Deuteronomium 6:1 Toto jsou přikázání, nařízení a práva, kterým vás Hospodin, váš Bůh, přikázal vyučovat, abyste je dodržovali v zemi, do níž táhnete a kterou máte obsadit: Deuteronomium 6:2 Aby ses bál Hospodina, svého Boha, a bedlivě dbal na všechna jeho nařízení a příkazy, které ti udílím, ty i tvůj syn a tvůj vnuk, po všechny dny svého života, abys byl dlouho živ. Deuteronomium 6:3 Poslouchej je, Izraeli, a bedlivě je dodržuj. Tak se ti povede dobře a velmi se rozmnožíte v zemi oplývající mlékem a medem, jak ti přislíbil Hospodin, Bůh tvých otců. 1. Dt 6:5 Milovat Boha 2. Dt. 18:15 Poslouchat proroka mluvit v Božím jménu 3. Lv. 19:18 Milovat všechny lidské bytosti, které dodržují smlouvu 4. Lv. 19:18 Nemstít se 5. Dt. 6:7 Učit se Tóru 6. Lv. 19: 4 Neobracejte se na modlářství 7. Dt. 12:2 Zničit modly 8. Lv. 19:26 Nebýt pověrčivý 9. Dt. 18:10 Neprovádět magii 10. Lv. 19:27 Muži nesmí stříhat vlasy po stranách hlavy 11. Lv. 19:27 Muži nesmějí holit své brady 12. Lv. 19:28 Zákaz tetování a zohavování kůže 13. Dt. 6:7 Říkat modlitbu Šma ráno a v noci 14. Dt. 6:8 Mít tefilin na hlavě 15. Dt. 6:8 Mít tefilin na rameni 16. Dt. 6: 9 Mít mezuzu na dveřním sloupu 17. Gen. 17:10 Obřezat všechny muže osmý den po jejich narození 18. Ex. 23:12 Odpočívat sedmý den 19. Dt. 7:3 Neženit se s cizinkami 20. Ex. 13:3 Nejíst chamec všech sedm dní Pesachu 21. Dt. 22:29 Násilník se musí oženit se znásilněnou, pokud je svobodná 22. Dt. 14:3 Nesmíš jíst nic ohavného 23. Lv. 3:17 Nejíst krev 24. Dt. 12:21 Zabijte rituálně zvíře předtím, než ho budete jíst 25. Lv 24:17 Když někdo ubije nějakého člověka, musí zemřít. 26. Lv 19:11 Nekrást osobní majetek 27. Dt 10:19 Milovat hosty 28. Dt 15:11 Ve své zemi ochotně otvírej ruku svému potřebnému bratru 1. Dt. 20:1 Když vytáhneš do boje proti svým nepřátelům, nebudeš panikařit. 2. Dt. 20:10 Když přitáhneš k městu, abys proti němu bojoval, nabídneš mu mír, pokud přijme, zacházej s ním podle práva 3. Dt 20:16 Nenechej žádného Kanaánce naživu 4. Dt 24:15 Zaplatit mzdu najatému muži ve stanovené lhůtě 5. Lv 25:44 Otrok a otrokyně, které budeš mít, ať jsou z pronárodů okolo vás; z nich si budete kupovat otroka a otrokyni. 6. Num 30: 3 Dodržovat přísahy 7. Dt 16:18 Jmenovat soudce v každé izraelské obci 8. Ex 23: 8 Nebrat úplatek 9. Dt. 18:4 Budeš kohenovi dávat prvotiny svého obilí, moštu a oleje i prvotiny své ovčí stříže. 10. Num. 18:15 Vykoupit prvorozené syny a dát peníze kohenovi 11. Dt. 18:1 Levitům se nesmí dostat podílu v Izraeli, spíše se jim dají města, kde by mohli bydlet 12. Lv. 10:9 Kohen nesmí vstoupit do chrámu pod vlivem alkoholu 13. Dt. 23:11 Bude-li mezi vámi někdo, kdo by nebyl čistý pro noční výron semene, vyjde ven za tábor 14. Dt. 12:11 Nabízet všechny oběti v chrámu 15. Dt. 16:16 Ukázat se v chrámu na Pesach, Šavuot a Sukot 16. Lv. 1:3 Proveďte proceduru oběti, jak je předepsáno v Tóře 17. Lv. 4:27 Každý člověk musí přinést oběť za přestupek 18. Lv. 12:6 Žena, která porodila, musí přinést oběť v chrámu 19. Num. 15:20 Odložit část těsta pro kohena 20. Ex. 25:8 Vybudovat chrám 21. Lv. 21:11 Velekněz nepřistoupí k nikomu mrtvému, neposkvrní se ani při svém otci ani při své matce. 22. Lv 21,17 Osoba s fyzickou vadou nesmí sloužit ve svatyni 23. Lv 27:32 Každý desátý kus ze skotu a bravu, bude svatý Hospodinu. 24. Dt 17:15 Ustanovit krále 25. Dt 17:17 Nebude hromadit nadbytečné množství zlata a stříbra 26. Lv 19:35 Nedopustíte se bezpráví při soudu, při měření, vážení a odměřování. 