„Pecunia non olet“ edTech a korporace, komerční vzdělávání, podnikání ve vzdělávání, jak založit školu či školské zařízení Učící se společnost 2017 Michal Černý Prolog - školné šUrčitou motivací pro aktivnější přístup může být poměrně vysoké školné nebo zaměření na psaní esejí, nikoliv memorování. š„Placení školného není řešením. Kde se platí v Evropě opravdové školné? Jen v Anglii. Na evropských školách platí studenti přibližně sto až dvě stě euro, což není tak vysoká částka, aby byla důvodem vyšší motivace.“ š šTomáš Zima Normativ a vysoké školy šOd roku 2004 existuje ještě koeficient 5,90 pro nejnáročnější obory Vzdělávání a peníze š„V roce 2012 vynaložily země OECD na vzdělávání (z veřejných i soukromých zdrojů) na úrovni primárního až terciárního vzdělávání v průměru 5,3 % svého HDP, 11 zemí vynaložilo více než 6 % (Kanada, Chile, Kolumbie, Island, Izrael, Korea, Nový Zéland, Norsko, Jižní Afrika, Spojené království a USA). Česká republika se řadí do podprůměru, na primární až terciární úroveň vzdělávání v roce 2012 vynaložila 4,4 % HDP. (zdroj) šPoměr soukromých a veřejných zdrojů je všude přibližně stejný 7:1 ve prospěch veřejných rozpočtů. Vzdělávání a peníze šVe školství chybí peníze na: šPlaty šPomůcky a další vybavení šMenší skupiny studentů šPedagogické asistenty šŠkolní psychology š… šKde ale brát a nekrást? šSoukromé zdroje šNeziskové projekty (jiná variance soukromých zdrojů) šNavýšení rozpočtu šŠkolné či zápisné šHledat cesty ke snížení nákladů (online vzdělávání?) šZkrátit docházku š??? Soukromé školy v ČR šHistoricky nedobrá pověst se zásadně zlepšuje šVysoký zájem o alternativní vzdělávání zatím především u základních škol šCca 2 % žáků ZŠ chodí do soukromých škol, v Praze a Brně více. šRozvoj alternativních přístupů, schémat, pedagogik, ale také pocit kvality, jiného přístupu atp. Soukromé školy v ČR šV poslední době náročnější zakládání – lze zvažovat kapacitu okolních škol, tedy nejde o plně tržní prostředí šPro založení je třeba mít prostory, ředitele (alespoň in fieri) a učitele, ŠVP šZajímavý fenomén: šŠkoly a školky zakládané rodiči šŠkoly jako velké podnikatelské projekty (SCIO, Heuréka, Labyrinth,…) šBěžné soukromé školy Soukromé české vysoké školy šMetropolitní univerzita Praha, o.p.s. (2001 – 5100 studentů) šUniverzita Jana Amose Komenského Praha, s.r.o. (2001 – 3500 studentů) šVysoká škola finanční a správní, a.s. (199 – 3700 studentů) š.... š šObecná kritika: šNízká kvalita studia šVelký počet studentů šDegradace trhu a titulů šAle: šPočet studentů není nijak dramatický šTři školy univerzitního typu mají zcela standardní strukturu i výsledky šJsou schopné reagovat pružněji na poptávku studentů po nových oborech šProblémem jsou mezinárodní univerzity s těmi si nevíme rady,… Podnikání nejsou jen velké školy… šZákladní umělecké školy šŠkolky šŠkolská zařízení šAutoškoly šJazykové školy (s právem státní závěrečné zkoušky,…) šCentra volného času š… š šVe všech oblastech je vysoký podíl soukromého vzdělávání š Vzdělávání a korporace š Různé vstupy šIntel a téma AI: dáme vám kurz a nejlepší si vyzobeme k nám. šMicrosoft, Google: dáme školám zadarmo naše služby a naučíme studenty s nimi pracovat šPráce s učiteli šGoogle a Microsoft Edu Groups – různé přístupy (od shora dolů nebo od zdola nahoru) šSnaha ovlivnit celé vzdělávání (SPO chce více technických středoškoláků) šVlastnění vzdělávacích institucí Děkuji za pozornost š