TIM_2018 Trenažér konference Valentýna Weissmannová (Dědová) 3D tisk – budoucnost je již dnes 3D tisk je [DEL: velmi :DEL] specifickou oblastí [DEL: nejmodernějších :DEL] [INS: nových :INS] technologií, která revolučním způsobem proměňuje postupy [INS: v :INS] průmyslu, věd[INS: ě :INS] [DEL: y :DEL] i umění, [DEL: překračuje další :DEL] [INS: posouvá :INS] hranice medicíny[INS: . :INS] [DEL: , a nejen to, přestože :DEL] [INS: T :INS] [DEL: t :DEL] echnologické limity prozatím neumožňují [DEL: čerpat z :DEL] [INS: využívat všechny možnosti :INS] 3D[INS: , :INS] [DEL: tisku veškeré možnosti, :DEL] které do budoucna nabízí. Prezentace stručně popisuje technické zajištění 3D tisku a představuje zajímavé oblasti a konkrétní projekty, ve kterých je využíván, jakými jsou například tisk umělých orgánů v lékařství anebo projekty 3D tisků maleb nebo 3D digitalizace uměleckých děl. Koment: Mnoho anglicismů…. Doporučuji zúžit téma na oblast umění. Můžete navázat na DP: Pavel Směřička: 3D tisk jako umění (2014), https://is.muni.cz/auth/th/ku1vk?fakulta=1421;obdobi=6945;nbloku=prezence;info=1;zpet=%2Fauth%2Fvyh ledavani%2F%3Fsearch%3D3D%20tisk%26start%3D2 Petra Dudová Výhody a nevýhody plynoucí z užívání internetu ve vzdělávacím systému České republiky s aplikací definice technologického determinismu na různorodost názorů pro danou problematiku[INS: x :INS] [INS: [H1] :INS] Ve svém příspěvku se zaměřím na výhody a nevýhody využívání internetu ve vzdělávacím systému České republiky. Jedná se o krátký [DEL: výtržek :DEL] [INS: výňatek :INS] z mé diplomové práce zabývající se[INS: :INS] [DEL: :DEL] [INS: v :INS] [DEL: V :DEL] ývojem názorů na roli internetu ve vzdělávacím systému České republiky od 90. let 20. století postavené na archivním bádání. Internet ve vzdělávání a jeho užívání budu chápat jako mediální nástroj současné společnosti, na který je nahlíženo z několika úhlů pohledu. Na tyto různorodé názory jsem se rozhodla aplikovat definici technologického determinismu a odpovědět na otázku, jaké výhody a nevýhody sebou využívání internetu ve vzdělávacím systému přináší a v jakých směrech.[INS: :INS] Koment: Anotace příspěvku je příliš široká. Vypadá to, že nejde jen o kousek DP. Mluvte třeba o tom, jak uplatníte technologický determinismu jako metodologický nástroj. Nebo o tom, s jakými prameny pracujete a jakým způsobem. Tomáš Hambálek DAW jako prostředek transformace kompozičního procesu v hudbě Digitální softwarová aplikace DAW – Digital audio workstation [INS: (rok uvedení na trh) :INS] nap rosto změnila možnosti zacházení s hudebním materiálem. [INS: Doplnit: jak funguje? Co je ta revolu ční změna? :INS] Tato změna probíhá jak na poli zvukovém (tedy práce se zvukem), tak [DEL: i :DEL] na poli práce se samotnou hudbou a její tvorbou. [H2] [INS: :INS] [INS: V příspěvku se budu věnovat vlivu DAW na proces komponování hudby :INS] [INS: a :INS] [INS: na úlohu skladatele. :INS] [INS: Popíši :INS] [INS: , jak :INS] [INS: se :INS] [INS: pod vlivem komponovacího SW :INS] [INS: demokratizuje hudební tvorba a jak se mění požadavky na kompetence s kladatele. :INS] [INS: :INS] [DEL: Skladatelské možnosti jsou v rámci manipulace s akustickým či digitálně vytvořeným hudebním m ateriálem takřka neomezené. Z pozice virtuálního nástroje a zprostředkovatele se nám DAW stává až n ástrojem uměleckým. Z pozice tradičního skladatelského procesu tvorby ve smyslu papír – tužka – kla vír, se dostáváme do procesu tvorby zcela