Mgr. Alice Vašáková Role výchovného poradce — — —Informovaný průvodce profesní volbou — —Poradce pro výběr školy — —Organizátor procesu přijímacích zkoušek Jak se postavit k procesu volby povolání — —Varianta první- rychle a administrativně —- Konzultace se omezují jen na organizační záležitosti kolem přihlášek, přijímacího řízení, eventuelně předávání informací o školách —- Kompetence k výběru oboru a školy zůstávají v rodině — — Jak se postavit k procesu volby povolání — —Varianta druhá: chytře a efektivně —- Vytvoření a využívání sítě odborníků, kteří zájemcům pomohou v orientaci a ve skutečné profesní volbě: -IPS úřadů práce -Kariérový poradce ve škole -Školní psycholog -Školská poradenská zařízení Jak se postavit k procesu volby povolání —Varianta třetí: náročně a smysluplně —- Vytvoření prostoru pro výuku volby povolání ve škole: — předmět Volba povolání na ZŠ, — seminář Kariérní poradenství na SŠ —- Aktivní zapojení žáků do procesu volby —- Vyhledávání a využívání vnějších zdrojů ( viz výše + veletrh středních škol, Gaudeamus, dny otevřených dveří ve školách a na fakultách, informace z medií) - Předmět Volba povolání —Realizace v rámci pracovních činností a nyní v rámci předmětu Svět práce - viz RVP —Ideální je výuka tohoto předmětu v celém osmém a pololetí devátého ročníku -Zahájení procesu výběru v klidu, s dostatečným předstihem -Možnost ovlivnit postoj žáků dříve, než na ně začne okolí tlačit s modelem „ na jakou školu půjdeš“ -Motivace směrem k prospěchu- každá známka se počítá — (většinou) -Dostatek času na všechny smysluplné aktivity - - Seminář kariérní poradenství na SŠ —Byl by smysluplný na všech maturitních oborech, především na gymnaziích, lyceích a „kompilovaných“ oborech ( strojírenská technická administrativa) —Forma volitelného semináře zajistí motivovanou skupinu J —Obsah semináře se kromě volby další vzdělávací cesty zaměří na rozvoj „soft skills“- dovedností, které pomohou jedinci v úspěšné profesní dráze ( sociální a komunikační dovednosti, sebeprezentace, týmová spolupráce apod.) — — Co je dané (protože je to v RVP) —Vzdělávací oblast Člověk a svět práce nám dává strukturu —Očekávané výstupy v RVP: žák Øse orientuje v pracovních činnostech vybraných profesí Øposoudí své možnosti při rozhodování o volbě vhodného povolání a profesní přípravy Øvyužije profesní informace a poradenské služby pro výběr vhodného vzdělávání Øprokáže v modelových situacích schopnost prezentace své osoby při vstupu na trh práce Ø Ø Ø Ø Co se po nás chce —Učivo: Øtrh práce – povolání lidí, druhy pracovišť, pracovních prostředků, pracovních objektů, charakter a druhy pracovních činností; požadavky kvalifikační, zdravotní a osobnostní; rovnost příležitostí na trhu práce Øvolba profesní orientace – základní principy; sebepoznávání: osobní zájmy a cíle, tělesný a zdravotní stav, osobní vlastnosti a schopnosti, sebehodnocení, vlivy na volbu profesní orientace; informační základna pro volbu povolání, práce s profesními informacemi a využívání poradenských služeb — Ømožnosti vzdělávání – náplň učebních a studijních oborů, přijímací řízení, informace a poradenské služby Øzaměstnání – pracovní příležitosti v obci (regionu), způsoby hledání zaměstnání, psaní životopisu, pohovor u zaměstnavatele, problémy nezaměstnanosti, úřady práce; práva a povinnosti zaměstnanců a zaměstnavatelů Øpodnikání – druhy a struktura organizací, nejčastější formy podnikání, drobné a soukromé podnikání Ø —Před samotným plánováním vlastní výuky je nutné nahlédnout do vašeho ŠVP a zjistit, v jakém rámci se budete pohybovat — — Jak učit volbu povolání Cíl=vybavit žáka kompetencemi, aby se v budoucnu dobře rozhodoval —Uvědomit si vlastní podíl zodpovědnosti na rozhodování —Využívat poznatků z oblasti sebepoznání, rozhodování a plánování při vytyčování a dosahování cílů —Mít realistický náhled na vlastní osobnost, potenciál a možnosti —Pochopit souvislost mezi požadavky na výkon povolání a svými reálnými možnostmi=to je klíč k procesu volby —Plánovat si významné životní kroky, stanovovat realistické cíle a hledat