Kodifikace češtiny I Studijní materiál 3 i/y v koncovkách slov dějová a účelová adjektiva Psaní i/y v koncovkách podstatných jmen -po tvrdých souhláskách píšeme y (hrady) -po měkkých souhláskách i (stroji) -obojetné hlásky: řídí se podle vzoru, ke kterému podstatné jméno patří Vzor pán I 3. a 6. pád j. č. (psovi, motýlovi), 1. a 5. p. mn. č. (psi, motýli) Y 4. a 7. pád mn. č. (na psy, s motýly) Vzor hrad I pouze koncovka 6. p. mn. č. (lesích, sklepích) Y 1., 4., 5., 7. p. mn. č. (lesy, na kostely, se sklepy) !!! souhláska c (tácy, hecy, kecy, puncy, frcy, …) Vzory muž, stroj, soudce !!! pouze koncovka I (příteli, pytli, správcovi) Vzor předseda Y 2. p. j. č. a 4., 7. p. mn. č. (bez nemluvy, s kolegy) I 3. a 6. p. j. č. (předsedovi) Vzor žena Y 2. p. j. č. a 1., 4., 5. p. mn. č. (do školy, vidět sovy) I pouze v koncovce -ami (ženami, včelami) Vzory růže, píseň, kost -všude pouze I (v neděli, bez broskví, o rzi, na návsi) Vzor město -pouze Y 7. p. mn. č. (pravidly, zrcadly) Vzory město, moře, stavení -pouze I (obilí, do polí, příslovích, vítězstvími) Vzor kuře !!! pozor na shodu v množném čísle (kuřata zobala, děvčata se smála) Přechod mezi tvrdým a měkkým skloňováním – životná * manžel má ve 4., 6. a 7. p. mn. č. dvojí koncovky:4. p. manžele i manžely, 6. p. manželech i manželích, 7. p. manželi i manžely Přechod mezi tvrdým a měkkým skloňováním – neživotná zakončení na -(e)l: burel, hnědel, krevel, kužel, námel, plevel, chmel, tmel, zádrhel, cumel, chrchel, kotel, sopel, uhel, koukol, apríl, artikul, rubl * lze skloňovat podle hrad i stroj v obou číslech * bez hnědelu i hnědele, plevelu i plevele, s kotli i kotly, s kuželi i kužely apod. zakončení na -en: hřeben, ječmen, kámen, kmen, kořen, křemen, plamen, pramen, řemen, týden * skloňují se v množném čísle podle tvrdého vzoru hrad, v jednotném čísle je můžeme skloňovat pomocí obou vzorů * 2. p. j. č. hřebene i hřebenu, kamene i kamenu apod. * !!! týden jen týdne * ve 3. a 6. p. mají zdvojené tvary podle vzoru měkkého i tvrdého (kmeni i kmenu, plameni i plamenu, týdni i týdnu apod. Psaní i/y v koncovkách přídavných jmen * Tvrdá přídavná jména (vzor mladý) I píšeme v 1. a 5. p. mn.č. mužského životného rodu (bosí chlapci) Y píšeme ve všech ostatních koncovkách (bosý chlapec, bosým ženám, bosými lidmi) Jmenné tvary: I v 1. p. mn. č. mužského životného rodu (Muži byli zdrávi.) Y ve všech ostatních případech (Děti byly zdrávy. Ženy se vrátily zdrávy.) * Měkká přídavná jména (vzor jarní) v koncovkách píšeme pouze I (cizí žena, ryzí zlato) * Přivlastňovací přídavná jména (vzor otcův, matčin) I píšeme v 1. a 5. p. mn. č. mužského životného rodu (otcovi bratři, manželé Svobodovi) Y píšeme v ostatních případech (viděl jsem otcovy bratry, šel domů s otcovým kamarádem, dal to manželům Svobodovým) !!! ROZLIŠUJTE dopis bratrovi (3. pád podstatného jména) X bratrovi přátelé (1. pád adjektiva) Když už jsme u adjektiv… Účelová a dějová přídavná jména * účelová: vyjadřují