta 19. století. Munch-red-virginia-creeper-1900 •BARVA JAKO TÓN: • „poznání absolutní a vnitřní jako jest poznání hudební“ •„Absolutní výtvarná potence“ •„Žhavý výtrysk temných tvárných sil rasy •„Absolutní barbarská nádhera“ •„Psychologická paradigmata“ • •Denkraum •Der Bilderatlas Mnemosyne (1928-1929) B: OBRAZ JAKO ZÁZNAM „SEDIMENTACE / KRYSTLIZACE“ •Aby Warburg (1866-1929) • •formule patosu: „kulturně přetvořené a kódované inscenování emocí, afektů a vášní“: „Nachleben“ (pozůstatky) např. gesta, nastavení figury, etc. (psychologie tělesné exprese) • •Georges Didi-Hubermann: L´Image survivante (1982) • • •pathos – (řec. utrpení) jako rétorický/umělecký prostředek „snažící se v divákovi vzbudit emoce (lítost, soucit, něhu)“ • Výsledek obrázku pro Ludwig Gies Krucifix church of St. Mary in Lübeck •Ludwig Gies: Krucifix (pomník cti padlým vojákům světové války), 1921, kostel P. Marie v Lübecku, Německo. •J.V. Myslbek: Ukřižovaný v Kamenici (1885) •Morový krucifix z Kremnice, 1709 •Přemyslovský krucifix z Jihlavy (1. pol. 14. století) Erich-Haeckel-ZweiMaenneramTisch-1912 •Erich Haeckel: Dva muži u stolu (1912). hans_holbein_younger-body_of_dead_christ-1521 •Hans Holbein ml.: Mrtvý Kristus, 1521. Grünwald-crucifixion •Mathias Grünewald: Ukřižování, Issenheimský oltář. •Edward Kienholz: Sollie 17 (1979) • P9170062 PB180012 •patos destrukce •„jinde“ • P8230041 • P8180108