Letní intenzivní kurz češtiny pro děti-cizince >•••< >•••< >•••< MINISTERSTVO VNITRA ČESKÉ REPUBLIKY (9 Integrace cizinců ::uä^ä^äw^lv# \\ v Jihomoravském kraji JlhO|T|OraVSKy Kľaj Letní intenzivní kurz češtiny pro děti-cizince OBSAH 1. Úvod 2. Navrhované zdroje výukových materiálů 3. Program intenzivního kurzu 4. Plány hodin na jednotlivé dny výuky 4.1 Den 1 4.2 Den 2 4.3 Den 3 4.4 Den 4 4.5 Den 6 4.6 Den 7 4.7 Den 8 4.8 Den 9 5. Příloha A - Rituály 6. Příloha B - Rejstřík využitelné slovní zásoby pro inspiraci 7. Příloha C - Návod na Kahoot ° Integrace cizinců v Jihomoravském kraji Tato metodická příručka byla vytvořena v rámci projektu „Strategie integrace cizinců ve městě Brně", který je financován ze státního rozpočtu Ministerstva vnitra na výdaje realizované v rámci projektů obcí na podporu integrace cizinců na lokální úrovni v roce 2018. MINISTERSTVO VNITRA ČESKÉ REPUBLIKY jihomoravský kraj Letní intenzivní kurz češtiny pro děti-cizince 1. ÚVOD Tato příručka by měla sloužit vyučujícím intenzivního kurzu češtiny pro děti-cizince, zaměřeného na začátečníky úrovně A0-A1.1 ze 2. a 3. tříd. Intenzivní kurz probíhá pod záštitou Města Brna v rámci projektu Strategie integrace cizinců. Jako maskot kurzu byl vybrán dráček, který děti bude kurzem provázet. Autorkami příručky jsou nadšené a zkušené lektorky Linda Doleží, Alicja Leix a Marie Barotová. Průvodce Průvodcem kurzu je dětem dráček, jehož jméno si volí právě děti. Je součástí brněnské historie a tradic, a poskytuje tak dětem další informace na sociokulturním poli. Může dětem pomoci cítit se bezpečně, překonat ostych a motivovat je k užívání češtiny. Vyučující pak mohou dráčka využít při vysvětlování a názornému předvádění některých úkolů. Je samozřejmou součástí každodenního zahajovacího a ukončovacího rituálu. Rituály jsou podrobně popsány v příloze. Opora Snažily jsme se vytvořit jednoduchý a přehledný návod, o který se vyučující mohou opřít, nemusí se jej, nicméně, striktně držet a mohou si do něj vnést svoje prvky, nápady a postupy. Funkčnost navrhované náplně kurzu a jednotlivých postupů a aktivit byla jednak diskutována s vyučujícími kurzu, jednak sledována přímo během výuky v rámci náslechů. Jak diskuze s vyučujícími, tak pozorování ve výuce poskytují metodickému týmu velmi cennou zpětnou vazbu, jež je zahrnuta do finální podoby příručky. Inspirací nám byly již existující ucelené metodické příručky zaměřené na intenzivní kurzy češtiny pro děti-cizince v podobném formátu, v jakém je náš intenzivní kurz, viz např. Prázdninová škola češtiny (Jaurisová, Pánova, 2016), jež je určena primárně pro děti staršího školního věku, a soubor materiálů Hezky česky (Táborková, 2016), který je využitelný pro děti 1.-9. tříd. Rozhodly jsme se vytvořit nový kurz, jenž je úžeji spjat s naší cílovou skupinou a s jejími konkrétními potřebami. Dostupnost Opíráme se o výukové materiály, jež jsou volně dostupné na internetu a vyučující je mohou využít. Uvádíme také tipy na materiály, jež jsou běžně dostupné v knihkupectvích. Celkově se však snažíme podpořit vyučující v kreativitě a spontánnosti, aby byly pokryty reálné potřeby dětí nezávisle na zázemí, jež mají k dispozici, a aby si v případě potřeby byli schopni vytvořit materiály „na míru" skupince dětí, kterou vyučují. Cílový jazyk Každý list pro učitele obsahuje v hlavičce informace o slovní zásobě, gramatických okruzích, dovednostech a pomůckách, které bude během dne potřebovat. Co se cílového jazyka týče, velmi těžko se odhaduje, co vše se děti aktivně naučí. Výčet jednotlivých okruhů je tedy určený především pro vědomou práci vyučujících s jazykem, není však závazný a je možné si jej upravit dle potřeb dětí a možností kurzu. Možná konkrétní náplň lexikálních okruhů je specifikována v rejstříku, jenž obsahuje slovní zásobu jednotlivých dnů. Rejstříky jsou pouze orientační, celkově je pro nás důležité zejména vědomé, konzistentní a smysluplné používání cílového jazyka a úzké sepětí s jazykem, jenž děti potřebují v každodenním životě, především pak ve škole. Rejstříky jsou rovněž součástí příloh. Vstup Navrhujeme, aby měli vyučující před započetím intenzivního kurzu co nejvíce informací o dětech, s nimiž budou pracovat. Jedná se o mapování zájmů a potřeb dětí, také případných rizikových záležitostí, a to tak, aby byl průběh intenzivního kurzu co nejhladší. Pomocí získaných informací pak vyučující mohou nastavit i cílový jazyk podle potřeb dětí (např. i ve formě konkrétní slovní zásoby - sporty, koníčky, domácí mazlíčci apod.). Informace mohou získat pomocí jednoduchého dotazníku a krátkého rozhovoru s rodiči a dítětem, pokud je to možné. Vyučující by měli být na výuku připraveni jak po obsahové, tak po metodické stránce. Nezbytnou součástí výuky jsou rovněž pomůcky a upravené prostory. Organizace Na každý den je připraven plán o čtyřech blocích. Každý blok má 45 minut, nicméně toto časování není nutné dodržovat a je možné jej přizpůsobit aktuálním potřebám dětí a individuálnímu pojetí výuky. Výuka je vždy zahájena uvítacím rituálem, při němž je přítomný dráček a během něhož děti postupně přejdou k náplni prvního bloku. Na konci výukového dne se děti s dráčkem opět rozloučí. Považujeme uvítací i závěrečný rituál za nesmírně důležitou součást výuky. Přináší dětem nejen radost, ale i pocit bezpečí. Během intenzivního kurzu organizátoři naplánovali také dva výlety. Jednak se děti podívaly do brněnské ZOO, a jednak navštívily Otevřenou zahradu. Při plánování lekcí jsme se samozřejmě snažily děti připravit na tyto výlety také „jazykově". Kromě výletů si děti odnesou z kurzu další zážitky (např. piknik), výtvarné výrobky a jako možnost uvádíme krátké představení, jež si děti připravily pro svoje rodiče na závěr kurzu. Čtení a psaní Primárním cílem našeho kurzu je pomoci dětem s komunikací v češtině, a to během běžné společenské interakce a ve škole. Protože není zřejmé, zda účastníci kurzu budou