141 *Jaký má váš život smysl? *Uveďte alespoň tři dobré důvody k vaší existenci *Co hodláte dělat se svým životem? *Jaký je váš význam pro svět? Smysl života Jmenujte alespoň tři dobré důvody k vaší existenci Plán bytí pro další období Trváte na další existenci? Váš význam pro vesmír 142 * Fantastická povídka jako celek je literární fikce. Na rozdíl od běžné literární fikce, jak ji předkládá literatura, jež se definuje jako nápodoba skutečnosti, je však ve fantastické povídce jedna část této fikce v souladu s běžným obrazem skutečnosti, je racionálně přijatelná jako její umělecké ztvárnění a jeví se jako pravděpodobná, zatímco její druhá část se dostává do příkrého rozporu s běžným obrazem skutečnosti a je neslučitelná s horizontem chápání doby. Přitom – a to je velmi důležitá poznámka – obě dvě části fikce jsou ve fantastické povídce podány jako zcela rovnocenné složky. Jiří Šrámek: Morfologie fantastické povídky. Brno: Masarykova univerzita, s. 14. dr. Michal Fránek: Fantaskní motivy v české próze druhé poloviny 19 století, in Na rozhraní světů: Fantastická literatura v mezioborovém zkoumání, 2016 1. Zdánlivě fantastické projevy, které se v průběhu děje racionálně vysvětlí za pomoci logického myšlenkového pochodu (osvícenský román hrůzy A. Radcliffové, romány W. Scotta, román detektivní, většina díla E. A. Poea). 2. V opozici k prvnímu typu zásadně alogický, pěstovala jej především romantika (zvláště E. T. A. Hoffmann) a zdůrazňovala naopak hru nespoutané fantazie proti diktátu střízlivého rozumu: „Jestliže základním znakem fantastiky směřující k realismu byla důsledná racionalistická logičnost, charakteristikem fantastiky romantické je její alogičnost, možno přímo říci protilogičnost. Romantikové se nesnaží učinit své fikce přijatelné rozumovému uvažování, nýbrž naopak zdůrazňují jejich zvláštní svět, svět jiných dimenzí a jiných zákonů. Čím iluze je nepravděpodobnější, tím je pravdivější.“ 3. Utopie, inspirovaná nejprve okultismem a později vědeckým pokrokem, který „tak mnohý vděčný námět fantastické literatury přesunul ze sféry nadpřirozena do sféry budoucích možností“ a umožnil tak vznik science- fiction. 4. Typ čtvrtý využívá fantaskní motivy se satirickým záměrem. Karel Krejčí: „Arbes a Zeyer“; in idem: Česká literatura a kulturní proudy evropské. Praha: Československý spisovatel 1975, s. 325-326 * * *Karel Pleskač - Život na Měsíci (Bellmann 1881) *Jakub Arbes – ROMANETA (Newtonův mozek, 1877, Svatý Xaverius, 1873) *Tajemný příběh X vědecké rozuzlení *Jan Neruda – Písně kosmické *Poznání, polidštění vesmíru, rozvoj vědy a techniky *Svatopluk Čech - Pravý výlet pana Broučka do měsíce (1887) Nový epochální výlet pana Broučka, tentokrát do XV. století (1888) *Na novém světě, 1905 (Červánky) *Karel Hloucha – Podivuhodné Jiříčkovo cestování (1907), Zakletá země (1910) ČESKÝ VERNE - pro mládež *VĚDECKOFANTASTICKÁ LITERATURA *Metod Suchdolský – Rusové na Martu (1909) *Romantický příběh, naivní kouzlo *František V. Pavlovský – Zemí (1910) Technika, spekulace 20 tisíc mil pod mořem Povídky s tajemstvím Sen 144 145 * *1883-1924, posmrtná vydání - nj *„Když se Řehoř Samsa jednou ráno probudil z nepokojných snů, shledal, že se v posteli proměnil v jakýsi nestvůrný hmyz.