Téma je velmi široké, má mnoho podob, umožňuje mnoho úhlů pohledů Nejčastěji je předmětem historického a archivního studia: tzv. hospodářské dějiny Archeologie středověkého obchodu se může chytat těchto okruhů: Doklady výroby a řemesel Doklady směny: mince i jiná platidla, jejich provenience. Jednotlivé mince a tzv. mincovní depoty Doklady importu v hmotné kultuře: keramika, šperky, ozdoby, vzácné suroviny (jantar), zbraně, sklo Relikty cest (úvozy, mosty) Obchodnické a kupecké pomůcky (váhy, závaží, obchodnické plomby) Dochované středověké městské tržnice, zkoumané relikty krámů (lavic) Fyzická topografie: hornatiny, nížiny, moře, řeky! Historická topografie: historické oblasti, hrabství, knížectví, monarchie, městské republiky, atd.! Ježek, M. 2002: Odkrycia wag skladanych w krajach czeskich. In: Civitas et villa. Wroclaw-Praha, 453-456. Steuer, H. 1997: Wagen und Gewichte aus dem mittelalterlichen Schleswig. Funde des 11. bis 13. Jahrhunderts aus Europa als quellen zur Handels- und Währungsgeschichte. Köln-Bonn. Wachowski, K. 2002: Przybory kupieckie ze Starego miasta we Wroclawiu, Rynek Wroclawski w świetle badań archeologicznych cz. II, Wratislavia Antiqua 5, 277-286. Hmotné doklady obchodnického náčiní Středomoří Serenissima Repubblica di Venezia (Serenissima Repubblica di San Marco) Od přelomu 7./8. století do 1797 Ken Dark – Ferudun Özgümüş, 2013: Constantinople: Archaeology of a Byzantine Megapolis. Rovinj – Rovigno – Ruveigno (HR): od 1283 Piran – Pirano (SLO): od 1283 Poreč – Parenzo (HR): od 1267 Zaoral, R. 2007: Obchodní styky mezi Prahou, Řeznem a Benátkami ve 13. století, Numismatický sborník 21, 137-150. Štefánik, M. 2010: Benátky ako možný odberateľ banskoštiavnického striebra v 13. storočí, In: Európsky význam slovenského baníctva v stredoveku a novoveku, Banská Štiavnica, 15-17. Co mediterránní vnitrozemí? Lombardie (Lombardia), Lombardsko: Vnitrozemský obchod, finančnictví a bankovnictví Milano, Cremona, Pavia, Piacenza, Parma, Mantova, Brescia, Bergamo Thierry Pécout (Ed.), 2009: Marseille au Moyen Âge, entre Provence et Méditerranée. Les horizons d’une ville portuaire. Désiris. Bouiron Marc, 2012: L’espace suburbain et la rive sud de Marseille au XVIe siècle, Marseille, revu Bouiron Marc, e culturelle de la ville, 237, 30-34. Bouiron Marc, 2009: L’évolution topographique de Marseille (XIe-XIVe s.). In: Marseille au Moyen Âge, entre Provence et Méditerranée. Les horizons d’une ville portuaire, 46-87. Marseille Významná raná obchodní emporia na Baltu a v Severním moři: Sigtuna, Haithabu a Šlesvik, Lund, Birka, Visby Na východě na řece Volkov pak Novgorod Sigtuna 4. fáze (1170/1171) Balt a Severní moře Graham-Campbell. J. – Sindbaek, S. – Williams, G. 2011: Silver Economies, Monetisation and Society in Scandinavia, AD 800-1100. Aarhus University Press. Merkel, S. W. 2017: Silver and the Silver Economy at Hedeby. Der Anschnitt, Beiheft 33. Bochum. Adamczyk, D. 2014: Silber und Macht. Fernhandel, Tribute und die piastische Herrschaftsbildung in nordosteuropäischer Perspektive (800-1100). Quellen und Studien, Bd. 28. Wiesbaden. Friedland, S. N. – Hollstein, W. 2008: Der Schatz im Acker – Ein Hacksilberfund des 11. Jahrhunderts aus Cortnitz, Stadt Weißenberg (Lkr. Bautzen), Arbeits– und Forschungsberichte zur Sächsischen Bodendenkmalpflege. Band 50. Dresden, 221–229. Cortnitz (Chortnica, Lužice, Německo) Haithabu a Šlesvik: transformace severského obchodního centra v dánské přístavní město. 808: založeno Haithabu (král Gutfred) 947: biskupství Šleswig (císař a král Ota I.) 983: Harald Modrozub dobyl oblast zpět 1066: Haithabu zničeno Slovany 1134: Saxo Grammaticus: dóm 13. století: vznik dánského města 1600: Šlesvik Schleswig Haithabu Steuer, H. 1997: Wagen und Gewichte aus dem mittelalterlichen Schleswig. Funde des 11. bis 13. Jahrhunderts aus Europa als quellen zur Handels- und Währungsgeschichte. Köln-Bonn. Witt, R. - Bruhns, O. (Hrsg.) 2006: 1200 Jahre Schleswig. Schleswig. Lübecker Schriften zu Archäologie und Kulturgeschichte. Hrsg. Günter P. Fehring - Manfred Gläser. ISSN 0721-3735 Archäologische Gesellschaft der Hansestadt Lübeck Hilberg, V. – Rösch, F. – Schimmer, M. 2012: Zwischen Wikingern und Hanse - Der Übergang von Haithabu nach Schleswig im 11. Jahrhundert, Archäologische Nachrichten, 64-71. Irsigler, F. 1979: Hansischer Kupferhandel im 15. und in der ersten Hälfte des 16. Jahrhunderts. In: Hansische Geschichtsblätter Bd. 97, 15-35. Jahnke, C. 2015: The Baltic Trade. In: D. J. Harre (ed.): A Companion to the Hanseatic League, pp. 194-240. Brill, Leiden/Boston. Jahnke, C. 2014: Die Hanse. Reclam Sachbuch, Stuttgart. Werson, J. 2015: Metal Trade in the Baltic Sea: The copper ingots from Mönchgut 92. Syddansk Universitet. Новгородская республика Господи́н Вели́кий Но́вгород Republik Navgard/Naugard Hólmgarðr 12.-15. stol. (1136-1478) Dvůr sv. Petra v Novgorodě: kontor Hansy Троицкий раскоп (Trojickij raskop) Росси́йская акаде́мия наýк (РАН) Institute of Archaeology Russian Academy of Sciences (RAS) НОВГОРОДСКАЯ ГРИВНА, около 200 гр. Žatecký poklad, tyčinka 105 g. Plavba, lodě a lodní obchod ve středověku Máme v i přemyslovském prostředí doklady lodního obchodu? CDB I, č. 55, str. 55: 1057: Spytihněv II. v privilegiu pro Litoměřickou kapitulu uvádí výběr celního poplatku na Labi z malé lodi 15 denarů (de parva navicula XV denarios) i pravidla pobytu lodních obchodníků v Litoměřicích. Hovoří se o velkých, středních i malých lodích. Round ship: 12.-13. stol Koga: 10.-14. stol. Round ship: 12.-13. stol. Hulk: od 14. stol Karavela: varianta hulku Karack: 14.-15. stol. Chatterton, E. Keble. 1968: History of the Sailing Ship. New York. Unger, R. W. 1980: The Ships in the Medieval Economy, 600–1600. Montreal. Lewis, Archibald R., - Timothy J. Runyan. 1985: European Naval and Maritime History, 300–1500. Bloomington. Koga: 14. stol.Karack: 14.-15 stol.hulk / karavela Loddon, Jižní Norfolk 1400-1600 Tallin (Estonsko, 2009) 14.-17. století Koga (ca. 1380) Deutsches Schiffahrtsmuseum Bremerhaven Koga: rekonstrukce Jeřáby ve středověku Přístavní: písemné prameny Francie 1225, Utrecht 1244, Antverpy 1263, Bruggy 1288, Hamburg 1291 GdańskBruggy Soest: produkce soli od raného středověku Sůl: solanky, solivary a solné doly Stöllner, T. 2015: Mittelalterliche Salzgewinnung im Spiegel montanarchäologischer Befunde. In: Stöllner, T. - Oeggl, K. (Hrsg.): Bergauf Bergab. 10.000 Jahre Bergbau in den Ostalpen. Veröffentlichungen aus dem Deutschen BergbauMuseum in Bochum Nr. 207. Bochum, 495-505. Jülich, S. 2007: Die frühmittelalterliche Saline von Soest im europäischen Kontext, Bodenaltertümer Westfalens. Berichte der LWL-Archäologie für Westfalen, Band 44. Solanky (salini,saline) na jihu Evropy: mělké mořské zátoky s řízeným režimem přítoku slané vody a několikastupňového odpařování. Upwich: rekonstrukce středověké solanky ze 13. století na základě archeologického výzkumu Doprava soli do center produkce ryb, které musely být kvůli exportu do vnitrozemí nasolovány. Balt, patřící k nejmělčím šelfovým mořím, je málo slaný: do 3,5 %, v zátokách Sjaeland dokonce okolo 2,0 %. Mediterán má 3,6 až 3,95 %. Značný přítok sladkých vod a malý odpar: brakické moře. Při středověkém objemu produkce i obchodu neumožňoval výrobu odpovídajícího množství konzervační soli. Würzburg Magdeburg, Erfurt, Norimberk, Řezno Pasov, Vídeň, Vratislav Zaoral, R. 2007: Obchodní styky mezi Prahou, Řeznem a Benátkami ve 13. století, Numismatický sborník 21, 137-150. Sven Ostritz (Hrsg.) 2011: Die mittelalterliche jüdische Kultur in Erfurt, Band 3. Der Schatzfund, Die Münzen und Barren. Weimar Vnitrozemský obchodní tranzit Zaoral, R. 2017: Bavorský a český fenik. Přeshraniční měnové zóny ve vrcholném středověku, in: České země a Bavorsko, konfrontace a paralely, 47-62. Norimberská cesta: stoupá na významu od konce 11. stol., 1121 zmiňuje Kosmas zásah knížete Vladislava proti stavbě hradu Přimda, 1131 výstavba hradu Tachov Soběslavem I. Za Lucemburků má status říšské silnice (Via Carolina, Golden Straße) Široký, R. – Nováček, K. 1998: K počátkům norimberské cesty na Tachovsku, Archeologia historica 23, s. 59-71. Steinerne Brücke, délka 330 m (1135-1146): výběr cla jako značný zdroj příjmů – jediný most na Dunaji široko daleko. Castra Regina / Reginum, Ratisbona Kubů, F. – Zavřel, P. 1998: Terénní průzkum starých komunikací na příkladu Zlaté stezky, Archaeologia historica 23, 35–57. Denecke, D. 1979: Methoden und Ergebnisse der historisch – geographischen und archäologischen Untersuchung und Rekonstruktion mittelalterlicher Verkehrswege. In. H. Jankuhn – R. Wenkus (Hrsg.), Vorträge und Forschungen 22. Písek: Kamenný most, délka 109,75 m (závěr vlády Přemysla Otakara II.): roku 1348 výběr pokut ve prospěch údržby a oprav mostu Štefánik, M. 2004: Kupfer aus dem Ungarischen Königreich im Spiegel der venezianischen Senatenprotokole im 14. Jahrhundert. In: R. Tasser – E. Westermann (Hrsg.): Der Tiroler Bergbau und die Depression der Europäischen Montanwirtschaft im 14. und 15. Jahrhundert. Veröffentlichungen des des Südtiroler Landesarchivs – Publikazzioni del’archivio provinciale di Bolzano. Innsbruck – Wien – München – Bozen, 210–239. Štefánik, M. 2010: Benátky ako možný odberateľ banskoštiavnického striebra v 13. storočí, In: Európsky význam slovenského baníctva v stredoveku a novoveku, Banská Štiavnica, 15-17. Obchod s kovy v mladším středověku