1    KAPITOLY Z DĚJIN ČÍNSKÉHO STAROVĚKU (do začátku 3. století n. l.)    5. Čína a „barbaři“. Velká čínská zeď. První státní útvary na území Tibetu    Obecný úvod  Přestože státy období Válčících států mezi sebou neustále bezohledně soupeřily o moc a  svrchovanost nad ostatními, dělo se to v rámci všečínského pocitu sounáležitosti. Svou zemi  nazývali Číňané Podnebesí (Tchien‐sia 天下 Tiānxià) nebo Země (Říše) středu (Čung‐kuo 中 国 Zhōngguó). Existovala ale i další pojmenování. Název Tchien‐sia odvozovali z prastaré  kosmogonické představy o uspořádání světa a vesmíru. Ve starověkých dobách se totiž  Číňané domnívali, že svět má tvar čtverce, kdežto nebe je kruhové. Podnebesí (Tchien‐sia),  tedy vlastní Čína, bylo uprostřed světa a klenula se nad ním mocná Nebesa (Tchien) – zdroj  řádu a pořádku.   Podnebesí zahrnovalo nejen vlastní Čínu, Chua‐sia 华夏 Huáxià, ležící uprostřed, ale i  „barbary čtyř světových stran“ (四夷 Sì Yí), kteří se od Číňanů lišili způsobem obživy,  chováním i jazykem. Číňané se tak vymezovali zejména proti kočovníkům, kteří se jim jevili  jako násilníci potulující se se stády dobytka po své nehostinné zemi a čas od času pustošící a  loupící v kvetoucích čínských vesnicích a městech.  Země, které Podnebesí obklopovaly, se nacházely v rozích čtvercového světa, mimo  blahodárné působení Nebes. V těchto zemích nefungovalo nic jako v Zemi středu. Nestřídala  se tam roční období, nepohybovala se nebeská tělesa. V ničem nevládla spořádanost,  všechno tam bylo horší než v Podnebesí.   Takové „sebestředné“ ideje byly ovšem vlastní snad všem významnějším civilizacím  starověku. Navíc ze srovnávacích výzkumů termínu „čung‐kuo“ ve starověkých čínských  textech vyplývá, že jeho výklad zdaleka není tak jednoznačný, jak bývá i v odborné literatuře  tradováno. Spojení „Čung‐kuo“ znamená totiž nikoli jen „Země středu“, ale také „Střední  území“ ve smyslu centra uvnitř toho, co se považovalo za Čínu (tj. kulturního okruhu  vymezujícího se proti okolním kočovníkům). Často se objevuje i ve významu „Hlavní město“,  2    dokonce je z textů zřejmé, že toto „Čung‐kuo“ se mohlo přesouvat z místa na místo, tak jak  se lokalizace hlavního města měnila v průběhu historie. K ztotožnění „Čung‐kuo“ s celou  Čínou došlo až v období dynastie Chan (206 př. n. l. až 220 n. l.).  V konfuciánském traktátu Li‐ťi 礼记 Lǐjì (Kniha obřadů nebo Záznamy o rituálech) z  druhé poloviny 1. tisíciletí př. n. l. je uveden popis barbarů, na němž by se asi shodla většina  tehdejších obyvatel Podnebesí:  „Ti, kdo žijí na východě, se nazývají I. Nerozčesávají si vlasy a tetují si těla.  Někteří nepoužívají ohně k přípravě pokrmů. (…) Ti, kdo žijí na západě, se nazývají  Žung. Chodí s rozpuštěnými vlasy a odívají se do kůží. Někteří z nich nepoužívají  obilí jako pokrmu. Ti, kdo žijí na severu, se nazývají Ti. Odívají se peřím a kožemi.  Někteří z nich nepoužívají obilí jako pokrmu. (…) Ti, kdo žijí na jihu, se nazývají  Man.“  Z těchto představ se postupně vykrystalizovala idea o určité výlučnosti a  nadřazenosti čínské civilizace nad ostatními civilizacemi a kulturami světa.    „Barbaři“ a Dlouhá zeď  Velká čínská zeď (Čchang‐čcheng 长城 Chángchéng, doslova: „Dlouhá zeď“ nebo Wan‐li  čchang‐čcheng 万里长城 Wànlǐ Chángchéng, „Zeď dlouhá deset tisíc li“) je starý systém  opevnění táhnoucí se napříč severní Čínou. Dnešní podoba zdi byla vybudována až za  dynastie Ming v době od konce 14. do začátku 17. století, ale její nejstarší dochované části  jsou ze 7./6. století př. n. l. Jejím účelem bylo chránit Čínu před mongolskými nájezdy.  