INFORMAČNÍ REVOLUCE VIKBB66 Michal Černý MOTIVAČNÍ INTRO •„Podle jedné z upravených verzí Moorova zákona dochází každých osmnáct měsíců ke zdvojnásobení výkonu za stejnou cenu či naopak k poklesu ceny počítačů (či čipů) na polovinu při nezměněném výkonu.“ INFORMAČNÍ SPOLEČNOST •Jonák: „Společnost založená na integraci informačních a komunikačních technologií do všech oblastí společenského života v takové míře, že zásadně mění společenské vztahy a procesy. Nárůst informačních zdrojů a komunikačních toků vzrůstá do té míry, že ho nelze zvládat dosavadními informačními a komunikačními technologiemi.“ •Zlatuška: „Informační společnost je charakterizována podstatným využíváním digitálního zpracovávání, uchovávání a přenosu informací. Ze zpracování informací se stává významná ekonomická aktivita, která jednak prostupuje tradičními ekonomickými či společenskými aktivitami a jednak vytváří zcela nové příležitosti a činnosti, které podstatně ovlivňují charakter společnosti.“ •Cejpek: „Informatizace společnosti velmi výrazně zvětšuje objem potenciálních informací. Umožňuje vytvářet na stále větších plochách obrovské, dříve netušené zásobárny zaznamenaných znalostí a zkušeností, stále většími rychlostmi je podle předem stanovených hledisek třídit a vyvolávat z nich ty, o nichž se domníváme, že je potřebujeme.“ •Šlapák: „Informační společnost, o které se v současnosti tolik hovoří a říká se, že v ní žijeme, můžeme charakterizovat stručně i tak, že postupy dosahování zisku jsou v ní založeny na intenzivním a inteligentním používání informací, což myslím vyjadřuje podstatu ekonomického nazírání na informační společnost, které osobně řadím tzv. „až na první místo“.“ INFORMAČNÍ SPOLEČNOST •1975 poprvé použit pojem informační společnost (Francie). •1983 v Japonsku plán Teletopie. •1988 v USA NTIA Telecom 2000. •1994 Evropský akční plán. •…. •Digitální agenda 2020 (EU+ČR) • RYSY INFORMAČNÍ SPOLEČNOSTI • EKONOMIKA •Změny, kterých jsme svědky, je možné chápat ve čtyřech základních rovinách, které mají na ekonomiku bezprostřední dopad: •ve struktuře ekonomiky a ekonomických subjektů, •v povaze práce a její praktické náplni, •v nových pracovních místech a struktuře trhu práce vůbec, •ve zcela nových (či pozměněných) potřebách v systému formálního i neformálního vzdělávání. EKONOMIKA • EKONOMIKA •Ekonomické cykly (Joseph Alois Schumpeter), lze chápat ve dvou rovinách: •Makroekonomicky, kdy můžeme hovořit o období uhlí a páry, železnic a elektřiny s tím, že dnes bychom k nim mohli přiřadit také éru mikroprocesorů a dnes snad informační stádium vývoje ekonomiky. Je zřejmé, že dochází k jejich zkracování, což jen ukazuje, jak rychlý je vědecký a technický vývoj. •Druhou možnou rovinou je chápání cyklů na úrovni mikroekonomie, kde dochází nejen k jejich zrychlování, ale také překrývání. MANAGEMENT •Znalostní a informační management. •Řízení inovací •Změna struktury firem a organizací na adhorkratické dynamické struktury. •Možnost nadnárodních týmů, home office, organizace na dálku. •Problémy s kulturním paradigmatem. •Mění se firemní kultura a identita. •Možnosti analýzy sociálních sítí na pracovišti. • KULTURA •Nárůst počtu publikací a publikujících (druhá renesance). •Lidová tvořivost ala Fler.cz •Sociální sítě pro umělce, možnost globální tvorby, inspirace a interakce. Od dvora Rudolfa II. v Praze k DeivantArt. •Umění může zasáhnout více lidí. •Servery pro fotografy, pisálky, kameramany,… •Umělcem se může stát každý => postmoderní kultura. •Design a umění v průmyslu, hrách, GUI, HCI,… •Nové formy umění – esingles, digitální storytelling,… • • DEMOKRACIE A E-CITIZEN •Možnost snadné publikace vlastních postojů. •Globální zájmy a témata. •Organizace demonstrací prostřednictvím sociálních sítí. • •Možnosti eCitizen: •Dostupnost zdravotní dokumentace. •Možnost volit online. •Rozvoj referend. •Přístup do národních IS. •Snazší podnikání. •Rychlá a levná komunikace s úřady. VZDĚLÁNÍ •E-learning: •Khan Academy •TED •Coursera •Boj s nízkou gramotností •Globalizace vzdělání. • •Rozvoj neformálního a celoživotního vzdělávání (knihovny?). •Dynamické změny. •Individualizované vzdělávání, zpracování emocí. •Rozvoj nových oborů a interdisciplinarita. • • GARTNER • Výsledek obrázku pro deloitte hyper cycle 2018 DOTAZY, PŘIPOMÍNKY, KOMENTÁŘE… •