vlastnost předmětu, účel, pro který slouží -odvozena příponou -cí -před touto příponou vždy krátká samohláska: prací (prostředek), balicí (papír), čisticí (prostředek), kropicí (vůz), krycí (barva) * dějová: vyjadřují děj, který se odehrává - před -cí vždy dlouhá samohláska: peroucí pračka, žena balící dárek, maminka čistící koupelnu, tatínek kropící zahradu, tesaři kryjící střechu ? Neber mi to plnicí – plnící pero! Pes honicí – honící zajíce nic jiného nevnímá. Kropicí – kropící konev stála na zahradě. Vzbudily mě až hrací – hrající hodiny. Hasicí – hasící přístroj je nutnou součástí výbavy. Kup mi prosím balicí – balící papír. Kolem domu projíždělo kropicí – kropící auto. Je dobré používat pečicí – pečící papír. Žehlicí – žehlící muž je hezký na pohled. V masně se pokazilo chladicí – chladící zařízení. Holím se zásadně holicím – holícím krémem. Potírala nábytek lešticí – leštící pastou. Z dálky k nám doléhal hlas zvonicího – zvonícího umíráčku. Průvodčí procházel rychle se plnicí – plnící vozy. Psaní i/y v koncovkách sloves – shoda přísudku s podmětem * JEDNODUCHÝ PODMĚT -minulý čas, množné číslo -podmět jméno mužského životného rodu = koncovka -li -podmět jméno mužského neživotného rodu = koncovka -ly -podmět jméno ženského rodu = koncovka -ly -podmět jméno středního rodu = koncovka -la !!! shoda se neřídí přirozeným rodem, ale rodem gramatickým – Strašáci stáli v poli. Papíroví draci vylétli k nebi. Na dvoře se tyčili dva obří sněhuláci. Ø některá jména mohou být užívána v životných i neživotných tvarech: slanečci x slanečky, uzenáči x uzenáče, ledoborci x ledoborce koncovky pak rozlišujeme dle tvaru podmětu Slanečci se mi zdáli drazí. X Slanečky se mi zdály drahé. Uzenáči byli delikátní. X Uzenáče byly delikátní. Ledoborci vypluli na moře. X Ledoborce vypluly na moře. Ø některá jména mohou být užívána v životných i neživotných tvarech, ale s významovým rozlišením: nosiči x nosiče, vodiči x vodiče, draci x draky Nosiči padali únavou. X Nosiče pomalu rezivěly. Vodiči slibně rozběhli závod. X Kovy jsou dobré vodiče. Draci obývali jeskyně. X Dříve bývaly draky letadel dřevěné. Ø podstatná jména rodiče, lidičky a koně mají koncovky jako neživotná podstatná jména, ale shodu jako životná Rodiče se opravdu milovali. V této zemi se lidičky mírumilovně usmívali. Statní vraní koně se pásli v ohradě.[1] Ø podstatné jméno den má v 1. p. mn. č. dva tvary – dny a dni, oba mají neživotnou shodu Dny (dni) se zjara svižně prodlužovaly. !!! u knižního tvaru dnové je shoda životná: Dnové jeho se krátili. * NĚKOLIKANÁSOBNÝ PODMĚT Ø několikanásobný podmět složen ze jmen v jednotném čísle 1) je-li mezi jmény v podmětu jméno rodu mužského životného, píšeme v přísudku I Tatínek a maminka se políbili. 2) není-li mezi jmény v podmětu jméno rodu mužského životného, píšeme v přísudku Y Chléb, lžíce a máslo ležely na stole. Závodní výbor a vedení podniku včera uzavřely dohodu. 