27. Lv. 19:3 Měj v úctě svou matku a svého otce Davidův příběh/1. Paralipomenon 17:11-14 • „Až se naplní tvé dny a ty odejdeš ke svým otcům, dám po tobě povstat tvému potomku z tvých synů a upevním jeho království. • Ten mi vybuduje dům a já upevním jeho trůn navěky. • Já mu budu Otcem a on mi bude synem. Svoje milosrdenství mu neodejmu, jako jsem odňal tomu, který byl před tebou. • Ustanovím jej ve svém domě a ve svém království navěky. Jeho trůn bude navěky upevněn.“ Chrámová hora 740 m. n. m. Stéla z Tel Dan – bytdwd, Aramejský král Chazael • 1. [] ... [...] a snížení [...] • 2. [...] můj otec vyšel [proti němu, když bojoval v [...] • 3. a můj otec ulehl, a odešel k jeho [předkům (tedy onemocněl a zemřel)]. A když do země mého otce vstoupil král I[z-] • 4. raele, a Hadad mě udělal králem, • 5. A Hadad šel přede mnou [...] • 6. z mého království, a já jsem zabil ty, kteří činili • 7. nepokoje a tisíce jezdců (nebo koní). [Zabil jsem] jeho syna [Achabova] • 8. Izraelského krále, a já jsem zabil Achacha, syna Jehoráma, • 9. z domu Davidova, a jejich města jsem zničil • 10. jejich země [zpustošil] • 11. další [... a Jehu ru-] • 12. vedl přes Je [rael a já jsem položil] • 13. obléhání po [ • 2. pol. 9. stol. př. n. l. Šešonk I. 943–922 / 2 Paralipomenon, 12:1-4 • „Když se Rechabeámo království upevnilo a utvrdilo, opustil Hospodinův zákon a celý Izrael s ním. • V pátém roce vlády krále Rechabeáma vytáhl Šíšak, král egyptský, proti Jeruzalému, protože se zpronevěřili Hospodinu, • s tisícem a dvěma sty vozů a se šedesáti tisíci jezdců. Lid, který s ním přišel z Egypta, Lúbijce, Sukejce a Kúšijce, nebylo možno spočítat. • Dobyl opevněná města, která byla v Judsku, a přitáhl až k Jeruzalému.“ Omríovci – 9. st. n. l. • Omrí, Achab, Achazjáš, Jóram, Jezábel a Atajla • Samaří, doklady kanaáského nábož. • Monolit Salmanesera III. obsahuje popis bitvy o Karkar. 853 př. n. l. Tento popis obsahuje název „A-ha-ab-bu Sir-ila-a-a“ Na 3. místě Achab - poslal 2 000 vozů a 10 000 vojáků • Elijáš a Elíša • 1 Královská 18:40 „Elijáš jim poručil: "Pochytejte Baalovy proroky! Nikdo z nich ať neunikne!" Když je pochytali, zavedl je Elijáš dolů k potoku Kíšonu a tam je pobil.“ • 1 Královská 22:53 „Dopouštěl se toho, co je zlé v Hospodinových očí. Chodil po cestě svého otce a své matky i po cestě Jarobeáma, syna Nebatova, který svedl Izraele k hříchu.“ Mezi okolními národy • Méšova stéla o Omrím - Nápis se zdá být paralelní s epizodou ve 2 Královské 3: Izraelský Jóram je spojen s Judským králem Jóšafatem a nejmenovaným králem Edomu, aby potrestal svého vzpurného vazala Mešu, koalici se daří, dokud Meša zoufale neobětuje bohu Kemošovi buď svého nejstaršího syna, nebo nejstaršího syna krále Edomu; oběť přinese Mešovi očividně vítězství. • Salmanassar III. (858 - 824 př. n. l.) - Dobyl celé území Sýrie (kromě Damašku), Palestiny, jižní Anatólii, severozápadní a západní Írán, státy v Přímoří, dočasně dobyl nový stát Urartu. Dobytá území dosud byla jen poplatná území, ne přímo asyrské provincie. O vládě Salmanassara víme díky Černému obelisku z Kalchu. • Adad-nirári III. Podle nápisu stély z Tell al-Rimah dostal také tribut od Jóaše (asyrsky Iu'asu) ze Samaří a z měst Tyros a Sidon. • Chazael z Aram Damašku – důstojník ve službách syrského krále Ben-hadada II., kterého úkladně zavraždil, pomazán