KONFORMITA Výzkumy konformity Teorie konformity Poslušnost vůči autoritě Výzkumy konformity lKonformita účelová, pravá, opačná (antikonformita) l lSherif, 1935: autokinetický klam ve skupině lAsch, 1951, 1952, 1956: odhady délky tyčinky l 37% chybných odpovědí u 123 osob, které v individuálním případě odpovídaly vždy správně lCrutchfield, 1954: kabinky A,B,C,D,E, úkoly různého typu – 32% se přizpůsobilo vždy – 74% se přizpůsobilo alespoň jednou Situační determinanty ovlivňující konformitu lVelikost skupiny lSložení skupiny lJednomyslnost skupinového souhlasu lKrajnost jednotného mínění skupiny lSíla skupinového tlaku lŠirší společnost lZpětná vazba Teorie konformity lKonformní osobnost (Crutchfield, 1955): l nižší IQ, nižší síla ega, horší vůdcovské schopnosti, více autoritářské lSociální teorie konformity lInformační sociální vliv (Deutsch, Gerard, 1955) lNormativní sociální vliv (Deutsch, Gerard, 1955) lReferenční sociální vliv (Turner, 1991) Poslušnost vůči autoritě Milgramův výzkum poslušnosti, 1963 lCíl: Jak daleko lidé zajdou v poslušnosti vůči autoritě? lZkoumané osoby: 40 mužů ve věku od 20 do 50 let; přihlásili se na základě inzerátu a dostali 4,5 dolaru jen za to, že přišli lMetoda: ZO se domnívaly, že experiment sleduje účinky trestů na učení. Generátor šoků (ve skutečnosti nefunkční) byl použit k měření závisle proměnné - poslušnosti lVýsledky: lOčekávaná hladina poslušnosti (kolik lidí dá šok nejvyššího stupně 450 voltů): 1 – 3%, průměr 1,2% lDosažená hladina poslušnosti: 65% pokračovalo po max. šok 450 voltů, žádná neskončila před 300 volty lUvědomování si účinku šoků ZO lProjevy chování jako reakce na výzkum Poslušnost vůči autoritě Varianty Milgramova výzkumu lPoslušnost měřená jako procento těch, kteří aplikovali max. šok: l65% podmínka vzdálené oběti l62,5% p. hlasové zpětné vazby (protesty, výkřiky, bouchání, kopání do stěny, zlověstné ticho) l92,5% p. dvou učitelů, ZO jen četla podnětová slova l47,5% p. prostředí – experiment ve zchátralých budovách l40% p. blízkosti – žák se přesunul do stejné místnosti l30% p. blízkosti na dotek l20% p. nepřítomnosti experimentátora l10% p. sociální podpory Faktory poslušnosti l lSociální normy lStálý dohled lNárazníky lIdeologické ospravedlnění – „důležitost vědy“ Replikace Milgramových pokusů lZměny subjektu lZměny oběti lZměny umístění l lEtické problémy l lReaktance: pocit vnitřního nesouhlasu, impuls obnovit pocit vnitřní svobody