Fotografie atget4 atget3 Zdroje •Liz Wells (ed.), Photography: A Critical Introduction, London, New York 2001, 2002. •Susan Sontagová, O fotografii. Brno – Litomyšl 2002. •Jaroslav Anděl, Příběh moderního média. Česká foto-grafie 1840–1950. Praha 2004. •Karel Císař (ed.), Co je fotografie? Praha 2004. •Roland Barthes, Světlá komora: poznámka k fotografii. Edited by Miroslav Petříček. Vyd. 2., upr. Praha 2005. •Marta Filipová – Matthew Rampley (eds.), Možnosti vizuálních studií. Obrazy-texty-interpretace. Brno 2007. •Za velkou část textových podkladů pro tuto prezentaci patří dík Mgr. Jiřímu Pátkovi z Moravské galerie v Brně. • •Foto na předchozím snímku: Eugéne Atget r. 1908 a 1925. Co je fotografie? •z řec. fós, fótos = světlo, grafein = rýt, psát •tužka přírody •zrcadlo s pamětí •stopa reality •věčná konzerva právě přítomného času •sdělení bez kódu •Tradiční teoretické uvažování o fotografii: je otis-kem skutečnosti, ale zároveň je schopna umělec-kého výrazu. Nové přístupy: W. Benjamin, R. Barthes, S. Sontagová aj. Camera obscura •Černý box s malým otvorem v jedné stěně. Otvorem se na vnitřní stranu promítá vnější obraz. Camera obscura sloužila orientálním učencům už asi v 11. století jako pomůcka pro pozorování jevů na obloze. Rovněž byla pomůckou pro zábavu a obveselení. Seriózně ji používali ke svým zkoumá-ním Roger Bacon, Leonardo da Vinci ad. V okamžiku objevu lineární perspektivy byla využívána jako pomůcka pro malíře, sloužící k co nejdokonalejšímu zobrazení předlohy. •Tradičně bývá spojována s vynálezem fotografie, a to i přesto, že nikdy nevyužívala ani chemismu, ani neposkyto-vala přesné mechanické zachycení promítaného. camera_obscura Exkurz: Využití projekčních optických pomůcek v malířství? •David Hockney, The Secret Knowledge. Rediscovering the Lost Techniques of the Old Masters (2001), česky Tajemství starých mistrů (2003) •Autor se snaží doložit, že realistické efekty, jichž začali vy-užívat nizozemští mistři 15. století a které v další tradici ev-ropského malířství hrály důležitou roli, byly vytvářeny za po-moci optických pomůcek umožňujících projekci zobrazeného. •Kritika jeho tezí jako nedostatečně doložených, např. Suzan Sontag psala o „warholizaci malířství“. Lotto •Lorenzo Lotto, Manžel a manželka, 1523, detail obrazu •Hockney a fyzik Falco dokazují, že vyso-ká míra realismu musela být dosažena za pomoci optických pomůcek. http://www.optics.arizona.edu/SSD/art-optics/scientific.html Počátky fotografie •Daguerrotyp, 1839 Calotyp, 1841 •Louis Daguerre Hippolyte Bayard •Nicephore Niepce Fox Talbot •Daguerre, Zátiší v ateliéru, 1837 Bayard, Autoportrét jako utopený muž, 1840 • Daguerre zátiší 1837 Bayard SP Rozdíl mezi daguerrotypem a calotypem •Daguerrotyp je fotografický obraz na měděné postříbřené destičce. Jako takový je unikát. Technika daguerrotypu nefunguje jako multiplikační. R. 1839 ji vynalezl Louis Jacques Mandé Daguerre. •Calotyp vynalezl r. 1841 William Henry Fox Talbot. Pracuje na principu negativ-pozitiv a je tedy teoreticky schopen poskytnout neomezené množství kopií. •Daguerrovým předchůdcem byl Joseph Nicéphor Niépce, francouzský badatel v oblasti fotografie, který dělal první pokusy s kovovou desku zcitlivělou asfaltem. Od něj pochází první známý fotografický obraz z r. 1826. Později na základě smlouvy sdělil Mandé Daguerrovi své poznatky a on částečně na jejich základě vynalezl daguerrotyp. V té době byl už Niépce po smrti. První známá fotografie: J. N. Niépce, 1826 niepce Polotónová reprodukce a rotační hlubotisk •R. 1890 patentoval Karel Klíč rotační hlubotisk, který umožnil polotónovou reprodukci, a tím i využití fotografie v tištěných médiích. •Od tohoto momentu se fotografie jako „objektivní obraz“ stává vlivným nástrojem formování společenského vědomí. Do této doby sice sloužila jako novinová ilustrace, ale zprostředkovaně, prací zručného rytce byla přenesena na matrici ze zimo-strázového dřeva. • Zlatý věk fotožurnalismu 30.