děti, jež čtou a píšou latinkou, rozhodly jsme se přistoupit k možnostem „flexibilně" a „citlivě". Pokud tedy děti čtou a píšou a ovládají latinku, mohou vyučující využít aktivity, které zahrnují i čtení a psaní. Podpora těchto kompetencí je důležitá pro následnou školní docházku. Pokud děti ještě nepíšou a nečtou latinkou, je možné aktivity zaměřené na čtení a psaní zcela vynechat, nebo zařadit nenásilné seznámení se s abecedou a jednotlivými písmeny. Spokojenost Naším cílem je, aby se děti naučily česky, aby si našly k češtině jako cizímu jazyku pozitivní vztah a aby pro ně komunikace v cizím jazyce na této úrovni byla hrou a výzvou, nikoliv zátěží. Rády bychom, aby se děti učily jazyk, avšak hravou a zábavnou formou. Nejde tedy o výuku v pravém slova smyslu, spíše o společné prožívání a hraní, které je však úzce spjato s cílovým jazykem a vždy je na něj orientováno. Děti se však učí mnohem více, než jazyk, a tak se zaměřujeme i na další dovednosti, a to jak sociální a komunikační, tak sociokulturní a takové, které pro děti budou užitečné během školní docházky a aktivit s ní spjatých (např. jemná motorika apod.). Aktivity se během bloků střídají, výuka by tak pro děti i vyučující měla být pestrá a dynamická. Nezapomínáme však ani na klidové fáze a odpočinek. Nesmírně důležité je pro nás vytvoření bezpečného prostředí pro děti, jejich pozitivní motivace a v neposlední řadě pochvala a uznání. Technologie Jsme rády, že mohou být do intenzivního kurzu zahrnuty i aktivity, jež probíhají pomocí moderních technologií. Jeden z bloků probíhá v počítačové učebně a domníváme se, že děti ocení možnost učit se jazyk i tímto způsobem, jenž je jim velmi blízký. Vyučující mají k dispozici připravený kvíz v aplikaci Kahoot založený na slovní zásobě a gramatických okruzích, s nimiž se děti setkaly, a rovněž návod k jeho využití během intenzivního kurzu, který je k nalezení v příloze. Výstup Na konci kurzu děti obdrží certifikát, na němž je uvedeno, co vše se za dobu trvání intenzivního kurzu učily a s čím se seznámily. Zároveň zde bude uveden krátký slovní komentář mapující úspěchy dítěte a důležité poznatky, které se týkají jeho procesu osvojování češtiny jako cizího jazyka. Podle našeho názoru se může jednat o užitečný zdroj informací jak pro děti samotné, tak pro rodiče a v neposlední řadu také pro vyučující školy, kam děti chodí či budou chodit. Poděkování Rády bychom poděkovaly organizátorům projektu za ochotu a laskavost při přípravě metodické příručky a při vymezování možného a nemožného. Vyučujícím i dětem děkujeme za obohacující zpětnou vazbu a nadšení pro věc. Veliký dík patří také paní korektorce Mgr. Lucii Černé a panu grafikovi Ing. Radkovi Doležímu za perfektně odvedenou práci a za trpělivost. Kolektiv autorek 2. NAVRHOVANÉ ZDROJE VÝUKOVÝCH MATERIÁLŮ Doleží, L. (2017): Hrajeme si s říkankami. NI DV, Praha. Jaurisová, B., Pánova, M. (2016): Prázdninová škola češtiny. Soubor materiálů k podpoře výuky českého jazyka pro cizince na úrovni začátečník - Wdenní kurz českého jazyka. NIDV, Praha. (Pozn.: zaměřeno na děti staršího školního věku) Malá, Z. (2009): Hry a aktivity pro výuku češtiny pro cizince: úroveň AI. 1. Lingua Ludus, Praha. Nováková, L, Víška, V. (2005): Čeština nás baví. Triton, Praha. Rodrová, J., Vymětalová, M. (2016): Čeština pro cizince. Jazykové hry. Táborková, J. (2017): Hezky česky II. Soubor materiálů k podpoře výuky českého jazyka pro cizince na úrovni začátečník zahrnuje pracovní listy s tematicky uspořádanými lekcemi a metodické pokyny. NIDV, Praha. Táborková, J. (2016): Hezky česky. Soubor materiálů k podpoře výuky českého jazyka pro cizince na úrovni začátečník zahrnuje pracovní listy s tematicky uspořádanými lekcemi a metodické pokyny. NIDV, Praha. Škodová, S. (2010): Domino 1. Wolters Kluwer, Praha. Škodová, S. (2012): Domino 2. Wolters Kluwer, Praha. www.inkluzivniskola.cz Pexeso pro výuku češtiny pro cizince (část I a II). Jihomoravské regionální centrum pro integraci cizinců, Brno. (návrh A. Leix) Navrhované metodické příručky pro další inspiraci Doleží, L. (ed.)(2014): Začínáme učit češtinu pro děti-cizince (mladšíškolní věk). AUČCJ, Praha. Gjurová, N. (2011): Čeština jako cizí jazyk pro začínající školáky. Metodika pro učitele. Praha: Portál. Hrubá, J. (2004): Čeština pro děti cizinců: Metodika výuky českého jazyka dětí z minoritních skupin. Brno: Masarykova univerzita. Kubíčková, K. (2009): Zkušenosti s výukou v heterogenní třídě pro jazykovou přípravu. Metodická příručka. Kostelec nad Orlicí: ZŠ Gutha-Jarkovského. Punčochář, M., Bernátková, T. (2011): Začlenenia vzdělávání dětí cizinců. Metodická příručka pro pedagogy. Vzdělávání dětí cizinců v Ústeckém kraji. Ústí nad Labem. Radostný, L. et al. (2011): Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách. Praha: Meta, o. p. s. 3. PROGRAM DEN 1 Seznámení DEN 6 Počasí a oblečení DEN 2 Jídlo DEN 7 Dům a věci v domě DEN 3 Tělo a sport DEN 8 Škola, aktivity DEN 4 Zvířata DEN 9 Město, doprava DEN 5 Výlet do ZOO DEN 10 Otevřená zahrada DEN 1 - SEZNÁMENÍ SE Lexikální okruhy: pozdravení, země, koníčky, rodina, domácí mazlíčci Gramatické okruhy: tvoření otázek, konjugace slovesa být/mít/bydlet (zejména v 1. a 3. os. préz.: Já jsem/mám/ bydlím. Toto je.), z + genitiv (př. Jsem z Anglie.), v + lokativ (př. Bydlím v Brně.), mám + akuzativ (př. Mám sestru.), fráze baví mě, tvoření plurálu u vybraných substantiv Dovednosti: představit se a seznámit se, seznámení se s pokyny a organizací Pomůcky: mapa světa + připínáčky, plácačky na mouchy, potřeby pro výrobu rámečků, klobouk, formulář pro dráčka a pro děti, obrázky dráčkovy rodiny, obrysy zemí, smajlíci, obrázky aktivit, pomůcky k aktivitám, fotka rodiny vyučujícího/vyučující, obrázky domácích mazlíčků, obrázky čísel BLOK 1: Odkud jsme? Aktivita Uvítací rituál Zahájení lekce Základní fráze při pozdravení se Představení se Viz popis rituálů 15 min Hra na jména Zapamatovat si jména Sedíme v kroužku, dvakrát tleskneme do kolen a učitel řekne: „Já jsem + jméno", dvakrát tleskneme rukama a učitel řekne: „Tyjsi + jméno" - tím předá štafetu některému z dětí. 5 min Odkud jsme? Naučit se, odkud kdo je Učitel vytáhne mapu světa a řekne: „Já jsem z Česka", připne připínáček a zeptá se dráčka, odkud je. Pak se ptá dětí/děti se ptají navzájem a připínají připínáčky. 