vhodné strategie —Adaptovat se na nové životní situace —Orientovat se ve zdrojích a nabídce Je to geniálně jednoduché…i přesto, že se to stále mění-je to proces Obsah učiva-přehled modulů —Osobnostní rozvoj — —Sebepoznání —Rozhodování —Akční plánování —Adaptace na životní změny —Svět práce a dospělosti —Profesní a životní orientace — —Možnosti absolventa základní školy —Informační základna pro volbu povolání —Orientace v důležitých profesních informacích —Rovnost příležitostí na trhu práce — Jak začít se žáky —První hodina – příklad dostatečně dobré praxe: —„Dobrá práce“ – volné psaní —Jaká témata by se v první hodině měla objevit: -Školská-organizačně technická -Jaký je náš společný úkol pro tento předmět -Čím se předmět VP liší od těch ostatních-odpadá otázka „k čemu mi to v životě bude“ (naopak: to co tu budeme dělat je jen začátek celoživotního procesu) -Přibližný obsah předmětu - Modul Sebepoznání —Cílem tohoto modulu je: -Probudit zájem žáků o sebe, o „zkoumání“ své osobnosti, objevování osobnostních charakteristik -Vést žáky k popisu a realistickému hodnocení svých schopností, dovedností, zájmů, osobnostních rysů… -Zprostředkovat porozumění vztahu mezi sebepoznáním a dobrou profesní volbou —Jak na to? Jak tohle učit? -Využít principy práce z osobnostní sociální výchovy -Záživnou formou přivést žáky k tomu, aby přemýšleli o sobě a něco nového objevili, aby sebepojetí provázali s profesní volbou. —Příklad: osa života Jakým tématům se můžeme věnovat? —Paleta je nekonečná —Každé téma je potřeba „vytěžit“ (reflexe se žáky) —Na začátku je nutné zvážit, jaký máme cíl: -Chceme žákům zajímavě zprostředkovat sebepoznání (hravější témata, testy z časopisů, nekonečné moře námětů na portálech i v tištěné podobě…) -Chceme objevovat něco, co je důležité pro proces volby povolání (témata lépe vybíráme, propojujeme je navzájem i s tématem volby) Sebepoznání —Příklady témat z praxe: temperament, zájmy, jak nás vidí ostatní, hodnoty a jejich hierarchie, inteligence (kognitivní, sociální a emoční)… prosím doplnit J — —Témata by v převaze měla být seriózní, nesklouznout k primitivním testům z časopisů !!! — —Cokoliv děláme, skládáme do obrazu: co se o sobě dozvídám a jak to souvisí s volbou mojí profese? — —Vyhýbáme se přístupu „Tak si děcka uděláme nějaký test nebo si zahrajeme nějakou hru“ bez logiky a návaznosti. — Hollandova teorie profesního vývoje —John L. Holland – autor rozšířené, uznávané, výzkumně i v praxi hojně ověřované TEORIE PROFESIONÁLNÍ VOLBY —Autor diagnostické metody pro zjišťování shody osobnosti se zvoleným povoláním —Tento typologický model je využitelný v průběhu celého života, pracují s ním i kariéroví poradci dospělých —Pro žáky je srozumitelný, výsledky hmatatelné a přiměřeně „návodné“ — — — — Hollandova typologie osobnosti —Šest základních typů osobnosti, — orientovaných na určitý životní styl: -Osobnost s motorickou (manuálně technickou) životní orientací (realistický typ – REALISTIC – R) -Osobnost s intelektuální (vědeckou) životní orientací (vědecký typ – INVESTIGATIVE – I) -Osobnost s uměleckou životní orientací (umělecký typ – ARTISTIC – A) -Osobnost se sociální životní orientací (sociální typ – SOCIAL – S) -Osobnost s podnikavou životní orientací (podnikavý typ – ENTERPRISING – E) -Osobnost s konformní životní orientací (konformně konvenční typ – CONVENTIAL – C) - Modely profesionálního pracovního prostředí — —Motorické (manuálně technické) prof. prostředí – R —Intelektuální (vědecké) prof. prostředí – I —Umělecké prof. prostředí – A —Sociální prof. prostředí – S —Podnikavé profesionální prostředí – E —Konformní profesionální prostředí – C — —Přehled pracovních prostředí — — Dodatky k teorii —Nejsme čisté typy J —Různé osobnostní typy se mohou uplatnit v jednom a tom samém povolání —Pod dlouhodobým vlivem pracovního prostředí se osobnostní charakteristiky proměňují —Pomocí označení kódy RIASEC se dají klasifikovat všechny profese (většinou dvojicí písmen) —V průběhu vývoje profesionální orientace jedinec -volí jednu či více profesních skupin povolání (co