5K0yft____HHr____>_;___;_7fcH0Vfc_ v-'.". : : ■• .'■ ■ > ■ ■ -v''■ -v-'■■■■«Ml Redak.ca oborníku, úvod a doslov 3217000418118 ,,, J. Celá má metoda směřuje k tomu, aby Školská robot* se Izměnlla v hru a potĚSení; tomu zde nechce nikdo rozumět!. S mládeží se zachází zcela otrocky, i se Šlechtickou; učitelé zakládají svou i vážnost na chmurná tváři, draných olovech, ba i na ranách,"a chtě Ji raději býtl obáváni než milováni. Tolikrát jsem veřejně i soukromí vytkl, že to nerit cesta správné, vždycky marně. Taká Jsem radil hned od začátku, oby byly zavedeny nějaké divadelní hry, maje Jistou zkuäenost, že není účinnějšího prostředku k vypuzeni duSeyní malátnosti a k vzbuzení íiloati. Ale odpovídalo sé, že tyto hříčky /provozování komedií na Školách} Jest ponechali jesui tům; já že jsem byl,povolán k vážnym věcem. Odpovídal jsem : "Tyto hříčky vedou k vážným cílům; Jesuité Jsou tu vpravdět syny svata, důmyslnými ve svých věcech; my vSak vskutku syny svět la, ve svých věcach neprozíravými. Oni lákají k sobS příjemnosti' své metody nadaná hlavy celého světa a činí Je cvičením toho druhu schopnými pro úkoly životní, zatím co my se svými Jsme ustrnuli." Dodal jsem :"Kdybychom my v Polsku neměli na svých Školách také tento druh cvičení, vSe by vázlo; ale jím docilujeme, že nejen naál neposílají svých synů k jesuitům, nýbrS Se od nich někteří přecházejí k nám. VlaBtnl životopis. tj. t o dem SborníĚek,věnovaní Školským hrám Jana Amoaa Komenského, obsahuje neJpodstatnSjaf stati, které Komenský Školským hrám a jejich uplatnění ve vrchoví venoval. Přirozeně vypouStlmé drob- , néjäi zmínky a ty pasáže, které by -ť; vytrženy z kontextu - nebyly, dost srozumitelná. Jan Amos Komenskí se narodil 28.března 1592. Po studiích na latinské äkole v Přerově á na universitách v Herborríu a.Heidél-berku ae stal ufiitelem v. Přerove a ve. Fulneku. Od rotu 1621 se skrýval na panství Karla at. ze Serotfna, aí v roce 1628 musel odejít do polského Leäna, střediska bratrských emigrantů. Za svého prvního pobytu v Leeně (do r.16+1) napsal avoje nejvýznamnějéí pedagogické spisy, mezi nimi i Didaktiku velkou'a Dveře Jazyku otevřené. V roce 1635 bylo vydano usnesení synodu Jednoty bratrské, které doporučovalo1 zavedení' Školských her na lešenském gymnasiu, jehož byl KomenBhy správcem. Jednota tehdy usilovala ó to, aby . ■e její Školy vyrovnaly a konkurencí ěkoi Jesuitských. I Komenský napsal v Leěně dvě hry, - Dlogeňá,. který byl inscenován v lednu 1640, a Abraháma, uvedeného o rok pozdaJi. Po odchodu Komenského do Anglie a Svédskes f1641-48) udržoval tuto činnost na lešenském gymnasiu, jeho nástupce'Štěpán Macer, který Jako první zdramatizoval r.1651 Dveře jazyka. Konenský ae do Leäha vrátil v roce 1648, hluboce zklamán mírem ve-rtrálským, při jehož sjednávání šwádo*W nechali Cechy katolickým Habsburkům. Hledal pak politickou pomoc jinde a proto odeěel do Blatného Potoka ÍSaroopatak) na dvůr vévodů Rákóczovýcfa, kde zůstal,skoro čtyři roky areformoval tam podle svých představ latinskou školu. Aby povihudil a xAu Jal netečné iáiy spracoval svoje Dveře dvojím náiornym ipůeobem: Jako ohréxkovou učebnici -Orbis pictus a jako scénické hry - Schol* lmi ne. Původně chtěl pro scénické hry použít biblickou látku jako v . Abrahámovi. Narazil viek na odpor blatnopotockého rektora lolnaie, který návrh na zpracování příběhů o Josefovi a o Zuzaně považoval za znesväcovaní. Proto Komenský postupoval stejně jako už před ním Stepán Macer; svoji dramatizaci narval Siola hrou, aneb Živá encyklopedie,to jeat Procvičení Dveří jazyků na divadle.Inscenoval,ji po částech v Blatném Potoce a s velkým úspěchem. Od jednoho představení k druhému publika! přibývalo,až je nestačila pojmout Žádná po- ífa sluchárna a proto 8« hrálo na dvoře. Ha sedmou hru se už dostavil i Tolnai,předetavení osmé se odkládalo na žádoet kněžny,která byla právě na cestách a chtěla vidět aspoň tuto poslední hru. SkDla hrou vyšla poprvé v Blatném Potoce r.1656 s předmluvou "ke echolarchům".V Blatném Potoce vznikly taká další spisy Komenského, v nichž zdůvodňuje výchovné uplatněni scénických her- Škola vševěd-ná a Zákony Školy dobře spořádané. Z Uher se Komenský vrátil znovu do* Leěna,když však ve válce' polsko-Švédské bylo LeŠno vypáleno pro podezření, že lešenští mají styky se Švédy a Komenský přisel při požáru o cely svůj majetek, o knihovnu a hlavně o materiál k Českému slovníku,který sbíral po Čtyřicet let, i o další rukopisy, odešel do Amsterodamu. Zde žil v rodině bohatých kupců de Geerů až do své