10 min Hra o zemích, ze kterých děti jsou Naučit se názvy některých zemí Učitel ukazuje obrysy zemí a děti říkají, co to je za země (+ mohou si zase zopakovat, kdo odkud je). Obrysy zemí jsou rozprostřeny po zemi a děti plácají ty země, které učitel řekne. 10 min Pracovní list Přiřazování, čtení Děti přiřazují názvy zemí k obrysům. 5 min BLOK 2: Co rádi děláme? Obrázky činností Nová slovní zásoba + vyjádření, že nás něco baví Učitel ukazuje a pojmenovává obrázky, děti opakují. Učitel řekne: Baví mě + co ho baví a položí na daný obrázek obrázek smajlíku. Zeptá se dráčka: „Co rád děláš ty?" Pak si o tom povídá s dětmi. Děti přiřazují smajlíky a odpovídají. 10 min Pomůcky Procvičení slovní zásoby Učitel donese různé pomůcky, které představují různé aktivity. Vytahuje je z klobouku. Povídají si o tom, co k čemu patří a co koho baví. 10 min Obrázkové čtení Utvrzení slovní zásoby a procvičování čtení Krátký text o dráčkovi - jedna věta na jednom papíře, několik krátkých vět, některá slova nahrazena obrázkem. Každé dítě přečte jednu větu. Příklad vět (obrázky kurzívou): Já jsem dráček. Jsem z Česka. Bydlím v Brně. Baví mě hrát fotbal. Baví mě malovat. Baví mě hrát na housle. Baví mě hrát počítačové hry. 15 min Psaní Doplňování informací do připravovaného formuláře Děti dopíšou informace o sobě ve stejném duchu jako v aktivitě, při níž se četl text o dráčkovi. 10 min BLOK 3: Naše rodiny Obrázky členů dráčkovy rodiny Nová slovní zásoba Dráček ukazuje obrázky své rodiny. Říká názvy členů rodiny. Děti opakují. Pexeso/bingo nebo jiné hry s dráčkovou rodinou. Vysvětlení, kdo jsou děti a kdo je malý/velký. Fyzická aktivita: Schoulíme se do dřepu - jsme malí. Vyskočíme -jsme velcí. 10 min Fotky našich rodin Utvrzení slovní zásoby Učitel ukáže fotku své rodiny v rámečku. Popíše ji: Toto jsem já. Toto je moje máma. Mám sestru. atd. Děti se mohou ptát: Kdo je to? Máš bratra? Sestru? Děti můžou reagovat na otázky: Kde je máma? Kde je táta? a pod. 10 min Rámeček Výroba rámečku Děti vyrobí vlastní rámečky a ozdobí je. Mohou namalovat svoji rodinu. Představí svou rodinu ostatním. Uklidí pomůcky po aktivitě. 25 min BLOK 4: Naši domácí mazlíčci EMU B^yiiTnM Obrázky domácích mazlíčků Nová slovní zásoba Učitel ukazuje obrázky, děti opakují. Hra: Co chybí? Obrázky jsou na zemi, děti si zakryjí oči, učitel jeden či více obrázku otočí - který chybí? / Hra: Učitel kreslí některý z obrázků - děti hádají. Mohou kreslit i děti. / Hra: Obrázky jsou poházené na podlaze/přilepené na zdi - děti běží k tomu, které slyší. Učitel řekne -mám+zvíře, zeptá si dráčka: „Máš nějaké zvířátko?" Ptá se dětí/děti navzájem. Případně se naučíme: „Nemám." 10 min Pantomima Procvičování nové slovní zásoby Děti i vyučující předvádějí zvířátka, ostatní hádají. 10 min Počty Nová slovní zásoba - číslovky 1-10 Prezentace pomocí obrázků čísel, příp. předmětů, jež už dětí mohou znát. Procvičování číslovek pomocí pohybu -(učitel předvádí, děti napodobují a vyslovují-jedna, dva, tři...) 10 min Písnička Procvičení nové slovní zásoby, tvoření plurálu, číslovky Učitel vyskládá na zem obrázky probíraných zvířat v singuláru. Děti vytahují obrázky zvířat v plurálu a přiřazují. 10 min Ukončení dne Rozloučení se Závěrečný rituál 5 min DEN 2 - JÍDLO Lexikální okruhy: jídlo, adjektiva označující barvy, verba jíst, pít, vstávat, česat se, mýt se, čistit si zuby Gramatické okruhy: mám rád/a / nemám rád/a + akuzativ, shoda adjektiv a substantiv, konjugace verba jíst Dovednosti: příprava občerstvení, spolupráce s ostatními Pomůcky: kalendář, plácačky na mouchy, obrázky jídla a pití, obrázky aktivit, které děláme ráno, obrázky barev, papírové talíře, pastelky/fixy, ovoce, zelenina, voda, džus, kelímky, deka, letáky z obchodu, nůžky, pomůcky k ranním aktivitám (hřeben, kartáček na zuby etc), kopie pracovních listů BLOK 1: Jídlo Aktivita Uvítací rituál Zahájení lekce Kromě obvyklého rituálu zařadit informaci o dnu -pomocí kalendáře. Dnes je úterý, včera bylo pondělí. 5 min Obrázky Nová slovní zásoba Učitel ukazuje obrázky, děti po něm opakují názvy. 10 min Hra s obrázky Upevňování nové slovní zásoby Děti plácají na obrázky. 5 min Čtení a spojování Seznámení se s psanou podobou nové slovní zásoby Práce s pracovním listem 3.1 - 3. den - stolování, cv. 1 -bez otázek (Jaurisová, Pánova, 2016, s. 24), děti spojují. 10 min Kreslení na talíře Fráze mám rád/ mám ráda Děti dostanou papírové talíře a namalují na ně, co mají rádi z pracovního listu 3.1, příp. nalepí vystřižená jídla z letáků. 15 min BLOK 2: Barvy Jaký je...? Jaké je...? Úvod do adjektiv označujících barvy Pomocí obrázků vyučující představí nové barvy. Vyučující pak ukáže obrázek banánu, elicituje žlutou barvu a spojí s dalšími žlutými potravinami (citron). 5 minut Čtení a vybarvování Seznámení se s novou slovní zásobou Práce s pracovním listem 4.1 Barvy (Táborková, 2016, s. 22), děti vybarvují. 10 minut Gramatika - shoda adjektiv a substantiv (úvod) Přiřazování správných tvarů adjektiv a substantiv na kartičkách Děti na zemi společně s vyučující přiřazují k adjektivům správné substantivum (např. zelená . zelený . zelené ). 5 min Procvičování gramatiky Samostatná práce Vlastní pracovní list - děti dopisují k substantivům vhodné adjektivum ( banán). 15 min Pohybová hra - Čáp ztratil čepičku Procvičování barev Děti se dotýkají správné barvy, nejprve vybírá vyučující, pak děti. 10 min BLOK 3: Aktivity Aktivita Úvod - Co jíme ráno? Úvod do nové slovní zásoby -slovesa jíst, pít Vyučující pantomimicky ukáže, že spí, pak vstává a že je ráno a má hlad (příp. doplní pomocí obrázků části dne). Zeptá se, co jíme ráno, děti vybírají z obrázků rozložených na zemi a jmenují. 