Římské náboženství RLB206 I. Římské náboženství: Základní charakteristika Co je to římské náboženství? • Široce formulováno: náboženství města Říma a jeho obyvatel • Četné historické proměny • Měli bychom proto spíše než o „římském náboženství“ hovořit o „římských náboženstvích“ nebo o „náboženstvích v Římě“ • Nejde o etnické náboženství – příslušnost k římskému náboženství je definována spíše politicky (římské občanství) • Jako takové není rovnostářské – náboženské povinnosti se liší v závislosti na sociálním postavení, věku nebo pohlaví • Neexistuje žádný iniciační obřad, který byl jednotlivce do římského náboženství uvedl • Je převážně komunitního typu – valná část náboženské činnosti má kolektivní charakter • Náboženská aktivita je tudíž rozptýlena mezi ostatními segmenty lidské aktivity (politika, zemědělství, obchod, vojenství atd.) • Žádný jasně vymezitelný segment, který bychom označili jako „náboženství“, nelze v římské společnosti identifikovat • Římské náboženství proto nemá žádného oficiálního vůdce (až do období císařství); náboženská autorita je vždy sdílená • Pro označení tohoto systému se někdy užívá termínu „náboženství polis“ • Samotní Římané členili náboženskou aktivitu následujícím způsobem (Festus, De verborum significatu, s. 284 Lindsey): – Publica sacra, quae publico sumptu pro populo fiunt, quae pro montibus, pagis, curis, sacellis at privata, quae pro singulis hominibus, familiis, gentibus fiunt. – Veřejné obřady (publica sacra), které se provádí pro všechen lid na státní útratu; obřady, které se provádí pro pahorky, obce, kůrie a Svatyně, a obřady soukromé (privata sacra), které se konají pro jednotlivé lidi, rodiny a rody. (český překlad: A.Ch.) „Římské náboženství“ a „náboženství“ jako moderní evropský koncept • Římské pojetí náboženství se s moderním evropským pojetím kryje jen částečně religio ≠ náboženství (v běžném evropském chápání) • Římské náboženství se nachází ve velmi nešťastném postavení a dějiny jeho studia jsou velmi problematické: – „Nechtěné dítě“ evropské náboženské tradice se dvěma sourozenci, se kterými je srovnáváno, s „tragickými“ důsledky: – Řecké náboženství (mýtus, racionalita, cit pro krásu) – Křesťanství (emoční vřelost a opravdovost, morálka, spása) Římské náboženství nevyznamenávalo se ani krásou ani poesií; bylo proniknuto touž praktičností a střízlivostí jako vše, co Řím konal (…) Božstva ryze římská byly pouhé abstrakce bez osobní představy, bez jakéhokoli tvaru, v nichž byly osamostatněny jednotlivé funkce přírodního dění, lidského života a zaměstnání. Mythologie, která byla Řekům nevysychajícím zdrojem umělecké inspirace, Římané téměř neměli. Uctívání bohů velmi dbali, ale bylo vnějškové, plné úzkostlivého formalismu (…) V orientálních kultech, většinou orgiastických a mystických, nalézal člověk uspokojení svého nitra, posily v životní bídě i naději na individuální posmrtný život (…) Ze všech těchto zápasů vyšlo vítězně křesťanství, poslední duchovní přínos řecké antiky do světa římského impéria. Ferdinand Stiebitz, Stručné dějiny římské literatury, Praha 1977 [1938], s. 65-66. • Římské náboženství se tak v tomto srovnání jeví jako: – Primitivní – Odvozené – Formalistické a emočně chladné – Manipulativní a vypočítavé – Bez rozvinuté teologie – Nezaobírá se „skutečně“ náboženskými otázkami jako jsou: • Víra v existenciálním smyslu • Morálka • Mimosvětská spása • Římské náboženství je tedy jiné, protože vychází z odlišných východisek – Je polyteistické – Není zjevené (sacra publica jsou pokládána za lidský konstrukt) – Nezná institut posvátných knih a jejich vykladačů – Nemá propracovanou dogmatiku, pouze široce sdílené zásady (mos maiorum) – Jako takové je ritualistické: rituál je stěžejní složkou náboženské aktivity (ortopraktické náboženství) – Je tradicionalistické (ale velmi pružné, co se týče exegeze) – Nepodporuje emoční chování (ve veřejném prostoru) – Je úzce propojené s politickým životem – Je orientováno převážně na zajištění pozemské existence (bezpečnost státu, dobrá úroda, dobrý zdravotní stav populace) Krátký exkurz do římské demografie • Řím jako velkoměsto (cca 1 000 000 obyvatel) – Velmi špatné životní a hygienické podmínky – Vysoká úmrtnost • „Parazitické město“ – Není schopno se samo uživit – Vyžaduje neustálý přísun obyvatel • Náboženství v Říme je především systém předcházení a zvládání životních krizí 1. Axiom (Poslední posvátný předpoklad) Pax Deorum 2. Motivy pietas – impietas; fas – nefas; pius – impius; rite - inrite atd. 3. Domény sacra publica; sacra topographica; sacra privata; sacra domestica 4. Struktury panteon (bohové a bohyně), lidé (kněžská kolegia, náboženské komunity), prostor (sakrální topografie), čas (kalendář) 5. Způsoby rituální činnost; mýtus; morální pravidla (pravidla jednání – exempla); divinace (věštebný systém) 1. Axiom (Poslední posvátný předpoklad) Pax Deorum 2. Motivy pietas – impietas; fas – nefas; pius – impius; rite - inrite atd. 3. Domény sacra publica; sacra topographica; sacra privata; sacra domestica 4. Struktury panteon (bohové a bohyně), lidé (kněžská kolegia, náboženské komunity), prostor (sakrální topografie), čas (kalendář) 5. Způsoby rituální činnost; mýtus; morální pravidla (pravidla jednání – exempla); divinace (věštebný systém)