AEB_140 Digitální fotografická dokumentace artefaktů Sylabus: 1. Úvod do fotografie – základy teorie fotografie, základní pojmy, obecné zásady 2. Fotografie keramiky I – specifika fotografie v archeologii a fotografie artefaktů, fotografie střepového materiálu a menších keramických artefaktů 3. Fotografie keramiky II – fotografie keramických nádob – celých tvarů, dekoru 4. Fotografie kamenných artefaktů – BI, ŠI 5. Fotografie kovových a skleněných artefaktů – spony, mince, zkorodované železné předměty, sklo 6. Fotografie kostí a KPI a fotografie ostatních druhů artefaktů 7. Specifika fotografie větších souborů, fotografie v terénu a reprezentativní fotografie 8. Editační software a jeho používání 9. – 12. Samostatná práce studentů s přístroji – pořízení fotografické dokumentace souboru artefaktů a příprava fotografií pro publikaci nebo výstavní činnost, vypracování protokolu v podobě foto-tabulky Absence: povolena jen 1 neomluvená a max. 2 omluvené absence Ukončení: závěrečný protokol - foto-tabulka – minimálně 6 předmětů: keramika – střep a celá nádoba, kov, sklo, KPI, kamenná industrie (BI nebo ŠI), nejméně ze 2, ale ideálně ze 3 stran (podle tvaru a materiálu předmětu)! Fotografie lze případně doplnit kresebnou dokumentací (profily, řezy atd.) - proto může být vhodné fotit stejné předměty, které již máte zdokumentované kresebně. Každý předmět bude mít uvedené inventární číslo a svůj původ (sbírky ÚAM FF MU). Vzorová foto-tabulka je ve studijních materiálech. Je možné použít vlastní materiál i vlastní fotoaparát, za předpokladu splnění výše uvedených náležitostí a dostatečné kvality fotografií. Literatura: ŠEINER, Jan a Dagmar VACHŮTOVÁ. AEB_140 Digitální fotografická dokumentace artefaktů. In e-learningová podpora kurzu. : Masarykova univerzita, 2013. 130 s. povinná literatura DORRELL, P. G. 1994: Photography in archaeology and conservation, Cambridge. doporučená literatura KULHÁNEK, J. 1972: Černobílá fotografie, Praha. doporučená literatura NEFF, O. – BŘEZINA, J. – PODHAJSKÝ, P. 2003: Fotografování s digitálním fotoaparátem, Praha. doporučená literatura STABRAVA, P. – VACHŮT, P. – VAVŘÍN, P. 2003: Fotografie v archeologické památkové péči. Brno – Opava. doporučená literatura (http://docplayer.cz/3233599-Odan-fotografie-v-archeologicke-pamatkove-peci-obrazova- dokumentace-archeologickych-nalezist-mgr-pavel-stabrava-mgr-petr-vachut-mgr.html) ostatní: DAYLEY, L. D. – DAYLEY, B. 2012: Photoshop CS6 bible, Indianopolis. HUNTER, F. – BIVER, S. – FUQUA, P. 2007: Fotografie & světlo. Naučte se techniky fotografického svícení, Brno. KOVAČIČ, V., V. MORAVEC a Jiří SVOBODA. Fotografická dokumentace textilních otisků z lokality Pavlov I. Předběžná zpráva. Archeologické rozhledy 52, 2000, roč. 2000, č. 52, s. 303-315. MYŠKA, M. 2008: Světlo a osvětlení v digitální fotografii, Brno. PETERSON, B. 2004: Naučte se vidět kreativně. Design, barva a kompozice ve fotografii, Brno. WELLS, L. (ed.) 2003: The photography reader, London. Manuál k obsluze fotoaparátu NIKON D5100: http://www.nikonsupport.eu/europe/Manuals/D5100/D5100RM_Cz_02.pdf Editační software – základní editace: Nikon ViewNX 2: http://downloadcenter.nikonimglib.com/en/download/sw/20.html Adobe Lightroom (placené služby) XnView: https://www.xnview.com/en/ případně jiné pro foto-tabulku: ideálně Adobe Photoshop (verze CS 2 – CS 6, i jiné) možné náhrady: GIMP, Krita (spíše pro malování) jakýkoliv rastrový grafický editor s podporou práce s vrstvami (layers)