5 min Co děláme? Nová slovní zásoba a gramatika (konjugace vybraných sloves) Pracovní list 3. den - stolování - pouze tabulka k verbu jíst (Jaurisová, Pánova, 2016, s. 29). 15 min Co děláme ráno? Předvádíme! Procvičování nové slovní zásoby Vyučující i děti společně předvádějí slovesa - jíst, pít, vstávat, česat se, mýt se, čistit si zuby. 10 min Pantomima Procvičování slovní zásoby Vyučující předvádí novou slovní zásobu, děti hádají, možno zapojit i děti a přinést pomůcky (hřeben, kartáček, kelímek, plastové jídlo apod.). 10 min BLOK 4: Piknik Aktivita Postup Časová dotace Příprava občerstvení Práce s novou slovní zásobou, rozšiřování slovní zásoby Děti s vyučujícími připravují malé občerstvení (nakrájené ovoce, voda, džus). 15 minut Konzumace občerstvení Opakování slovní zásoby, konverzace. Umyjeme si ruce. Co si dáš k pití? Co si dáš k jídlu? Máš rád/ráda? Chceš ještě? Kdo má rád... ? Jaké je to jablko? Učitel komunikuje s dětmi a používá nové fráze, snaží se od dětí dostat slovní odpověď. 15 minut Úklid Opakování slovní zásoby, konverzace Děti a vyučující uklízejí po občerstvení, elicitace cílového jazyka. 10 minut Závěrečný rituál Rozloučení se, úklid 5 minut DEN 3 - TĚLO, SPORT Lexikální okruhy: tělo, sporty; adjektiva označující barvy vlasů; pravý/á, levý/á, adverbia označující způsob dělání něčeho: rychle, pomalu; verba bolet, ukázat; základní číslovky; opakování - návaznost na tělo: česat se, mýt se, čistit si zuby; názvy cviků ze školního tělocviku. Gramatické okruhy: mám rádla I nemám rádla + akuzativ (mám rád/a plavání...); bolí mě + nominativ (bolí mě zub); shoda adjektiv a substantiv (dlouhé vlasy); plurál části těla; konjugace verba jít, běhat, bolet. Dovednosti: cviky ze školního tělocviku, spolupráce s ostatními Pomůcky: obrázky těla (pexeso), pastelky/fixy, pexeso, fixy na tabuli, papíry s předkreslenou postavou, obrázky znázorňující jednotlivé sporty/cviky/pohyby, dle možnosti tělocvičné pomůcky např. švihadlo. BLOK 1: Tělo Aktivita Uvítací rituál Zahájení lekce Obvyklý rituál + Dnes je středa, včera bylo úterý, zítra bude čtvrtek... 5 min Práce s obrázky Nová slovní zásoba Vyučující ukazuje obrázky (z pexesa), děti po něm opakují slova - nácvik výslovnosti. 10 min Hra s obrázky Upevňování nové slovní zásoby Společná hra - pexeso části těla. 10 min Psaní Seznámení se s psanou podobou nové slovní zásoby Děti dostanou papíry s předkreslenou postavou člověka a napíší názvy částí těla (dle situace buď pouze opíší, nebo zkusím, co si pamatují). 10 min Pohybová aktivita, mluvení Upevnění nové slovní zásoby pohybem Na živých modelech dle vztahů ve třídě, nálady apod., na sobě nebo na kamarádovi - ukaž, kde máš nohu, kde máš ucho..., příp. si zahrají hru dotkni se (a spojují různé části těla). 10 min BLOK 2: Draka bolí zub Psaní, čtení Seznámení se základními číslovkami Vyučující napíše základní číslovky na tabuli, nácvik výslovnosti. Děti opisují číslovky. Opakování číslovek z druhého dne. 15 min Počítání Hravé použití číslovek, spojení s novou slovní zásobou - části těla Počítání částí těla - mám jednu hlavu, dvě ruce, dvě nohy... 10 min Kreslení Upevnění nové slovní zásoby a číslovek Děti dostanou papíry a namalují na ně tvora dle nesmyslných pokynů (tvor má 2 hlavy, 6 vlasů, 3 ruce, 4 nohy... dle situace, pak srovnání). 10 min Pohybová aktivita -pantomima Procvičování nové slovní zásoby Draka bolí zub. A co bolí tebe? Ukaž, co Tě bolí? Žák ukazuje, skupina říká část těla (učitel sleduje, co si pamatují, co ještě ne). Varianta naopak - skupina říká: bolí tě nos - žák „hraje", že jej bolí nos. 10 min BLOK 3: Sporty Obrázky -mluvení, čtení Úvod do nové slovní zásoby -názvy sportů, názvy cviku z tělocviku Učitel předvádí obrázky znázorňující jednotlivé sporty-z učebnice, z pexesa, vystřižené z novin... pouze několik základních. K tomu názorné obrázky na dřep, klik a ještě 3-4 další pokyny, se kterými se lze potkat v tělocviku, dle výběru lektora. 15 min Pantomima, cvičení s pomůckami Procvičování nové slovní zásoby Učitel i děti společně předvádějí jednotlivé sporty a aktivity z tělocviku. Pozn.: dle situace lze rovnou spojit s první aktivitou z bloku 4. 15 min Co mám rád/a? Procvičování spojení „mám rád/a" ve spojení s názvem sportu Učitel se ptá, žák odpovídá: Co máš rád? Mám rád plavání. Co máš ráda? Mám ráda fotbal. Co nemáš rád? Nemám rád vybíjenou. Varianta: žáci se ptají sebe navzájem, např. v pořadí, jak sedí - ten, který právě odpověděl, se ptá pak dalšího... (opakování slovní zásoby z prvního dne). 10 min BLOK 4: Co rád děláš? Aktivita Cíl Nová slovní zásoba, gramatika Uvedení nové slovní zásoby - verba spojená nejen se sporty - a příslušné gramatiky (konjugace vybraných sloves). V tom opakování verb z předchozího dne. Verba: jít, běžet, skákat, plavat, tančit, plazit se. Vyučující předvádí a pojmenovává, děti opakují. Pak mohou předvádět děti a pojmenovávat ostatní. 20 min Pohybová aktivita -pantomima Ověření pochopení nové slovní zásoby, opakování slovní zásoby z dnešního a předchozího dne. Co rádla děláš? Žák předvádí. Varianty: Co Nerad/a děláš? Opačný směr - žáci se ptají učitele, on předvádí, oni hádají činnost. 15 min Volnější konverzace, úklid Opakování slovní zásoby, konverzace. Konverzace, zábava přizpůsobená momentální situaci, pohybová hra dle možností, elicitace cílového jazyka. 10 min Závěrečný rituál Rozloučení se, úklid. 