OPEN SOURCE V E-LEARNINGU VIKBB66 Michal Černý OPEN SOURCE NENÍ JEN SOFTWARE •Myšlenka otevřenosti: dát určité know how k dispozici všem •Eric S. Raymond: Katedrála a tržiště: nic není zadarmo • •Open source ve vzdělávacích platformách •Open source ve vzdělávacích kurzech •Open source ve vzdělávacích programech •Open source ve vzdělávacích datech •Open source ve vědeckých článcích •Open source v učebních materiálech •Open source ve vědeckých v metodických postupech •…. MODULÁRNÍ PROGRAMOVÁNÍ •Modulární programování: složitý problém vyřeším tím, že dám dohromady řadu již hotových a známých komponent a přidám něco vlastního: •Vlastní modul •Vlastní grafické prostředí •Vlastní myšlenku •Vlastní příběh •Vlastní model využití •… •Jde to tak i ve vzdělávání? KURÁTORSTVÍ •Curator – opatrovník, správce •Klurátor – ten kdo vytváří příběh, formu, překlad •Digitální kurátorství (digital curation) je souborem činností, které vedou k uchovávání digitálních materiálů a jejich zpřístupnění •Informační kurátorství (information curation), je pojmem velice obsáhlým a zahrnuje vlastně libovolnou kurátorskou činnost spojenou s informačními artefakty •Digitální informační kurátorství – kombinace obojího •Je rozdíl mezi světem pedagogickým a informačně vědním (či technickým) • KURÁTORSTVÍ VE ŠKOLE •Jak ICT využívají učitelé pro svoji osobní potřebu a přípravu na výuku? Jaké služby a technologie využívají? •Jaké ICT využívají žáci? Jaké jsou jejich informační návyky? Jaký mají hardware, jakých služeb jsou zvyklí využívat? •Jakým způsobem ICT využívá management školy k předávání informací, ale také vzdělávacích objektů ve škole? Liší se vertikální a horizontální způsob komunikace? •Jak se ICT promítá do komunikace s rodiči? STRATEGIE 2020 •„Kvalitní vzdělávání přitom předpokládá také průběžnou modernizaci vzdělávacích zdrojů a vzdělávací infrastruktury, v níž stále významnější místo získávají informační a komunikační technologie. Možnosti jejich těsnější integrace do výuky vytváří vynikající příležitosti nejen pro podporu efektivních procesů učení postavených na principu individualizace v rámci školního vzdělávání, ale také základ pro celoživotní učení a život ve společnosti, která bude dalším rozvojem digitálních technologií zásadně ovlivňována.“ BLOOM VS. KANTEROVÁ • VÝSLEDNÁ MYŠLENKA •Kurátorský proces spočívá v sestavení určitého balíčku (tematického), který bude přizpůsoben potřebám jednotlivce nebo určité skupiny. •Typicky integrujeme různé existující vzdělávací obsahy do jednoho promyšleného celku: •Pedagogický aspekt •Didaktický aspekt •Technický aspekt •Odborný aspekt •Otázka přístupnosti •Otázka autorskoprávní •… DVA PŘÍKLADY • BIBBLO •Každý člověk si sám mixuje vzdělávací obsah •Možnost sledovat zajímavé lidi a jejich sbírky •Možnost komentování, sdílení, spolupráce, hodnocení •Spojování dat: •Video (YouTube a Vimeo) •Audio (SoundCloud, Audioboom) •Knihy (Amazon, Goodreads) •Články •Vizuální informace (Prezi, SlideShare, Imgur) • http://interes.blogy.rvp.cz/files/2015/05/bibblio_3.jpg • http://interes.blogy.rvp.cz/files/2015/05/bibblio_2.jpg SCOOP.IT •Tvoří se tematicky ucelená portfolia. •Lze vkládat odkazy na webové stránky, videa, presentace atp. •Materiál může obsahovat také komentář •S příspěvky lze libovolně manipulovat •Podpora spolupráce více tvůrců •Těsná návaznost na osobní portfolia • • JEDNOTLIVÉ ČÁSTI • PROSTŘEDÍ: LEARNING MANAGEMENT SYSTEM • PŘÍKLADY OTEVŘENÝCH PROSTŘEDÍ •eFront Open Source LMS •Forma Learning Management System •BusinessLMS by LMS Global •ATutor's LMS by ATutor •Chamilo's LMS •Sakai OAE •ILIAS •Open edX •Moodle MOODLE •Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment •Open source LMS MOODLE •MOODLE = modular object-oriented dynamic learning environment •GNU-GPL •První verze 1999, doba podpory je dva roky na verzi, pak je třeba provést upgrade •„Existuje minimálně 7 miliónů kurzů, které prochází asi 70 miliónů unikátních uživatelů z 227 zemí světa. Nejvíce registrovaných webů s Moodle mají USA – 8600, následované Španělskem 4700, Brazílií 3700 a téměř třemi tisíci ve Spojeném království.