Podobná opevnění proti vpádům kočovných kmenů byla však budována již v dávnějších  dobách, jak se o tom za chvíli zmíním.  Zeď se táhne v ohromující délce cca 3460 km od východního mořského pobřeží až  k poušti Gobi na západě a prochází v místech, kudy přes roztroušené oázy kdysi pokračovala  západním směrem Hedvábná cesta. Nutno zdůraznit, že zeď v některých úsecích probíhá v  několika liniích a vytváří odbočky (započteno do celkové délky), na jiných místech je naopak  přerušena. V roce 2009 čínské úřady ohlásily, že byly nalezeny dosud neznámé zbytky čínské  zdi. Celková oficiální délka zdi dnes tedy činí 8851 km.  3    Jakmile se vytvořila celistvá čínská kultura a společnost, započalo se se stavbou zdí:  uvnitř i vně vesnic a menších i větších měst. Rané čínské osídlení bylo spojeno s velkým  množstvím zdí, což potvrzují i nejranější nálezy odkryté při vykopávkách poblíž Lung‐šanu v  provincii Šan‐tung na severovýchodě Číny pocházející ze třetího tisíciletí př. n. l.  Nejimpozantnější dochovaná zeď, vybudovaná během druhého tisíciletí př. n. l., obklopuje  město Ao 隞 Áo z doby dynastie Šang, které leželo na sever od dnešního Čeng‐čou v provincii  Che‐nan, a dodnes je sedm kilometrů dlouhá a více než devět metrů vysoká. U základny byla  široká kolem 20 metrů, na vrcholu kolem 5 metrů a možná kolem 10 metrů v době, kdy byla  budována.  Právě během těchto dvou tisíciletí si Číňané osvojili základní technologii výstavby zdí,  která se pak používala ještě v dobách rozkvětu dynastie Ming – takzvané pěchování. Při  tomto stavebním postupu se pomocí dřevěných prken nebo cihel vytvoří vnější konstrukce,  do které se upěchuje zemina tvořící základ zdi. Vzhledem k tomu, že se zdi stavěly především  z materiálu, který se nacházel na daném místě, bylo velkou výhodou takto stavěných zdí to,  že byly levné a rychle hotové, což byla základní podmínka pro společnost, jež v celé Čínské  říši postavila velký počet zdí.  Sever čínských států byl pevně ohraničen oblastí – dnešní Střední Asií, Mongolskem a  severním Mandžuskem –, jejíž podmínky nepřály rozsáhlejšímu zemědělství ani přesně  stanovenému společenskému uspořádání. Právě z těchto území pocházeli příslušníci  kočovných kmenů označovaní v Číně a na Západě různými názvy – například Žungové, Tiové,  Siungnuové, Mongolové, Mandžuové a Hunové –, kteří útočili na čínské hranice a stali se  hlavním důvodem výstavby zdí v období trvajícím dva a půl tisíce let.   Až do konce druhého tisíciletí př. n. l. nebyl však rozdíl mezi způsobem života v severní  Číně a v oblastech nacházejících se ještě dál na sever až tak velký, protože půda se zde  měnila velmi pozvolna z úrodných sprašových nížin ve stepi a pouště. Až do té doby se tu  příliš často neobjevovaly obávané hordy kočovných válečníků, ale spíše sem přicházely  mírumilovné kmeny živící se pěstováním plodin a chovem domácího zvířectva.   Směrem na severozápad, přes výjimečně úrodný Východní Turkestán (dnešní provincie  Kan‐su a Sin‐ťiang), přes táhlé a silnou ledovou vrstvou pokryté pohoří Tchien‐šan,  přecházelo čínské území v pouště a stepi kotlin Džungarska a Tarimu, kolem jejichž oáz  chovali pastevci primitivně žijících usedlých kmenů dobytek.   4    Severovýchodním směrem se díky řekám dolního (jižního) Mandžuska rozvíjelo  zemědělství čínského stylu a směrem dál na sever pak přecházela orná půda v oblast stepí  vhodnějších spíše k lovu zvěře a rybaření.   Přímo na sever od dnešního Pekingu tvořil pás zalesněných hor jasnou hranici mezi  samotnou Čínou, pouští Gobi a Mongolskem, což jsou oblasti méně rozmanité než kraje  nacházející se dále na východ a západ.   