I. Co mi jde ze všeho nejlépe? Nejprve si přečtěte šest následujících vět, které vám pomohou ujasnit si, jaké jsou vaše schopnosti. Přečtěte si každou větu a pokuste se srovnat své vlastní schopnosti s ostatními lidmi kolem vás, kteří jsou přibližně stejně staří jako vy. Po přečtení každé věty můžete zvolit odpověď: souhlasím nebo nesouhlasím. Zvolenou odpověď podtrhněte. 1. Jsem docela manuálně šikovný/á a nedělá mi příliš velké problémy pracovat s různými nástroji, nářadím a různými technickými přístroji nebo pečovat o zvířata a pěstovat rostliny, které stejně tak vyžadují pohybovou obratnost a zručnost. souhlasím^ ^R – nesouhlasím 2. Učení ve škole mi jde docela dobře, zejména řešení různých (vědeckých, jazykových nebo matematických) problémů, úkolů, hádanek, rébusů a hlavolamů. souhlasím ^I^ – nesouhlasím 3. Myslím si, že mám docela talent a umělecké sklony, protože se věnuji psaní, kreslení, modelování, hudbě nebo baletu či jiným činnostem, které vyžadují tvořivost. souhlasím ^A – nesouhlasím 4. Rád/a pomáhám ostatním lidem, jestliže potřebují nějakou pomoc, pochopení nebo radu (např. při učení, v péči o malé děti, starší občany nebo lidi v nouzi). souhlasím ^S – nesouhlasím 5. Jsem docela šikovný/á při zařizování a obstarávání nejrůznějších věcí, při organizování různých akcí a přesvědčování nebo získávání lidí pro nejrůznější akce. souhlasím ^E – nesouhlasím 6. Jsem pečlivý/á a přesný/á při práci s čísly, tabulkami a údaji, stejně jako i při zpracovávání nejrůznějších písemných materiálů a přehledů. souhlasím ^C – nesouhlasím II. Jaký / jaká vlastně jsem? Přečtěte si dalších šest vět a pokuste se zamyslet nad otázkou: Jaký/á vlastně jsem?“ Jak vlastně hodnotíte sami sebe? Můžete zvolit opět jednu ze dvou možností: souhlasím – nesouhlasím. Zvolenou odpověď podtrhněte. 1. Jsem spíše praktický typ, zajímají mne většinou konkrétní věci a činnosti a rád/a dělám něco, co mohu vzít do ruky, co mohu vidět a ohmatat. souhlasím^ ^R – nesouhlasím 2. Jsem spíše systematický a tak trochu vědecký typ, mám rád/a věci a činnosti, které vyžadují hodně nápadů a přemýšlení, než jim člověk přijde konečně na kloub, zajímám se o vztahy, souvislosti a vývoj různých věcí, událostí. souhlasím ^I^ – nesouhlasím 3. Jsem spíše umělecky založený/á, rád/a vytvářím nové věci, kde mohu uplatnit svou fantazii, různé nápady a tvořivost. souhlasím ^A – nesouhlasím 4. Jsem spíše společenský typ a rád/a pomáhám ostatním lidem, jestliže potřebují nějakou pomoc, radu nebo jen docela obyčejné pochopení. souhlasím ^S – nesouhlasím 5. Jsem spíše energický typ, rád/a se pořád pohybuji mezi lidmi. Nedělá mi problémy nejen se s lidmi seznámit, ale i přesvědčit je o různých věcech. souhlasím ^E – nesouhlasím 6. Jsem spíše puntičkář/ka, mám rád/a přesnost a spíše takové činnosti, které vyžadují přesné dodržení stanoveného plánu nebo programu. souhlasím ^C – nesouhlasím III. Co mne nejvíce zajímá? Nyní si přečtěte dalších 6 vět, kterými můžete vyjádřit svůj zájem o nejrůznější činnosti ve vašem osobním životě. Opět můžete zvolit jednu ze dvou možných odpovědí: souhlasím – nesouhlasím. Zvolenou odpověď podtrhněte. . 