nového a masově přístupného (naprostá demokratizace hudeb ní technologie). S touto změnou také souvisí proměna role skladatele a jeho schopností pro samotnou tvorbu. :DEL] Koment: Budťe stručnější a konkrétnější, téma pro referát zužte. Eva Chalupníková Historický vývoj střihové skladby filmu [DEL: Můj :DEL] [INS: P :INS] [DEL: p :DEL] říspěvek se týká historického vývoje střihové skladby, který představil autor Jerzy Plazewski (Filmová řeč, 1967[H3] ). Seznámím účastníky konference s pojmem střihová skladba a následně se zaměřím na první filmy bratří Lumiérů a Méliése, Brightonskou školu, Edwina Portera, Griffitha, Kulešova a Vertova, Pudovkina, Ejzenštejna[H4] , francouzskou avantgardu a vizuální skladbu po roce 1930. Představím jednotlivé filmy, na kterých se historie střihové skladby utvářela (obrazové ukázky). [H5] V následující diskuzi se můžeme zabývat srovnáním střihové skladby tehdy a dnes [H6] - jak moc se střihová skladba liší? [INS: :INS] Koment: Téma je na 15 minut nesmírně široké. Není jasné, k čemu je řešení tohoto tématu dobré? Na jakou otázku hledáte odpověď? Doporučuji zúžit téma, viz poznámka, a formulovat je jako badatelský problém, např. Vývoj střihoví skladby filmu jako výraz všeobecného zrychlení a asociativního čtení obrazů. (Odkazovat můžete na P. Virilio: dromologie, surface play – viz František Kůst (FSS) a magisterská diplom. práce, nebo kniha Vizuální kultura). Júlia Chodúrová Bútorová Kdo čte Vaše e-maily[INS: , :INS] aneb znáte svého „pošťáka“?[H7] Témou príspevku je dielčia časť obsahu mojej magisterskej diplomovej práce zaoberajúcej sa remediáciou mail artu v prostredí nových médií. Nevyhnutným predpokladom realizácie korešpondenčného umenia je jeho doručenie adresátovi. Od 60. rokov 20. storočia až do začiatku rozvoja využívania elektronických komunikačných technológií boli mail artové diela šírené pomocou poštových služieb. Tie boli v tom čase nepredstaviteľné bez práce doručovateľov poštových zásielok - poštárov. S profesiou poštára je dodnes spojená kompetencia uchovania listového tajomstva. [DEL: Poštár vie od koho, kedy a akú zásielku sme obdržali. Prostredníctvom doručovanej pošty nahliada do nášho súkromia. Tak ako sú jeho otlačky, poznámky, poštové známky, či razítka súčasťou našej pošty, tak sú aj súčasťou mail artových diel. :DEL] Pokiaľ predpokladáme, že jedným z prostredí remediácie mail artu sú net artové diela realizované v prostredí elektronickej pošty, musíme uvažovať aj o remediácii osoby poštára,[DEL: ako aj o strate/zmene jeho otlačku v zasielanom mail artovom diele :DEL] . Úlohou príspevku je predstavenie jeho novej remediovanej podoby, funkcie a [DEL: zanechávajúcej :DEL] stopy. Koment: Dobře napsané. Anotace má být stručná, proto jsem vyškrtala vše, co šlo J Přeložit název do češtiny. [INS: :INS] Markéta Křečková Komunikace obrazem Způsoby komunikace, která je specifickou formou spojení mezi lidmi a to prostřednictvím předávání a přijímání významů, interakcí mezi dvěma a více subjekty, se v poslední[DEL: ch :DEL] d obě zásadně změnily. Existuje spousta vyspělých, moderních způsobů a technologií pro vizuální komun ikaci, jež umožňuje přenos obrazu mezi účastníky na zcela libovolnou vzdálenost probíhající v reáln ém čase. Komunikace obrazem úzce souvisí s fenoménem fotografie, v které se pod vlivem rozvoje digitálních technologií a zájmem o aplikace, které nám umožňují fotografie sdílet, udály různé změn y. [DEL: Fenomén nových médií a proces