“ *„Pojďte se podívat, ono to chcíplo; leží to tam dočista chcíplé!“ *Tragický příběh x komedie? *(Stanley Corngold: The Commentators' Despair: The Interpretation of Kafka's "Metamorphosis, 1973) *Proces *Zámek *Amerika * *1920 – R.U.R. (Rossumovi univerzální roboti) *1922 – Krakatit *1922 – Továrna na absolutno *1936 – Válka s mloky *1937 – Bílá nemoc * Josef Čapek * ROBOT *Systém (Krakonošova zahrada, 1918) *Inspirace *Témata *Závažnost *Výpovědní hodnota SF motivů *Zobecnění – manipulovatelnost davu, odpovědnost… ALEGORIE VAROVÁNÍ Odpovědnost vědce Vášeň – rovnováha Mocichtivost Sobectví Lidskost 146 147 * *Většina zařazených prací psána v letech 1908-1911 * Celý svět je pouze surovina. Celý svět není než nezpracovanou hmotou. Nebesa i země, lidstvo, čas, prostor a nekonečnost, všechno je jen surovina. Pánové, úkolem industrie je zpracovat celý svět. Svět se musí stát tovarem!…Nic nás nesmí zdržovat. Dělník se musí státi strojem, aby se prostě točil. Každá myšlenka je porušení kázně! ... Dělníkova duše není pouhý stroj; proto se musí odstranit… Každý dělník má u mne ustláno v blahobytu, omezení a pravidelnosti. Každý si je roven jako článek v elektrické baterii. Založil jsem dělnická kasárna. Každý dělník má pro sebe celu, všechny ty buňky jsou navlas stejné; každý má stejné požitky, stejné hodinky a stejné sny; nikdo nemá druhému čeho říci, oč poprosit a čeho udělit — ještě okamžik, pánové. Obklopil jsem je nudou, dostatkem, netečností, pohodlím a čistotou. *Žena vzněcuje city estetické, rodinné, etické, spo-lečenské, romantické, poetické a všeobecně kulturní. Ano, pánové, i ve mně; vím to z vlastní zkušenosti. Žena je, ah! Žena je nepřítelkyní každého systému. Žena, pánové — jen okamžik, prosím. Proto dovolím dělníkům ženu jednou za čas; mistrům každý třetí den, kovodělníkům jednou týdně…a to vůbec jen v noci, za úplné tmy, aby nespatřili její krásy a nedoznali estetického vzrušení; hola, pánové, slyšíte ještě? — Aby nepocítili estetického či mravního vzrušení nebo vůbec něčeho vyššího a — * * (1898 – 1923) *Epigramy – havlíčkovská tradice politické satiry – kritika raného kapitalismu, pravicové politiky, monarchie, mocichtivosti... *„Interpretace” manifestu Mým národům *Velkovýroba ctnosti (1922) *Matador Chryzopras a Vampyr Argyropras *Závody v lidumilství *„SF“ prvek – ctnost jako elektřině podobná substance *Z lidských mozků – opačný náboj (Leydenské lahve) Básník Haussmann, mlád jak kotě, umřel tady na souchotě. „Bylo vždy mým nejvroucnějším přáním, viděti milovanou moji zemi ozářenou sluncem věčného míru, a proto jsem se úzkostlivě varoval každé příležitosti, která by mohla klidný její vývoj porušiti a ve svých důsledcích snad i válku vyvolati… “ Bylo vždy mým nejvroucnějším přáním ... válku vyvolati. Satira Alegorie 148 * *(1892 – 1972) *Realistická i fantastická tvorba * Barák smrti (1922): Poselství z hvězd (Apoštol) – nesnesitelný svět → horečnaté vidiny jako naděje *Dům o 1000 patrech (1929) – Horečka *Prolínání