3. A. Minule jsme skončili tím, že… vzduch voda oheň země? ? ? ? 3. A. … přičemž vše se pohybovalo takto: X země oheň 3. A. Ovšem na nebi to vypadá jinak! ? ? ? ? http://www.novinky.cz/cestovani/258727-uzasne-nocni-nebe-nad-kazachstanemzaznamenane-amaterskou-fotografkou.html (Autorka snímku: Olga Kulakova) IV. 3. Aristotelovo nebe – obsah A. Východisko – pohyb na zemi vs. pohyb na nebi B. Aithér – pátý element! C. Aithér a pohyb nebeských těles D. Celková charakteristika nebe E. Zpět na Zemi – místo Země v kosmu 3. A. a. Než začneme pracovat – „nebe“?! • Περὶ οὐρανοῦ (Peri úranú) – co znamená termín οὐρανός?  Slovo „nebe“ (οὐρανός) se obecně užívá ve trojím významu (I, 9): i. Nejvzdálenější, nejkrajnější okruh veškerenstva nebo těleso, které se zde nachází (tj. stálice). V tomto místě mají sídlit bohové. ii. Těleso související s posledním okruhem, které obsahuje měsíc, slunce a planety. iii. Těleso obklopené posledním okruhem, tedy celek a veškerenstvo.  Simplikios: Alexandros říká, že celá první kniha je o celku kosmu. • Περὶ οὐρανοῦ X Περὶ κόσμου (Peri kosmú) • Ve výkladu: nebe = kosmos (vesmír) 3. B. Aithér – pátý element! a. Důkaz – přehled argumentů:  Hlavní argument: i. Z přirozenosti pohybů, na základě trajektorie.  Doplňkové a podpůrné argumenty: ii. Z přirozenosti pohybů, na základě protiv. iii. Z dokonalosti kruhu a kruhového pohybu. iv. „Dialektický“ argument ze vztahu protivnosti přirozeného a nepřirozeného pohybu. v. Z vlastností kruhového pohybu. 3. B. a. Aithér – důkaz (I 2) Ad i. Argument z přirozenosti pohybů, na základě trajektorie. 1. axióm: Přirozenost je počátkem pohybu přirozených těles (Phys.). 2. axióm: Jsou dva základní, tedy jednoduché druhy místního pohybu (Phys.)  kruhový (κύκλῳ) = kolem středu,  přímočarý (εὐθεῖα) = nahoru, tj. od středu, a dolů, tj. ke středu. 3. axióm: Tělesa jsou jednoduchá (tj. ta, která mají přirozený počátek pohybu, např. oheň, země…) a složená, proto budou jednoduché a smíšené i pohyby. Důkaz:  Jestliže tedy existuje jednoduchý pohyb (podle axiómu 1. a 3.) a  jestliže pohyb v kruhu je jednoduchý (2.) a  jestliže jednoduchý pohyb náleží jednoduchému tělesu (podle 3.), a  jestliže 4. axióm: každé jednoduché těleso má jen jeden přirozený pohyb,  → pak musí existovat jednoduché těleso, které se přirozeně pohybuje v kruhu. 3. B. a. Aithér – důkaz (I 2) Ad iii. Argument z dokonalosti kruhu a kruhového pohybu. 7. axióm: Kruh je dokonalý (τέλειος) tvar, čára nikoli, protože je buď bez konce a meze (je-li nekonečná), nebo může být libovolně prodlužována (je-li omezená). Důkaz:  Jestliže přednější pohyb náleží přirozeně vyššímu tělesu a  jestliže pohyb v kruhu je přednější než pohyb přímočarý a  jestliže přímočarý pohyb náleží jednoduchým tělesům,  → pak pohyb v kruhu nutně musí náležet některému z jednoduchých těles, a tedy musí existovat nějaká tělesná jsoucnost, odlišná od zdejších prvků, božštější a prvotnější než ony. • Platónská představa: kruhový pohyb je božský (protože je pravidelný, trvalý a nepůsobí žádnou změnu – ontologické důvody).  