3) je-li podmět tvořen několika jmény rodu středního a aspoň jedno z nich je v jednotném čísle, píšeme v přísudku Y Štěně a koťata zůstaly na dvoře samy. Ø několikanásobný podmět složen ze jmen v množném čísle 1) je-li mezi jmény v podmětu jméno rodu mužského životného, píšeme v přísudku I Slepice, kuřata i kohouti před psem utekli. Nejlepší studenti i studentky byli finančně odměněni. 2) není-li mezi jmény v podmětu jméno rodu mužského životného, píšeme v přísudku Y Po skončení představení se stoly, židle i křesla naložily do aut. 3) jsou-li všechna jména v podmětu rodu středního, píšeme v přísudku A Kůzlata i telata byla včas očkována. !!! PŘEDCHÁZÍ-LI přísudek podmětu, je možná dvojí shoda: podle jména nejbližšího podmětu nebo podle pravidla o přednostech rodů (viz výše) Dvě dívky a jeden chlapec dostali pochvalu. Pochvalu dostali dvě dívky a jeden chlapec. / Pochvalu dostaly dvě dívky a jeden chlapec. Telata i jalovice se vyháněly na pastvinu. Na pastvinu se vyháněly telata i jalovice. / Na pastvinu se vyháněla telata i jalovice. Psaní i/y v koncovkách sloves – komplikované případy => věta obsahuje oslovení, které je vyjádřeno podstatným jménem v 5. p. (podmět pak není ve větě vyjádřen), psaní i/y v přísudku se obvykle řídí podle rodu podstatného jména v 5. p.: ? Proč jste, děti, zase rozbil- okno? Co jste, děvčata, vlastně dělal-? To jste to, uličníci, pěkně vyvedl-! => rozhodující je gramatický, nikoli přirozený rod podmětu (je-li mluvnický rod nejasný, uplatňuje se shoda dle kontextu, věcných souvislostí) ? Rychlé šípy to nakonec vyhrál-. Po koncertu zdemoloval- Tři sestry sál. New York Rangers vyhrál- poslední zápas. U2 vydal- novou desku. Rada k nezaplacení: Nejste-li si jistí, které i – y v přísudku zvolit, užijte opěrné podstatné jméno (obchod, společnost, stát apod.), shoda se pak řídí podle tohoto jména. Např. Skupina U2 vydala novou desku. Stát Trinidad a Tobago vydal zákaz. => shoda podle smyslu se může uplatnit i tehdy, je-li v předcházející větě podmět vyjádřen výrazy zástup, skupina, dav apod. ve spojení s podstatnými jmény rodu muž. živ. ve 2. p. ? Ulicemi proudil- davy lidí, aby viděl- nové obchodní centrum. Skupinka policistů pospíchal- ztichlou ulicí, náhle se však zastavil- před rozbitou výlohou. => v případě, že v pozici podmětu stojí zkratka či zkratkové slovo, rozhoduje o koncovce přísudku jejich rod a číslo (rod u iniciálových zkratek často kolísá, zkratková slova obvykle přiřazujeme k rodu a skloňujeme podle jejich zakončení) ? ČT opakoval- pro velký úspěch sobotní pořad. ČEZ dostal- pokutu od antimonopolního úřadu. Cvičení: Doplňte: Ia) Příkré sráz- a ostré skál- jsou velmi nebezpečné. Tašku s líčidl- zapomněla pod předními sedadl-. Můžeme cestovat námořními plavidl-, letadl-, dokonce i se ps-. Dědeček choval nejprve holub-, později včel- a nyní chová kráv- a koz-. Na výstavě jsme hovořili se Španěl-, Francouz- a Rus-. Automobil- přivezly cihl- na stavbu domu. V ZOO jsme viděli sup- a pštros-. Příběh se odehrává