digitalizace začíná výrazně ovlivňovat nejen fotografii jako takovou, ale i její užití. :DEL] Dnes je náš svět nejen obklopen fotografií ale i přímo konstruován zejména vizuálními podněty. Každý druh obrazu představuje alternativu ke slovní mu vyjádření a dokonce převládá pocit, že obraz řekne více než slova. Fotografie, kterou můžeme vnímat jako informační prostředek, uměleckou formu či nástroj komunikace, byla dříve pokládána za jakýsi odraz či záznam reality. V dnešní době už tomu však tak vůbec být nemusí a fotografie se naopak někdy stává i velmi zdařilým nástrojem manipulace s realito u. [INS: :INS] Koment: Anotace je velice obecná. Opakujete všeobecně známé věci. Není jasné, co je předmětem Vašeho výzkumu. Zužte téma. Zaměřte se na konkrétní problém a přestavte metodu své práce. – Následně podle toho upravte i název (nyní velice obecný) a anotaci.[INS: :INS] [INS: :INS] Irena Mikuláštíková Definování kritérií jak zkoumat a hodnotit videoinstalace [DEL: V tomto příspěvku zavedu posluchače konference do oblasti videoumění a umělcům tvořícím v tom to uměleckém odvětví. Jedná se o výzkumný výsek z problematiky mojí diplomové práce. Posluchači kon ference se dozvědí, jakým způsobem :DEL] [INS: V příspěvku shrnu nástroje a interpretační rámce pr o výzkum video instalací. :INS] [DEL: lze na videoart nahlížet, zkoumat a komparovat s jinými inst alacemi a kterých důležitých aspektů si všímat při nazírání na tyto instalace. :DEL] Dále představ ím návrh na kritéria ke zkoumání, týkající se role technologie v díle, vztahu diváka, jak je zde za cházeno s časem a prostorem, jakým uměleckým směrem se dílo ubírá, samotnému záznamu nebo prostředí ve kterém se odehrává a jakým způsobem je dílo prezentováno a instalováno. V závěru příspěvku před vedu aplikaci těchto kritérií ke zkoumání videoartu na konkrétním díle feministické umělkyně Pipilo tti Rist a její instalaci Ever is Over All. Koment: Text jsem zkrátila. Úvod byl zbytečně dlouhý. Příspěvek zužte, jinak se do 10 minut nevejdete. Např. na Kritéria aplikovaná při výzkumu role technologií ve video instalacích a jejich aplikace při analýze díla…. Lucia Molnárová ´Živé technológie´ a ich úloha v mestskom kontexte [DEL: Príspevok sa zameriava na priblíženie pojmu živá technológia a prehľad súčasných a potencionálních aplikácií takýchto technológií na niektoré mestské problémy. :DEL] [H8] Živú technológiu môžeme chápať jako technológiu vykazujúcu základné vlastnosti žijúcich systémov, ktorej funkcie môžu byť užitočné při riešení dynamických mestských problémov, týkajúcich sa napríklad mobility, logistiky, bezpečnosti, udržateľnosti, spoločnosti a kultúry. Prezentácia vychádza predovšetkým z myšlienok a prípadovej štúdie Carlosa Gershensona, ktorý považuje za dôležité hovoriť o vzťahoch medzi živými systémami, umelým životom, živou technológiou a mestskými systémami. Konferenčný príspevok bude ilustrovať prínosy živých technológií ako aj diskutovať o užitočnosti uvažovania o meste, ako o metafore živého systému.