Aristotelés předkládá důvody spíše fyzikální či geometrické. •  ontologická hierarchie jsoucen – existuje určitý význačný prvek. 3. B. a. Aithér – důkaz (I 2) • Závěr: Existuje ještě jiné těleso kromě těch kolem nás, které je odloučené a má o tolik vznešenější přirozenost, o kolik je vzdáleno od těles našeho světa. • Zhodnocení argumentace  Empirie v pozadí argumentů:  snaha vysvětlit pozorovaný kruhový pohyb nebe  výslovný odkaz na pozorování pohybu ohně („vidíme – ὁρῶμεν, že pohyb ohně je přímočarý směrem od středu“)  Problematické geometrické východisko:  jednak tvrzení, že kruhový pohyb nemá protivu (Aristotelés např. odmítá možnost, že pohyb po směru hodinových ručiček je protivný pohybu proti směru – viz 4. kap.)  jednak přiřazení jednoduchých těles jednoduchým pohybům – ke každému druhu přímočarého pohybu totiž přiřazuje 2 tělesa. Tedy –  cíl („důkaz“ existence věčného a neměnného prvku) je pro něj zřejmě důležitější než korektnost argumentace 3. B. b. Aithér – vlastnosti (I 3-4) i. Těleso, pohybující se v kruhu, nemůže být ani těžké ani lehké, tedy nemá tíži. ii. Dále: nevzniklo, je nezničitelné (ἀγένητον καὶ ἄφθαρτον), nezvětšuje se ani nezmenšuje. Proč?  Vše, co vzniká, vzniká z protivy a z nějakého substrátu, u zániku analogicky přechází do něčeho opačného působením něčeho opačného.  Protivy však mají také opačné pohyby.  A jelikož kruhový pohyb nemá vůči sobě protivu, ani těleso pohybující se v kruhu nemůže mít žádný opak, žádnou protivu.  To, co se zvětšuje, se zvětšuje tím, že k němu přistupuje něco příbuzného a rozkládá se to v jeho látku. Pro toto těleso však není nic (příbuzného), z čeho by mohlo vznikat. iii. Je kvalitativně neměnné.  Vidíme (ὁρῶμεν), že všechno, co se mění, se i zvětšuje a zmenšuje (Aristotelés to zřejmě bere ve smyslu logické ekvivalence), tedy to, co se nezvětšuje a nezmenšuje, se ani nemění. iv. Ve shrnutí pak Aristotelés ještě bez zdůvodnění (!) dodává, jako by to bylo samozřejmé, že je ještě nestárnoucí (ἀγήρατον) a necitlivé (ἀπαθές). 3. C. Aithér a nebeská tělesa a. podstata nebeských těles b. kruhový pohyb nebeských těles • kulatost kosmu • sféry c. složený kruhový pohyb • další sféry d. a první nepohnuté pohybující? 3. C. a. Podstata nebeských těles – látka (II 7) • hvězdy mají stejnou podstatu (οὐσία) jako těleso, v němž se nacházejí  jsou z aithéru  • nejsou z ohně  proto je třeba vysvětlit jejich teplo a světlo  světlo – Aristotelés nepodává žádné vysvětlení  teplo – prý vzniká třením nebeských sfér při otáčení o vzduch, a to nejvíce v místě, kde se zrovna nachází (je připevněno) Slunce  analogie s letícími střelami, které se prudkým pohybem ve vzduchu také zahřívají • proto když Slunce stoupá vzhůru na oblohu, vzduch se otepluje, když klesá (nebo je pod obzorem), vzduch se ochlazuje • ?!#@§?!? 3. C. a. Podstata nebeských těles – látka (II 7) • ?!