Na západní straně centrální severní Číny přechází krajina ve stepi v oblasti zvané Ordos,  která je ohraničena a zavlažována severním zákrutem Žluté řeky umožňující jak usedlý  zemědělský, tak kočovný pastevecký způsob života.  Kolem roku 1500 př. n. l. změna klimatu vysušila rozsáhlou Mongolskou plošinu (2,7  milionu čtverečních kilometrů) v travnaté stepi pouště Gobi. Tato skutečnost, spolu s  celkovou tendencí k specializaci přinášející lepší obživu, výrazně posunula styl života od  usedlého zemědělského k pasteveckému a kočovnému – tedy k čemusi značně odlišnému od  stylu života přísně ovládané, hustě osídlené a převážně zemědělské severní Číny.  Nedostatečně zavlažované pastviny neposkytovaly dostatečnou obživu, a proto se  Mongolové začali věnovat především chovu koní a ovcí a také lovu. Tato změna znamenala  neustálý přechod z jednoho místa na druhé, aby se dobytek mohl dostatečně napást, a  zároveň i zvládnutí jízdy na koních, kterými se stáda udržovala na pastvinách.   Kočovní obyvatelé stepí jezdili na silném a vytrvalém koni, kterého známe pod jménem  kůň Převalského – je pravděpodobně přímým potomkem prakoně Equus caballus. Na území  stepí a pouští střední Asie divoký kůň přežíval nerušeně až do doby, kdy zde došlo k rozvoji  pastevectví. Pak jej pastevci začali pronásledovat jako konkurenta svých stád dobytka a  vybíjet. Zbylo z něj jen několik ojedinělých kusů.  Na konci 80. let 20. století započala snaha  vrátit koně Převalského zpět do volné přírody v Mongolsku a Číně. Na tomto projektu (jak  víte) se od roku 1992 účastní i pražská zoo.  Jezdci byli ozbrojeni malým lehkým lukem, jenž byl ideální ke střelbě za jízdy, a živila je  především jejich stáda. Využívali doslova všechny části zvířat, která jim poskytovala potravu,  oblečení a další věci nezbytné k životu, ale přece jen existovaly jiné věci – především obilí,  kovy a luxusní zboží, jako například hedvábí –, které mohli získat jen od svých jižních čínských  5    sousedů, a to buď pomocí vzájemné dohody (obchodu), nebo pomocí síly (nájezdy a  drancováním).  Začátkem prvního tisíciletí př. n. l. se mírumilovné soužití mezi těmito dvěma způsoby  života – usedlým zemědělstvím a kočovným pastevectvím – začalo jevit jako zcela  neudržitelné. Klíčovou scénou konfliktu (a v nadcházejících staletích i stavby zdí) mezi  usedlými a kočovnými národy se stala plošina Ordos rozkládající se mezi pasteveckými  stepmi a čínskými planinami. Tuto oblast prozkoumal americký geograf George Babcock  Cressey (1896–1963) ve dvacátých letech minulého století. Podařilo se mu prozkoumat  velkou část „vyprahlé a pusté pláně... nehostinnou a neplodnou půdu ležící v extrémních  klimatických podmínkách (teplota v létě dosahovala téměř čtyřiceti stupňů Celsia a v zimě  klesala na minus čtyři stupně) a pokrytou na některých místech písečnými přesypy,  křovinami nebo ostrými travinami... kde toho člověku příroda mnoho nenabízí a i to málo mu  dává velmi neochotně“.   Cressey téměř na všech zkoumaných místech zjistil, že „povrch plošiny Ordos… se skládá  z písečných přesypů… barvy hnědavého okru… Z povrchu těchto přesypů vylétává do  vzduchu obrovské množství jemných částeček, které tak vytvářejí charakteristický ,žlutý  opar‘ vznášející se nad Ordosem a dopadající na přilehlé oblasti, jako by tam padaly z  obrovského síta na mouku“.   