5 min DEN 4 - ZVÍŘATA Lexikální okruhy: názvy zvířat; části těla zvířat (ocásek, rohy, kopyta...); adjektiva spojená se zvířaty (malý velký, hladký, měkký..); verba spojená se zvířaty (krmit, pozorovat, bučet, mňoukat, štěkat) Gramatické okruhy: mám rádla I nemám rádla + akuzativ plurálu (psy, kočky, zvířata); shoda adjektiv a substantiv (malá kočka, velký pes, domácí mazlíček...); konjugace verb štěkat, mňoukat, pištět,... otázky s výrazy Jaký? Který? Kde? Co? Dovednosti: výroba masek; předvádění zvířat a jejich zvuků; spolupráce s ostatními Pomůcky: pexeso - zvířata, pracovní listy, barevný papír, pastelky/fixy, lepidlo, nůžky, provázek, gumičky; papíry s obrázky lesa, domu; obrázky a figurky zvířat a jejich mláďat (donesené vyučujícími, ale také dětmi z domu), mobil BLOK 1: Zvířata - drak a jeho kamarádi Aktivita Uvítací rituál Zahájení lekce Obvyklý rituál + Dnes je čtvrtek, včera byla středa, zítra bude pátek. 5 min Obrázky -čtení, mluvení Nová slovní zásoba, spojení grafická podoba -název Vyučující ukazuje obrázky (pexeso - zvířata), děti po něm opakují názvy. To stejné s donesenými figurkami zvířat. 10 min Hra s obrázky Upevňování nové slovní zásoby Společná hra - pexeso zvířata. 5 min Čtení a spojování Seznámení se s psanou podobou nové slovní zásoby Práce s pracovním listem - výběr dle jazykové úrovně dětí. Lze použít pexeso, pokud bude mít popisky v češtině. 10 min Mluvení, kreslení Fráze mám rád/ mám ráda Vyučující se ptá: Které zvíře máš rád/a? Varianta: děti se ptají mezi sebou. Pak kreslí oblíbené zvíře. Varianta, pokud to jejich úroveň dovolí: dítě začíná kreslit zvíře na tabuli, vyhrává ten, kdo nejrychleji odhadne, co je to za zvíře. 15 min BLOK 2: Kde žijí draci? A co jedí? Aktivita Mluvení, čtení Nová slovní zásoba, opakování názvů zvířat Vyučující vysvětluje pomocí jednoduchých definic a obrázků pojmy: domácí, lesní, exotické, vodní... Je to zvíře, které bydlí v lese... 10 min Přiřazování Ověření pochopení nové slovní zásoby, opakování názvů zvířat Děti přiřazují zvířata (figurky, obrázky z pexes) k papírům s nakresleným domem, lesem, mořem, jeskyní, ZOO s klecí, lze využít pracovní list z metodiky Hrajeme si s říkankami (Doleží, 2017, s. 9). 15 min Mluvení, kreslení Opakování nové slovní zásoby a frází, opakování slovní zásoby spojené s jídlem Vyučující se ptá: Co jí kočka? Co jedí nosorožci? Určitě zařazuje otázku: Co jedí draci? Snaží se vyvolat „diskuzi". Následně učitel kreslí na tabuli, co jisté zvíře jí, a děti hádají, co je to za zvíře. Varianta: kreslí děti, hádá učitel. 10 min zoo Naladění na společný výlet Vyučující přinese vytištěný obrázek ZOO se zvířaty. Společně s dětmi okomentuje zítřejší výlet do ZOO - jak tam pojedou, co uvidí, kde je ZOO apod. Na tabuli dětem promítne virtuální mapu ZOO, viz https://www.zoobrno. cz/pro-navstevniky/mapa-a-virtualni-prohlidka. 10 min BLOK 3: Mláďata, zvuky Mluvení, čtení, přiřazování Nová slovní zásoba - názvy mláďat, párování dospělé zvíře + mládě: kočka -kotě Vyučující vybere několik zvířat (obrázky, figurky) a na tabuli napíše názvy jejich mláďat kotě, štěně, kůzle... Následuje společné párování obrázků. 15 min Mluvení, čtení, napodobování zvuků zvířat Nová slovní zásoba a gramatika (konjugace vybraných sloves), párování zvíře - zvuk Vyučující předvádí a upevňuje novou slovní zásobu - ukazuje na figurku/obrázek psa, děti štěkají, učitel opakuje - pes štěká. 15 min Poslech Procvičování nové slovní zásoby Vyučující pouští z internetu v mobilu zvuky různých zvířat, děti hádají - odpověď mohou říct, napsat, nakreslit apod. 15 min BLOK 4: Masky zvířat Aktivita Příprava na výrobu masek Uvedení nové slovní zásoby - školní potřeby k výrobě masek Při přípravě vyučující ukazuje všechny materiály určené k výrobě masek, děti opakují názvy, učitel názorně předvádí a komentuje, k čemu slouží - lepidlo lepí, nůžky stříhají apod. 10 min Tvoření Procvičení jemné motoriky, uvolnění, opakování pokynů ze školního prostředí, opakování slovní zásoby z předchozích dnů bloků (barvy, názvy zvířat, tvary...) Vyučující komunikuje s dětmi a používá nové fráze, snaží se od dětí dostat slovní odpověď. Velmi důležité - každou masku pochválit, vyzdvihnout konkrétní věci, které se dítěti podařily. 30 min Závěrečný rituál Rozloučení se, úklid 5 min DEN 6 - POČASÍ, OBLEČENÍ Lexikální okruhy: substantiva: počasí, roční období, oblečení; adjektiva a adverbia vyjadřující teplotu; verba k počasí a šacení Gramatické okruhy: mám rádla I nemám rádla + akuzativ, shoda adjektiv a substantiv: deštivé počasí; konjugace verba oblékat se, obouvat se, mít na sobě Dovednosti: předvádění, mluvení, psaní, čtení, práce s představivostí, spolupráce s ostatními Pomůcky: obrázky počasí, pexeso oblečení, oblečení, fén, papírová zavírací okénka, venkovní teploměr, rozprašovač, deštník BLOK 1: Počasí Uvítací rituál Zahájení lekce Obvyklý rituál + dnes je pondělí, včera byla neděle, zítra bude úterý. + Jaký byl výlet do ZOO? Co jste tam viděli? 5 min Počasí Nová slovní zásoba Dle úrovně a věku děti: práce s obrázky představujícími jevy počasí. 15 min Okénka Upevňování nové slovní zásoby Některá z aktivit, dle úrovně a věku dětí: 1. fén + věci co létají - fouká vítr, 2. + ptát se dětí (pomocí obrázků, či té tabule) - Jak je dneska venku? 3. okénka + počasí, které se do nich dá nalepit - děti si nalepí, jak je v jejich okénku; 4. učitel má okénko, něco do něj nalepí -děti hádají, jaké je počasí. Např.: Prší? Fouká vítr? Svítí sluníčko? apod. 15 min Předpověď počasí Nový kontext pro slovní zásobu Vyučující přinese venkovní teploměr a společně s dětmi zjistí, jaká je teplota vzduchu. Vyučující promítne dětem na tabuli aktuální předpověď počasí na dnešní den. Otázka před promítnutím se může týkat právě teploty, příp. obecně počasí, které nás čeká. Děti reagují ústně, nebo zapisují či kreslí. 10 min BLOK 2: Když fouká, pouštíme draky Časová dotace Roční období Přiřazování správných pojmů k obrázkům Děti na zemi společně s vyučující popisují obrázky rozložené na zemi týkající se různých ročních období a typických atributů - je horko a slunce, děti jedí zmrzlinu - je silný vítr, děti pouští draky apod. 10 min Když je hezky,... Opakování slovní zásoby hravou formou; uvolnění Hravé aktivity spojené s počasím - vzhledem k předpokládanému horku např. hra s deštníkem - když je venku hezky - skáčeme a běháme, hrajeme si, ale když prší - učitel stříká z rozprašovače (vlažnou) vodu - schováme se pod deštník - učitel říká ye hezky-děti běhají, prší- učitel vytáhne deštník a děti se k němu pod něj schovají apod. 15 min Pantomima Protažení, upevnění slovní zásoby Každé dítě si připraví mikroscénku: úkolem ostatních je uhodnout, co dítě dělá a jaké je u toho počasí. Vyhrává ten, kdo uhodné první. Začíná vyučující. 