#@§?!? • Simplikios podává dlouhý výklad (438,28-444,15 včetně polemiky s Alexandrem), kde se objevují i evidentní námitky: – Proč by se mělo teplo zvyšovat zrovna pod Sluncem, když se přece otáčí a o vzduch tře celá sféra ve dne v noci, v zimě v létě? – Proč hřeje Slunce více, když se nachází na přesně na jihu, než když je na východě nebo na západě? – Jak může pohyb sféry Slunce působit zprostředkovaně skrze nižší sféry na sféru pod Měsícem? • Alexandrova námitka: Jak vůbec může nebe z aithéru působit tření, jestliže nemá hmatné vlastnosti (to trochu předbíháme ve výkladu), a tedy není hmatné? • A ještě se lze zeptat, zda při tomto výkladu může Měsíc nemít „vlastní“ světlo, a tedy zda může fungovat známé vysvětlení zatmění Měsíce, které Aristotelés sám zmiňuje ve 14. kap. • Co si tedy o tom máme myslet? 3. C. a. Podstata nebeských těles – látka (II 7) • Co si tedy o tom máme myslet? • velké problémy Aristotelova deduktivního postupu  deduktivní teorie  nebeská tělesa jsou z aithéru  X evidentní smyslové vjemy – nebeská tělesa svítí, tedy jsou viditelná, a Slunce hřeje • Guthrie: Aristotelés dává přednost logické konzistenci výkladu na úkor smyslových dat.  Vzpomeňme při této příležitosti, co Aristotelés kromě jiného vyčítá pýthagorejcům… 3. C. a. Podstata nebeských těles – tvar (II 11) Dva argumenty: 1. Jelikož se nepohybují samy od sebe a jelikož příroda nečiní nic nerozumně ani nadarmo (ἡ δὲ φύσις οὐδὲν ἀλόγως οὐδὲ μάτην ποιεῖ), mají tvar nejméně vhodný pro pohyb.  Tento argument je problematický, protože v kap. 8 (290a7 nn.) Aristotelés vyšel od tvrzení, že hvězdy mají kulový tvar, a z toho vyvozoval možnosti jejich pohybu. 2. Druhý argument je ovšem zásadním způsobem založen na empirii: i. Měsíc má kulový tvar, což je zřejmé při změnách jeho fází i při zatmění Slunce. ii. Ale všechna tělesa mají stejný tvar, tedy je-li Měsíc koule, budou koulemi i ostatní tělesa. 3. C. b. Kruhový pohyb nebeských těles – kulový tvar nebe (II 4) Přehled argumentů: i. pýthagorejsko-platónský argument z geometrických vlastností koule ii. geometricko-fyzikální argument z neexistence prázdna iii. komplikovaný (a nepřesvědčivý) geometricko-fyzikální argument na základě požadavku, že pohyb nebe má být mírou všech ostatních pohybů iv. empiricko-fyzikální argument na základě vlastností 4 prvků 3. C. b. Kruhový pohyb nebeských těles – kulový tvar nebe (II 4) i. Pýthagorejsko-platónský argument z geometrických vlastností koule:  koule je od přírody první tvar, protože je ohraničena jedinou plochou  první tvar náleží prvnímu tělesu  první těleso je to, které se nachází v nejvzdálenějším kruhu (tj. οὐρανός v 1. významu v 9. kap.!)  První těleso bude mít kulový tvar, a pak nutně i to, co je uvnitř něj a dotýká se jej. Platí to i pro střed pod drahami planet (tj. pro Zemi). • Podle tohoto argumentu je kosmos systémem soustředných sfér. • Argument postupuje od nejvzdálenější části kosmu směrem k našemu pozemskému světu. 3. C. b. Kruhový pohyb nebeských těles – kulový tvar nebe (II 4) iv. Empiricko-fyzikální argument na základě vlastností 4 prvků:  Voda obklopuje zemi a dotýká se jí, vzduch pak vodu a vzduch samotný je obklopován ohněm.  Ale hladina vody má tvar koule. (To je dokazováno geometricky z požadavku stejné vzdálenosti od středu, nikoli z empirie.)   