1. Zajímám se o konkrétní činnosti a věci, které je možné vidět, uchopit a které je možné pozorovat, jak rostou, jak se mění, jak se opravují nebo jak se vyrábějí. souhlasím^ ^R – nesouhlasím 2. Zajímá mne spíše věda a výzkum, objevování různých vztahů a souvislostí, které nás obklopují. souhlasím ^I^ – nesouhlasím 3. Zajímám se o nejrůznější umělecké činnosti a umění vůbec, jako je literatura, hudba, malířství, sochařství, návrhářství apod. souhlasím ^A – nesouhlasím 4. Zajímám se o práci s lidmi, kteří něco potřebují, kteří se něco chtějí dozvědět nebo se chtějí s někým poradit. souhlasím ^S – nesouhlasím 5. Zajímá mne obchod, prodávání, nakupování, ale i řada dalších činností spojených se zařizováním různých věcí, řízením a organizováním činnosti ostatních lidí, které vedou k finančním úspěchům a zisku. souhlasím ^E – nesouhlasím 6. Zajímám se o nejrůznější konkrétní činnosti, kde je možné pracovat s kancelářskou technikou a které vyžadují přesnost vykonávané práce s čísly, daty, a údaji. souhlasím ^C – nesouhlasím IV. Co mne baví dělat? Nyní se pokuste zamyslet na tím, co vlastně rádi děláte? Čemu se nejraději věnujete? Můžete zvolit opět jednu ze dvou možností: souhlasím – nesouhlasím. Zvolenou odpověď jednoduše podtrhněte. 1. Rád/a pracuji s různými nástroji, nářadím nebo technickými přístroji, chovám zvířata nebo pěstuji různé květiny. souhlasím^ ^R – nesouhlasím 2. Rád/a se věnuji pozorování, studiu, objevům a řešení nejrůznějších problémů. souhlasím ^I^ – nesouhlasím 3. Rád/a se věnuji různým kreativním (tvořivým) činnostem, jako je kreslení, malování, modelování, zpěv, balet nebo psaní povídek. souhlasím ^A – nesouhlasím 4. Rád/a pomáhám jiným lidem, kteří potřebují radu či pomoc (např. při učení nebo při řešení různých problémů či situací, ve kterých se ocitnou apod. ). souhlasím ^S – nesouhlasím 5. Rád/a organizuji různé akce, přesvědčuji jiné lidi a zařizuji nejrůznější záležitosti. souhlasím ^E – nesouhlasím 6. Rád/a pracuji s čísly, zajímá mne psaní na stroji, telefonování, práce s faxem, počítačem a zpracovávání různých přehledů, tabulek a dat. souhlasím ^C – nesouhlasím V. Po čem opravdu toužím? Nyní se pokuste zamyslet na tím, po čem nejvíce toužíte? Čeho byste chtěli dosáhnout? Můžete zvolit opět jednu ze dvou možností: souhlasím – nesouhlasím. Zvolenou odpověď jednoduše podtrhněte. 1. Moje představy o budoucím povolání nejsou spojeny ani tak neustálým mluvením, jako spíše s praktickou prací, kterou má smysl dělat, protože její výsledky jsou okamžitě vidět. souhlasím^ ^R – nesouhlasím 2. Chtěl/a bych se věnovat některému povolání, které by mě poskytlo možnost získávat stále nové vědomosti a dosáhnout hodnot uznávaných ve vědecké oblasti. souhlasím ^I^ – nesouhlasím 3. Toužím po povolání, kde bych si mohl/a od začátku do konce určovat vlastní postup své práce, která by vycházely z mých osobních představ, mé fantazie a tvořivosti, a kde bych mohl/a vyjádřit svou osobnost. souhlasím ^A – nesouhlasím 4. Mým ideálem je povolání, kde bych mohl/a být v neustálém kontaktu s mnoha nejrůznějšími lidi. Buď s dětmi, dospělými, žáky nebo s pacienty, kterým se možné nějak pomáhat, učit je nebo o ně prostě pečovat. souhlasím ^S – nesouhlasím 5. Hledám povolání, ve kterém by se stále něco dělo, kde by bylo nutné zvládat nejen napjaté termíny, ale kde bych mohl/a uplatnit a rozvíjet své schopnosti vést ostatní lidi a organizovat jejich pracovní činnost. souhlasím ^E – nesouhlasím 6. Přitahují mne povolání, která vyžadují přesnost, smysl pro detail, dobrou schopnost soustředění, dodržování přesných termínů, ale i pravidelný rytmus vykonávaných pracovních činností. souhlasím ^C – nesouhlasím VI. Která povolání mne nejvíce přitahují? V následujícím seznamu 60 různých povolání podtrhněte libovolný počet profesí, které vás nějakým způsobem zajímají. Jestliže povolání nepodtrhnete, znamená to, že vás buď příliš nezajímá nebo že se vám prostě nelíbí. automechanik, opravář ^R^ geolog, meteorolog, kartograf/ka ^I^ koncertní umělec, hudebník ^A^ číšník/číšnice, barman/ka^ ^S^ pojišťovací agent/ka ^E^ knihovník, knihovnice^ ^C^ tesař, truhlář, řezbář ^R^ středoškolský učitel/ka ^I