[DEL: :DEL] Koment: Když škrtnete úvodní větu a zaměříte se na definici „živých technologií“ atd. bude to fajn: Přinášíte dosud neznámý pojem a hledisko do studia digitální kultury. [INS: :INS] Veronika Rabatinová Cielený glitch v novomediálnom umení Témou môjho príspevku je glitch art, teda umenie využívajúce digitálnu alebo analógovú chybu či odc hylku. V úvode charakterizujem samotný pojem glitch art a zadefinujem rozdiel medzi pure glitch a glitch alike. Svoju pozornosť budem zameriavať predovšetkým na druhú skupinu, teda na glitch ali ke umenie, ktorého účelom je cielené narušenie konvenčného toku informácii, teda na rozdiel od čist ého alebo pure glitchu vytvára [INS: autor :INS] chybu cielene. [DEL: Ďalej porovnám estetické kva lity jednotlivých umeleckých prístupov na základe konkrétnych umeleckých diel. :DEL] Na záver sa p okúsim sformulovať estetický význam glitch alike umenia a pokúsim sa odpovedať na otázku či možno t ieto umelecké diela považovať za glitch art či skôr za koláž či dekoláž.[INS: :INS] Koment: Dobře napsané. Větu jsem škrtla, protože by to bylo moc dlouhé (15 min). I tak budete moci své teze ilustrovat glitchovými díly. Monika Rozmarová Sociální inženýrství jako umění klamu Příspěvek se zaměřuje na podvodnou metodu nabytí důvěry člověka k získání osobních informací nebo provedení určité akce. V poslední době se na Facebooku objevilo několik případů, kdy byl uživatel okraden na první pohled někým ze svých přátel. Sociální inženýři [H9] využili veřejných informací uživatelů Facebooku jako jsou profilové fotky, jména a seznamy přátel a pod falešným profilem rozesílali zprávy, ve kterých žádali o zapůjčení určité částky peněz, či zaslání kódu přijatého prostřednictvím sms zprávy. Důvěřivý a nepozorný člověk postupoval podle návodu svého kamaráda, za jehož identitou se však schovával útočník. Sociální inženýři [H10] pracují s psychikou svých obětí prostřednictvím triků působících na emoce a city, v čemž jim nahrává především důvěřivost, zvědavost a nepozornost lidí. Útočníci využívají psychologické poznatky o lidských vlastnostech, vzorcích chování, myšlení a způsobech motivace. Oběť je nejčastěji kontaktována prostřednictvím e-mailu nebo sociálních sítí. Cílem tohoto příspěvku je upozornit na techniky sociálního inženýrství s uvedením příkladů posledních let. Koment: Anotaci je třeba zkrátit. Vlastně v ní opakujete dokola stále to stejné. Není ale jasné, co vlastně zkoumáte? Půjde o něco víc, než jen převyprávění kauz známých z novin? Upřesněte cíle výzkumu a badatelskou otázku. Nina Vidovencová Počítačom generovaná grafika v statickom obraze Vo svojom príspevku sa zameriavam na počítačom generovanú grafiku v statickom obraze od 70. rokov 2 0. storočia po 1. dekádu 21. storočia, s dôrazom na prostredie slovenského vizuálneho umenia. [DEL: V úvode stručne predstavím historický prehľad zahraničných udalostí a poukážem na prvotiny počíta čovej grafiky, výstavy, prehliadky a konferencie, ktoré postupne formovali využitie počítačovej gra fiky vo vizuálnom umení. Bližšie opíšem situáciu v kontexte českého a slovenského vizuálneho umeni a, ktoré je nutné predstaviť spoločne, vzhľadom na to, že slovenská výtvarná scéna bola v počiatkoc h prirodzene napojená na české dianie a kultúru. Následne :DEL] predstavím najmä tvorbu [DEL: a te ndencie :DEL] šiestich etablovaných slovenských umelcov, ktorých diela sú v tejto oblasti kľúčové – Jozef Jankovič, Daniel Fischer, Ivan Csudai, Vladimír Havrilla, Marko Blažo a Marek Kvetán. Cieľ om príspevku je predstaviť prehľad vývoja v danej sfére a priblížiť využitie a vývoj počítačovej gr afiky v rámci statického obrazu v slovenskom vizuálnom umení. Koment: Anotaci jsme zúžila. Není potřeba převyprávět světové dějiny. Raději se zaměřte na jádro Vašeho výzkumu. Jinak je to fajn. Prezenční studium Tomáš Bartošík Kryptoměny a jejich anonymita Ve svém příspěvku se budu věnovat kryptoměnám a s nimi