snu a skutečnosti – surrealismus, tyfus *Tíživost, černý humor *Metafora a alegorie, Antiutopický svět – diktátor, odraz chaosu a zasažení válkou, kapitalismus (levicový autor) *Studie společnosti i podvědomí jedince – hledání ztracené identity, paměti, neviditelnost, iniciační román *Zrcadlo, které se opožďuje (1927) - povídky, rozštěpení osobnosti *Pokládán za jednoho ze zakladatelů české science fiction *ALEGORIE, SEN, ROZDVOJENÍ OSOBNOSTI, HALUCINACE SEN Sen? Skutečnost? 149 * *(1881– 1961) *Vědecko-fantastická romantika *Zaměřeno na mladé čtenáře *Dobrodružství a vynálezy *Barvitost a vynalézavost – bez konkurence *Kapitán Nemo I-III * Zápas s nebem I-III – vesmír *Většina jeho díla vychází po II. světové válce znovu – 60/70, 90. léta *Jednoduchost (postavy, prostředí) X chaotičnost (kompozice, motivy, dějové linie) + stylistická neobratnost *Umělecká nedostatečnost X přináší SF motivy ve stejné době jako se objevují v USA i dříve – nezávisle na nich O. Neff – Troska naučil české publikum číst sci-fi žánrovou 150 151 *Babylonská věž - Arnošt Czech z Czechenherzu, 1944 *Já, spravedlnost – Miroslav Hanuš 1946 *Zfilmováno 1967 * *Po 1948 Literatura non grata *Pozdní 50. léta Nástroj politické propagandy + romanticko-dobrodružné příběhy *60. léta Autorská reflexe reality – méně zábavné, větší přesah (Josef Nesvadba) *70. léta Stagnace← Okupace SSSR+ nedostatek kvalitní SF literatury *80. léta RENASANCE SF← řada entusiastických * autorů, redaktorů, čtenářů * + zrození československého fandomu 152 * *Po pádu stalinismu (polovina 50. let) – mírné uvolnění poměrů *Image: komunistická společnost realizuje gigantické vědeckotechnické projekty (jež rozdrobenost, chaos a sobectví kapitalismu nedokáže uskutečnit). *Kosmické cesty - vyžadují dlouhodobé plánování (Západ dle propagandy – zaměřen na rychlý zisk) *SSSR – rychle vzniká několik knižních edic pro Vědeckou fantastiku →  jedna i u nás v rámci Státního nakladatelství dětské knihy *Romanticko-dobrodružná četba *Cílí na mladé čtenáře, prvoplánovost, klišé *Technologický optimismus *Komunistická agitace *Vývoj raketové techniky a kosmonautiky - Sputnik Kulturní suchopár, žádanost 153 * * (1898 - 1973) *Profesor radiologie a atmosférické radiologie UK, jaderná fyzika, kosmické záření *Autor populárně-vědeckých a beletristických knih pro mládež *1928 – vzducholoď Italia – přelet severního pólu *Beletrie – 28 titulů * Tajemství polárního moře (1942) *Kletba zlata (1942), Na sever od Zambezi (1946), *Rádium a paprsky X (1928), Atom děsí svět (1947), Atomy dnes a zítra (1962) *Vynález soliditu (odolná a lehká slitina), zrada, spiknutí, chlapecký hrdina – nenáročnost – obliba – hlad po romantice, povzbuzení v těžkých časech. Skutečnost – bloudění, samota, zoufalství i naděje *Akce L – 1. česká Hard SF – naučné, traktát, chabá beletrizace - VLIV VĚDA A DOBRODRUŽSTVÍ Trosečníci na kře ledové (1928) 154 * * (1926–2005) * lékař a spisovatel, individuální a skupinová psychoterapie, cesty po Asii, USA – První zpráva z Prahy, 1991 (Tajná zpráva z Prahy, 1978) *Překlady básní a divadelní hry – posléze se soustředí