smrti 15.listopadu 1670. V Amsterodamu vyšlo Ještě za jeho života druhé vydání Školy hrou, doplněné druhou předmluvou - "dedikační". ; .. Všechny hry Komenského Jsou psány latinsky,sloužily mimo ji- ■;' néJazykové výuee.Ceaký překlad Diogena vyäel před padesáti lety vičeských BuděJovicíeh,AbraháB je dosud nepřeložen. . . Škola firou má osu částí,spojených rámcoví postavou krále ' - * - Ptolemaia., jemuž čtyři rádci - učenci (Platon,Eratosthenea,Apollo-nius a Plinius) předvádějí přehled všeho podstatného vědění a lidských činností. V první čésil je probírána příroda, v druhé části člověk, v třetí řemesla, ve čtvrtá se líčí život y nižší Škole, v páté na universitě, Seetá je věnována morálce, sedmá života v rodině a obci a osmá životu ve státě a v církvi. Nejčastěji byla dosud překládána a vydávána část čtvrtá a pátá, které jsou pro pedagogy nejzajímavější Jako dokument Komenského před*ta* o realizaci jeho Školské reformy a obraz života na tehdejší universitě. Déle byla překládána hra äéstá, jednající o morálce. Překlad prvního aktu osmé části Školy hrou, věnovaného věcem otétu a uvádějící na scénu 1 ozvuky výjevů válečných, jsme otiskli (v překladu doc.dr.J.Červenky) začátkem roku 1970 v příloze Divadelní výchovy. duo - 7 Škola v 5 b v S d h i Scénická výkony se doporučuji pro krásny užitek O • '.c í n i c k J eh a i i r > d e 1 c í ch T.ff k o — N: nech a zvláSte.o komedii oh sice víme, že Jich některé äkoly nedovoluJl,avSak dobré důvody přece radí Je poir:' držeti a zavósti je tam, kde jich dosud není.Neboí předně takovéto ^akol veřejné výkony před očima diváku povzbuzují lidského ducha , 8pf Se k čilostl,ne2 je toho možno doaící nějakým napomínáním,neb i celou mocí kázně * Tím se vôechny věci pamětihodné,když jsou tak živě představeny,snáze vtiakují v paměí, než kdybjp o nich pouze slyšeli nebo četli J a mnohým veršům,myšlenkám a celým knihám ae tak naučí snáze,než menäi dávce, kterou ae moří sami. Za druhé je to žákům obvzláětnf pobídkou,aby zatoužili postupně i po vyäších věcech, když vědí,že se jim před očima mnohých dostává bu5 chvály pro píli, nebo hany pro nedbalost. a (za třetí) tato veřejné ukázka pé* fie,Jak učitelé o své svěřence dbají, Jest i učitelům samým pobídkou, neboí vědí,Že je to pro ně chválou,vystupují-11 Jejich žáci , ha divadle a proto neustávají ve své horlivosti. 2a čtvrté těal to . i rodiče a působí, že nelitují nákladu,vidi-li, 2e jejich synové dobře prospívají a;veřejně se líbí. Za páté objevuje se tímto způsobem vynikající nadání a snáze se poznává jednak.kdo je ke kterému studiu epíěe zrozen, jednak,kteří synové chudých rodiěů Jsou nad jiné hodni podpory. Konečně (a to Je nejdůležitějSi a samo již postačí k doporučení divadla) lldekÝ život )zvláStS těch, kteří jaou určeni cirkvi, obci a Školám á ty právě dostává äkola k vychování) musí se prožití rozmluvami a jednáním: a tak mládež tímto způsobem krátce a při.jemně .příklady a napodobováním .lest vedena k tomu, aby nayykala pozorovat! různosti věci, '■ ' -8 - ■' odpovídat! na různá věci bez přípravy.sluĚně se pohybovat!.ovládat! přirozeně tvář.ruce a celé tělo.střídat! a měniti hlas.slovem čestně hrátl.jakoukoli úlohu a při tom váem oaložiti vcnkovs- : ký ostych a věsti si volně. Odpověz k námitkám : 1. 0 hanlivo3ti herectví a tomu nebrání,co někteří namítají, že u starých bylo hanbou , taýťi ■ hercem?1^Hebot předně to není ve všem pravda; jéí přece známo o Ciceronovi, tak vynikajícím muži a tak ctižádostivém,že žil v přátelství s hercem Roeciem. Za druhé, my zd!e nechválíme řemeslného divadelnictví, nýbrž přípravu k vážným věcem prostřednictvím' her (způsobem přiměřeným tomuto věku). Posléze obbahy starých komedií byly lehkovážné,malicherné á necudné a yerSe v nich často', nečisté a paměti nehodnéJ'Tam vystupovali kuplíři.nevěstky,paraziti, zchytralí otroci,bujni a marnotratní mladíci a jiná osoby | toho druhu,jichž lépe je nežnati,neřku-li, že, by měl počestný jinoch hrát! osoby tak ppruäené. My vôak bychom mohli vybírati krásné a pamětihodné události.(nic nezáleží, zda posvátné či světská .skutečné či vymyôlenól, s nimiž tak jak tak svého času by se museli seznamovati, až nabudou vzdělání; takto vSak příjemným •živým představováním nejen vcházejí dokonaleji ve známost, nýbrž získává se nad to ona obratnost a pohotovost :k jednání,která podle naä'ehó přáni ee má jinochům opatřovat! 