CÍLE 1. Přečtete si část Máchova Máje a identifikujte a vysvětlete co nejvíce rétorických figur a obrazných pojmenování. 2. Vygúglete hlavní dějovou linii Divotvorného klobouku od V. K. Klicpery a převyprávějte svými slovy, o čem tato hra je. 3. Jakým způsobem může šestnáctiletého člověka poškodit pornografie (v souvislosti s textem Markýze de Sade)? Jaký byl záměr autora? 4. Vciťte se do doby Národního obrození v Rakousko-Uhersku, kde se mluví převážně německy, a vytvořte projev, který by obhájil, proč by měl císař podporovat obrozenecké myšlenky a proč je důležité pěstovat českou kulturu a jazyk. Vytvořte projev o cca pěti větách, který bude obsahovat argumenty podporující myšlenky Národního obrození po vzoru J. Dobrovského. Můžete jej vytvořit jak v jazyce českém, tak německém, máte na to deset minut, pak proběhne prezentace projevů. 5. Definujte slovo romantismus. 6. Podívejte se na nejznámější obraz romantického hrdiny od C. D. Friedricha a vzpomeňte si na to, co už o romantismu víte, a na základě toho charakterizujte romantického hrdinu. Můžete využít i nepřímé charakteristiky a vytvořit krátký příběh takového hrdiny. 7. Porovnejte originál básně Růžička od Goetheho v němčině s překladem v češtině co do zvukové podoby básně a identifikujte, jak se překlad liší od originálu. 8. Přečtěte si báseň Růžička od Goetheho a interpretujte ji, o čem báseň vypovídá, co má sdělit. 9. Vytvořte verš euforický s inverzí a verš kakofonický. Verše vytvoříte všichni, i kdybyste to měli parodovat. 10. Analyzujte umělecké literární dílo Havran: kam do díla zařadíte výňatek textu z pracovního listu?; pojmenujte téma a motivy básně; určete časoprostor; identifikujte kompoziční výstavbu; identifikujte literární druh a žánr; charakterizujte lyrický subjekt; charakterizujte postavy; identifikujte typy promluv; identifikujte veršovou výstavbu - rytmus; identifikujte jazykové prostředky. 11. Přečtěte si úryvek textu z knihy Chrám Matky Boží v Paříži od V. Huga a odpovězte na otázku: Kdybyste byli režiséři a chtěli tento úryvek zfilmovat, které pasáže nejdou zfilmovat a proč? 12. Bez použití poznámek a jiných informačních zdrojů napište, co jste si zapamatovali k těmto pojmům: J. J. Rousseau, J. G. Herder, hnutí Sturm und Drang, žánr balada, preromantická lidová tvorba a báseň Růžička od Goetheho. 13. Převeďte pět odstavců z díla Chrám Matky Boží v Paříži od V. Huga z er formy do ich formy. Buďte co nejpřesnější, moc to nepřepisujte, pokud to nebude nutné a nepřehánějte. 14. Popište, co vás děsí, z čeho vám běhá mráz po zádech - postavy, prostředí, motivy. V souvislosti s gotickým románem. 15. Přiřaďte pojmy z pracovního listu buď k osvícenství, nebo k romantismu. 16. Na třech úryvcích básní identifikujte, zde jde o daktyl, trochej či jamb a označte rytmus. 17. Umělecky přeložte z originálu pět veršů básně Tma od lorda G. G. Byrona s ohledem na to, co už víte o romantické literatuře. Pak originál společně porovnáme s překladem J. Vrchlického. Je zakázáno využívat jakékoliv zdroje kromě slovníku. 18. Než začneme téma Faust, napište, co už víte o postavě Fausta, kdo to byl a jaké téma přináší? ŘEŠENÍ 1 - analýza a syntéza 6 - aplikace 11 - hodnocení 16 - analýza a syntéza 2 - porozumění 7 - analýza a syntéza 12 - zapamatování 17 - tvorba 3 - hodnocení 8 - porozumění 13 - tvorba 18 - zapamatování 4 - tvorba 9 - tvorba 14 - hodnocení 5 - zapamatování 10 - analýza a syntéza 15 - porozumění