Proto i to, co vodu obklopuje, musí mít kulový tvar. • Ovšem…  … argument předpokládá platnost stejné geometrické úvahy pro všechny prvky  přitom ale voda směřuje přirozeným pohybem dolů, zatímco oheň nahoru  stejná úvaha neplatí  Promyslete důsledky! • Postup opačný než v i. – od středu kosmu k jeho okraji. • Jak tedy vypadá kulový kosmos? Aristotelův kosmos I – kulový tvar a sféry (© Michal Peichl, 2013) Aristotelův kosmos II – sféry a tělesa (© Michal Peichl, 2013) 3. C. b. Kruhový pohyb nebeských těles (II 8-10, 12) „Sféry“ a tělesa pevně v nich – co se vlastně pohybuje? i. nebe i hvězdy jsou v klidu, ii. obojí se pohybuje, iii. jedno se pohybuje, druhé je v klidu a) pohybují se hvězdy, kruhy (tj. jednotlivé sféry vymezující trajektorii pohybu) jsou v klidu, b) hvězdy jsou nehybné a unášeny kruhy, k nimž jsou připevněny. Ad i.: – Hérakleidés Pontský (později Aristarchos) – pozorované pohyby lze vysvětlit pohybem Země. – Aristotelés: „Ale předpokládejme, že Země je v klidu…“ 3. C. b. Kruhový pohyb nebeských těles (II 8-10, 12) Ad ii.: – absurdní, vyžadovalo by to neuvěřitelně přesnou synchronizaci pohybů jednotlivých hvězd a kruhů Ad iii.a: – stejná námitka Ad iii.b: – jediná přijatelná možnost  Pohybují se pouze kruhy, hvězdy jsou nehybné, připevněné ke kruhům a jimi unášené (τὰ ἄστρα ἠρεμεῖν καὶ ἐνδεδεμένα τοῖς κύκλοις φέρεσθαι).  Hvězdy jsou kulového tvaru, nemají od přírody žádný orgán pro pohyb. Přitom u těchto vznešených těles to nemůže být opomenutí, ale záměr (příroda nečiní nic náhodou). 3. C. b. Kruhový pohyb nebeských těles (II 8-10, 12) O jaké pohyby vlastně jde z hlediska moderní astronomie? • Termíny: – Pohyb (posledního) nebe = posun souhvězdí po obloze během roku způsobený ve skutečnosti oběhem Země kolem Slunce. – Pohyb ostatních těles = pohyb Slunce, Měsíce a viditelných 5 planet vůči stálicím, tj. vůči (poslednímu) nebi. • Moderní vysvětlení pohybu hvězd, planet a Slunce: – Země směřuje při pohledu od severu proti směru hodinových ručiček (a stejně i její rotace kolem osy)  – zdánlivý posun souhvězdí tímto pohybem způsobený bude opačný, tj. od východu k západu – nová souhvězdí se vždy objevují na východě. – Planety obíhají kolem Slunce stejným směrem jako Země, takže se vůči hvězdám nutně posouvají od západu k východu. – Slunce, které je vždy na opačné straně než noční souhvězdí, se zdánlivě posouvá proti zdánlivému pohybu nebe, tedy také od západu k východu. 3. C. b. Kruhový pohyb nebeských těles (II 8-10, 12) O co tady vlastně jde z moderního pohledu? Vyzkoušejte si to sami na interaktivních mapách: http://www.brenny.cz/mapa/ http://www.observatory.cz/static/Obloha%20dnes/otacivka.php 3. C. c. Složený kruhový pohyb (Met. XII 8) Jenže přece ne všechna nebeská tělesa se pohybují hezky zcela pravidelně v kruhu! Vždyť se na ně podívejme: http://www.nakedeyeplanets.com/movements.htm To přece nelze vysvětlit několika málo vnořenými koulemi (sférami)! - Jistě, to nelze, a proto Aristotelés postuluje 47 či 55 takových sfér: 3. C. c. Složený kruhový pohyb (Met. XII 8) Ukázka pro jedno bloudící těleso, a to neúplná: (© Michal Peichl, 2013) 3. C. d. A první pohybující nepohnuté? (I 9) Podivná a nesrozumitelná úvaha o něčem, co je vně nebe (τἀκεῖ = „věci tam“ - 279a18, tj. ἔξω τοῦ οὐρανοῦ = „vně nebe, světa“ – 279a12). Tyto „věci“:  nejsou ani v žádném místě (protože vně nebe žádné místo není)  ani nestárnou v čase  ani nepodstupují změnu, nýbrž jsou neměnné a ἀπαθῆ  a mají nejlepší a nejsoběstačnější život po celou věčnost  dále je toto jsoucno dokonalé a pohybuje se nepřetržitým kruhovým pohybem Co to jako má být?!  