Elíšou, Převzetí moci Chazaelem vedlo k pádu smlouvy s Izraelem proti Asýrii. Začal válčit s Izraelem a porazil jeho krále Jorama u Ramotu v Gileádu (2 Král. 8: 28-29). Krátce poté, v roce 841 př.n.l., Salmanasar III. napadl Aram a porazil Chazela v bitvě na úpatí hory Senir, ale nepodařilo se mu dobýt Damašek a zajmout krále Aramu. O tři roky později to zkoušel znovu, ale opět neúspěšně. Po skončení bojů s Asyřany se Chazael začal zajímat o jih - stéla z Tel Danu, 835 dobyl město Dan. Plánoval napadnout Judu, ale obdržel tribut od Jóaše a ten se stal jeho vazalem (2 Král 12, 18-19). • Tiglat-pilesar III. (745-727 př. n. l.) - Změnil slabý novoasyrský stát na skutečnou velmoc. Dobyl Babylon a vytvořil personální unii novoasyrské a Babylonské říše (dal se v Babylonu korunovat za krále jménem Púl), po porážce syrských států podporujícího urartejské vojsko (743) dobyl celou Sýrii a Palestinu (až k egyptským hranicím), jižní Anatólii a obléhal i hlavní město Urartu. R. 740 př. n. l. porazil judského krále Azarjáše, 733 př. n. l. dobyl území obývané Pelištejci, zničil Damašek (732 př. n. l.) a okupoval většinu Izraele, tribut od izraelského krále Menachema, V roce 732 př.n.l. se damašský král Resin vzbouřil spolu s Pekachem, izraelským králem, obléhali Jeruzalém s úmyslem přimět Achaza, aby vstoupil do koalice proti Asyřanům. Achaz se obrátil na Tiglat-Pilesera III., aby požádal o vojenskou pomoc. Tento konflikt je nazýván Syro-Efraimské války a jeho příčinou byla vůle donutit Judu k účasti v proti-asyrské koalici. Biblické podání je v podstatě v souladu s asyrskými prameny, Tiglat-Pileser III. dobyl Damašek. Izraelské království bylo zpustošeno a jeho vládce byl zabit v důsledku převratu. Damašský stát byl začleněn do Asýrie - od té doby ho ovládal guvernér. Nový král Izraele, Hóšea, musel platit vysoký tribut. A severní část jeho země byla připojena k Asýrii pod vedením guvernéra. Část obyvatelstva byla deportována do severní Sýrie a na sever a východ od Mezopotámie. • Salmanassar V. r. 722 svrhl posledního Hóšeu – dosazen Asyřany, platil tribut, ale přestal a začal se paktovat s egyptským králem (král So – asi Osorkon IV.), dobyl izraelské hlavní město Samaří, deportace izraelských "Deseti ztracených kmenů" • Sargon II. (722 – 705) - Damašek a Samaří se postavily proti Asýrii. Na západě porazil vojska syrsko-palestinsko-egyptské koalice (takže Sýrie a Palestina zůstali v říši), dobyl Gazu, pronikl až k hranicím Egypta. Utvořil asyrskou provincii Samerina. Přivezl do ní osadníky a některé židovské obyvatelstvo, takzvaných Deset ztracených kmenů Izraele deportoval do Mezopotámie a Médie. Společnost vytvořená v důsledku těchto intervencí vytvořila náboženství samaritánů, které je proti Židům. Samaria oddělila dva regiony, který obývali: Galileu a Judu. V roce 716 Sargonova armáda získala i Ašdod (srov. Iz 20,1) [9]. Asýrie Méšova stéla – c. 840 př. n. l. „Já jsem Méša, syn Kemoš[jatův], král Daibonský… Učinil jsem tuto stélu pro Kemoše … protože mne osvobodil od všech útoků… Omrí byl králem Izraele a utiskoval Moáb po mnoho dní, protože Kemoš se hněval na svou zemi. Omrí se zmocnil ce[lé ze-] mě Mehadaba… ale Kemoš ji vrátil za mých dnů….“ Salmanassar III. - Kurkh Monolit - A-ha-ab-bu Sir-ila-a-a/ Salmanassar III. - Černý obelisk - Tribut Jehúa ze země Omrí mar Hu-um-ri-i/ Adad Nirári III. - Stéla z Tell al-Rimah (KUR Sa-m-ri-na-a-a)