1. Fyzika – obsah prezentace A. Přehled obsahu B. Téma a cíle fyziky jako vědy (II 1-2) C. Fyzika a příčiny (II 3-8) 1. A. Fyzika – přehled obsahu • Hlavní téma – pohyb  Vzpomeňme na Metafyziku („… poněvadž jsou ve spojení s pohybem, náležejí do fyziky…“; fyzika – předmět odloučený, ale v pohybu).  „Příroda je však principem pohybu a klidu v tom, čemu původně náleží…“ (Phys. II 1)  Aspekty pohybu: místo, prázdno, čas, neomezeno (III 1). • I. kniha – pojednání o principech (+ kritika starších názorů) • II. kniha – pojednání o příčinách jako předmětu fyziky • III. kniha (příchod k vlastnímu tématu):  Vymezení pohybu.  Existuje reálně neomezeno? 1. A. Fyzika – přehled obsahu • IV. kniha – aspekty pohybu: Místo, prázdno, čas. • V. kniha – druhy pohybu. • VI. kniha – spojitost a dělitelnost pohybu. • VII. + VIII. kniha – příčiny pohybu vůbec  první nehybný hybatel. 1. B. Téma a cíle fyziky (II 1-2) • Φυσικὴ ἀκρόασις = „Přírodní přednáška“ (výklad určený k poslechu) • Co je φύσις?  Nepochybně existuje („chtít dokazovat, že příroda jest, by bylo směšné“).  Příroda je principem pohybu a klidu.  Co je od přírody, má počátek pohybu a klidu v sobě – z hlediska místa nebo kvantitativního růstu a úbytku nebo kvalitativní přeměny.  Od přírody (φύσει) jsou:  živočichové a jejich části  rostliny  jednoduché prvky – země, oheň, vzduch a voda  Od přírody nejsou:  lehátko, roucho  obecně artefakty (ἀπὸ τέχνης) 1. B. Téma a cíle fyziky (II 1-2) • Hlubší analýza – co přesně v daných jsoucnech je φύσις?  Snad látka?  Zasadíme-li lehátko, vyroste (snad, možná) nikoli lehátko, nýbrž dřevo – tedy látka.   Pak ano, látka jako základ věci je přírodou.  Nebo že by tvar?  Přirozenost má teprve to, co je uskutečněno, tedy co má tvar.  Jsoucna φύσει se vyvíjejí, a to směrem ke své přirozenosti, uskutečnění, tj. tvaru.   Pak ano, tvar je přírodou.  Φύσις tedy má dvojí význam.  Přitom tvar jako skutečnost je přírodou více než látka (možnost).  Fyzika má zkoumat oba druhy přírody.  Ovšem tvar pouze potud, pokud je neodloučený (od látky).  Odloučené tvary (jako jsoucnosti - τί ἐστι) zkoumá první filosofie. 1. C. Fyzika a příčiny (II 3-8) • Proč je třeba hledat příčiny?  „… naše zkoumání směřuje k vědění a máme za to, že o věci nemáme vědění, dokud nepochopíme její ‚proč‘, tj. její první příčinu. Je zjevno, že i my si musíme tak počínat jak v otázce vzniku a zániku, tak každé přírodní změny, abychom poznali jejich principy…“ • Jaké příčiny? i. z čeho jako ze složky něco vzniká (a rody toho) ii. tvar a vzor (εἶδος καὶ παράδειγμα), tj. podstatný pojem (λόγος ὁ τοῦ τί ἦν εἶναι) a jeho rody iii. z čeho pochází první počátek změny nebo klidu iv. účel a cíl, k čemu něco směřuje 1. C. Fyzika a příčiny (II 3-8) • Fyzika má určit u svého předmětu všechny 4 příčiny. Přitom:  účel = nabytí tvaru  tvarová ≡ účelová  „člověk plodí člověka“  tvarová ≡ pohybová • Fyzika a účelová příčina (II 8):  pravidelné dění v přírodě  nejde o dění náhodné  Náhoda (τύχη) – pohybová příčina záměrného lidského jednání, které však – výjimečně, nepravidelně – vede k nezamýšlenému cíli (II 5-6).  Samočinnost (αὐτόματον) – pohybová příčina jako nepravidelné samovolné přírodní dění bez účelu.  pravidelné záměrné dění v přírodě (především v živé)  účelné jednání   nezbytnost teleologického výkladu a odmítnutí „mechanicismu“