spojenou technologii blockchain, které exist ují sice už 10 let, ale do obecného povědomí lidí se dostaly především díky masové medializaci na p odzim roku 2017. Kryptoměny (především bitcoin) se však jako běžné platidlo použí[INS: vají :INS] [DEL: vá :DEL] již několik let na deep webu a to především v oblasti darknetu - černého tržiště na internetu. [DEL: Kryptoměny zde :DEL] [INS: M :INS] [DEL: m :DEL] ají [INS: zde :INS] využití[DE L: právě :DEL] díky jejich anonymitě, protože digitální peněženky nejsou spojeny s žádnými osobní mi údaji. Otázkou však je, jsou tyto transakce skutečně plně anonymní i při používání prohlížeče TO R a VPN sítě? Jakou formu anonymity poskytuje informace uložená na blockchainové síti? Koment: Dobře napsáno. Doporučuji trochu krátit, viz moje poznámky. Jen mi není jasné, jak budete h ledat odpověď na Vaši otázku? A Jak to souvisí s uměním nových médií nebo digitální kulturou?[INS: :INS] [INS: :INS] Bilová Natálie Ideologie televizní zábavy jako počátek procesu personalizace Gilles Lipovetsk[INS: y :INS] [DEL: ý :DEL] mluví o současném stavu společnosti jako o hypermodern í době definované kulturami plnými paradoxů a protikladů. Jedná se o důsledek procesu personalizace , jež je založen na co nejmenším omezování a na co největším množství možností soukromé volby. Dosu d žádná jiná společnost neposkytovala tak širokou individuální nezávislost a svobodu jako [INS: ta dnešní :INS] [DEL: dnes :DEL] . Zároveň se nikdy osud společnosti do takové míry neodvíjel od chová ní jednotlivců, kteří ji utváří. Příspěvek se bude zabývat tím, jakou roli v tomto procesu sehrála masová média, konkrétně televize, která ustavila novou formu sdělování a přijímání informací, a to převážně zábavnou a vzrušující[DEL: formou :DEL] . Upřednostňováním vizuálního zájmu diváka a potl ačováním myšlenkového obsahu podpořila televize inkoherenci a trivialitu, podle Neila Postmana se t ak stala nepřítelem vzdělanosti a nabídla jedincům možnost vytvářet si personalizované verze světa. Koment: Dobře napsáno, i když si myslím, že na 15 minut je to moc dlouhé. Doporučuji zúžit příspěve k na ilustrování teze G. Lipovetskeho. Nemusíte se omezit jen na TV. Filip Daňhel Omnia ludus est; [DEL: everything is a game; :DEL] [H11] všechno je hra Tento referát se věnuje hře jako funkčnímu systému a jeho přítomnosti či absenci v každodenním životě člověka. Hra je médiem zprostředkovávajícím jednosměrný či oboustranný přenos informací mezi hráčem a hrou nebo mezi jednotlivými hráči. J[DEL: a :DEL] [INS: e :INS] k však možné, že se tohoto přenosu informací člověk účastní, aniž by si to uvědomoval? V tomto referátu jsou analyzovány jednotlivé prvky a fragmenty hry jako produktu game designu a komparovány se základními aspekty života běžného člověka. Na základě tohoto referátu může každý recipient dospět k závěru, zda „hraje hry“ či nikoliv a naučit se s předstihem herní vztahy identifikovat[INS: , :INS] [DEL: :DEL] což může vést ke zkvalitnění sociálních interakcí, učebních procesů, výkonu práce či snížení hladiny stresu. Koment: Téma je hodně obecné a kombinuje řadu podtémat. Zužte anotaci na to, co skutečně budete chtít/moci za 15 minut říci. Navrhuji např. Principy hry v herním designu a herní design v sociální interakci. Petra Galušková AR[INS: (augmented reality) :INS] jako zrod budoucí hyperreality?