Během padesáti osmi letních dní, které Cressey strávil v Ordosu, pršelo jen pětkrát a on  sám uvedl, že „vzduch byl tak žíznivý, že se každá kapka vypařila dřív, než mohla dopadnout  na zem“. V jiných částech, především v kotlinách nebo v místech, kde se podzemní vody  nacházejí blízko povrchu země, Cressey zaznamenal, že „přirozená vegetace… tvoří téměř  kobercový povrch. Nízká tráva poskytuje potravu dobytku, takže je tato oblast celkem  příhodná pro kočovníky a rolníky“. Plošina Ordos byla strategicky významná, a to především  díky své hraniční poloze mezi dvěma typy společností a také proto, že se na ní nacházely jak  pastviny, tak zemědělská půda, což vytvářelo hospodářskou základnu pro ovládnutí stepí buď  kočovnými kmeny, nebo Číňany.  6    K prvnímu většímu střetu, o němž se v čínských pramenech dochovaly zmínky, došlo v 9.  století př. n. l. a básně uvádějí, že severní kmen Sien‐jün 猃狁 Xiǎnyǔn 1 napadl samotné  srdce území dynastie Čou – hlavní město nacházející se v severozápadní Číně (východně od  dnešního města Si‐an):  V šestém měsíci všude zavládl neklid a vzrušení.  Válečné vozy se připravovaly…  Sien‐jünové dávali na odiv svou sílu,   nebylo už času nazbyt.  Král vydal rozkaz zahájit tažení   a zaútočit na vladařovo království. (Š’ ťing 诗经 Shījīng)    Báseň v Š’ ťingu dále uvádí, že při jednom tažení vojenské síly Čouů energicky „udeřily na  vojsko Sien‐jünů/ a dosáhly velkého úspěchu/... Zahnali jsme vojsko Sien‐jünů/ až k Velké  čínské nížině“. Nicméně ani v tom případě nepřicházelo dlouhodobé bezpečí příliš v úvahu:  „Nemůžeme si dopřát ani chvíli odpočinku/ to kvůli Sien‐jünům... Ano, musíme být stále ve  střehu,“ varuje báseň a dál říká: „Sien‐jünové útočí jako zběsilí.“ Rychlost zmiňovaného  útoku naznačuje, že by mohlo jít o první nomádské válečníky řítící se jako blesk na koních.  Právě oni pak v nadcházejících staletích ohrožovali čínské hranice. V čem tedy nastal tak  zásadní zvrat u vztahu, který mohl, alespoň teoreticky vzato, po další tisíciletí zcela pokojně  probíhat pomocí obchodování a diplomacie, a nikoli prostřednictvím ničivých válek a zdí?  Vzhledem k tomu, že Číňané bývali v pořizování písemných záznamů vždy zdatnější než  kočovníci, je pochopitelné, že pohled na konflikt mezi osadníky a kočovnými kmeny určovala  především jejich verze vývoje událostí. V čínských pramenech jsou nomádi popisováni jako  lačné útočné hordy pořádající strašlivé nájezdy proti mírumilovným Číňanům. Čínské zdroje  jsou plné nepřátelského líčení násilnických barbarských kočovníků ze severu, kteří jsou  označováni za „ptáky a zvěř“, za „vlky, s nimiž není třeba mít slitování“. Tyto nelidské bytosti  „prahnoucí po zisku měly sice lidskou tvář, ale zvířecí srdce“ a žily „v bažinách a solných  pustinách nevhodných k tomu, aby je obýval člověk“.                                                                1 Sien‐jün se v různých dobách zapisoval i těmito znaky: 嚴允 Yányǔn, 獯鬻 Xūnyù, 葷粥 Hūnzhōu, 獯粥 Xūnzhōu, 薰育 Xūnyù, 玁狁 Xiǎnyǔn. 7    Přesvědčení Číňanů, že jejich nečínští sousedé nejsou lepší než zvířata, se hluboce  zakořenilo i do psaného jazyka: znaky pro kmeny žijící severně (Ti) a jižně (Man) od  centrálních sprašových planin obsahují ideogram jasně znázorňující psy (犭) anebo červy  (虫). Čínský komentář ze 7. století př. n. l. se o příslušnících severních kmenů hanlivě  vyjadřuje jako o nahluchlých, barvoslepých proradných nepřátelích – jinak řečeno jako o  naprosto necivilizovaných tvorech.  Číňané však nebyli ani zdaleka jediní lidé, kteří měli z kočovných kmenů strach. Od dob,  kdy skytští jezdci, kteří zničili Asyrskou říši, otřásli v prvním tisíciletí př. n. l. základy  klasického světa, snažila se i západní Evropa, podobně jako Číňané, démonizovat  „barbary“ jezdící v blízkosti hranic na koních. Patřili mezi ně Hunové (dali by se označit za  „nejstrašlivější ze všech válečníků“ – Ammianus Marcellinus, asi 390 n. l.), Avaři (jejich  „životem je válka“ – Theodoros Synkellus, asi 626), maďarské kmeny („kteří žili spíš jako divá  zvěř než jako lidské bytosti“ – opat Regino z Prümu, asi 889).   