v asijské step-. Odpoledne odjíždíme z Břeclav- do Bratislav-. Obyvatelé Morav- zaujmou diváky svými tanc- a zpěv-.S chovatel- jsme mluvili o tom, jak připravují krmné směs- pro los- a sob-. S krotitel- přicházejí lv-. Kněžnu zdobily perl- a drahokam-. Na návs- rostou dub-, líp- a topol-. Ze zálib- se zabývá starými řemesl-. Víte, co jsou to otep-? Balíček s mýdl- je vhodný dárek pro ženy. Ib) Na stole ležela krabice s motýl- a můram-. Vycpaní kos- se ve vitrínách vyjímali. Splnil jsem všechny otcov- příkaz-. Nad les- se ozývali krahujci a jestřáb-. Posílal mu telegram-, v nichž se mu svěřoval jako přítel-. Ve skříni se objevili mol-. V dutině měli hnízdo datl-. Střechy byly pokryty šindel-. Šimpanz- si na noc stavějí hnízdo z větv-. Myš ohryzávala svými zub- elektrické kabel-. Nejhezčí mrakodrap- jsou podle mě v New Yorku. Lam-, žiraf-, gazel- a antilop- jsou sudokopytníci. V Chuchl- jsme byli svědky vítězství kobyl- Lol-. Ic) Pochlub se svými cíl-. Kůlna byla naplněna starými voz-, rezavými hřídel-, děravými kotl-, prázdnými pytl- a opotřebovanými provaz- s velkými uzl- na koncích. Ve skříňce byly umístěny tác- s různými burel-, hnědel-, krevel- a barevnými minerál- všeho druhu. Cestička byla zarostlá rozličnými plevel-, jetel-, jitrocel- a koukol-. V minulé hodině jsme se zabývali kužel-, učili jsme se kreslit uhl-. Platili jsme ciz-mi peněz-, nejčastěji rubl-. Staré obraz- s anděl- visel- nad stol- zdobenými větvičkami chmel-. Po požáru zbyla jen hromada popel-. Nikdy jsem se nesetkal s živými kníž-, hrab- či markýz-. IIa) ciz- muž, ryz- zlato, heřmánkov- čaj, želv- polévka, orl- hnízdo, siv- holubi, ryb- jikry, naz- lidé, mal- pán, kobyl- mléko, hus- zobák, kos- zpěv, lv- spáry, hladov- pes, ps- štěkot, sobol- kožešiny, nevidom- lidé, zral- banán, světlovlas- chlapci, naši znám- zpěváci, na žhav-ch uhlících, s mil-m- přáteli, holub- křídla, letm-m pohledem, hladov- domorodci, o roztom-l-ch koťatech, laskav- učitelé, kos- cvrlikání, s vřel-mi pozdravy, prav- včel- med, propadl- žáci, o pohotov-ch střelcích, náhl- zvrat, tup- předmět, o zbyl-ch vejcích, bezvous- muži, dušené hověz- IIb) hudebníkov- housle, Martinov- bratranci, Lukášov- brusle, řidičov- spolujezdci, Trnkov- ilustrace, Františkov- Lázně, manželé Proškov-, na Zdeňkov- rodiče, prezidentov- poradci, Odysseov- cesty, generálov- rozkazy, Havlíčkov- epigramy, z Hrubínov- pozůstalosti, Máchov- Cikáni, Nerudov- Povídky malostranské, Švandrlíkov- Černí baroni IIc) Pavel je černovlas- chlapec. Učitelé mají být laskav-. Někteří lidé jsou stále vesel-. Ten drak je jen papírov-. Jak to děláš, že jsi stále vesel-? Musel užívat ryb- tuk. Petr byl dříve dost bázliv-. Ten mošt je nějak kysel-. Někteří lidé jsou pověrčiv-. Nic mu nebylo ciz-. Rybník už je zamrzl-. Fasáda byla obložena žulov-m- deskami. Několik hub bylo červiv-ch. Levicov-m politikům přisuzovali jejich pravicov- kolegové chtivost. Žáci, byli jste skvěl-! IIIa) Obě sestry i bratr