'odevSad. ■ 2. O užíváni ŠkraboSek Víme dobře, že někteří lidé oddaně nábožní pokládají zá ohavnost dávati na obličej obvyklé masky a oblékat ženská roucha. i poněvadž to zakázal Bůh )Deut.22.5). ' Avšak tam Bůh zakazuje zastírání a příležitosti neřestí;a takové virijy není tjady ani stlnú. Ostatně je možne podle naii metody vyvarovat i ae obojího, když se nechají stranou události cizí a budou se předvádĚti na jevieti, úkoly našich tříd. A tato hravá cvičení (bez nich marně bychom doufali, že duch bude vzdělán úplně) podržíme tak,Se vždy po třech mSelcích budou pořádány divadelní hry. Přesněji o jejich způsobu níže. Třída předsíňová Scénickým výkonem bude veřejná gkouSka^ kterou budou konati mezi sebou žáci tak, aby, koho si kdo vybere za spoluzápasníka, na toho dorážel otázkami, a to po prvním čtvrtletí podle II. a III.,poetretlm čtvrtletí z OBtatniho a po čtvrtém z předsíňové mluvnicky. Bude-li to řádně opatřeno,nováčková odnesou bi z tohoto prvního boje zaslouženou kořist,totiž prvni a hlubSí základy latinského jazyka a vedle toho i filosofie a logiky. Třída Brány Scénickým výkonem bude ..jestliže se«rozložl text Brány v jednoduché otázky a potom jej předvede několik žáků,rozmlouvájících na'scéně. 1' ! ' ' Třída Sine . Divadelní hru, která má býti .1 akou e i komedii, jest upravit! (a tak již jest upravena) pod názvem SkOIA hrou; ta bude míti velni příjemná Jednání, v nichž věeohno může byti jemnovánoia při tom živě představováno. 10 'Třída filosofická . Ve filosofické třídě bude vhodné provozovat!;hru filosoftekou. "(Taková jest: ..Diogenes'Kynik, uvedený na scénu,ÍSili ulehčené filosofováni.)To drama jest hotovo a bylo v leěenské škole třikráte hráno.s pochvalou. Třída logická Nejkrésnějslm divadlem můře býti závoděny trojjediného umění j gramatiky-logiky a metafyziky. .le.Uch apor o přednost a konečně přátelské dohodnuti.políbeni zpečetěné, o moudrá správě vSeho v království- Moudrosti. Toto.drama (má padesát osob) ^eet velmi půvabné a přináě'1 mnoho světla,kterak správněji od základu jest chápati uměni řeči, myšlenek a prací. ,: ■ Třída politická Na:jeviätí bude moci býti uveden 9 dobrým užitkem pro mravy, 1 Šalamoun zbožný.moudrý a slavný a hned brzo na to Sílený, zbloudí, lýr potrestaná a snová zmoudřslý. Clil tragédie o marnostech světských. Třída teologická Maji býtl také divadelní hry? Proč by ne, aplee ještě horlivěji, než v ostatních třídách. Vždyí vie, co se na veřejnosti děje, jest jako divadlo. Proto ti.kteři maji býtl již -zakrátko vysláni do veřejného života, tím spíěe mají býti cvičeni .tak, aby dovedli eluňxiě ve veřejnosti se pohybová t i a vykonávat! néležit* úkony Jim svěřené. A to je hlavnímcílem těchto her. Co tady? Přihlížejíc k látce této třídy mohla by býti živým dějem představována Statečnost hrdinné víry, překonávajíc! všechny překážky, nebo nejsladsi plody pravé zbožnosti. Ono v osobě Abrahamově(to ■drama jest již!hotovo); toto pod imánem Davidovým s tímto nadpi-eemt - 11 - DAVID malý, zbožný pohrdavý, sklíčený a hned zaae Y>Hv-f, ^-nrw vaný. slavný a ^.T-^inifu^íci. Škola hrou Předmluva ke acholarchům Váženi pánové, jimi je svěřen dozor nad Školami. Je dobře známo, že jsem se již před mnoha lety horlivě zabýval skládáním jakýchsi stručných a spolu i zábavných učebnic pro děti.Má práce byla přijata příznivě jak Jinde,tak i u.vás, v jichž Školách byly má Dveře latinského Jazyka zavedeny.Pan Sebastian Macer,znamenitý muž a rektor Školy v polském Lesně, začal před třemi lety přidávat k oněm Dveřím jeatě půvabný způsob nacviěování látky,kterou obsahují,pod názvem "Divadelní předváděni Komenského Dveří jazyků."Když Jsem se na začátku tohoto roku postaral, aby byla uvedena na scénu první 5ést tohoto zpracování,předvádíjící svět přírody a byla před vámi provozována, líbila se vám i vSem divákům,kteří se tohoto představení účastnili,natolik, že Jste tento způsob nacvičování látky vSe-obecně schválili,přáli jste si,aby cely okruh věcí čili cely rozsah vyučovací látky neboli encyklopedie se uvedla v tuto formu vlastní zkuäenosti a vlastního názoru žáků,a žádali jste ode mne,abych to zpracoval.Tento podnět mě zaujal,stejně jako i neočekávané naděení vaäí uSlechtilé mládeže pro tuto věc, a proto jsem nemohl odolat,abych nevěnoval této práci jeden nebo dva měsíce,neproBel látkou a neuvedl vSechno v takové čia-logy^které by předváděly skutečnost v zajímavých .% '-'^'ý- "\v '■■ ■■•)<■ .