[H12] Ve své prezentaci se zaměřím na rozšířenou realitu (augmented reality – AR) a její současné využití a možné budoucí [INS: podoby :INS] [DEL: vize :DEL] . Nejprve se budu krátce věnovat terminologii, vysvětlím pojem AR a také nastíním rozdíl mezi virtuální realitou. Poté se zaměřím na technologick é výzkumy současných aplikací zasahující do různých oblastí každodennosti (nakupování, navigace, zá bava, reklama, apod.). Díky své exkluzivitě[H13] , která spočívá v zásahu vizuálních prvků do reali ty, vyvolala v posledních letech velký zájem jak ze stran[INS: y :INS] firem, tak ze stran uživate lů, proto mne bude zajímat její pozice ve společnosti a možný budoucí vývoj. Koment: Není jasné, o co v příspěvku jde. O AR toho bylo již noho napsáno a vzniklo mnoho uměleckýc h i komerčních aplikací. Stejně tak hyperrealista je skutečnost, ne něco, co očekáváme v budoucnost i. Lépe promyslete svoji tezi. – Váš příspěvek je formulován jako hypotéza vztahující se k budoucno sti. Měla byste zkoumat co bylo a co je v této oblasti již uděláno. [INS: :INS] Michal Horňák Spotify ako prostriedok propagácie Prezentácia sa bude zaoberať službou Spotify a jej využitím pri propagácií hudobných interpretov. Zameriam sa na spôsoby, akými sa interpreti prezentujú prostredníctvom sociálnych siet í a výhody, ktoré služba Spotify poskytuje interpretom. Ďalej sa budeme baviť o tom, ako sa zmenilo prostredie pri obchodovaní s hudbou. Koment: Co je předmětem Vašeho výzkumu: S čím budete Spotify srovnávat? S obchody s deskami? – Změn a vůči čemu? Tomáš Ječmínek Design uživatelského rozhrání jako nástroj politické estetiky[H14] V příspěvku se zaměřím na možnost využití designu uživatelského rozhraní jako nástroje politické estetiky[H15] a posluchačům přiblížím toto téma na konkrétních příkladech (např. design herních automatů). Nástroj politické estetiky lze v jedné rovině rozumět jako schopnost překlenutí hranic mezi stroji a technologiemi celkově a lidskými uživateli, také jej lze chápat i jako zlověstně manipulativní příležitost podvědomě ovlivňovat jednotlivce. [H16] Design v tomto případě nepracuje jen s poznatky z odvětví estetiky a technologie, ale sbírá data a informace z neurovědy, psychologie, sociologie atd. Koment: Měl byste svůj výzkum radikálně zúžit na konkrétní technologii. Není mi jasné, jak budete výzkum vést? Jaké výzkumné metody využijete? Toto by mohlo být předmětem prezentace. Michaela Kolláriková FUTURE VISUALS: software v roli Vja S technologickým pokrokom a ekonomickou dostupnosťou moderných zariadení sa možnosti Vjov rozširujú . Nový software aj hardware posúvajú hranice Vjingu do ďalších rozmerov. Grafické techniky herného priemyslu prebiehajúce [H17] v reálnom čase sa pri tvorbe vizuálov blížia k fotorealizmu a sú vhodn é aj pre potreby rendrovania komplexných video efektov a súčasne 3D obsahu, čo je možné využiť aj p ri Vjingu. Zároveň vedia pracovať aj s dopredu pripravenými videosekvenciami, ktoré sú ešte aj dnes vo Vjingu využívané najviac. V súčastnosti môžeme uvažovať o tvorbe VJ diel a ich prezentácii zalo ženej kompletne na softwari tak, že ním môže dôjsť k úplnému nahradeniu autora, keďže v rýchlosti r eakcii na zvukové podnety vie prekonať človeka. Vo svojom príspevku budem hodnotiť premenu role VJa vplyvom technologického pokroku. Koment: Zjednodušte formulace (kratší věty, přesnější pojmy). Jinak je to OK. Upozorňuji, že pracujete s komparací: VJ dříve a nyní. Takto strukturujte i svůj příspěvek. Petra Kozlová Fenomén stream a jeho využití v hudební branži Prezentace je zaměřená na streamování živých koncertů populární hudby. Jelikož je nyněj[INS: š :INS] [DEL: s :DEL] í hudební průmysl digitálním podnikáním, kdy většina jeho příjmů pochází z rozsáhlé škály digitálních platforem a formátů, stává se streamování dominantním formátem [DEL: digitální :DEL] hudební spotřeby. Jedná se i o budoucnost hudebního průmyslu? Jaký názor na to mají samotné hudební kapely? V příspěvku budeme rozebírat platformy k jeho využítí, potřebnou techniku i zázemí.