Okruhy otázek Závěrečný test skládá se ze dvou částí: 1. test vědění – znalost historického kontextu, uměleckohistorických termínů a významných uměleckých osobností a jejich tvorby 2. test vidění – praktická znalost obrazového materiálu a schopnost jeho výkladu Témata 1. Proměny stylu a témat sochařské tvorby na dvorech císařů Leopolda I., Josefa I., Karla VI. a Marie Terezie (též císařské projekty a pomníky, ideologie, dvorské umělecké instituce a jejich dopad a vliv na praktickou tvorbu) 2. Sochaři konce 17. a počátku 18. století ve střední Evropě (osobnosti, styly, významná díla): Matthias Rauchmiller, Johann Ignaz Bendl, Matthias Steinl, Paul Strudel, Johann Bernhard Fischer z Erlachu, Jan Jiří Bendl, Jan Jiří Heermann, Matěj Václav Jäckel, Michael Mandík, Michael Zürn 3. Italové ve střední Evropě (osobnosti, styly, významná díla): Lodovico Ottavio Burnacini, Antonio Nicolao Beduzzi, Giovanni Giuliani, Lorenzo Mattielli, Baldassare Fontana, Antonio Corradini 4. Vrcholně barokní sochařství v Čechách a na Moravě (osobnosti, styly, významná díla): Ferdinand Maxmilián Brokof, Matyáš Bernard Braun, Jiří František Pacák, Filip Sattler, Jan Jiří Schauberger, Ondřej Zahner, Josef Winterhalder st., Jiří Antonín Heinz, Ignác Lengelacher 5. Barokní klasicismus ve střední Evropě a sochaři z okruhu vídeňské akademie (osobnosti, styly, významná díla): Georg Raphael Donner, Matthäus Donner, Balthasar Ferdinand Moll, Jakob Christoph Schletterer, Franz Xaver Messerschmidt, Gottfried Fritsch, Ignác František Platzer, Ondřej Schweigl 6. Významní mecenáši: Liechtensteinové, Kaunitzové, Evžen Savojský, Gundakar z Althanu, Michael Jan II. z Althanu, Jan Václav Gallas, Václav Vojtěch ze Šternberka, Marie Terezie Savojská, František Antonín z Rottalu, František Antonín Špork, olomoučtí biskupové (Lichtenstein-Castelkorn, Schrattenbach, Egkh), české a moravské kláštery, města Vídeň, Brno a Olomouc 7. Organizace sochařské tvorby: cechy a měšťanští sochaři, dvorní sochaři, soukromé a státní akademie, „hofbefreite“, sochaři v klášterech; způsoby výuky sochařů 8. Dílenská praxe: proces vzniku sochařského díla od první myšlenky k realizaci (různé typy skic a modelů; další přípravné práce a dílenské pomůcky; concettisté a další spolupracující umělci) BAROKNÍ SOCHAŘSTVÍVE STŘEDNÍ EVROPĚ 1 / 2 Literatura Tučně vyznačená jména upozorňují na jména českých a moravských sochařů, jejichž tvorbu je užitečné znát nad rámec učiva probraného v přednáškách. Doporučuji si proto jejich dílo a základní stylové charakteristiky nastudovat s pomocí povinné literatury: • Dějiny českého výtvarného umění. Od počátků renesance do závěru baroka II/1-2, Praha 1989 • další doporučená literatura k tématu je uvedena v sylabu předmětu v ISu BAROKNÍ SOCHAŘSTVÍVE STŘEDNÍ EVROPĚ 2 / 2