Určité sklony k agresivitě jsou tedy pro kočovný a potulný styl života značně typické. V  průběhu staletí se pro kočovné kmeny ve Střední Asii stalo válečnictví spojené s přísnou  vojenskou kázní natolik integrální součástí existence, že ani v turečtině, ani v mongolštině  nevznikly samostatné původní výrazy pro označení vojáka, války či míru. (Naproti tomu v  čínských záznamech se pro hraniční nájezdy objevuje sedm různých označení.)  Zároveň by však nebylo správné bezvýhradně přijímat čínské popisování severních  sousedů jako neobyčejně krutých barbarských útočníků, čínská předpojatost proti  seveřanům pramenila z vyhraněně centrického pohledu na svět, který stejně jako pojetí  samotné Číny vznikl během druhého a prvního tisíciletí př. n. l. Ortodoxní čínská geografie  uvádí, že Čína – taková, jakou ji tehdy znali její obyvatelé – je rozdělena na soustředné zóny,  přičemž vnitřní zóně vládne přímo čínský panovník a vnější obývají podřízení barbaři.   Názor, že Čína se nachází v centru civilizovaného světa, byl plně rozpracován a pevně  stanoven až za vlády dynastie Chan (206 př. n. l.–220 n. l.), ale již během dynastie Šang začal  čínský stát vytvářet diplomatický protokol určující vztahy Číny s jinými zeměmi vlastně až do  19. století: šlo o systém placení tributu, čímž se všechny vnější zóny staly podřízenými  poddanými čínského vládce. Odraz názoru, že svět se točí kolem Číny, se dodnes zachoval v  čínštině, v níž slovo označující Čínu zní Čung‐kuo a doslova znamená „království středu“.  8    Čínská národní hrdost vyústila v unáhlené vnímání nečínských severních kmenů a vůbec  všech odlišných společností jako tvorů na nižší úrovni, kteří nejsou v žádném případě  vhodnými obchodními partnery či společníky k diplomatickým jednáním. A vzhledem k tornu,  že čínští vládcové pohrdali nomády natolik, že s nimi nechtěli obchodovat ani jednat, nezbylo  těmto kmenům nic jiného, než aby se zboží, které potřebovaly, zmocnily nájezdy.  Existují zcela jasné důkazy o tom, že až do 1. tisíciletí př. n. l. čínské státy své severní  sousedy tak příliš okatě nepřehlížely a že obyvatelé hraničních oblastí byli mnohem častěji  cílem čínských útoků než samotnými útočníky. Archeologické nálezy ukazují, že přibližně až  do roku 1000 př. n. l. neměli lidé žijící poblíž pozdější Velké zdi vyloženě válečnické sklony.  Archeologové objevili stopy po pastevecké společnosti chovající ovce, která byla dostatečně  civilizovaná na to, aby vyráběla malovanou keramiku, rituální nádoby a výrobky z nefritu. V  hrobech z té doby nacházejících se na území Střední Asie nebyly nalezeny žádné zbraně:  život nebyl zjevně natolik spojen s obavami z nebezpečí, aby bylo nezbytné dávat mrtvému  zbraně na cestu do dalšího světa. Za vlády dynastie Šang však probíhaly neustálé války s  pohraničním národem, kterému Číňané říkali Čchiangové 羌 Qiāng a jehož příslušníky  chytali, zajímali a využívali jako lidské oběti (až pět set lidí při jednom obřadu) a otroky.  Skutečnost je taková, že Čína má na svém kontě mnohem víc záznamů o dobyvačných  výpravách než její kočovní sousedé. Z původního středu, nacházejícího se dnes v severní  Číně, se Čínská říše rozšiřovala dál a podmaňovala si jih země pokrytý džunglí. Naproti tomu  kočovné kmeny neprováděly výbojné výpravy tak často a případy, kdy nomádští válečníci  ovládali podstatnou část Číny, byly ve starověku spíše výjimkou než pravidlem.   