[INS: :INS] Koment: Není jasné, jestli budete prezentovat výsledky dotazníkového šetření nebo popisovat on-line platformy šíření hudby. Upřesněte anotaci a zaměřte se na přesnější formulaci výzkumného tématu. Ať to není jen konstatování obecně známých věcí. Pavla Melenová Historická sportovní událost jako marketingový nástroj současnosti Nagano 1998 je dnes možné označit za fenomén v historii české hokejové reprezentace, který i v souč asnosti stále rezonuje v povědomí široké veřejnosti. Nejen samotná jedinečnost této sportovní událo sti, ale i sociální sítě mají významný vliv na upevnění její nezapomenutelnosti. Příspěvek si klade za cíl ukázat, jak historická sportovní událost může být účinným nástrojem marketingové strategie. Koment: Je to OK. I když nevím, jak to souvisí s uměním nových médií nebo digitální kulturou… Jiří Poláček Internet v době informační války Současná doba digitalizovaných informací s sebou ze své podstaty přináší i množství úskalí. Zejména internet, jakožto komunikační médium, je klasickým příkladem výhod i nevýhod odhmotněné informace. Tento konferenční příspěvek si klade za cíl představit zejména nevýhody, které ovlivňují běžného uživatele on-line informací. Podrobněji se zde podíváme na věrohodnost informací na internetu, jejich objem nebo, v neposlední řadě, ovlivňování kvality informací za účelem ovlivnění veřejného mínění zejména v oblasti voleb. [DEL: Výsledkem tohoto konferenčního příspěvku tedy bude prezentace uceleného pohledu na svět on-line informací, shrnutí hlavních rizik, jejich analýza a nastínění možných řešení těchto problémů. :DEL] Pro posluchače konference tak tento příspěvek může znamenat prostor pro hlubší vhled do problematiky informační gramotnosti a celkově nakládání s informacemi. Koment: Tento výzkum je realizován na FSS (Macek, Macková a spol.) Vy jste v něm zapojen? Co nového přinášíte? Jak to souvisí s uměním nových médií a digi-kulturou? Navrhuji re-formulovat např. Fake news jako fenomén Integrovaného spektáklu www. Jana Rišková Queer galérie: alebo ako zbierať iné umenie Vo svojom príspevku sa zaoberám problematikou terminológie, s ktorou sa stretávame pri snahe zaradiť queer umenie do zbierok galérií a múzeí. Tie[DEL: to :DEL] [DEL: inštitúcie :DEL] predstavujú mienkotvorné inštitúcie, ktoré napomáhajú k formovaniu spoločenských noriem. Ako však bolo poukázané v odborných štúdiách, galérie sú reprezentantom heteronormatívneho naratívu. Práve preto sa objavujú snahy o narušenie heteronormatívnosti a o zaradenie queer perspektívy do galerijného kontextu. Jedným z pokusov o tento prevrat je zavedenie novej terminológie a kategórií do existujúcich zbierok a online databáz galérií a múzeí. [DEL: V zahraničnom diskurze existuje niekoľko pokusov o ich znovu definovanie. :DEL] Vznikli tak snahy o vytvorenie nových označení a celých kategórií, ktoré majú klásť dôraz na gender a sexualitu. Avšak, ako sa ukázalo, zavedenie nových kategórií je diskutabilné a veľa krát aj subjektívne. Umelecké dielo, tak ako podotkol