Knihovnické systémy a standardy (VIKBA10) •Martin Krčál •Brno, 23. února 2018 •1. Systémy, standardy, paměťové instituce Předpoklady pro ukončení kurzu Projekt * překlad manuálu Koha do češtiny * min. 500 slov/osobu * registrace k tématům * podrobný návod * termín: do 30.4.2018 * prerekvizita ke zkoušce * zpětná vazba Denár & Moravec Ústní zkouška * termíny budou vyhlášeny v ISu * znalosti z kurzu, fakta a praxe * zdroje k tématu * katalogizace vzákladní orientace v záznamu vkurz katalogizace s H. Vochozkovou v Výzvy * Hackathon Aleph2Koha * správa Koha na Křižovatce * zapojení do komunity Koha Obsah kurzu Obsah kurzu * Vývoj technologií a standardů ovlivňujících oblast knihovnictví vzákladní terminologie kurzu, technologie, standardy * Knihovní systémy vinformační systém, knihovní systém včásti knihovního systému vpříklady knihovních systémů * Katalogy knihoven vfunkce knihovního katalogu vkatalogy 3. generace + příklady Obsah kurzu * Discovery služby vjednotný přístup ke zdrojům * Centrální služby a systémy vslužby a systémy provozované pro všechny knihovny, příklady * Bibliomining vtvorba statistik, roční výkazy, dolování dat z knihovních systémů, benchmarking * Opensource a knihovny vMichal Denár (13.4.2018) vopensource knihovní systémy, systém KOHA v Obsah kurzu * Přispívání do Souborného katalogu ČR vpředávání záznamů mezi systémy vzkušenosti z praxe * Nové technologie v knihovnách vjaké technologie a trendy přicházejí do knihoven vtrendy v českých knihovnách * Základy katalogizace vstruktura záznamů, MARC21, RDA, funkční požadavky na záznamy (FRBR) v Základní terminologie * paměťové instituce * systém * informační systém * knihovní systém * katalog * standardy Paměťové instituce •Co jsou paměťové instituce? * Paměťové instituce * instituce a zařízení * pečují o národní paměť vknihovny, archivy, muzea, výzkumné ústavy, univerzity,… Cíle paměťových institucí * uchovávání kulturního dědictví * zpřístupňování KD současnosti a budoucnosti * vytvářejí i nové infozdroje o kulturních událostech na místní i národní úrovni Rozdíly * archiv vpísemnosti instituce, oblasti, dopisy osobností apod., nepůjčují domů, jen prezenčně * muzeum v3D objekty, artefakty, z historie, musí mít nějakou cenu, výstavy ze sbírek * knihovna vtištěné dokumenty, nově i e-zdroje, půjčují domů * Digitalizace * uchovávání dokumentů * nejen tištěné, ale i hudba, videa,… * využití technologií * digitalizační projekty Příklady projektů * Národní digitální knihovna * Virtuální národní fonotéka * eSbírky * Společná česko-slovenská digitální parlamentní knihovna * Europeana * Athena * World Digital Library * ePrezenčka * … * Systémy Systém * uspořádaná soustava prvků a vazeb * jednotlivé části systému na sebe působí a plní určité funkce * na systém může mít vliv také okolí votevřený x uzavřený https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQvpk7y7xOiN0R-ku_wE04sqKir4TiTSiZ7Atozx8B8V6V 9DQZSJg Zdroj: http://produktivitas.qacomm.com/blog/kunci-produktivitas-adalah-system.html Informační systém * definice #1 - obecná vvazby = potenciální informace vprvky = místa transformace informací vplní informačně-komunikační úlohu * definice #2 vzískávání, zpracovávání, uchovávání a zpřístupňování informací Vymezení IS * funkce vjakými funkcemi disponuje IS * procesy vjaké procesy z reálného života podporuje * data vs jakými daty IS pracuje vreflektují skutečnost è jejich interpretace = informace Vstupy IS * sběr dat * nikdy ne všechna data!!! * jen ve vztahu k procesům, které IS zajišťuje * často mají nějakou strukturu vforma zápisu, ověřování vstupních dat,… * ukládání do DB = zpracování Uchovávání * uložení dat v systému * archivace dat a zálohování Zpřístupňování * interpretace dat * výstupy ze systému * výměna dat mezi systémy vAPI, výměnné formáty a protokoly * statistiky a využívanost * Druhy IS * ERM = Enterprise Resource Planning, podnikové IS, řízení podniku, moduly * CRM = Customer Relationship Management, vztahy se zákazníky, např. Bitrix (kontakty, objednávky,…) * HRM = Human Resource Management, lidské zdroje, např. databáze zaměstnanců (součást ERM) * CMS = Content Management Systems, správa obsahu, např. digitální knihovny, Moodle * GIS = Geographic Information Systems, propojení map a dat (Google Maps a navigace, mapy znečištění,…) •… * Knihovní systém * systém jedné nebo více knihoven vprvek = pracoviště knihovny, realizují se zde knihovnické a informační služby vvazby = vztahy mezi těmito pracovišti * shromažďuje, zpracovává, uchovává a zpřístupňuje knihovní dokumenty a informace s cílem poskytovat knihovnické a informační služby (TDKIV) Automatizovaný knihovní systém * software určený k automatizaci procesů realizovaných v knihovně * obvykle modulární struktura vmoduly: akvizice, katalogizace, katalog, výpůjčky a MVS, správa seriálů vobvykle obsahuje nástroje pro zapojení do sítě knihoven