\. '■' '"" '. ■ - 12 - Bcénáeb,, .přestože Jsem byl zaměstnán prací na věcech daleko závažnějších * mému věku a povolání lépe výhovujících,a moji spolubratři ,kteří mě sem na čas poslali, naléhají jja mne,abych se vrátil1zpět na své:místo.Protože vfiak pan Macer bohužel onemocněl ochrnutím a nemohl započaté dílo dokončit,poJal Jsem nadeJi,že • bych mohl tento druh nácviku' látky,který on zočal zpracovávat, zJednoduSit a upravit tak,aby mládež měla z něho vôtäi užitek. Nebude nevhodné,když zde vyložím,Jaký je to nácvik a Jak Je, užitečný, a něco řeknu o tom, jak Je potřebné,aby se zavedl do této školy i do Skol jiných. Pravý účel ěkoly není v podstatě nic jiného,než aby byla dílnou lidskosti a předehrou života,a aby se zde probíralo vSech-'' no,co člověka činí člověkem. I zde musí být připraveny nástroje a určen, způsob,jak se jich má užívat,aby duše dětí,svěřené ěkol-ní dílně,vycházely z ní stejně tak zušlechtěné, jako dobře zpracované vycházejí všechny'předměty z dílen řemeslníků,která přijmou do práce a vezmou: si za úkol je udělat. Proto je nutno,aby se i ve Škole stejní horlivě pěstovala praxe tak jako v dílnách, nebol jedině cvik vytváří umělce. A je-li Škola předehrou života, není nutno aby předběžná cvičení pro vážná úkoly života bylá vážná,protože sei to nehodí pro dětský věk.Školní cvičení maji být předehrou,aby bylo lze radostně je přijímat a radostně, v nich pokračovat.ZkuSenost dôkazuje,že mnoho získáme,budeme-íi zde sledovat běh přírody,která pokračuje po stupních od ménäích věcí k větaím,od niŽäích k vyešim a konečně od hříček k vážným věcem. Aby vám bylo. jasná, zopakuji zde to.co jsem hned na začátku, 'jakmile jsem k vám přišel, takto napsal v Nástinu pansofické' Školy: (viz str. 8 - 9) , To jsou, prosím, důvody, z kterých jsem tehdy před. třemi rok2T 13 - - doporučoval vaší škole provádění divadelníeh her.réř byste byli bývali přijali tuto radu! Byla bye Již, Škola potočia, v rozkvětu. Nyní koneíně provedený pokus ukázal, 2« mé doporučováni nebyla bezpodetatné. Za prvé ae iotiž mysli žáků natolik probudily k či-losti, nakolik by'to byl nikdo býval nedoufal. Velmi se totiž rosdychtili po cvičení toho druhu a jsou botovi sanechat svých řádných studil ve svém ročníku a horlivě se učit tSilto úkolům . mimořádným. Jak Je to akyělýnlék proti nečinnému klidu a nevázanosti, na které si jindy stěžujeme. Zjevně ae té£ ukazuje, že sami učitelé a celý zástup studentů dali se tlm povzbudit. Viděli jsme posléze i rodiče, jak se v nich vzbudily naděje v lepši výsledky a jakou měli radost, když viděli zde vystupovat své děti. Projevily se zde 1 některé děti vynikajícího nadání a ukázalo se,co se dá od nich očekávat, bude-li se v jejich výcviku pokračovat. Spatřili Jsme konečně i skvělé případy samostatného vystupováni - opravdu jam* se tomu divil - jaiae někteří dovedli JIŽ po dvou prvních' čvlčeních natolik zbavit velmi nevhodného ostychu, '■■ takže bez rozpaků snášeli upřené na ně pohledy/ celého hlediatě, kdežto předtím sotva mohli snést pohled některého významného muže a nevěděli,co maji dělat a rukama a kam ae dlv*t*t Jestliže se někdo něčemu takovému nediví a nepoznává z toho užitečnost takového cvičenl,ten ukazuje,že se nenaučil hodnotit věci podle jejich ceny. Proto nadarmo áe bude proti nám a proti těmto užitečným zá- ' měrům stavět autorita teologů, kteří by si přáli^by divadelní hry se vyloučily nejen ze'Skol, nýbrž i ze státu.'Oni totiž především myslí ha takové divadelní hry, jaké se provozovaly ve starověku, Jichž obsah byl lehkomyslný, hravý a nepoČestný, Jich verše byly často necudné,nestojící ža to, aby se o nich mluvilo, a Tyatupovali zde kupllři,prodejné dívky,přlživnici,mazaní otroci, í ■ 4 prostopáSní a marnotratní mladíci a Jiné osoby toho druhu,o nichž Je lépe nic nevědět,nehledíc ani k tomu,že se neoluSÍ,aby úlohy takových ničemných lidí hréí počestný mladík.Již:sama křeslanaká zbožnost přikážuje,aby tento jed byl z křesťanských škol vypuzen. Rovněž nelze trpět ani tahové hry,za které se někteří přimlouvají, která Jsou sice počestně jal,nebo jejich děj je vzat dokonce z bible,ale které přesto nemají jiného účelu než chvilkovou zábavu a ztrátu času, jehož by se lépe'dalo využít jinak. Tato naSe scénická cvičení Jsou vSak zcela Jiného druhu.Neslibuji totiž mládeži skutečný užitek jen nějakým pomíjejícím zdáním, nýbrž opravdu Jej jí i přinášejí.Dále v obecně provozovaných divadelních hrách urážely zbožmé lidi masky,které se obvykle dávají na tvář,a oblékání se mužů v ženský 6at,proťože to Bůh zakázBl (Deuter.22,ř.5). Těchto věcí se vSak v našich hrách neužívá,aby ani vlásek neutkvěl na útlém dětském svědomí. Přece však ale někteří z mých přátel chtěli,aby tento nácvik, látky Dveří - když se zdá,že Je užitečný- byl uspořádán-tak,aby se věci