herec/herečka, moderátor/ka ^A holič, kadeřník/kadeřnice^ ^S^ daňový a finanční poradce ^E pokladní, účetní, kontrolor/ka ^ C zemědělec, pěstitel, chovatel ^R programátor výpočetní techniky ^I restaurátor/ka, štukatér ^A zdravotní a dietní sestra^ ^S vedoucí obchodního provozu ^E obchodní referent ^C elektromechanik - opravář ^R^ sociolog / socioložka ^I publicista, novinář/ka ^A soc. pracovník / pracovnice^ ^S obchodník / obchodnice ^E mzdová účetní – fakturant/ka^ ^C požárník, policista, voják ^R archeolog, politolog ^I malíř/ka, sochař/ka ^A rehabilitační pracovník^ ^S burzovní makléř/ka ^E poštovní úředník/doručovatel ^C strojní mechanik ^R strojní inženýr/ka, konstruktér ^I reklamní výtvarník ^A psychiatr, psycholog^ ^S obchodní manažer ^E operátorka výpočet. techniky^ ^C zubní technik / laborantka ^R^ překladatel/ka, jazykovědec ^I televizní hlasatel/ka ^A dětský lékař/ka^ ^S ekonom/ka ^E sekretářka, písařka^ ^C nástrojář, soustružník ^R analytik, statistik ^I vlásenkář/ka a maskér/ka ^A^ sportovní trenér/ka, kouč^ ^S obchodní právník, prokurista ^E muzejní archivář/ka^ ^C lesník, hajný, porybný ^R literární či hudební historik ^I designér/ka, návrhář/ka ^A sociální pedagog, kurátor^ ^S pracovník cestovního ruchu ^E bankovní úředník ^C řidič/ka, strojvůdce, taxikář ^R ornitolog, biolog, ekolog ^I aranžér/ka – dekoratér/ka ^A soudce/soudkyně, notář^ ^S pracovník reklamní agentury ^E daňový referent/ka ^C ^ ^ Konec dotazníku Návod k vyhodnocení prvního dotazníku Vyhodnocení tohoto zájmového dotazníku je velmi jednoduché. Všimněte si, že u některých slov, které jste podtrhli, je uvedeno jedno z indexových písmen ^R-I-A-S-E-C. Za každé podtržené slovo souhlasím si zapište jeden bod k písmenu R-I-A-S-E-C do správného řádku, které je označeno římskou číslicí. Počet získaných bodů potom sečtěte a napište do řádku s názvem A. Celkové skóre I. – V. a výsledek vynásobte dvěma. Podobně i každé zvolené povolání, které jste podtrhli, je označeno jedním z indexových písmen ^R-I-A-S-E-C. Počet zvolených povolání zapište číslem ke každému písmenu do řádku s názvem B. Která povolání mne přitahují? Číselné hodnoty v řádku A a B sečtěte a součet zapište do řádku s názvem Celkové skóre A + B. Nyní ze seznamu všech dosažených hodnot najděte dvě nejvyšší čísla a zapište je spolu s příslušným písmenem do okénka Osobní kód. Vyhodnocení prvního dotazníku I. Co mi jde ze všeho nejlépe? Hodnocení vlastních schopností a dovedností R I A S E C II. Jaký / jaká jsem? Hodnocení vlastní osobnosti R I A S E C III. Co mne nejvíce zajímá? Zájmové zaměření R I A S E C IV. Co mne baví dělat? Oblíbené činnosti R I A S E C V. Po čem opravdu toužím? Aspirace, sny a touhy Preferovaná povolání R I A S E C A. Celkové skóre I. – V.: R x 2 = I x 2 = A x 2 = S x 2 = E x 2 = C x 2 = B. Která povolání mne nejvíce přitahují? Zvolená povolání Preferovaná povolání R I A S E C Celkové skóre A + B: R I A S E C Osobní kód: R I S E C A Nyní si vytvořte svůj zájmový profil Všechny hodnoty, kterých jste v dotazníku dosáhli, nyní musíte zakreslit do šestiúhelníku (hexagonu) a tím získáte jakýsi svůj zájmový profil, se kterým budeme za chvíli pracovat. Střed šestiúhelníku má nulovou hodnotu. Příklad: Dost možná, že někdo z vás dosáhl v dotazníku následujících hodnot: Celkové skóre A + B: R 15 I 10 A 7 S 3 E 0 C 0 Dosažené hodnoty seřaďte podle velikosti a zakreslete je do následujícího šestiúhelníkux). Dvě nejvyšší hodnoty zapíšete do řádku osobní kód. Textové pole: R Osobní kód: R – I (R 15 – I ) ________________________________ x) Technická poznámka: Předchozí velký hexagon by měl mít na osách vyznačeny hodnoty - max. 20 a min. 0.