JS 2018 Ingrid Čejková Struktura: 2. 3. Didaktika (Čejková) 16. 3. Výukové cíle (Čejková) 13. 4. Metody a formy výuky (Brücknerová) 11. 5. Zpětná vazba a reflexe v práci učitele (Brücknerová) Ukončení: Písemný test s pěti otevřenými otázkami z výuky. Povinná literatura: G. Petty: Moderní vyučování Docházka Pedagogika: spíše vědomosti vs. Didaktika: spíše dovednosti = docházka je žádaná Teorie vyučování Školní didaktika Obecná didaktika Oborová didaktika Během pěti minut si promyslete, co a jak byste nás tady mohli naučit. Pak nás to během pěti minut naučte. Plánování výuky Cíle výuky Učivo a učebnice Organizační formy výuky Metody výuky Didaktické prostředky Hodnocení a vzdělávací výsledky Řízení třídy Učitel, žák a školní třída … Představte si své absolventy, jací by měli být (co by měli vědět, umět, dokázat…) a jak toho docílíte skrze svou výuku? učivo Metafora osvojování Metafora vytváření Metafora participace Spiritualistické Personalistické Kognitivně psychologické Technologické Sociokognitivní Sociální Akademické Kognitivně psychologická teorie je často v odborné literatuře označována jako konstruktivistická. Jejím základním cílem není transmisivní předávání a osvojování poznatků, ale jejich objevování a konstruování samotnými žáky na základě jejich dosavadních zkušeností a dovedností. Důraz je kladen na variabilitu myšlení a relativitu poznání, pohled z různých úhlů, na postupné přibližování pravdě. Ve výuce se proto klade důraz na žákovu aktivní tvůrčí činnost, různost výukových metod a organizačních forem, na motivaci a zájem žáků, na změnu vztahu mezi učitelem a žákem. 1. Nezaměřuje se pouze na předávání informací žákům, ale i na propojování poznatků, kterými žáci již disponují. 2. Učivo je předkládáno z různých hledisek, učitel využívá různých metod pro prezentaci učiva. 3. Učitel je v roli průvodce: vyučuje, pomáhá překonat obtíže, poskytuje fakta. 4. Žáci aktivně sledují a řídí vlastní kognitivní činnost: vědí co umí, jak se to učí a proč. 5. Učení je orientované na žáka, který je ve výuce hlavním činitelem. 6. Zdůrazňuje se konstrukce znalostí a ne reprodukce. 7. Individuální poznání žáka se proměňuje díky vyjednávání, spolupráci a sociální zkušenosti: kooperativní učení. 8. Žákovy předchozí znalosti, domněnky, názory a stanoviska jsou zahrnuty do (re)konstrukčního procesu. 9. Klade se důraz na řešení problémů a zkoumání jako na didaktickou metodu, při které se zapojuje myšlení vyššího řádu a dochází k hlubokému porozumění. 10. Chyba je respektována, zprostředkuje příležitost pro vhled do žákových předchozích znalostí: s chybou se pracuje. 11. Hodnocení je komplexní, předmětem je široké spektrum žákovských produktů. 12. Primární data zprostředkovávají odkaz na reálný svět a jeho souvislost s učivem. 1. učitel předává hotové poznatky 2. výuka je zaměřena na výkon a výcvik k co nejefektivnějšímu řešení standardních situací 3. učitel je trenér upozorňující na nedostatky 4. méně náročná na čas a úsilí učitele 5. výchova ke studijní disciplíně 6. motivace: úspěšné absolvování zkoušky 1. aktivní konstrukce poznatků žáky 2. výuka je zaměřena na osobnostní rozvoj a efektivní integraci nových poznatků 3. učitel je průvodce usnadňující cestu k vlastnímu poznání 4. větší požadavky na přípravu učitele 5. výchova k samostatnosti 6. motivace: získání nových schopností Co dítě nebude umět Co dítě umí Co se dítě naučí Vzdálenost mezi aktuálním stupněm rozvoje založeném na samostatném vývoji a potenciálním stupněm rozvoje, který je podmíněn vedením dospělého nebo spoluprací se schopnějšími vrstevníky. Proces, který umožní dítěti nebo začátečníkovi řešit problém, splnit úlohu nebo dosáhnout konkrétního cíle, který přesahuje hranice neasistovaného úsilí. Slyším a zapomínám Vidím a pamatuji Dělám a rozumím Jaké didaktické zásady, principy, by měly být ve výuce dodrženy? Napište si jich alespoň 5. 1. zásada komplexního rozvoje osobnosti žáka 2. zásada vědeckosti 3. zásada individuálního přístupu 4. zásada spojení teorie s praxí 5. zásada uvědomělosti a aktivity 6. zásada názornosti 7. zásada přiměřenosti 8. zásada soustavnosti 9. zásada trvalosti a operativnosti 1. zásada komplexního přístupu 2. zásada individuálního přístupu 3. zásada vědeckosti 4. zásada trvalosti 5. zásada uvědomělosti 6. zásada aktivity 7. zásada názornosti 8. zásada spojení teorie s praxí 9. zásada přiměřenosti 10. zásada soustavnosti Jak se podle vás pozná kvalitní výuka? Napište si alespoň tři charakteristiky kvalitní výuky. Osoba učitele Náročnost výuky Pestrost výuky Participace na výuce = dobré známky Pasivita žáků Frustrace potřeb Pocit bezmocnosti = horší známky Která z teorií vyučování je nejlepší?