Patrik Steorn, môže byť zaradením do jednej kategórie limitované a stratí tak svoju viacvýznamovosť a flexibilitu. Preto je nevyhnutné nájsť [DEL: inovatívnejšie :DEL] spôsoby, ktoré nebudú tak obmedzujúce. Bližšie sa zaoberám tým, kedy je možné a vhodné označiť umelecké dielo ako queer, alebo kedy ho môžeme zaradiť pod kategóriu gender. Na príkladoch zahraničnej praxe sa pokúsim kriticky analyzovať už zavedenú metodológiu vytvárania queer zbierok. Zámerom môjho príspevku je načrtnúť nové a vhodnejšie prístupy k organizovaniu galerijných zbierok a online databáz na Slovensku, ktoré by zohľadňovali gender a sexualitu. Koment: Dobře napsané, ale na 15 minut moc dlouhé. Zužte téma pro účely prezentace. Veronika Sellnerová Postateliérová praxe jako východisko kritického promýšlení alternativní budoucnosti v současném umění V příspěvku bude představena postateliérová praxe jako interdisciplinární pole pro promýšlení spekulativních scénářů budoucnosti. Budeme se věnovat podobám současného umění, které tematizují východiska levicového akceleracionismu, pracují se spekulativními vizemi, strategiemi a kriticky se skrze tyto obsahové aspekty vymezují vůči dopadům globální hegemonie kapitalismu. Problematiku přiblížíme na konkrétních příkladech projektů kooperace umělců, expertů z různých oblastí, aktivistů et al., jež mají ambice působit mimo diskurz současného umění - participovat svou činností nejen na konstrukci možného alternativního budoucího, a zároveň tak aktivně, systematicky promýšlet, reflektovat a kriticky vystupovat vůči současnému. Koment: Bezva. Bez připomínek. Jakub Zemánek Virtuální galerie umění V příspěvku bude nadneseno téma nově vznikajícího fenoménu čistě virtuálních galerií. Díky technickému pokroku vznikají první [INS: výstavní :INS] instituce bez fyzické podoby. Výstavní prostor přístupný[INS: :INS] [DEL: :DEL] kdykoli, odkudkoli, prostor neomezený rozměry a nezatížený reálným světem vypadá jako ideální, dokonale tvárné místo. Jaká má však nový způsob prezentace umění negativa? Je technologie na dostatečné úrovni a může výstavní praxe efektivně a dlouhodobě pracovat s konceptem, který se nezakládá na fyzické přítomnosti? Koment: S ohledem na otázky, které si kladete, měl byste zúžit téma na prezentace tradičního umění ve virtuálních galeriích, řekla bych. Dále prosím o upřesnění, jak budete postupovat při hledání odpovědí na Vámi formulované otázky? ________________________________ [H1]Dá se ten název zkrátit? Např. Názory na využití internetu (nemá to být WWW?) ve vzdělávacím systému ČR z hlediska technologického determinismu [H2]Zjednodušit a upřesnit formulaci: Tato změna ovlivňuje práci se zvukem i hudební tvorbu. [H3]??? To je trochu starší literatura. Možná není nutné uvádět jeden zdroj. [H4]Doplňte křestní jména [H5]To za 15 minut nestihnete. Zužte téma. [H6]Pro toto srovnání nebudeme vybaveni teoretickým nástrojem. Jaká je hypotéza? Co s čím budete srovnávat? – Navrhuji vybrat třeba nějaký remake staršího filmu. [H7]Přeložit do slovenštiny [H8]To za 10 minut nestihnete. [H9]???? Prosím o přesnější pojmenování… [H10]??? [H11]Doporučuji pracovat jen s českým překladem, v angličtině je to nepřesné: Ludus je spíš česká „hra“ a anglická „play“. [H12]Hyperrealitu už dávno žijeme, stejně jako AR je již využívána. Upřesněte, co budete zkoumat. [H13]??? [H14]? [H15]Uveďte autora pojmu. Nikdy jsem to neslyšela. [H16]Jedná se tedy o propagandu? [H17]Nesrozumitelná formulace, upřesněte: