SHRNUTÍ PŘÍSPĚVKU Mgr. BARBORY PADRTOVÉ, Ph.D. Matějková Hana (429001) Barbora Padrtová (FSS MU) v příspěvku Digitální technologie ve výuce – krátké Skype hovory představila svůj koncept hodin Arctic Geopolitics vedených duchu blended learning (kombinace kontaktní klasické výuky podpořené aktivním využíváním technologií). Do přednášek na podzim 2017 pravidelně zvala odborníky, kteří vstupovali do hodin na zhruba patnáct minut (především) skrze aplikaci Skype; tímto způsobem se podařilo realizovat pět přednášek za semestr. Hlavním cílem doktorky Padrtové bylo dosažení interaktivní výuky a aktivizace studentů. Během výstupu na konferenci shrnula proces domlouvání hostů (harmonogram, motivace) a zdůraznila pozitiva využívání online hovorů; za ty lze považovat nízkou finanční náročnost, obohacení výuky nebo zprostředkování hlubšího a reálnějšího vhledu do prostředí a problematiky pro studenty. Naopak mezi obstrukce, jimž se lze vyhnout jen těžce, zařadila časovou náročnost a nevyhovující či nespolehlivou techniku. Diskutabilní zůstává samotná přidaná hodnota vstupů pro studenty, neboť jak doktorka Padrtová podotkla, právě kvůli některým faktorům (ztížené podmínky práce pro speakera – špatný zvuk, obtížná kooperace se studenty, monotónní přednes), se vstupy nakonec stávají více prostředkem, podkladem pro druhou diskuzní část hodiny, nežli cílem. Přesto se jedná o inspirativní příklad z pedagogické praxe, jak takřka svépomocí (vlastní iniciativa, kontakty na řečníky, využití nezpoplatněné aplikace) zavést do běžných hodin pro všechny zainteresované strany zajímavý a obohacující prvek.