20. 3. Kritika reklamy II: Od kritiky psychologické manipulace k mediálnímu „zdrogování“ 50. léta: Ernst Dichter, James Vicary, Leo Burnett >> Vance Packard, David Riesman (Osamělý dav) Oficiální (politická) obhajoba „hodnot“ konzumerismu: výchova ke svobodě volby, individualismu (individuální odpovědnosti), potírá disciplinaci/restrikci veřejným blahem (manipulativní strategie totalitních režimů) 60. léta: Podrobnější průzkum kvalit těchto hodnot: v čem může člen konzumní kultury skutečně volit? Jaké povahy je jeho individualismus Jaký vliv (manipulativní) má rostoucí rozmanitost a technologie médií, služeb a zboží? Občan – konzument = z kaváren do kina (proměna občanské společnosti) ± Tzv. Frankfurtská škola – Ústav pro sociální výzkum na Univerzitě ve Franfurtu (1924, 1931, 1933- Paříž a New York, 1950 zpátky) ± Max Horkheimer (1895-1973) s Adornem: Dialektika osvícenství, 1947 a 1969. ± Theodor W. Adorno (1903-1969): Schéma masové kultury. 1942. ± Herbert Marcuse (1898-1979): Jednorozměrný člověk. Studie o ideologii vyspělé průmyslové společnosti, 1964. ± Jürgen Habermas (nar. 1929): Strukturální přeměna veřejnosti, 1962. mytologie-znak.jpg Francie: Guy Debord (Společnost spektáklu 1967 a 1983) Zkoumání prostředků masové kultury (a reklamy): Roland Barthes: 1954--1956 – eseje v časopise Les lettres nouvelles , 1957 Mytologie Marshall McLuhan: 1947 – Americká reklama „(…)orgie iracionalismu jako strategie k získání naděje a dobré nálady“ 1964 – Jak rozumět médiím 1970 – Mechanická nevěsta (technologie a sex) „Tyran dnes nevládne (…) pěstí, ale v převleku za výzkumníka trhu vede svá stáda cestami užitku a pohodlí.“ ± „Simultánní audiovizuální dojem (…) vytváří standardizované myšlení, a to tím, že poskytne divákovi okamžitou vizuální představu dřív, než má vůbec čas si vykouzlit svou vlastní interpretaci.“ DALŠÍ LITERATURA: viz Studijní materiály v ISu.