Alexandros: Aristotelés hovoří o poslední sféře nebe (tj. o sféře stálic).  Simplikios: musí jít o „nehybné příčiny pohybující nebeskými tělesy“, tj. zřejmě nehybné hybatele. Co na to moderní badatelé? 3. C. d. A první pohybující nepohnuté? (I 9) Co na to moderní badatelé?  Guthrie: Tato pasáž je dokladem, že spis O nebi obsahuje myšlenky z více fází Aristotelova myšlenkového vývoje.  Düring: 2 základní postuláty, které jsou asi myšlenkově nezávislé a je těžké či nemožné je sjednotit  přirozené pohyby  myšlenka prvního hybatele 3. D. Vlastnosti celku kosmu a. dokonalost (I 1) b. konečnost (I 5-7) c. jedinost (I 8-9) d. věčnost a neměnnost (I 10-12) 3. D. a. Dokonalost celku světa (I 1) • Metodické východisko – geometrie + teleologie  předmět vědy o přírodě (ἡ περὶ φύσεως ἐπιστήμη): tělesa, velikosti, jejich vlastnosti (πάθη) a pohyby a počátky takové podstaty  zásadní význam čísla 3: konec, střed a začátek (τελευτή καὶ μέσον καὶ ἀρχή – 268a12) představují počet všeho  trojka je vymezením všech věcí i celku  těleso je dělitelné ve 3, tj. všech rozměrech  těleso je jediná dokonalá velikost  na rozdíl od čáry a plochy je určeno trojkou  je-li trojrozměrné těleso dokonalé, nemůže existovat nic čtyřrozměrného  jednotlivá tělesa jsou sice dokonalá (díky trojce), ale navzájem se omezují  veškerenstvo, jehož částmi ta tělesa jsou, je dokonalé ve všech ohledech • → Dokonalost celku (světa) je vyvozena „geometrickou metodou“ bez jakéhokoli odvolání na empirii. Úvaha se pohybuje v oblasti geometrie a aritmetiky, vůbec nevychází z empirie. 3. D. b. Konečnost (omezenost) kosmu (I 5-7) Přehled argumentace: a. Těleso pohybující se v kruhu nemůže být neomezené (5. kap.).  Fyzikální a geometrické argumenty. b. Těleso pohybující se přímočaře nemůže být neomezené (6. kap.).  Fyzikální a geometrické argumenty. c. Těleso jakožto složené z částí nemůže být neomezené (7. kap.).  Dialektická analýza možností. 3. D. b. Nekonečné se nemůže pohybovat v kruhu (I 5) i. Nemožnost projít nekonečnou vzdálenost (fyzikální argument):  Mezi loukotěmi, paprsky nekonečného kruhového tělesa by totiž byl nekonečný interval, ale není možné projít nekonečnou vzdálenost. Tedy pozorované otáčení nebe svědčí proti jeho nekonečnosti. ii. Nemožnost projít nekonečnou dráhu v konečném čase (fyzikální argument):  Nekonečná přímka nemůže celá projít kolem konečné úsečky v konečném čase. Proto by se nekonečné nebe nemohlo otočit kolem konečné okružní dráhy (zřejmě hranice sublunárního světa) v konečném čase, ale to přesto pozorujeme. Tedy nebe nemůže být neomezené. iii. Nemožnost nekonečného tvaru (geometrický argument):  Čára, která je ohraničením, tj. „omezením“ něčeho (nějaké plochy), nemůže být neomezená. A podobně plocha, která něco (nějaké těleso) vymezuje. Tj. nemůže být neomezený trojúhelník, čtverec či kruh. Tedy je-li kruhový pohyb pohybem kruhového tělesa a nemůže-li být kruh nekonečný, nemůže existovat ani kruhový pohyb nekonečného tělesa. 