“ •Problémem je velká fragmentace - největší podíl má verze 1.9 z roku 2008, která nemá již tři roky technickou podporu ani bezpečnostní úpravy. • TECHNICKÉ PARAMETRY •Moodle je vyvíjen v Apache a PHP, pro svůj chod potřebuje databázi (podporovány jsou PostgreSQL, MySQL a MariaDB a částečně Oracle) •HW : 160 MB místa na samotnou instalaci (k tomu je ale připočíst prostor pro materiály, vzhledy, pluginy, data o uživatelích atp.), požadavky •procesor s 1 GHz, ale doporučena je dvojnásobná •256 MB RAM, což je ale spíše symbolické. Pro reálný chod s více uživateli lze počítat přibližně s 1 GB na 20 osob pro rychlý a stabilní běh. Což u velkých kurzů není v součtu málo. •Instalace samotná probíhá téměř automaticky z prostředí webového prohlížeče. Před jejím spuštěním je třeba ručně vytvořit databázový záznam (čtyři prázdné tabulky s patřičnými přístupovými právy) a adresář na disku, ideálně mimo webově dostupnou část. Pak již stačí jen proklikat instalaci. •Moodle má také podporu lokální instalace ZÁKLADNÍ MODULY •Slovníky a databáze •Ankety, průzkumy, dotazování •Diskusní fóra •Chat •Testy •Přednáška •Workshop •Wiki •… • MONITORING ČINNOSTÍ •Event monitoring •Souhrnné statistiky •Participation report •Activity report •Log soubory •Odznáčky •Externí nástroje: Piwik Analytics či SmartKlass,… OTEVŘENÉ KURZY • EDX •https://www.edx.org •Harvard University a Massachusetts Institute of Technology. •Dnes se postupně přidávají další. •Spojení videa, diskusí, projektů a testů. •Možnost zisku certifikátu COURSERA •https://www.coursera.org •Standford University, University of Michigan, University of Pennsylvania, University of Illinois či Princeton University a postupně se připojují další špičková (nejen) americká univerzitní pracoviště. 136 dodavatelů. •Tlak na kvalitu, certifikáty. •Důraz kladen na video, testy a projekty. •1474 kurzů •Řada komplexních specializací KHAN ACADEMY •2006 Salman Khan •Od ZŠ po universitu •Základ je ve videu – dnes je jich přes 3500 na YouTube. •Hodně matematiky a přírodních věd. •Postupně testy, gamifikace a další prvky. •http://www.khanacademy.org/ OPEN SOURCE SOFTWARE • PŘÍKLADY ZAJÍMAVÝCH APLIKACÍ OTEVŘENÁ VĚDECKÁ DATA • ARXIV.ORG •Vznik v roce 1991. •Databáze volně dostupných preprintů z fyziky, matematiky, astronomie a dalších oborů. •Každý měsíc tisíce nových článků. •Lze v nich vyhledávat, stahovat je a pracovat s nimi. •Ve výuce tak můžeme používat nejaktuálnější data a zároveň ukázat, jak vypadají výstupy fyzikální či astronomické vědy. •Je nutný předvýběr zajímavých a dostupných textů. SIMBAD •Set of Identifications, Measurements, and Bibliography of Astronomical Data. •Databáze astronomických objektů s celou řadou informací – od lokalizace, přes velikost až po spektrální třídu či pozorovanou velikost. •Existuje zde prohlížeč CDS s fotografiemi oblohy a pěknou vizuální podobou dat. •Řada grafů, fotografií a dalších dat. •Žáci mohou sami počítat a studovat hvězdy stejně, jako současní astrofyzici. SIMBAD DALŠÍ ZDROJE •Skyview – zobrazí snímek objektu v dané frekvenci •NASA – zdroj dat všeho druhu (od obrázků z Hubbleova teleskopu po výpočet X-Ray Background daného objektu) •MAST Portal – všechna dostupná pozorovaná data (spektra, fotografie,…) na jednom místě. Vše se dá prohlížet stahovat, analyzovat. MAST OTEVŘENÉ INSPIRACE • INSPIRACE •The eLearning Industry 440+ eLearning Authors •eLearning Feeds 500+ Top eLearning Blogs •eLearning Weekly 9,900+ Subscribers •eLearning Tags 4,900+ eLearning Submissions •eLearning Interviews Magazine •eLearning Infographics •Viva eLearning 1,000+ Free Video Tutorials METODICKÝ PORTÁL RVP •Odborné články •Blogy •Digifólia •Webináře •Diskuse •DUMy •Odkazy •E-learning •… •http://rvp.cz/ ZÁVĚREM • CÍLE •Osobní / pracovní portfolio •Potřeba komunikace s kolegy •Návaznost na DVPP •Součást PLE a VLE – osobní motivace ke studiu •Konektivismus •… • OSOBNÍ SÍTĚ •Osobní web •RVP.cz profil •Google Scholar •SlideShare •Twitter •LinkedIn •Google+ • DOTAZY, PŘIPOMÍNKY, KOMENTÁŘE… •