a pro komunikaci s externími zdroji §např. sdílená katalogizace, odesílání záznamů,… * cílem zefektivnit a zrychlit procesy v knihovně AKS * lokální řešení vpouze na jednom PC, dostupné pouze lokálně * serverové řešení vdata jsou na serveru, oprávněný uživatel se k nim může připojit, systém nastavení práv, systém je obvykle ve správě instituce * cloudové řešení vsystém i data jsou u externího provozovatele, ten řeší zálohování a provoz systému v Standardy Otázky k diskuzi * Co je standard? * Proč jsou standardy důležité? * Jsou standardy povinné? * * Standardy * norma, návod, jak nějakou činnost udělat efektivně nebo jednotně * stanoví důležité vlastnosti různých materiálů, výrobků, součástek nebo postupů a může definovat také používané pojmy vnapř. ČSN ISO 690, technické normy * ideální (doporučený) postup * obvykle vychází z praxe Dělení standardů * de facto vvychází z praxe, už se to tak dělá vnapř. formou dohody firem na jednom postupu (MP3, CD, Fiat) * de jure vtvoří je instituce (firemní, národní a mezinárodní) vmohou být dány zákonem vtvoří je odborníci dané instituce nebo více institucí * Závaznost norem * Zákon č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky včeské technické normy (ČSN) nejsou obecně závazné, nemusí se dodržovat * povinnost může být definována právním předpisem vpotravinářství §příklad RUM (ze třtiny, jinak tuzemák) §pomazánkové máslo (není máslo) vtechnické normy Kontinuita a konzistence * porušení kontinuity a konzistence vpři změně standardů, nemělo by se stávat, ideálně rozšíření standardů (přidání pravidel, např. zakomponování nových druhů dokumentů) vlze vše předělat zpětně, ale je to nákladné vzpětná kompatibilita §např.: přechod z UNIMARC a MARC21, ČSN ISO 690:2010 * pojmy vrevize = drobné úpravy, oprava chyb vverze = významnější změny Standardizační autority * vyvíjejí a udržují standardy * příklady standardů vČSN, ISO, TÜV, W3C, NISO/ANSI * kdo může být standardizační autorita vstátní instituce voborová sdružení vneziskové instituce vkomerční sektor vjiné instituce * * •Podle čeho se pozná dobrý standard? * Hodnocení standardů * jak se standard používá * počet uživatelů vmá pro ně asi hodně výhod, * používají jej velké instituce * jak efektivně řeší daný problém * jak jsou jednoduché * potřebné prostředky na realizaci vje nutné kupovat drahé technologie? vnáklady na zavedení (převod) a používání (placená údržba), poplatky za normy včeho dosahuje (lepší výsledky, ušetříme na tom)? * spolupráce (sdílení záznamů) * Nevýhody standardů * omezují * nemusí být ideální pro všechny a pro všechno vnapř. AACR2, RDA,… * často neřeší všechny možnosti vnutné při tvorbě normy domýšlet všechny alternativy * řešení není navždy včasem neodpovídá realitě, nutné úpravy Nevýhody standardů * porušení kontinuity a konzistence vnová pravidla nenavazují na předchozí verzi * pravidla nelze dále přidávat vproces se stane neefektivním, pak je lepší vytvořit/přejít na nový standard (nyní např.: AACR2 è RDA) * Tvorba standardů * přebírání mezinárodních standardů vod 20. století, snaha o jednotu, harmonizace * vytváří je odborníci, zaštiťuje je instituce vnapř. LoC v knihovnictví * náklady na tvorbu standardů vnejsou zadarmo vplacení odborníků, využívání techniky (platí i u open source) vkdo to platí? * udržování standardů * mohou být patentované vnutno platit poplatky, licence, spory firem (IE vs. Netscape) • Standardizační organizace * Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví – normy ČSN, často přebírají od ISO, sídlo v Praze, vydává Věstník * ISO - International Organization for Standardization – Ženeva, 148 zemí, nevládní, mezinárodní * seznam platných a rozpracovaných norem ISO z oblasti knihovnictvi a informačních věd (.pdf, 103 kB) * ANSI – americká národní, soukromá, nezisková (financována vládou USA), ISO často vychází z ANSI * NISO – s pověřením ANSI, soukromá a nezisková, zabývá se informačními technologiemi a informacemi (Z39.50, DOI, Dublin Core), standardy zdarma * CEN – European Committee for Standardization - standardizační úřad EU, asociace spojuje 33 zemí EU * * * DIN - Deutsches Institut für Normung * AFNOR - Association française de normalisation * W3C – webové standardy * IEFT - Internet Engineering Task Force - podoba internetu v budoucnu, drafts ke komentování širokou veřejností * ETSI - European Telecommunications Standards Institute – standardy pro ICT * •další standardizační organizace: http://guides.lib.washington.edu/content.php?pid=150311&sid=1283024 • Knihovnické standardizační organizace * ALA vAACR2 * IFLA vv Evropě, 1700 členů vUNIMARC, FRBR, ISBD * Library of Congress vMarc21, BIBFRAME, MARCXML, MODS, SRU/SRW,… * Druhy knihovních standardů * pravidla popisu * metadatové formáty * identifikátory * výměnné protokoly * webové standardy * ostatní •Děkuji Vám za pozornost billboard •Martin Krčál •krcal@phil.muni.cz