SEMINÁŘ
„PSYCHOLOGIE VE ŠKOLNÍ PRAXI“
Humor ve školní třídě
Proč téma humoru ve výuce?
¨Humor jako součást (pedagogické) komunikace učitele a žáka
¨Humor jako metoda přirozeného udržení pozornosti ve výuce
¤Práce s kognicí (a emocemi ve výuce)
¨Humor jako copingová strategie (zvládání zátěže)
¨Humor jako indikátor sociálního klimatu třídy
¨
Ukázka www.lamer.cz:
#43783
40 příspěvků v diskuzi
dobrý den
dost jste mě včera překvapil v té anketě
přijďte za mnou, až budete moct, chci si s vámi promluvit
Myslíte třeba o různých významech pojmu "anonymní dotazník"?
Terminologie (Čapek,Kosík, Werich)
ironie, satira, jízlivost, humor
¨ironie je projevem převahy, pocitu nadřazenosti
¨satira je projevem revolty; bojuje s něčím
¨jízlivost je projevem uspokojení z vlastní duchaplnosti, výsměch a očekává smích publika jako
ocenění
¨humor je možný jen mezi rovnými, předpokladem solidarita a vzájemná důvěra
¨
¨
¨
Ukázka – Recitace básně
(Marečku, podejte mi pero)
¨https://www.youtube.com/watch?v=xI6uQK8zt2E
Funkce humoru ve výuce
¨výuka je záležitostí svrchovaně vážnou; plní se vzdělávací a výchovné cíle, postupuje se podle
plánů, ale...
¨
¨interakce živých aktérů také přináší i humor např. v podobě drobných nedorozumění, nečekaných
situací atp.
¤nutí tvořivě reagovat na učivo; akcentuje unikátnost situace; dokáže relativizovat aktuální
snažení; ukazuje vnitřní svobodu aktérů...
¤
¨->dvě základní funkce humoru:
ntlumící, redukující (distres)
naktivizující, posilující, rozšiřující (tvořivost)
¤
¨
Typy humoru ve školní třídě
¨podle komunikačního kanálu
¤verbální a neverbální
¨podle míry záměrnosti
¤humor chtěný, zamýšlený
novlivněn i schopností adresáta interpretovat
n (věk, aktuální stav, jazykové schopnosti...)
¤humor nechtěný, nezamýšlený, bezděčný
¨podle míry závislosti na kontextu
¤přenositelný mimo kontext interakce
¤závislý na kontextu situace a zkušenosti aktérů
Typy humoru ve školní třídě
¨podle producentů
¤učitelé, žáci, skupiny žáků, školní třída, učitel a žák...
¨podle adresátů
¤určený všem ve třídě
¤určený spíše spolužákům
¤určený konkrétnímu žákovi
¨
Učitelský humor (Neuliep)
¨Zaměřený na učitele
¨učitelova příhoda
¤související s učivem
¤nesouvisející s učivem
¨přiznaná konsternace
¨hraní role
¤související s učivem
¤nesouvisející s učivem
¨shazování sebe sama
¨
¨Zaměřený na žáka
¨h. upozornění na chybu
¨přátelské dobírání
¨dělání si legrace ze žáka
¨učitel hraje roli studenta
¨
¨Neadresný humor
¨nečekaná přirovnání, nelogické výroky
¨vyprávění vtipů
¨slovní hříčky
¨neobvyklá interakce
¨
¨Vnější zdroje humoru
¨humorná interpretace učiva
¨karikování třetí osoby
¤ve vztahu k učivu
¤bez vztahu k učivu
¨h. využití přírodního jevu
¨
¨Nonverbální humor
¨h. přehnaná mimika
¨h. pohyby těla
Humor jako hledání (vlastních) hranic
¨Jak se cítíte v situaci, kdy se skupina lidí směje
¤Vašemu vtipu
¤Vám
Žákovský humor
¨součást klimatu a třídní subkultury
¨žákovské přezdívky
¨žákovské mimovýukové aktivity
¤„Nalákal do třídy opilého popeláře“
¨žákovské výroky
¤Murphyho zákony pro školu...
¨žákovské parodie
¤alternativní verze příkladů, uměleckých děl, divadelní etudy a scénky...
Humor ve škole - literatura
¨KŘIVOHLAVÝ, J., MAREŠ, J. Komunikace ve škole. Brno: MU 1995. ISBN 80-210-1070-3. s. 159-177
¨ŠEĎOVÁ, K. Humor ve škole. Brno: MUNI Press, 2013, 189 s.
¨TAMBLYN, D. Laugh and Learn : 95 Ways to Use Humor for More Effective Teaching and Training. New
York: AMACOM 2002. ISBN 0-8144-0745-5 (dostupná v Ebrary Education)
¨
¨