sice ukazovaly,nebo se předváděly tak,jak se uplatňují v životě, a zároveň aby se označovaly jmény, ale nepřáli si, aby žáci zaměnili svůj obvyklý oděv a vystupovali pod jinými jmény,, totiž v úloze sedláka,vojáka,krále a pod.,a domnívali se, že to stačí,aby oe vzbudil jejich zájem o věci a aby se rozumně naučili názvům yěci.S tím bych souhlasil,kdyby neělo^lž o nic Jiného. Hy totiž chceme zabit více much jednou ranou,tj. nejen pěstovat smysly,aby bystřeji vnímaly věci,a jazyk.aby věci jmenoval,nýbrž i mravy, a způsob Života,obezřelou rozvážnost k.Elnu a konečně i přirozené vystupováni.Tomu se nikdy nikdo náležitě nenaučí, leč že bude hrát náležitě roli,kterou mu určíš,a docela zmizl ona či-lost,která snamená hlavní přednost tohoto nácviku,protož* věc ztr* tí svou zábavnost.Konec konců přišel Jsem sem proto,abych,prospěl vaSim krajanům,a o to jediné Jsem usiloval a usilují.Ué první rpdv byly ty najlepší.Protože uchýlení se od nich nás přivedlo . na scestí a nepřineslo užitek,vŕalme ee k oněm prvním,k nímž patří,! toto scénické cvičení.Neznámtotiž jiného způsobu,jímž by bo. vaše mládež dala lépe,příJemnéJi a zároveň i účinněji pro-budít z tuposti,navnadit se k různým druhům vzdelaní,vycvičit se v dobrých mravech a přlpravitso' k" činnosti v praktickém životě. Udělejte takový pokua po dobu jednoho nebo dvou let a sami se podle výsledku přesvědčíte, že jsem vám neporadil Spatně.Kdybych si nebyl dobře vědem,že je to věc tak velni užitečná,nikdy bych se byl nedal přivést k tomu,abyoh se stal kvůli vašim dětem znovu dítětem.Prôtožf však bezpečně vím,že tento "způeob cvičení skrývá v sobĚ více,než při pohledu zevně slibuje,je nezbytně nutno nastoupit tuto cestu,neboí ti,kteří po ní jdou,mohou se zbavit odporu k práci a k učebné látce a Dučení dětských duSí se změní v Jejich potěSení,mohou ae dokonale naučit latinskému Jazyku ji-nému oboru činnosti,vStípit si snadno v svou mysl znalost všeť potřebných k Životu,náležitě a soaladně si vypěstovat své mravy a konečně oe i připravit k skutečnému,opravdivému a důkludnómu vzdělání. Vskutku totiž takovéto jmenování věcí, spojené s vlastní zkušeností*a vlastni činnosti,dovede nejen podráždit smysly pro přítomnou chvíli a vypěstovat chápání předmětů,která jsou právě okolo,nýbrž vydatně připravuje cestu i pro filosofii a teologii.Ustavičným předváděním vSech vScí smysly chápatelných stane ae totiž zřejmým,že r.a všechno,co si zvolíme za předmět svého uvažováni,třeba vždycky nejdříve pohlížet Jako na .celek,potom přihlížet k částem,z nichž ee celek skládá,dále k užitečnosti jednotlivých: částí ,k čemu' slouží, co z nich vzniká a jak atd. * prohlašuji:když ai žáci zvyknou pozorovat všechny vnější vlast- - 16 nos ti,Jak bude jia pak snadné.pozorpvati vnitřní Jádro věoí a poznat,že vnitřek věcí stejně,jako jejich povrch,Je mechanicky elo-. žeh z určitých: látek,jimi jsou-li na svém místě;věc,trvá.odstranili se,pomíjí. Proto vás proaíi»tnepohrdněte mou radou a ponechte ye své škole tato hravá cvičení jako vhodnou přípravu, pro věcí vážné a zftřiaté, aby se každých Seat týdnů provozovala divadelní hraj.Tak každého '., roku ee předvede celá přehlídka všech věcí a s ní spojená výchova mravní a konečně i celý latinský jazyk,rozvržený v osm takových předa tavení.Přičíníte-li se, aby aě to zachovávalo i po mém odchodu a po mé smrti,Jsem přesvědčen,že díky tohUddzařízení si budete moci blahopřát k tomu,2e každoročně vychází z vaěí Školy určitý počet moudře vzdělaných mladíků. . Yy však Jste již projevili souhlao a rozhodli jste oe,abysBe : ta cvičeni podržela a pěstovala - proto jsem vám. tento svůj spis 'zanechaly ba dokonce Jste^si jej vyžádali, aby byl dán do tlaku. Věnuji vám jej,nejprve proto,aby tato knížka byla .posledniai avě- . dectvím toho,že jsme chtél prospět,dále aby pp mém odchodu bylo ■inožno pokračovat v těchto cvičeních,dokud jsou zdě věrni, a přičiň- , llví učitelé,jako vaše Škola,díky Bohu,nyní má,kteří viděli,jak ae tato: cvičení provádějí a mohou to napodobit a zase »i vychovat své nástupce,protože provozoval-li někdo nějaká uměni pod dozorem ; druhého,tlm se tomu umění již naučil.Konečně i proto,aby se tel lépe pro j svilo, že mé Dveře jsou vskutku dvefmi,vedoucími naj.en k dokonalému naučení ae latině,nýbrž i k encyklopedii věcných umění a věd, k jichž studiu se může pak hned přistoupit od těchto hříček.zéci totiž budou moci věečhnq chápat,protože zde pochopili zájtlssdy:. Připomenu ještě něco,co myslím,že by se mělo při provádění těchto divadelních "her zachovávat,aby