RJs_115 Marketing cestovního ruchu 2. přednáška (5. 3. 2018) §Marketing CR § §CR České republiky §Management CR §Geografie CR Marketing n„ Marketing je společenský a řídící proces, kterým jednotlivci a skupiny získávají to, co potřebují a požadují, prostřednictvím tvorby, nabídky a směny hodnotných výrobků s ostatními.“ n Philipe Kotler Co je to marketing? nUspokojení potřeb cílových skupin nImage nMarketingový mix - 4 P (PRODUCT, PRICE, PROMOTION, PLACE) nKomunikace, propagace a distribuce informací nStrategické řízení nPrezentace produktu na trhu n 3 kroky nsegmentace npositioning nmarketingový mix Marketing není prodej! nProdej zboží: nje orientován na prodej njednostranný proces nkrátkodobé cíle norientován na objem ndůraz na jednotlivce nmálo se přizpůsobuje prostředí nMarketing: norientován na zákazníka nvýstup určuje marketingový výzkum ndlouhodobé cíle ndůraz na skupiny zákazníků nvhodně se přizpůsobuje prostředí Negativa notázka efektivnosti vynaložených financí ndeformace reality numělé navýšení ceny produktů Cestovní ruch v ČR nCestovní ruch v České republice má dlouhou tradici (lázeňství, kultura a architektura – Praha, obchod – Brno) nTradiční destinace CR – mají svoji image a stálou kvalitu nDo roku 1989 převažuje domácí CR (95%) - krátkodobý, neorganizovaný CR, letní sezóna nAktivní zahraniční CR tvořili převážně účastníci CR ze států bývalého východního bloku (93 %) - služební cesty ZHODNOCENÍ CR V ČR nSilné stránky nvýhodná geografická poloha nbohatství kulturních, přírodních a historických památek a další kulturní a folklórní zajímavosti nhustá a značená síť turistických stezek a tras ndostatečná ubytovací kapacita (ne vždy v požadované kvalitě) npracovní síla nSlabé stránky nnízká kvalita služeb nnízká kvalita marketingových analýz (nebo úplně chybí) nnedostatečná propagace republiky a regionů Priority dalšího rozvoje nzvýraznění České republiky na mezinárodním trhu cestovního ruchu - vytváření nových produktů cestovního ruchu s přihlédnutím na poptávku turistů nrozvoj domácího cestovního ruchu a zvyšování jeho konkurenceschopnosti nnabídka a kvalita základních a doplňkových služeb ntvorba regionálních produktů cestovního ruchu npodnikatelské klima nochrana spotřebitele a jeho bezpečnost Z jakých finančních zdrojů je financován rozvoj CR? nStátní rozpočet (rozpočtová kapitola Ministerstva pro místní rozvoj ČR) n nČeská centrála cestovního ruchu – CzechTourism n nPublic Private Partnership (PPP) n nStrukturální fondy Evropské unie (snižování regionální disparity, infrastruktura, spolupráce regionů) Management CR nMarketingový management destinace se snaží naplnit sny a přání hostů. n3P: Public-Private-Partnership nDestinace je produkt, který je složen z mnoha dílčích faktorů (atraktivita místa, ubytování, stravování a dodatečné služby, dopravní spojení, bezpečnost, přístup hostitelské populace,...) nPřítomné trhy 1.rezidentů a pracujících 2.návštěvníků 3.podnikatelů a průmyslu Marketingový management destinace nvize rozvoje cestovního ruchu nidentifikace příležitostí a hrozeb nidentifikace zvláštností a jedinečnosti destinace nanalýza konkurence nvolba strategie ntvorba plánu rozvoje cestovního ruchu nkooperace a koordinace jednotlivých podnikatelských subjektů nstimulování vhodných trhů nmarketing image destinace Podstata marketingového řízení n n „Marketingové řízení je procesem plánování a provádění koncepce, tvorby cen, propagace a distribuce myšlenek, zboží a služeb s cílem vytvářet směny, které uspokojují cíle jednotlivce i organizací.“ n(Kotler, 1991: 11). Alastair M. Morrison (1995): n 1.Kde jsme nyní? 2.Kam bychom se chtěli dostat? 3.Jak se tam dostaneme? 4.Jak zajistíme, že se tam dostaneme? 5.Jak zjistíme, že jsme se tam dostali? n Geografie cestovního ruchu nzákonitosti prostorových aspektů interakce mezi CR a rekreací a krajinou nzákonitosti a faktické rozmístěním CR v oblastech různé hierarchie nstudium činitelů rozvoje CR (životní úroveň, urbanizace, životní prostředí, infrastruktura apod.) nanalýza vlivu CR na změny ve struktuře a rozmístění hospodářství v oblasti jeho realizace nvyhodnocení oblasti z hlediska možných a vhodných forem CR s ohledem na přírodní, kulturní, společenské podmínky, ochranu životního prostředí a hospodářský rozvoj Historie n30. - 40. léta – ekonomie (Německo, Francie, Švýcarsko a USA) n60. léta – sociologie n80. léta – společnost nDnes - globalizační rozvojové tendence 3 paradigmata Prostorový, sociální a kulturně-geografický přístup nProstorová analýza cestovního ruchu - analýza a hodnocení základních faktorů a podmínek rozvoje CR nGeografická analýza hlavních forem CR nGeografické aspekty mezinárodního CR nKoncepce a prognózy rozvoje CR a rekreace nGeograficko - kartografické přístupy a metody v CR nUdržitelný rozvoj CR, hodnocení vlivů CR na geografické prostředí Přírodní podmínky a atraktivity nklimatické poměry nhydrologické poměry nreliéf nfauna nflóra Klimatické poměry nteplota nvlhkost vzduchu nmnožství srážek a jejich rozdělení ndélka slunečního svitu 220px-Monsoon_clouds_Lucknow 1179345466 Hydrologické poměry nPodzemní vody nPovrchové vody nMoře nJezera a umělé vodní plochy nŘeky n Plitvická jezera Reliéf a morfologické poměry nHorizontální morfologie nVertikální členitost nVrchoviny a středohory nVysokohorské oblasti n Großglockner Společenské podmínky a atraktivity nKulturně-historické památky nKulturní zařízení, kulturní a jiné akce nSportovní a zábavní zařízení Rostlinstvo a živočišstvo n n s gepard cheetah Domácí úkol nPřírodní a kulturně-historické předpoklady CR v Polsku, Rusku a na Ukrajině, významné turistické regiony…