3. D. b. Nekonečné se nemůže pohybovat přímočaře (I 6) i. Ohraničení přirozených míst implikuje i ohraničení těles (geometricko-fyzikální argument):  Pohyby nahoru a dolů jsou opačné (protivné – ἐναντίαι).  Opačné pohyby vedou na opačná místa.  Je-li jedna protiva ohraničená (ὡρισμένον), bude i druhá.  Střed je ohraničený, protože těleso pohybující se do středu se nemůže dostat dále než do středu.  Je tedy ohraničené i místo nahoře, a nutně i to, co je mezi nimi…  … je-li ohraničené místo, bude i těleso (πεπερασμένον). 3. D. b. Nekonečné se nemůže pohybovat přímočaře (I 6) ii. Neomezené těleso by muselo mít i neomezenou hmotnost (fyzikální argument):  Z nekonečného tělesa o hmotnosti M odebereme konečnou část s hmotností m1 = 1/3 M.  Opět z onoho nekonečného tělesa (které se odebráním části nestalo konečným) odereme další část, která bude co do velikosti 3x větší než první odebraná část. Pak:  Bude-li hmotnost úměrná velikosti, pak hmotnost m2 = 3*m1, ovšem 3*m = M. Tj. hmotnost (omezené) části = hmotnost (neomezeného) celku  spor.   Proto nekonečné těleso musí mít nekonečnou hmotnost. • Avšak těleso o nekonečné hmotnosti se nemůže pohybovat přímočaře:  Trvání pohybu po dané dráze je totiž nepřímo úměrné hmotnosti pohybujícího se tělesa (důležité – identifikujte skrytý předpoklad!).  Nekonečně hmotné těleso by se tedy muselo pohybovat v nekonečně kratším čase než těleso s určitou hmotností.   A to je nemožné. 3. D. b. Experimentální demonstrace nekonečně těžkého těžké těžší 88 3. D. b. Totéž zpomaleně těžké těžší 88 3. D. b. Těleso jako složené z částí nemůže být neomezené (I 7) „Dialektické“ schéma: O každém tělese platí, že je 1. buď nekonečné a pak a. části jsou odlišné i. části jsou druhově omezené ii. části jsou druhově nekonečné b. části jsou druhově podobné 2. nebo konečné, omezené (tahle možnost je správně) • Př. – možnost 1b. je vyvrácena odkazem na analýzu pohybu:  Je-li nekonečné složeno z druhově stejných částí, tedy bude jednoduché, a proto mu musí náležet jeden z jednoduchých pohybů (3. axióm z I, 2).  Ale pak bude buď tíha (tedy hmotnost) nebo lehkost nekonečná, což bylo vyvráceno (pro případ přímočarého pohybu – I, 6).  Avšak nekonečné se nemůže pohybovat ani v kruhu, jak bylo ukázáno (I, 5). 3. D. c. Jeden svět nutně stačí! (I 8-9) Přehled argumentace: a. (Přímočaré) pohyby se nemohou vztahovat ke středům více světů (8. kap.).  Fyzikální argument. b. Náš svět je zformován z veškeré látky (9. kap.).  Metafyzická úvaha. 3. D. c. Jeden svět stačí – pohyby a středy (I 8) • Rozsáhlé přípravné úvahy: i. Konstatování základních faktů teorie přirozených pohybů a míst. Platí:  Kam se těleso pohybuje přirozeně (násilně), tam i přirozeně (násilně) zůstává, a také naopak.  Pohyb násilný je opačný vůči pohybu přirozenému (5. axióm ze 2. kap.).  