na SF povídky *Fikční svět jako laboratoř – ETIKA, MORÁLKA, FILOZOFIE *Postavy i příběh spíše načrtnuty *Text jako lékařská zpráva – vypravěč jako pozorovatel *„Vracel se k Aleně zcela vyčerpaný. A cestou pořád musel myslet na tu fotku. Ovšemže se říká teoreticky a tak dále, ale sám si nemůže uvědomit, že by ke své matce něco sexuálního cítil. Spíš mu začala být po pubertě svým pusinkováním protivná. S otcem se ovšem snášel špatně, to je pravda, žárlil, že je hezčí, teatrálnější, obdivovanější. A Beneše skoro nenáviděl. Od toho prvního kázání nad bábovkou. Státník, který se sám pořád přesvědčuje. Šašek, který neví, že působí komicky! Cítí tak vše kvůli matce?“ (NESVADBA 2002: 181). Podřízeno myšlence 155 *Einsteinův mozek, 1960, Výprava opačným směrem, 1962, Poslední cesty kapitána Nema, 1966 *Peklo Beneš, 2002 *Povídky v zahraničních antologiích, sbírky povídek v USA, VB, DE *Scénárista – Zabil jsem Einsteina, pánové, 1969, Pane, vy jste vdova, 1970, Zítra vstanu a opařím se čajem, 1977 *Propagace SF – nevyhlášený oficiální mluvčí české SF (do O. Neffa) * Předseda Sekce pro vědeckofantastickou literaturu při Svazu spisovatelů, zástupce české SF na světových kongresech, předseda české sekce World SF… Alternativní historie, dvojnictví, dvě reality, nespolehlivost paměti, smyslů 156 * *(1926–1978) *lékař, spisovatel, záhadolog *Desítky knih *populárně naučné, VFL, fotografie *Přímluva za budoucnost 1978 - Literární měsíčník. Praha: Československý spisovatel. Čís. 6. S. 66-71 *Srovnání se stavem na Západě – stovky titulů, statisícové náklady… X propaganda antikomunistických idejí. Cíl SF: vytvoření „Ideálu člověka“, „V celku však bylo až dosud učiněno žalostně málo pro oponování představě, že vrcholem lidského vývoje jsou a zůstanou zpěváčci pop-music.“ VFL – mocný umělecký a ideologický nástroj – nutnost vhodných podmínek → výzva k podpoře VFL, zakládání klubů, vznik samostatné edice, komunity fanoušků, literárního časopisu. Překladatel – Erich von Däniken: Vzpomínky na budoucnost (1968,9) MYSTIFIKÁTOR 157 *Napětí, čtivost, vtip *Tušení stínu (1974), *Tušení souvislostí (1978), Tušení světla (Fragment 1992) *Cesta slepých ptáků, Runa Rider, Sluneční jezero (1964-68) – SF Verneovská inspirace (struktura pouti po podivuhodných epizodách) – moderní styl: souvislý tok vyprávění – KOLÁŽ osobních výpovědí účastníků, rozhovory s odborníky, dopisy, útržky deníků, novinové zprávy, telegramy, dokumentární fotografie → fiktivní non-fiction Různorodost, neučesanost, uspěchanost – netrpělivost autora „Sci-fi se dělá všelijak, ale já jsem proti fantazírování, to je snadné a nezajímavé. Jsem pro non fiction i v tomto žánru. Jeho dobři autoři ve mně pořád znovu budí úžas svou jasnozřivostí. Ovládají umění odvodit logické a seriózní argumenty z přísných faktů.“ Blázni z Hepteridy (1980) – VESMÍRNÁ OPERA, rekvizity: cesta časem, mimozemšťané, mimoprostor, vševesmírná unie… „Polidštění budoucnosti“ – situační i slovní humor, hrdinové s lidskými chybami a strastmi – nedokonalost lidí i budoucího světa. Vysněné vynálezy jako nudná součást běžného života… INSPIRACE X 158