-60. léta 20. stol. Vu, Illustration, Life … Mladý svět bradley-life-cover-1950 man-ray~s600x600 Týdeník Life ve 40.-60. letech Gordon Parks: „Fotoaparát je mou zbraní proti věcem, které kdekoli ve vesmíru nemám rád, a nástrojem, jak ukážu krásné věci kdekoli ve vesmíru.“ GordonParksLife04291945 GordonParksLife10231970 Rozšíření fotografie mezi amatéry • •Podnikatel Georg Eastman nabídl veřejnosti v r. 1888 malý, levný a snadno ovladatelný fotoaparát (Kodak No 1), který opatřil dokonalým postprodukčním servisem. Jeho heslo: „Vy zmáčknete knoflík, my uděláme zbytek.“ •Zákazník vyfotografoval daný počet snímků, který byl k dispozici v aparátu, odeslal aparát do laboratoře, kde mu vyvolali snímky a zaslali mu je zpět spolu s aparátem a nově nabitým filmem. Tak vstoupilo fotografování do nejširších vrstev obyvatelstva. •Susan Sontagová, O fotografii, 1973 (české vydání 2002): „Od nedávna má fotografie tak široké uplatnění, že ji většina lidí neprovozuje jako umění. Je hlavně společen-ským ritem, obranou před úzkostí a prostředkem moci.“ • Hnutí umělecké fotografie Piktorialismus •V Evropě se ve 2. polovině 19. století formuje tzv. hnutí umělec-ké fotografie (Kunstphotographie). Má vpodstatě spolkový cha-rakter vtělený do Camera klubů (stanovy, schůze, výlety, výsta-vy). Hnutí nalezlo odezvu v bohatší části společnosti (lékaři, bankéři, továrníci, důstojníci atd.), jeho ambicí bylo postavit foto-grafii jako mechanické zobrazení na roveň tradičnímu výtvarné-mu umění. Jeho propagátorem a teoretikem byl Alfred Lichtwark, ředitel hamburské Kunsthalle. Už v 90. letech mělo hnutí slušnou základnu v mnoha evropských městech (Vídeň, Berlín atd.). •Piktorialismus, jehož počátky spadají do doby kolem 1860, půso-bil především v době secese. Vyjadřuje touhu přiblížit fotografii malířství. Dělo se tak nejen prostřednictvím zobrazovacích schémat, která čerpají z tradičních žánrů: krajina, zátiší atd., ale i vizuální podobou fotografického printu. Ten byl pomocí tzv. tvárných technik (bromolejotisk, olejotisk, pigment, gumotisk) stylizován do grafické podoby. Šlo o to zakrýt veristickou podobu fotografie. Obsahově mnohdy těžil ze secesní symboliky. Fotografie soutěží s malířstvím: Adam Salomon, Portrét Jeana Jacquese Ampéra cca 1860 Salomon ampere Piktorialistická fotografie Henry Peach Robinson, Fading away, 1858 František Drtikol Salome 1913 bromolejotisk drtikol 1913 Nová fotografie •Modernistická vize fotografie, která vidí ve fotografii současné médium, držící krok s moderní dobou. Nová fotografie v podstatě vylučuje ideály umělecké fotografie, hlavně striktně odmítá metodu ušlechtilých fotografických tisků, stylizujících fotografii do postavení, které jí není vlastní. Fotografie nemusí napodobovat malířství, protože má vlastní specifika a z nich vycházející poslání. Aktuální se stávají takové druhy fotografie jako vědecká fotografie, mikro a makrofotografie, rentgenogram, fotogram atd. •Silným impulsem pro novou fotografii v Evropě byla výsta-va Film und Foto ve Stuttgartu, 1929. Ta inspirovala i domá-cí fotografii a v Praze byly realizovány dvě výstavy nové fotografie v l. 1930 a 1931, na nichž se sešla celá domácí fotografická avantgarda. Klíčové postavy české avantgardy přelomu 20. a 30. let: Alexandr Hackenschmied, Jaromír Funke, Josef Sudek, Jaroslav Rössler a další. Domácí moder-ní fotografie vyšla z amatérských fotografických klubů. • •Film und Foto •Plakát výstavy •Foto •Willi Ruge, 1929 •Alexandr Hackenschmied •Paříž, 1939 •Josef Sudek, bez názvu, 30. léta Jaromír Funke Fotoportrét, cca 1930 Kompozice, 1927 funke 1927 funke cca 1930