15 min BLOK 3: Ponožka nebo šátek? Aktivita Hra s obrázky, mluvení, čtení Uvedení nové slovní zásoby Učitel rozkládá pexeso - oblečení. Vyzývá děti k tomu, aby říkaly, co už znají. Následuje hra. 15 min Mluvení Upevňování nové slovní zásoby Co máš dnes na sobě? Učitel popisuje, co má na sobě, ukazuje prstem. To stejné pak děti - každé popisuje svůj oděv, začíná větou: Dnes mám na sobě... Varianta dle složení skupiny: módní přehlídka. 10 min Co je to? Konsolidace nové a staré slovní zásoby, spojení se smysly, s představivostí, s emocemi, rozvoj jemné motoriky, představivost Učitel rozkládá na podlaze několik kusů oblečení-předem připraveného, a to, co má po ruce. Bylo by dobré, aby to byly i věci jiné, než budou mít děti na sobě - např. deštník, šátek, klobouk... Děti mohou přidat spontánně něco od sebe. Všichni spolu opakují názvy shromážděných věcí. Následně jedno z dětí zavírá oči, a jiné mu jemně dává do ruky nějakou věc - a dítě hádá. Učitel - nebo děti pomáhá/jí: Je to měkké, je to zelené... Co je to? Děti se střídají. 15 min Roční období Konsolidace nové a staré slovní zásoby Co nosíme v zimě? V létě? - děti třídí obrázky/kusy oblečení. 5 min BLOK 4: Ponožky na nožky, čepičku na hlavičku Mluvení Opakování častí těla Děti s vyučujícími opakují části těla - model je dítě (vyučující vybere takové, které se rádo předvádí a spolupracuje), dítě samo ukazuje na různé části těla, ptá se: Coye to? Děti říkají názvy. Opakovat s jiným dítětem, nebo v opačném pořadí, tj. otázka: Kde máte hlavu? Kde máte nos? Kde máte loket? - a děti ukazují na sobě. 15 min Co kde nosíme? Opakování slovní zásoby, spojování nové slovní zásoby se starší Co si oblékáme na hlavu? - Čepici! Co si oblékáme na nohy? - Boty! Učitel komunikuje s dětmi a používá nové fráze, snaží se od dětí dostat slovní odpověď. 10 min Kreslení, psaní, mluvení Konsolidace slovní zásoby Oblékáme panáčka: děti kreslí na papír schematického panáčka, a následně jej „oblékají" do vybraného oblečení - popisují pak ústně nebo písemně, dle úrovně. Varianta: učitel si začne oblékat kusy oblečení na nesprávné části těla, vyvolává spontánní reakce dětí. 15 min Hlava, ramena... Opakování slovní zásoby, pohyb, legrace Vyučující s dětmi zpívá a předvádí píseň Hlava, ramena, kolena... Zrychluje. 5 min Závěrečný rituál Rozloučení se, úklid 5 min DEN 7 - DŮM A ZAHRADA Lexikální okruhy: dům a zahrada, věci v domě a na zahradě Gramatické okruhy: tvoření otázek: Kde je? Pomůžeš mi? Chceš si hrát? atp., konjugace sloves být/mít/bydlet/ hledat/nemoct najít (zejména v 1. a 3. os. př. č), z + genitiv (př. Jsem z Anglie.), v/na + dativ (př. Bydlím v Brněl domě/bytě/ulici/kuchyni), předložky v/na/pod, Potřebuji, prosím + akuzativ Dovednosti: Říct, kde přesně bydlí, popsat svůj dům/byt, stolování, umět požádat o pomoc Pomůcky: obrázky pokojů a věcí v domě, domeček z kartonu, klobouk, deky a polštářky na domeček, bluetag, měkký balónek, nábytek pro panenky, kruhy z provázku, potřeby ke stolování, pytlíčky s potřebami ke stolování pro každé dítě, zrcátka, plácačky, plyšáci zvířátek, semínka řeřichy, vata, plastové mističky, voda, pracovní listy BLOK 1: Kde bydlíme? Aktivita Uvítací rituál Zahájení lekce Obvyklý rituál + Dnes je čtvrtek... 5 min Kde bydlím Opakování frází k bydlení + nově adresa Učitel zopakuje: Jsem z Česka. Bydlím v Brně. Bydlím v ulici + název ulice. Zeptá se dětí, co si pamatují o dráčkovi, a ptá se dráčka, v které ulici bydlí. Děti povídají, odkud ony jsou, kde bydlí a v které ulici. Učitel ukáže obrázky domu a bytu a řekne, v čem bydlí. Ptá se dráčka a dětí. 10 min Uvnitř nebo venku? Vyjádření lokace - doma/uvnitř vs. venku Učitel vytáhne malý domeček z kartonu a plyšáky zvířátek v klobouku - děti vytahují zvířátka, pojmenovávají je a dávají do domečku - zvířátka jsou doma/uvnitř vs. venku. Je možné zahrát si hru: které ze zvířátek chybí. Děti si mohou postavit domeček z dostupných „materiálů" (př. židle, deky atp.) -jsou doma vs. venku. 5 min Místnosti v domě/ bytě Nová slovní zásoba Učitel ukáže obrázky pokojů v domě, děti opakují. Obrázky jsou nalepeny na stěnu/dveře a děti se trefují, do čeho učitel řekne - př. Kde je obývák? Děti nakreslí, jak vypadá uspořádání pokojů u nich doma. 5 min Kde je dráček? Vyjadřování lokace Učitel má oboustranný obrázek domu s pokoji a obrázek dráčka. Nalepí dráčka do určitého pokoje - děti hádají, kde dráček je. (př. Je v obýváku? atp.). Děti hrají stejnou hru ve dvojicích se svými vyrobenými domečky. 10 min Pracovní list Utvrzení slovní zásoby, čtení Pracovní list 9.1 - Dům a věci v domě (Jaurisová, Pánova, 2016, s. 76). 5 min BLOK 2: Co máme v domě a na zahradě I? Věci v domě a na zahradě Nová slovní zásoba Učitel ukazuje obrázky, děti opakují slova. Hra s obrázky. 15 min Schováváme a hledáme Předložky Na různá místa ve třídě schováváme věci (vyučující, děti), pak je hledáme a říkáme, kde jsme je našli. Děti si mohou vzájemně pomáhat. 15 min Pracovní list Procvičit čtení Podobné jako Jaurisová, Pánova, 2016, s. 81/18 - jen 10 min a psaní s probíranými slovy v rámci globálního čtení - tedy: stůl, židle, postel, skříň, vana, křeslo, lampa, kuchyň, obývák, ložnice, koupelna. BLOK 3: Co máme v domě a na zahradě II? Jak stolujeme? Aktivita Věci v domě a na zahradě Nová slovní zásoba Učitel ukazuje obrázky, děti opakují. 