přinesly vCtší užitek. ■ i; Je dobré přesně stanovit určité dny v roce,kdy by ae iWj '''' '■, - 17 - : fterf provozorat,jednak kvůli rodičům o jiným návStSvnikům,kteří přicházejí odjinud a později snad také budou chtít přicházet,jednsflc aby se uvažjbvalo různých zmatků,jaké jsme nyní několikrát zakusili,protože Sas nebyl přesné staneven.Oním dnem bude vždycky třetí den v týdnu,t.j. úterý.. První představení se bude konat v úterý po Bílé neděli čili Quasimodogeniti,druhé v úterý po ne--, děli av.Trojica,třetí po Šesté neděli po sv.Dúchu,Čtvrté po dvanácté,páté po dvacáté,Šesté před poslední nedělí adventní,sedmé po třetí neděli po Zjevení Páně,osmé po neděli Laetare. ^ 2. Místem.provozovaní budiž Školní dvůr,kdyby vSak někdy pršelo,tedy sloupořadí koleje. 3. Herci nechí jsou žáci třídy atriální a janúální.Bylo-li by toho někdy třeba,aí se přibere i několik žáků z třídy vestibulár- nl. 7/ 4. tílohy pro následující představení nechí se rozdělí během osmi dní před ukončením hry předcházející,aby nebylo třeba dávat prázdno proto,aby se jim žáci naučili,ale aby řádné vyučování pokračovalo svým pravidelným chodem a tyto mimořádné úlohy zůstalým mimořádnými a žáci se jim učili příležitostní. 5. Vzrostl-li by počet žáků natolik,že by nebylo dost úloh, aby se přidělily všem,necht se přiděli jednotlivé role dvěma nebo třem žákům stejného prospěchu. Z těchto se potom připustí na je-viStě jen ten.který podle úsudku všech - bude možno k tomu účelu zřídit'jakýsi veřejný soud - se shledá,že nejlépe mluví a hra- <■■ "■ V, ,! - Je.To bude velmi užitečná z několika důvodů; ljvzéjemným soutěžením se mezi žáky povzbudí píle. (2)Nikdo nebude zahálet v dobí, kdy ostatní se budou zabývat těmito mimořádnými úlohami,nýbrž budou se učit vSichni.(3)Ti,kteří budou v soutěži vyloučeni,budou pozorněji i sledovat předváděné divadlo a budou toužit,aby dosáhli podobné dokonalosti. U )Nauči-H se některý tohoto roku jedné roli, ' - 1« - přiStiho roku zase roli jiné,důkladně se obeznámí vžichni se vSím. (5) Snad by bylo i možno,aby se dovolilo těm přebývajícím předvést tutéž hru na tomtéž místě některého z následujících dní,kdy se nevyučuje (ve středu nebo v sobotu odpoledne),aby si nemysleli, Se výsledek jejich píle vysel nazmar a nezlhostejněli,nýbrž aby. se podnítili i k budoucím výkonům,at uř jen před shromážděnými žáky,či před rodiči a jinými hostypchtělí-li by přijít též. 6. Výběrová zkouěka žáků,kteří si zaslouží vystoupit na hlavním představení,protože jak jsem poznamenal v 5.oddílu předcházejícího paragrafu,nejlépe se naučili své roli,budiž konána tři dny/ před představenlm.Den před ním nechí se koná generální zkouSks celé hry v úplné její podobš.Dívat se na ni mohou,chtějí-li,atu-denti vyěších kursů, ale kolej bude uzavřena, aby nemohl votou-pit někdo cizí,protože mezi hrou se budou udělovat hercům Jeětě různé pokyny. 7. Jestliže se naopak stane,že na latinské Škole nebude dost žáků,Jak tomu bývá na meněích Školách,bude moci týž pilnějoí žák hrát dvě nebo více rolí v různých Jednáních nebo scénách. Rovněž má-li některý slabäí, paměí,může se jeho role zkrátit tím,Že se vypustí to,co lze vypustit bez poruSeni souvislosti hry. 8. Protože role krále Ptolemaia představuje zde nejvySSí hodnost,budiž přidělena žáku ani ne tak nejpilněJolmu^nýbrž nej-vzneSenějSímu rodem a to losem v tom případě,kdyby stejné společenské postavení mohlo vyvolat závist. 9. Když Jsme dospěl až k představení samému nebo hŕe,buae; nejvhodnějěí ,aby se provozovala v ranních hodinách od sedmi do desíti nebo,protože některé Jsou delSí.od sedmi do Jedenácti. 1 Sahají Ji po znamení,daném Školním zyonksm,hudba a stejně ji i zakončí. Děj sám nechí postupuje svým pořádkem bez ruSení hudbou. 19 10. "Způsob rozeaazení budiž takový,aby páni,Jimž Je svěřen dozor nad školami^ S jinými vznesenými a ctihodnými diváky zaujali dvě Strany koleJe,třetí studenti vyôôlch kurBŮ,čtvrtou pak žáel latinské školy,kteří buatéí sem přivedeni všichni a dohližitelé nechí dávají pozor,aby žádny nechyběl, aby se všichni povzbudili díváním se a posloucháním,věichni se učili a užitek toho cvičeni se rozléval ha všechny.Zakry té zákulisí pro herce,odkud by vycházeli a kam by se vraceli,není nutná.AÍ sedí na sirém místě se svými druhy a nedívají se jen na sebe, nýbrž i na jiná, aby se i tak i odstranilo zdání světského divadla. Na koho přijde řada,aby vystoupil na Jeviště,aí vstane se svého místa, a až skončí svou roli,, nechí, se zase vrátí na evá místo mezi spolužáky^sedící v hlediSti. 