byl- zdráv-. Manželé se svými partnerkami se zúčastnil- slavnostní večeře. House byl- zabit- kamenem. Ulicemi Prahy procházel- tisíce turistů a prohlížel- si všechny její pamětihodnosti. Doširoka se rozvoněl- petrklíče a sasanky. Česká republika i Polská republika uzavřel- dvojstrannou dohodu. Celé vesnice to věděl-, ale nepromluvil-. Ze dvora vyběhl- dvě holčičky a jeden chlapec. Skoro denně byl- námrazy na silnicích a vozy i auta jen s námahou projížděl-. IIIb) Poslední hosté už odešl-. Přitahoval- ho velké záoceánské lodi. Dětské sbory soutěžil- ve zpěvu písní. Ladovy obrázky potěšil- už spoustu dětí. Ledoborci nakonec vyplul-. Půvabní maňásci upoutal- malé diváky. Ti lidičky vám byl- tak roztomilí! Dni ubíhal- a noci se krátil-. Na zahradě běhal- děti nejraději bos-. Za skříní se smutně krčil- papíroví draci. Na křižovatce stál- dřevěné ukazatele cesty. Některé národy v průběhu věků zanikl-. Richard, Eva a vypůjčená štěňata zničil- babiččiny záhony. Psací stroj, násadky a pera byl- pokryty prachem. Auta a jízdní kolo byl- zavát- listím. Ze zábavy zmizel- Gabriela, Irena, Šárka i Pavel. Zástupy propuštěných zaměstnanců demonstroval- před budovou vlády, aby vyjádřil- svůj nesouhlas s vládou. Opravte chyby nejen v i/y: a) Stoly byly plné dobrot. Moly prožrali gauč. Chyby v pravopise dělali jen někteří žáci. Když se postavili stany, chlapci se dali do přípravy večeře. Domy hlídaly psi. Vinohrady se hlídaly i v noci. K obědu byly brambory. Na louce se vyhřívali hadi. V některých oblastech vznikali teplé a studené proudy. Hvozdy dubových lesů lidé už dávno vymýtily. Těžkou práci měli dříve hlavně sedláci. Sněhuláci, které dívky postavily, už roztály. Splašili se vám koně. Skály pukaly a hrobové se otvírali. Princezně se rozsypaly korále. Naše kufry odnesli dva nosiči. V tom moři žili kdysi koráli. Minulé dni byly deštivé. Zlí jazykové tvrdily, že s prací skončil. Mirek a Hanka se dali do běhu. Žáci a žákyně se zúčastnili závodů. Děti chytali motýli. Dni se krátily. Pavlovy rodiče šly na zahradu. V řece plavali pstruzi. Houfy lidí stáli před výlohou. b) V rákosý byly zakotveny loďky s pádli a vesli. V horské bystřině plavali pstruzi. Spolupráce s muzey mě těší. Děti se tísnili před dvěma terárii s hady. S krotiteli vcházeli do manéže lvi a pštrosi. Cestovatelé slyšeli vít šakaly. Pracovali jsme s pilami, hoblíky a nebozezy. Bivoj dobil divočáka kopím. Dříve se snopi obilí svazovali pevnými povřísly. Louka se v ranní rose třpitila jako by byla posetá perlami a drahokami. Ve voliéře byli pohromadě orli se sokoly a supy. Žížaly a pijavky řadíme mezi červy. Vždy chtěl žít v lůně přírody. Uvědomme si, že dobré vztahy mezi přáteli lze ztěží penězy zaplatit. Seskoč z koně. Vzal sebou Moniku, aby jí požádal o ruku. Zhostil se úkolu ze ctí. Vrátil se s nepořízenou. Sbrousil špičku. Zbrousil snad celý svět. Pachatel scizil nemalou částku peněz. ________________________________ [1] !!! Houpací koně stály v koutě pokoje.