276b26-27 – jednoduchým tělesům nutně náleží nějaký pohyb, protože je zřejmé, že se pohybují. ii. Všechny předpokládané světy jsou složeny ze stejných těles, tj. oheň atd. v nich mají stejné přirozené, fyzikální vlastnosti jako v našem světě. Proč?  Prvky jsou spojeny s pohyby (každý prvek je charakterizován jedním pohybem) a pohybů je (z geometrického hlediska) omezený počet. Jsou-li tedy stejné pohyby, jsou stejné i prvky. Pak:  Země v jiném světě směřuje do (našeho) středu a oheň se od něj vzdaluje. Ale pak by se tyto prvky chovaly protipřirozeně vzhledem k vlastnímu světu – země by se vzdalovala od středu (protože by směřovala k nám). X 3. D. c. Jeden svět stačí – vyčerpání látky (I 9) Možná námitka:  Aristotelés, Met. I, 6 (988a1 nn.): z dané látky může vzniknout pouze 1 věc, ale každá forma může tvarovat více jednotlivin.  nebe (tj. celý svět) jakožto vnímatelné = jednotlivina z látky a formy  tedy existuje forma nebe jako (druhová) bytnost – τὸ τί ἦν εἶναι (278a2-4, 12-13)   pak ale by tato forma měla vytvořit více jednotlivin téhož druhu a mělo by být více světů Odražení námitky:  nebe je zformováno z veškeré látky – proto forma nebe nemá příležitost, aby zformovala ještě nějakou jinou jednotlivinu Ale – je nebe (svět) skutečně z veškeré látky? 3. D. c. Jeden svět stačí – vyčerpání látky (I 9) Je nebe (svět) skutečně z veškeré látky? • „Důkaz“ pomocí analýzy významů termínu οὐρανός, tj. jeho obecného užití:  nejvzdálenější, nejkrajnější okruh veškerenstva nebo těleso, které se zde nachází (tj. stálice); v tomto místě mají sídlit bohové  těleso související s posledním okruhem, které obsahuje měsíc, slunce a planety  těleso obklopené posledním okruhem, tedy celek a veškerenstvo • poslední význam (v běžném úzu! – εἰώθαμεν λέγειν) – mimo nebe nic nemůže existovat a toto nebe je jedinou možnou jednotlivinou svého druhu 3. D. d. Jeden svět je věčný! (I 10-12) Přehled argumentace: a. polemika se staršími názory o vzniku světa v čase (10. kap.)  argumenty na fyzikální rovině b. přípravná práce – analýza pojmů (11. kap.)  γένητος (vzniklý, vzniknutelný), ἀγένητος, φθαρτός (zaniklý, zničitelný), ἄφθαρτος c. aplikace „pojmové analýzy“ z předchozí kapitoly na svět (12. kap.)  dialektický výklad: – ἀγένητος musí být i ἄφθαρτος – γένητος musí být φθαρτός 3. E. Země v kosmu (II 3, 13-14) a. nutnost existence Země b. poloha a pohyb – „teorie“ c. poloha a pohyb – „empirie“ d. tvar e. velikost 3. E. a. Nutnost existence Země (II 3) • evidence věčného kruhového pohybu nebe a jeho vlastností  • existence 4 prvků v pozemském světě a vlastnosti tohoto světa  každé těleso existuje s ohledem na určitou činnost (tj. s ohledem na určitý cíl, takže jde vlastně o teleologický argument)  u boha je touto činností nesmrtelnost, tj. věčný život  nebe je těleso božské povahy, proto je kruhovým tělesem a stále se přirozeně pohybuje v kruhu  ale u pohybu v kruhu je třeba, aby nějaká část tělesa – střed – zůstávala nehybná   to ale nemůže být žádná část tohoto božského tělesa, protože by to bylo proti jeho přirozenosti (= pohyb v kruhu) a nic protipřirozeného