11. Kteří vystupují na scéně,nechí si počínají se skromným sebevědomím,všechno nech$>pronášejí pohotově zpaměti a přizpůsobují své pohyby a vystupování své úloze. 12. VýBlovnpst budiž jasná a náležitě členěná,zcela podle zákonů,jež předpisuje januální mluvnice o správném vyslovování slov.vět,souvětí a souvislé řeči. Méně užívaná slova jsem v tomto exempláři,daném do tisku, označil prízvuky;poněvadž zde ee Maaaři velmi často dopouštějí chyb,aby tím snáze přestávali v této věci chybovat. 13. Všechno,cokoli žáci označují jménem,na to nechí hned zároveň ukazují rukou,nahou nebo očimsa.nechí se toho dotýkají,zvedají to,otáčejí,aí již to bude ta věc sama nebo nějaký její obraz. Nenl-li ani jedno,ani druhé po ruce-a věc má být'uvedena ve známost,nechí ji někdy'pojmenují mateřským jazykem a to proto,aby každý ukázal,že všemu,eo říká i rozumí. 14. Podobně yypravuje-li se o činnosti a pohybech někoho Jiného,nechí Je to rovněž oživeno činností a pohyby herce,protože ■% ' i 9 právě v tom spočívá celé umění, těchto her,že mluvíme současně k uším 1 očím.Mluvit s pohyby znamená dvakrát mluvit ,-»*>. nad v to více,obsahem řeči nejsou- slova,nýbrž věci,o to je právě jádro tohoto cvičení. 15. jak je ale možno ukazovat věcí u nás neznámé současné s tím,když se vysloví jejich jméno? Ka to odpovídám: V podobě obrazů nebo napodobenin,zhotovených z nějaké hmoty,nebo v podobě modelů.Hechí nikdo nelituje dát je pořídit,aí stojí cokpli,aby se mohlo hercům i divákům ukázat všechno podle pravdy.Postaral jsem se,aby se zde za účelem objasněni ecyklopodíe věcí,jež se vnímají smysly,která se teä pod názvem Osvětlení Předsíně a Dveří jazyků chystá do tisku, ^namalovalo a vyřezalo ze dřeva 180 ätoč-ků.Ty však jsou příliš malé,než aby mohly stačit pro divadlo, rovněž nelze předměty,zobrazené, zde jen v rovině,prohlížet se všech stran.Znovu opakuJi:nelitujte nákladu na zhotovení jich všech z nějaké látky,aby mohly být ukazovány mládeži v pravé jejich podobě. 16. Když Bt představení skončí,nechí páni,jimž je svěřen dozor ňaď Školami,pochválí píli učitelů i žáků^ a povzbudí je,aby tak se zdarem- pokračovali.Jestliže se někteří z chudých žáků dobře uplatnili,néchí se jim slíbí další podpora,nebo nechí se Jim hned daruje nějaká knížka nebo svitek čistého papíru nebo několik sešitů o pod. ; 17. Kdyby herci se svými učiteli byli pozváni k malé hoatině-mohla by být zcela jednoduchá - bylo by to povzbuzením k píli. Snad by na to rádi přispěli rodiče nebo příbuzní herců, aby prc-■ Jevili .tak spokojenost a;prospěchem svých dětí. I kdyby to nebylo při každém představení,mohlo by to být alespoň jednou za rok. 21 - 18. PříStího dne po pred stavaní necht 8« vSichni *rátť Jedáva pravidelná práci a po několika dnech neqhí se rozdělí úlohy pro dal si představení.Zde pripomínam,za úvodní a závěrečné řeči možno měnit,oby se příjemněji poslouchaly. Kapr. založí-li se úvodní řeí k prvnímu představení po návratu z prázdnin na táto mySlenceí "Ve Škole se zaměstnáváme tak,Jako v zahradě,na poli nebo na vinici ^každého roku třeba znovu začínat s prací atd. Tak 1 naSe práce se opakuje stále jako v kruhu atd."Není taká na překážku vkládat do vlastního textu představení naučení, přísloví a Jakékoli perličky slovní, jestliže režiséru. něco takového napadne,nebo tnu snad připadnou i nějaká Jiné myšlenky a nápady,jimií by diváky pobavil nebo podal v nich nějaké poučení nsbo napomenutí.Uivadelni hra, Jak je sama o sobě rozmanitá,tak se může i rozmanitým způsobem používat. To všechno ovšsm nelze předpisovat a ani není toho třeba.Nutno ponechat něco i horlivosti učitelů,která,když '.se rozvine, íjt 'Í'. ".ít'ii':.' V--'".' 1 ■ ■ ■'■ '■ 'J' " >; ■ ;' -''»řV:\VV;š ■ - nalezne zde dosti Široké pole, působnosti. BuSte zdrávi,vážení ochránci a příznivci t Poroučím vás a vaSi Školu,spolu s naSím meeenáäera,vzneäenýra knížetem,do ochrany boží.Dáno v mé pracovno 24.dubna 1654. . VáS od vás jii odcházející - ' Komenský Předmluva k členům měataké rady amsterodamská VzneSenym ctihodným a mocným členům městské rady amsterodamské panuKorneliu z Vlamingu,rytíři a pánu z Outuhoomu a Gnephoeku, panu Kornéliu z'Oraaŕu,baronu ze Zuyt-PolsbrôeckUj panu dr.MikuláSi Tulpovl, panu Kornéliu z VlOOBwycku, P\ o známky 1/ Slavný Komenského spia v'anua ligusrum reserata, který o~. poprvé v LeSně'1631. nabyl nesmírnou oblibu v celém tehdejším kulturním ovétě a byl nesčetněkrát vydáváni(Název je někdy překládán 1 jako "Brána 1 jazyku otevfen^" - např. y zde citovaném úryvku ze Školy věevSdné.) 