Body art a tělesnost v akčním umění Charakteristické znaky akčního umění • čin jako prostředek umělcova vyjádření • časovost a procesuálnost • pomíjivost a neopakovatelnost • nová kvalita vztahu umělce a diváka • přímá interakce s divákem, veřejností • obtížné uchopení uměleckým trhem Body art a tělesnost v akčním umění • užívání těla jako vlastního materiálu i prostředku umělecké tvorby (prožitek těla; působení v prostoru) • užívání těla jako východiska (např. při práci s dalším médiem – kresba, koncept…) • Intenzita prožitku, fyzická přítomnost – „tady a teď“ Východiska body artu „Tělo je subjektem a objektem díla.“ (Willoughby Sharp, Avalanche, 1970) Yves Klein, Antropometrie (kolem 1958) Jackson Pollock, akční malba (40. léta) Günter Brus, Self-painting series, (1964) Günter Brus, Bod zlomu, (1970) Hermann Nitsch, 122. action, (2005) Hermann Nitsch, 130. action, (2010) Východiska body artu 1) performance jako „akce“, vycházející z action painting (např. happeningy hnutí Fluxus) - tyto akce napadaly tradiční dekorum, ale potvrzovaly heroické a často spektakulární gesto umělce 2) performance jako „úloha“ - širší rámec podstaty – protofeministická opozice vůči „mužskému“ světu umění, např. Judson Dance Theatre (např. Yvonne Rainer) 3) performance jako „rituál“ např. Josef Beyus, vídeňští akcionisté (Hermann Nitsch, Otto Mühl, Günter Brus, Rudolf Schwarzkogler) Yves Klein, Skok do prázdna (1960) Dalibor Chatrný, kresba obouruč (od 80. let) Dalibor Chatrný, kresba obouruč (od 80. let) Dalibor Chatrný, magnety a lidské tělo (1973) Jiří Valoch, Body poems (70. léta) Před Pokušením sv. Antonína od Grünewalda spolkni pavouka Před Rájem od Bosche drž v rukou živou vlaštovku Před Bouří od Giorgioneho polib nejbližší půvabnou ženu a pokud možno ještě téhož dne ji oplodni Ladislav Novák, Receptář (1978) Jiří Kolář, Návod k upotřebení (1969) Tělo jako socha Tomáš Ruller, Prášení na konci chodby, (1984) Chris Burden, Sculpture in three parts (1974) Tělo jako nástroj zkoumání světa VALIE EXPORT, Theseustempel (Stufen), (1982) VALIE EXPORT, Mahoniföte (1982) Karel Miler, Limity (1973) Karel Miler, Kolmice (1973) Karel Miler, Identifkace (1973) Interakce s přírodou Petr Štembera, Štěpování (1975) Karel Miler, Cítěn čerstvou travou (1976) Miloš Šejn, Tělo/Krajina (1996) Miloš Šejn, Tělo/Krajina (1996) Miloš Šejn (2004) Proměna těla, estetika a identita Tomáš Ruller, Pakulení (1987) Tomáš Ruller, Pakulení (1987) Tomáš Ruller, Pakulení (1987) Ana Mendieta, Untitled (6 works, from the Glass on Body Imprints), (1972) Veronika Bromová, Zemzoo (1999) Prožitek těla a jeho limity Marina Abramović, Freeing the body (1976) Marina Abramović, Freeing the voice (1976) Marina Abramović, Freeing the mind (1976) Jan Mlčoch, Zavěšení – Velký spánek (1974) Jan Mlčoch, Igelitový pytel (1974) Marina Abramović, Ulay, Breathing in / Breathing out (1977) Interakce s divákem Marina Abramović, Rythm 0 (1974) Marina Abramović, Rythm 0 (1974) Marina Abramović, Artist is present (2010) Marina Abramović, Artist is present (2010) Jiří Kovanda (1976) VALIE EXPORT, Tapp und Taskkino (1968) Chris Burden, Doomed (1975) Literatura • MORGANOVÁ, Pavlína. Akční umění. Olomouc: Votobia, 1999, 269 s. ISBN 80-7198-351-9. • MORGANOVÁ, Pavlína. Procházka akční Prahou: akce, performance, happeningy 1949-1989. Praha: VVP AVU, 2014, 495 s. ISBN 978- 80-87108-54-3. • REZEK, Petr. Tělo, věc a skutečnost v umění šedesátých a sedmdesátých let. 2., rozš. vyd. Praha: Jan Placák - Ztchlá klika, 2010, 344 s. ISBN 978-80-903898-5-4. Dostupné z: htp://krameriusndktest.mzk.cz/search/handle/uuid:535220c0-4247-11e4-8113-005056827e52. • CHALUPECKÝ, Jindřich. Na hranicích umění: několik příběhů. Praha: Prostor, 1990, 158 s., obr. příl. ISBN 80-85190-06-0. • http://www.artlist.cz/ • http://www.ubu.com/flm/index.html