nemůže být věčné (i když – také póly jsou nehybné, tedy ani ty by neměly patřit ke kosmu…)  tedy… 3. E. a. Nutnost existence Země (II 3) • evidence věčného kruhového pohybu nebe a jeho vlastností  • existence 4 prvků v pozemském světě a vlastnosti tohoto světa  … tedy nevyhnutně musí existovat země, která se nachází nehybně ve středu  existuje-li země, pak musí existovat i její protiva, tj. oheň  a dále i střední prvky mezi protivami (tj. voda a vzduch)  existují-li protivy, musí docházet jejich působením ke vzniku  existuje vznik 3. E. b. Poloha a pohyb Země – „teorie“ • Případný pohyb Země by musel být protipřirozený.  jednotlivé části Země (hroudy, kameny) se přirozeně pohybují do středu (tj. do středu světa)  jestliže by se pohybovala sama Země, pohybovala by se protipřirozeně – totiž jinak než její části  protipřirozený a násilný pohyb Země by nemohl být věčný  ale světový řád (τοῦ κόσμου τάξις) je věčný   Země se nemůže pohybovat protipřirozeně  Země se nemůže pohybovat vůbec • Země musí přirozeně spočívat ve středu kosmu.  Země se odevšud pohybuje přirozeně ke středu stejně jako oheň od středu k okraji.   Žádná část země nemůže být odnesena od středu nenásilně.  Tím více to platí pro celou Zemi – ta by mohla být pohnuta jen větší silou než vlastní, proto zůstává ve středu. 3. E. c. Poloha a pohyb Země – „empirie“ • Pozorování dopadu vržených těles.  Těžké předměty vrhnuté přímo vzhůru dopadají na totéž místo, a to i v případě, že by byly vrženy nekonečně daleko (εἰς ἄπειρον). • Astronomická pozorování.  Pozorované změny souhvězdí totiž odpovídají pohledu z nehybné Země ve středu. 3. E. d. Tvar Země Země má tvar koule. Jaké jsou argumenty? 1. Z hmotnosti (fyzikální, teoretický argument):  každá část Země má tíži (hmotnost – βάρος), dokud nedosáhne středu  jestliže se snášejí části Země do středu rovnoměrně ze všech stran, nutně vznikne koule  je-li masa země rozmístěna nerovnoměrně, větší množství na jedné straně odtlačí menší množství tak, že celek bude rozmístěn rovnoměrně kolem středu 2. Z pozorování (?) úhlu pádu těžkých těles:  těžké věci nepadají po rovnoběžných drahách, nýbrž dopadají vždy kolmo k (kulovému) povrchu Země • Následující 2 argumenty Aristotelés ohlašuje jako „vnímané jevy“ (διὰ τῶν φαινομένων κατὰ τὴν αἴσθησιν). 3. Zatmění Měsíce. 4. Pozorování proměn oblohy v závislosti na zeměpisné šířce.  Souhvězdí stoupají nad horizont nebo naopak klesají pod něj při posunu na jih nebo na sever  rozdílný vzhled noční oblohy v Egyptě (na Kypru) a v severských krajích.  Tak velké změny by nemohly nastávat, kdyby Země byla např. plochá deska. 3. E. e. Velikost Země • pozorovaná odlišnost souhvězdí na obloze v závislosti na zeměpisné šířce   Země není příliš velká – jinak by se totiž při změně rovnoběžky viditelná obloha tolik neměnila  Středozemní moře může na západě sousedit přímo s krajinou Indů  „matematikové“ vypočítali délku jejího obvodu na čtyřicet myriád stádií = asi 70 000 km (Μυρίας = 10 000, στάδιον = asi 180 m.)  Země s takovými rozměry podle Aristotela „není velká“ vzhledem k velikosti ostatních hvězd.