dělat) -rozhoduje o úrovni profesní volby (délka přípravy) Jak probíhá proces volby —Poznání osobnosti – typologie —Volba jednoho či více modelů pracovního prostředí —Volba hlavního a alternativního modelu —Zájem o profese v rámci modelu —Volba úrovně profesní volby (délka přípravy) na základě schopností a motivace —Volba oboru studia nebo jiné cesty profesní přípravy —Volba konkrétní školy, která obor nabízí — Rizika a důsledky —Inkongruence volby (zvolený model pracovního prostředí neodpovídá osobnostním předpokladům – např. realistický typ míří do sociální profese) —NESPOKOJENOST A NÍZKÝ VÝKON V PROFESI —Inkonzistence volby (žák zvolí dva modely prostředí, které nejsou konzistentní-nepotkávají se spolu –např. konvenční a umělecké prostředí) —NEZRALOST VOLBY, NESTABILITA —Heterogenita volby (model pracovního prostředí odpovídá osobnostnímu typu, ale úroveň neodpovídá schopnostem jedince – např. chronický čtverkař chce být lékařem) —BLOKOVANÝ VÝBĚR NEBO RIZIKO BRZKÉHO SELHÁNÍ TIPY JAK PRACOVAT S HT —Vysvětlit princip typologie osobnosti —Začít nějakou jinou (temperamentovou, konstituční) typologií —Vyvodit Hollandovu typologii – nejlépe skupinovou prací s připraveným podnětovým materiálem —Začít s typologií osobnostního typu – dotazníky —Pak seznámit s typologií prostředí-doporučuji dobře procvičit (třídění profesí apod.) —Zjistit preferované pracovní prostředí (dotazníky) —Porovnat osobnostní typ s volbou prostředí Modul Rozhodování —Cílem tohoto modulu je, aby žáci : -Objevili a akceptovali svou roli v procesu rozhodování-přijetí zodpovědnosti -Zjistili co, kdo a jak jejich rozhodování ovlivňuje (aktuálně, ale i celoživotně) a jak tyto zdroje využít, rozšířit -Zmapovali překážky, které je mohou brzdit v samostatném rozhodování (osobnostní i vnější) -Naučili se volit z různých možností (rozhodování=výsledek porovnávání) — — — — — — — - Jak pracovat v modulu Rozhodování -Vyjít z reálného života žáků, například nechat je zmapovat jeden den a uvědomit si, kolikrát se v něm rozhodovali (mohou to být banální věci). -Reflexe-vyvodit co je to vlastně rozhodování -Co potřebujeme k tomu, abychom se mohli rozhodnout (dostatek informací, kriteria a motivaci) -Co může proces rozhodování zkomplikovat (ovlivňování, impulzivita, tlak okolí nebo okolností…) -Kdo může s důležitými rozhodnutími pomoct? -Vztáhnout k procesu volby povolání - - - — ACIP-čtyři kroky k dobrému rozhodnutí (volně dle Janis&Mann) —A-ALTERNATIVY-věnovat pozornost všem možnostem a položit si dvě základní otázky: existuje ještě jiná možnost, nezapomněl jsem na nějakou možnost, která by byla ještě lepší? —C-NÁSLEDKY A SOUVISLOSTI-po výběru nejlepších variant zmapovat všechna pro a proti pro každou z nich —I-INFORMACE-o každé variantě si zjistit maximum informací —P-PLÁNY-detailní plán realizace rozhodnutí+dvě otázky: co budu muset po rozhodnutí udělat a co udělám, když narazím na nepřekonatelnou překážku Modul Plánování —Cílem tohoto modulu je, aby žáci: -Pochopili nutnost plánovat své velké životní kroky -Přehodnocovali své nereálné cíle a stanovovali si ty reálné -Zvládli účinné strategie k dosahování cílů a překonávání překážek —Jak tento modul učit? -Pomoct žákům pochopit, proč je plánování důležité a k čemu vlastně slouží (je to pro ně zcela nová životní zkušenost) -Lze přitom využít plánování kroků k jakémukoliv cíli —POJĎME SI TO ZKUSIT — — Sedmikroková strategie výběru povolání —Naučte se rozvíjet své schopnosti, dovednosti a zájmy —Nakupujte u skutečných odborníků —Stanovte si konkrétní cíl, kterého chcete dosáhnout —Ujasněte si, jaký je váš handicap —Co děláte navíc, to se vám vždycky hodí —Poznejte školu, kam se hlásíte —Pokuste se o kritické zhodnocení situace — — Dle Antonína Mezery Modul Adaptace na životní změny —Cílem tohoto modulu je, aby žák -Přijal nevyhnutelnost změn v životě -Přemýšlel o změnách, které jej čekají po ZŠ -Poznal způsoby, jak se na změny připravit —Jak toto téma učit -Zmapovat, jakými životními změnami už žák prošel -Jak se mu podařilo překonat problémy s tím spojené -Jak vnímá změny-jako