10 min Práce s pracovním listem Opakování slovní zásoby, poslech Pracovní list Jaurisová, Pánova, 2016, s. 76 + učitel říká probírané věci v domě a děti kroužkují, co říká. 10 min Bojovka Pojmenování věcí kolem nás Děti dostanou úkol, při němž prochází prostory Centra, seznamují se s prostředím, pracovníky a plní úkoly (možno vyrobit pracovní list). 15 min BLOK 4: Video Video Elicitace jazyka pomocí videa Vyučující přinese plyšáka Krtečka, příp. knihy a děti s krtkem seznámí. Podívají se společně na pohádku, cca 7 minut dostupná na https://www.youtube.com/watch?v=Z7svly54ZZk. Před videem možné seznámit děti se slovní zásobou, dějem, po videu možné použít připravený pracovní list. 35 min Zahradničení Spojení jazyka s praktickou činností Děti si společně zasejí řeřichu. Aktivita doprovázena komentáři vyučujících. (Potřebujeme vodu, semínka, zalít apod.) 15 min Zakončení Rozloučení se, úklid 5 min DEN 8 - ŠKOLA Lexikální okruhy: profese a jejich atributy, vybraná verba, škola - místnosti, pomůcky a předměty v rozvrhu, části dne Gramatické okruhy: konjugace vybraných sloves, lokativ a prepozice, otázky s kde Dovednosti: orientace ve škole, diakritika (pracovní list 6.1 - 6. den - cv. 2, ve škole (Jaurisová, Pánova), portfolio -můj den, řešení problémů Pomůcky: učebnice, nákupní koš, volant, stetoskop, vařečka (lze i v papírové podobě), školní potřeby (podle pracovního listu 6.1 - 6. den - ve škole (Jaurisová, Pánova, 2016) viz lexikální okruhy a obrázky k nim, obrázky k loka-tivu podle Škodové (Domino 1, str. 12), obrázky částí dne, vyplněný papírový rozvrh hodin BLOK 1: Profese Uvítací rituál Zahájení lekce Obvyklý rituál + Dnes je středa, včera... 5 min Obrázky Nová slovní zásoba - profese Prezentace pomocí obrázků, hry. 10 min Přiřazování Procvičování slovní zásoby a slovesa potřebovat/mít Děti spojují obrázky s předměty typickými pro profese. 15 min Pantomima Opakování slovní zásoby, odpočinek Děti hádají, co dělají jednotliví zástupci různých profesí, opakování sloves - Co dělá? Vaří. Kdo to je? Kuchař. 15 min BLOK 2: Škola Aktivita Plakát a slova na kartičkách Uvést téma škola Děti přiřazují názvy míst ve škole k plakátu - Domino 1, Škodová, 2010, s. 10-11. 10 min Kde je Anička? Lokace - 6. pád jednotného čísla vybraných substantiv Pomocí obrázků prezentovat lokativ a procvičovat otázku s kde (Domino 1, Škodová, 2010, s. 12.) 10 min Spojte! Procvičování lokace Domino 1, Škodová, 2010, s. 13. 10 min Pohyb Kde to děláme? Pantomimou předvádíme aktivity, děti běží k obrázkům míst rozmístěných ve třídě (např. jíme - běžíme do jídelny apod.). 10 min Co je ve třídě? Předměty kolem nás Děti pojmenovávají předměty ve třídě, ve které se nacházejí, příp. vyučující řekne, děti ukážou na předmět nebo se ho dotknou. 5 min BLOK 3: Školní taška Taška/ aktovka Nová slovní zásoba Vyučující vytahuje z tašky předměty, společně s dětmi pojmenovává. 5 min Hra s šátkem Co chybí? Děti zavřou oči, vyučující přikryje předměty z tašky, jeden odstraní, děti říkají, který chybí. 5 min Práce s pracovním listem Psaná forma slovní zásoby 6.1 pracovní list - 6. den - ve škole (Jaurisová , Pánova, 2016, s.). 15 min Řešíme problémy! Co potřebujeme, když máme zlomenou tužku? Vyučující vytvoří potíže a děti je řeší. Ukáže např. zlomenou tužku a děti musí říct, že potřebují ořezávátko. 20 min BLOK 4: Čas Cas-opakování Opakování časových výrazů Obrázky částí dne, pojmenování. 5 min Můj den Aktivity -opakování sloves Portfolio - Domino 1 (Škodová, 2010, s. 47)-děti malují, co dělají v jednotlivých částech dne. 25 min Rozvrh Seznámit se s rozvrhem, zopakování dny v týdnu Přinést rozvrh hodin. Společně se seznámit s tím, co na něm děti vidí (zkratky dnů v týdnu a předmětů, čas, místnosti apod.). 10 min Závěrečný rituál Rozloučení se, úklid 5 min DEN 9 - MĚSTO, DOPRAVA Lexikální okruhy: dopravní prostředky, místa ve městě, příroda, pozdravy, opakování číslovek Gramatické okruhy: prosím, imperativ - jdi rovně, doleva/doprava, jít do + místo, být + v, jet + čím (instrumentál), můžeme vs. nesmíme, otázka Kolik stojí? Dovednosti: nakupování, koupení si jízdenky - čtení jízdního řádu, přecházení přes přechod, posílání pohlednice, vyjádření směru Pomůcky: obrázky, české peníze, pohlednice z Brna, dřevěné kolíčky na prádlo, plyšáci zvířátek, hračky dopravních prostředků, potřeby k přiřazování, co k jakému místu patří, deka, lepidlo, barevné papíry, papíry, nůžky BLOK 1: Město, kde bydlíme Uvítací rituál Zahájení lekce Obvyklý rituál + Dnes je... 5 min Město Nová slovní zásoba - místa ve městě Učitel ukáže obrázky míst, děti opakují. Obrázky jsou pod dekou. Se všemi dětmi deku držíme ve vzduchu. Učitel řekne, kdo a co z obrázků má najít - dítě vyběhne pod deku. S ostatními dáváme pomalu deku dolů - musí to stihnout, než je deka úplně na zemi. 10 min Co kde koupíme? Přiřazování slov k místům, kde je kupujeme Děti přiřazují, ke kterému místu patří věci (př. škola -pastelky, restaurace - talíř, trafika - MHD lístek, knihkupectví - kniha atp.) - použijeme ty věci, které se děti během týdne učily. Pracovní list - Jaurisová, Pánova, 2016, s. 86/1 - učitel říká místa, děti je hledají a kroužkují. 15 min Popisování cesty v místě Vyjadřování směrů Pohybová aktivita. Jdeme rovně, teď doprava, doleva... Učitel komentuje a společně s dětmi prochází třídou/ Centrem. Děti mohou učitele vystřídat. Obrázky míst jsou na zemi. Na závěr se můžeme zeptat: Kde jsme? Co tady můžeme koupit? 10 min Peníze Rozšíření číslovek o stovky a tisíce, pojmenovávání peněz Seznámení se s českými penězi + opakovat číslovky. 5 min BLOK 2: Jedeme! Nakupujeme Používání jazyka v běžném životě Děti půjdou „nakupovat" - v trafice si koupí jízdenku, na poště pohlednici, v obchodě nějaké jídlo atp. + struktury: dobrý den, prosil(a) bych, na shledanou. Nutno nachystat jednotlivá stanoviště, v ideálním případě vše vyzkoušet v opravdových obchodech. 15 min Pohlednice Psaní pohlednice Děti napíší pohlednici z Brna - př. Ahoj, jsem v Brně. Bydlím v u//c/+jméno. Něco o počasí a výletu v ZOO atp. Děti, které nepíšou, můžou nakreslit obrázek, příp. napsat pohlednici ve svém jazyce. Pohlednici skutečně pošlou po cestě do Otevřené zahrady (schránka je na Veveří). 