IVA BUREŠOVÁ ›Vývojová psychologie patří mezi základní psychologické disciplíny › ›Zabývá se psychickým vývojem člověka › ›v užším pojetí se chápe jako psychologie ontogenetická, tj. zabývající se vývojem lidského jedince od jeho početí po smrt › ›v širším smyslu zahrnuje i fylogenezi (vývoj na různých stupních evoluční řady) ›Psychický vývoj zahrnuje vznik a postupný rozvoj psychických vlastností a procesů › ›Změny probíhají v kvantitě i v kvalitě a směřují od jednoduchosti ke stále větší složitosti › ›Vývoj obecně se chápe jako přechod od méně dokonalého k dokonalejšímu a až do dospělosti má charakter stále většího osamostatňování › ›Jedinec zejména v raných obdobích prochází tzv. krizovými neboli senzitivními fázemi vývoje › ›Jsou to relativně přesně časově vymezená období, kdy se jedinec musí setkat s určitým podnětem, aby se mohla vytvořit určitá schopnost › ›V této době je jedinec k příslušným podnětům ve zvýšené míře vnímavý ›vlivy biologické •dědičná výbava jedince, tzv. genotyp •podmínky nitroděložního vývoje › ›vlivy vnějšího prostředí •sociální okolí jedince •"technický" charakter prostředí •vlastní aktivita ›zrání x úbytek ve fyzické oblasti › ›zrání x úbytek v psychické oblasti › ›zrání x úbytek v sociální oblasti ›biologický proces zrání a › ›psychologický proces učení ›ADMINISTROVAT KRESBU POSTAVY U DÍTĚTE VE VĚKU 3-15 LET › ›OBYČEJNÁ TUŽKA, ROZMĚR A4 › ›NA DRUHOU STRANU KRESBY UVÉST ZÁKLADNÍ ÚDAJE O DÍTĚTI: ›věk ›pohlaví ›dominance ruky (vyhraněná, nevyhraněná) ›sourozenecká konstelace ›pozorované projevy dítěte při kresbě (motivace, práceschopnost, uplívavost…) ›případně základní anamnestické informace o dosavadním PM, emocionálním a sociálním vývoji ›