výzvy nebo ohrožení? -Co jej může „upevnit“, aby změny ustál? -Kapitoly ze psychosomatiky-jak je organismus vybaven na zvládání stresu Modul Možnosti absolventa ZŠ —Cílem modulu je: -Předat žákům přehled o nabídkách vzdělávání, profesní přípravy nebo zaměstnání -Seznámit je se zdroji, kterých mohou využít při hledání —Jak toto téma učit? -Povinná školní docházka je devítiletá -Žák má po ní několik možností-zvážit pro a proti -Seznámit s modelem středních škol v ČR Modul Informační základna pro volbu povolání —Cílem modulu je: -Zprostředkovat to, že dobré rozhodování stojí na dobrých informacích -Seznámit žáky s ověřenými dostupnými zdroji informací o nabídce -Naučit žáky s informacemi efektivně pracovat!!! - —Jak tento modul učit: -Předat informace o zdrojích – odkazy apod. -„Trénovat“ práci s informacemi, aby nedošlo k zahlcení -Příklad: www.infoabsolvent.cz — Modul Orientace v důležitých profesních informacích —Cílem modulu je: -Zprostředkovat informace o různých povoláních -Uvědomit si jejich obsah, poznat realitu -Zhodnotit své šance ve vybraném povolání na trhu práce —Jak tento modul učit: -Práce s profesiogramy (odborný popis a rozbor povolání a z něho vycházející popis nároků profese na organismus, psychiku a celou osobnost člověka) — -Videa představující jednotlivé profese -Strukturované rozhovory s rodiči a známými -Besedy ve škole -Zadání seminárek a projektů na téma jednotlivých profesí -Profese lze představovat průběžně po celý rok, ale zadání je třeba strukturovat (náplň profese, nutné předpoklady, finanční ohodnocení, uplatnění na trhu práce, případně snímek pracovního dne… ) -Věkově adekvátní forma stáží, praxí apod.-využít osobní zkušenosti — Modul Rovnost příležitostí na trhu práce —Cílem modulu je: -Naučit se rozpoznat překážky, které mohou žákům zabránit v dosahování osobních a profesních cílů -Nalézat vhodné způsoby, jak čelit profesní diskriminaci —Jak tento modul učit: -Nahlédnout do gender problematiky -Pochopit souvislost mezi zdravotním omezením a změněnou profesní volbou -Propojit se zkušenostmi (např. poruchy učení) -Seznámit se s tím, jak je podporováno zaměstnávání znevýhodněných pracovníků - - Modul Svět práce a dospělosti —Cílem modulu je: -Seznámit žáky vstupními branami do světa studia a práce -Uvědomění principu nabídky a poptávky -Poznat význam sebeprezentace —Jak tento modul učit: -Přijímačky nanečisto, TSP -Konkurzní a výběrové řízení (hraní rolí) -Umění sebeprezentace (psaní životopisu, osobní pohovory, verbální a neverbální komunikace…) - Formy práce v předmětu VP —Hodiny jsou interaktivní —Osvědčilo se klasické rozesazení v lavicích, ideální je učebna s možností volného pohybu —Využití počítačových učeben-práce se zdroji informací —Průběžná sebeprezentace žáků —Modelové situace —Všechny materiály v portfoliu —Zapojení (nebo alespoň informovanost) rodičů —Práce s videem a filmovými ukázkami, případně literaturou — Hodnocení a klasifikace —Dohoda na kriteriích hodnocení na začátku roku-naše požadavky —K některým tématům lze připravit klasifikovatelné testíky (typologie, školský systém v ČR…) —Klasifikace výstupů práce v hodině (k mnoha modulům a tématům lze zadat samostatnou práci s vyhledáváním informací na internetu-např. stres a jeho zvládání, efektivní rozhodování, zaměstnávání lidí s hendikepem, fungování úřadů práce, přehled zdrojů k tematice VP…) —Klasifikované seminární práce (profil profese, představení školy a oboru) Předmět VP x kariérové poradenství —Kariérové poradenství by se mělo s výukou předmětu časově potkávat —Pro tuto oblast je vhodné využít také pomoci zvenčí -Informační a poradenská střediska ÚP -PPP a SPC (pro žáky se speciálními vzděl. potřebami) -Služby školních poradenských pracovníků — —Do tohoto procesu je vhodné zapojit rodiče — — Zdroje, se kterými jsem pracovala —Mezera, A.: Pro jaké povolání se hodím, Computer Press 2004 —Zapletalová, J.; Vaňková H.: Kariérové poradenství-přítomnost a budoucnost, IPPP ČR 2006 —Obrázkový test profesní orientace (A. Mezera), IPPP Praha 2005 —Poradce k volbě povolání, Raabe