20 min Dopravní prostředky Nová slovní zásoba Učitel ukazuje dopravní prostředky (hračky/obrázky). Děti opakují. Pantomima - děti znázorňují dopravní prostředky, které učitel říká: Čím jedu? Autem. 10 min BLOK 3: Zastávka a představení Aktivita Cíl Časová dotace Příprava představení pro rodiče Opakování osvojeného jazyka, zábava Děti připraví s vyučujícími představení pro rodiče. Může se jednat o krátké pojednání o dráčkovi (každé dítě řekne jednu větu, předávají si dráčka nebo obrázky s větami spjaté apod.). Na závěr zazpívají písničku k úklidu. 30 min Čtení a porozumění jízdnímu řádu, orientace v blízkém okolí Používání běžného jazyka Děti vyrazí na nejbližší zastávku a podívají se, jak se jmenuje, co tam jezdí a jaké má dopravní prostředek číslo apod. Pokud je po cestě přechod, přejdou přes přechod, komentujeme také barvy na semaforu apod. (můžeme, nesmíme). Kde je zastávka? Kam půjdeme? Rovně? Doprava? 30 min BLOK 4: Počítače! Aktivita KAHOOT apod. Opakování Jazykové hrátky na počítači 25 min Zakončení Rozloučení se, úklid 5 min PŘÍLOHA A - RITUÁLY 1. První zahajovací rituál Pozdravy, přivítání, usazení se na zem do kroužku. Já jsem Linda. A ty? (děti se postupně představí, můžeme podpořit tím, že si děti podávají nebo kutálejí balónek). To je dráček. Ahoj dráčku, jak se jmenuješ? - dráček nemá jméno, děti je společně vymyslí a pak je po dobu celého kurzu používají. 2. Každodenní zahajovací rituál Přijít do třídy, mít možnost hrát si pexeso. Posadit se na místa. Pozdravit se s dráčkem. Od druhého dne zařadit i orientaci ve dnech v týdnu. Vše ukázat v kalendáři a používat výrazy dnes a zítra. 3. Ukončovací rituál Posadit se na místa a rozloučit se s dráčkem. Uklidit věci a při úklidu zpívat společně písničku uvedenou níže. Písnička k úklidu: Text: Uklidíme, uklidíme, spolu všechno uklidíme, hračky, tužky, pastelky a papíry do složky. Melodie: Prší, prší PŘÍLOHA B - REJSTŘÍK Brno banán Česko cibule děda citron děti česat se fotbal čistit si zuby had hroznové víno housle hruška hrát chleba hudební nástroj jablko hudební nástroje, na které děti hrají jíst koláč klavír kuře klobouk mám rád kočka marmeláda králík máslo křeček maso kytara med malovat meloun malý mléko máma mrkev morče mýt se myš nemám rád názvy zemí, ze kterých děti jsou okurka paprika pes párek rodina pít rybičky rajče sestra rohlík sportovat ryba sporty, které děti dělají salát táta sýr tenis švestka velký vajíčka žlutý vstávat Blond Pes/psi Černý Kočka/kočky Hnědý Kůň/koně Zrzavý Kráva/krávy Hlava Drak/draky Oko/oči Slon/slony Ucho/uši Stěně Nos Kotě Ústa Štěkat Vlasy Mňoukat Krk Syčet Ruka/ruce Lesní Loket/lokty Vodní Břicho Domácí záda Exotické Noha/nohy Roh/rohy Koleno/kolena Ocas/ocásek Chodidlo/chodidla kopyta Dřep Papír Klik Nůžky Skok Lepidlo Sed-leh gumička Chůze Běh Stoj Tleskání Plavat Běhat Skákat Plazit se švihadlo Roční období Jaro Léto Podzim Zima Počasí Dešť Slunce Vítr Sníh Sněží Prší fouká Studený Horký Teplý Deštivé počasí Slunečné počasí Opalovat se Tričko Kalhoty Saty Ponožky Tepláky Čepice Rukavice Šaty Sukně Boty Bačkory Bunda Kabát byt dům dveře gauč hodiny houpačky hrnek hřiště chodba koberec kolotoč koupelna křeslo kuchyň kytka lampa lednice ložnice lžíce miska na nuz obraz obývák okno pískoviště pod podlaha pokoj polička postel prolízky skluzavka skříň sprcha strom stůl talíř tráva ulice umyvadlo uvnitř v venku vidlička zahrada záchod zed zrcadlo židle barvy batoh dělat doktor doktorka glóbus guma kalkulačka kniha kuchař kuchařka léčit lepidlo mít nůžky ořezávátko pastelky potřebovat pracovat pravítko prodavač prodavačka prodávat řidič řidička řídit sešit svačina štětec tabule tužka učit učitel učitelka vařit auto autobus den divadlo doleva doprava hrát si hvězda jít na výlet kavárna kino knihkupectví kolo kostel kytka les letadlo letiště lod louka mesic motorka nádraží nebe noc obchod oblázek/kamínek pampeliška parkoviště pošta přechod restaurace rovne semafor semínko slunce spát strom škola trafika tramvaj tráva trolejbus vlak voda zastávka PŘÍLOHA C - JAK NA KAHOOT? A. VYTVOŘENÍ KVÍZU 1. Jděte na tuto webovou stránku: www.kahoot.com 2. Vytvořte si účet zdarma kliknutím na SIGN UP v pravém horním rohu 3. Následně se dostaňte do svého účtu pomocí kliknutí na LOG IN 4. Vytvořit Kahoot kviz pak můžete - buď na základě existujících Kahootů - pomocí vyhledávače s lupou zadáte například téma kvizu, které potřebujete - nebo vytvoříte Kahoot vlastní - kliknete na CREATE vpravo nahoře 5. Pokud vytváříte vlastní Kahoot, vyberte typ kvizu, který chcete se studenty hrát (já mám zkušenosti s typem QUIZ) 6. Dále pak už intuitivně vytváříte vlastní kviz - nejprve jeho název a poté otázky 7. U otázek pak nezapomeňte naznačit, které odpovědi jsou správné, a určit časový limit 8. Pořadí otázek můžete později upravit 9. K názvu kvízu i k otázkám můžete nahrát obrázek - bud z kahootovské galerie či vlastní 10. Nakonec kviz uložíte mezi své kvizy kliknutím na SAVE B. APLIKACE KVÍZU V HODINĚ 1. K tomu, abyste Kahoot mohli se studenty hrát, je potřeba následující: a. Projektor - tady se budou promítat otázky b. Studenti musí mít k dispozici chytrý telefon, tablet nebo počítač - bud každý sám či ve skupinkách c. Je dobré mít u toho zvuk - Kahoot vydvává legrační kvizové zvuky 2. Studenti se musí přihlásit na: www.kahoot.it (POZOR!!! - toto je jiná webová stránka než ta, na které jste kahoot vytvářeli) na této stránce se studenti přihlásí pod přezdívkou či názvem týmu pomocí GAME PINU (několikamístné číslo), který jim dáte Vy 3. GAME PIN se vygeneruje Vám na stránce www.kahoot.com v momentě, kdy kliknete na PLAY u Vašeho Kahoot kvizu vlevo a vyberete, zda studenti hrají jeden na jednoho nebo v týmech 4. Po každé otázce Kahoot vyhodnocuje skoré a ukazuje správné odpovědi PĚKNÉ KAHOOTOVÁNÍ.