2/ Mínění zde ovsem Římané, všecků divadlo naopak mělo vysokou . společenskou prestiž* 3/'Míněny Jsou zde především komedie Plautoyy a Ťerentiovy, které Komenský oatře odmítá již v Didaktice velké,kapitola 25, 5 19. 4/ Komenský ^je však nenapsal, stejně jako Šalamouna a Davida, která doporučuje p°ro třídy následující. 5/ V originále užito přísloví; Kos una fidélia multae deaibare "tuaerimus parieteo, tj. chceme z jednoho hrnce obílit mnoho stěn. i 6/ Bílá neděle (Quaelmodogenlti) je první neděle po velikonocích. Neděle byly nazývány podle počátečních alov meäniho iintroitu,-který v tuto deäě11 začíná slovy: Quasi modo geniti infantes atd. Neděle bv.Trojice - první neděle po svátcích svatodušních. Dalěí neděle;pakt až do začátku adventu,oznaiují es jako "neděle po sv.Duchu" s příslušným řadovým Slslem. Svátek Zjevení Páně Jej Jinak známý i jako svátek Tří králů (6.ledna). . Seat nedělí po něm se označuje jako "neděle po Zjevení PénSľ ': B přísluáným pořadovým číslem.Neděle Laetare je čtvrté neděla . postní•(Označeni zaae podle začátku meänlho introitu; - 35 - Laetare, J e m s alem) et c on v en t um fao i t e omne a,,qui di 1 igi tí a, • am.. i ,7/ Tři třídy latinská školy potockéj nazývané podle učebnic v nich probíraných (viz rozvržení tříd v citaci ze Školy ■ vaevědné). V první třídí te bylo Vestibulum (Předsíň), . v druhá Janua (Dveře), v třetí Atrium (Síň). Věk žáku byl v rozpětí od 12 do 16 let. . 1 f; 8/ 3yly to kursy poskytující vyěSÍ než, jak bychom dnes řekli, středoškolské vzdělání (no př.kurs teologický pro budoucí ■duchovní, nebo kurs právnický, na němž se připravovali budoucí • administrativní úřednicí), které na potočké Škole trvaly Vedle latinské Školy .(gymnasia) Komenského. Někteří z tSchto ..studentu,' jichž bylo asi 100,; byli i soukromými iučiteli Žáku latinská Školy. 9/ Toto Lucidarium je v Blatném Potoku napsaný , později (r.1658) v Norimberku vydaný Orbis pictuenejrezaiření jSl spia Komen-■■. ' " ského a první obrázková kniha pro děti. Tisk v Blatném Potoku: ' ,;r se neuskutečnil a omezil se jen na nakolik pokusných stránek. 10/ Komenský, má zde asi na mysli události r.lí>85, kdy Spanělá /dobyli Antverpy a: velká část jejich obyvatel nalezla, útoč iStS ■ v Amsterodamu. ■ ■ ■[{:■.,■■-. 11/ Narážka na citovaná místo Skutků apoBíolských - Panovníkem i na Maltě byl tehdy Publius, který apoätola Puvla a jeho piůr,':'.;■ ííj* vodce přijal do svého domu a po tři dny je hostil (Skut.ap.28,7). Proto Komenský nazývá členy městská rády amsterodamské Fubliemi. 13/ Lingua líongolica neznamená jazyk; mongolský, jak'se 'dříve sou- ■ dívalo, nýbrž Je to pravděpodobně áznačení hindust&nfitiny i '..i či spí Se urdStiny, odvozené od oblasti Mughalů v Indii (Jindřich ■ Torna a, Komenský a Indie, Nový prianí; 13, o. 146).Pro správnost : tohoto názoru svědčí i zde uvedený údaj, že se zde jedná o řeč běžnou v celé Východní Indii. . '■;...'.''-■;'■'' '..'V-3» -■•'.'/'J' :ť:'V'-;''■:'"■ v 14/ Míněn Ludvík van Oeer. 15/ 4.února 165?. '' '.: H, 16/ MaSaraký text jo pouzo vpotoekém vyd ání Vestibula. 17/ Známá Luthero provoláni An die Bürgermeister und Ratěherrén aller Städte Deutschlands,das sie richtige Schulen aufrichten' und halten sollen z r.1524. 18/ Následující část Je výtahem'z Metody jazyků JňéJnovĚjaf 25,8 - 15. Některá části se zde opakují dcalava, 19/ Komenský pokládá tedy hru za.jakýsi závoď více děti a neuznává za hru, hraje-li si dítě samo. Stejný názor:zastává i v Metod? Jazyků nejnověJSí' 25,}1. Toto míněni není oväem správní a je . jistě; zajímavá protestující-poznámka, kterou připsal jakýsi čtenář k tomuto mlatu v Jednom exempláři Metody Jazyků: Quam informis haec sentential An ludus ait ; semper certamen? Quam multi pueri eollusoribua carentea optime ipsi ludere aciunt! Num collusorum; aliqem rieeeBBaé habet pu el lul (a .cum pupav sua laétiaaime ludens? Centra Mulder, altero quo que pra es en te inoj.iietatur,i:i luďo haesitat, ne , propter sua cum pupaí collpquia infantilia irrideatur anixia, Nonne timet potiuu quam optat, ne paella alia, lni qua,'immo vero puer effrenatus veniat,qui aibl pupám eripere velit? .None accedunt saepé clamores,rixae,obiurgia, immo verbera mul-lo pueris aut puellia colludentibua? (Jak jeto zvréce-ná mySlenkal Což hra je vždycky jen závod? Jak mnoho děti si dovede.velmi pěkně hrát i bez spoluhráčů! Zdá potřebuje ; spoluhráče holčička, která si plna radosti'hraje se svom panenkou? Naopak, je-li přítomen někdo J4ný, cítí ve své hře zábrany,, bojíc se, aby sé jí někdo pro její dětská 37 - HS