Nicméně čínští vládcové se svými vojsky nebyli schopni severní sousedy násilím porazit  nebo se uchýlit k nějakému kompromisu či vyjednávání. Následkem toho se Čína v 9. století  př. n. l., jak o dvě století později vylíčil jeden básník, zaměřila na politiku, která se pro ni stala  celkem pohodlným útočištěm po celá dvě nadcházející tisíciletí – na stavbu zdí.  Král pověřil [svého generála] Nan Čunga,  aby šel a postavil v tom kraji zeď.  Jak početné bylo jeho vozatajstvo!  Jak nádherné byly jeho vlajky se znaky draka, želvy a hada!  Syn Nebes nám dal příkaz,  abychom postavili zeď v severní oblasti.  9    Posvátnou hrůzu vzbuzoval Nan Čung;  Sien‐jünové budou dozajista poraženi! (Š’ ťing)  Bojovná řeč, ale zároveň i velmi prorocká: království Čouů sice přetrvalo až do roku 256  př. n. l., ale neustálé loupeživé výpravy vedené ze severu (kmeny Sien‐jünů, Žungů a Tiů)  vyhnaly v roce 771 př. n. l. vládce dynastie Čou z jejich hlavního města ležícího na  severozápadě a přivodily naprostý pád tohoto vládnoucího rodu. Nájezdníkům napomáhala  neschopnost čouského krále, který se čas od času bavil se svou oblíbenou královnou tím, že  zapaloval ohně na signálních věžích hlavního města, postavených ke svolávání držitelů  královského léna v případě útoků barbarů, a kochal se pohledem na vyděšené obličeje svých  podřízených, kteří se přihnali do paláce, kde zjistili, že žádný barbar není v dohledu. Když se  však barbaři skutečně objevili, královi podřízení si už signálních věží nevšímali, protože si  mysleli, že jde zase jen o další žert, zůstali doma a ve chvílích, kdy bylo pleněno hlavní město,  zřejmě nadávali na králův podivný smysl pro humor. Číňané se z tohoto prvního případu  selhání opevnění města nicméně příliš nepoučili a pokračovali ve výstavbě mnohem větších,  mnohem nákladnějších, nicméně v konečném výsledku zbytečných zdí po celá dvě  následující tisíciletí.  Po pádu dynastie Západní Čou se Čínská říše rozpadla na soubor menších států a ty  největší – Čchin na západě, Wej, Čao a Jen na severu a severovýchodě a Čchu na jihu – pak  mezi sebou soupeřily o nadvládu i nadále po celé období Válčících států (asi 481–221 př. n.  l.), což mělo za následek téměř neustálé války mezi královstvími. Pokud právě čínské státy  nebojovaly mezi sebou, vedly stále větší množství útoků proti svým severním sousedům.  Nejzávažnější z těchto střetů v roce 660 př. n. l. téměř způsobil vyhlazení státu Wej 卫 Wèi  kmenem Tiů: byla při něm poražena téměř celá armáda Wejů a ve vydrancovaném hlavním  městě přežilo jen 730 obyvatel.   Číňané tento útok oplatili velmi zběsile a brutálně – v jednom případě byli seveřané ubiti  k smrti měděnými lopatami –, čímž oslabili kmeny Žungů a Tiů, a to jak čestnými, tak i  nečestnými prostředky, kdy se naoko vzdali, intrikovali mezi ministry a vládci těchto kmenů,  a kdykoli se jim to hodilo, klidně všechny dohody porušili.  Číňané se však nakonec stali obětí vlastního úspěchu. Ačkoli měli s kmeny Tiů a Žungů  mnoho neshod, znamenaly pro ně velmi užitečné osídlení hranic (v dnešních provinciích Šen‐ si a Che‐pej) mezi severní Čínou a Mongolskem, které oddělovaly Čínu od výhradně  10    kočovných kmenů žijících dále na severu. Čínská porážka kmenů Tiů a Žungů toto  nárazníkové pásmo vymazala a vystavila tak Čínu přímému kontaktu s válečníky, kteří se na  koních proháněli po mongolských stepích právě v době, kdy v těchto oblastech byl styl života  stále víc spojený s kočovnictvím a válečnictvím. Již v 7. století př. n. l. začali být bojovníci ze  Střední Asie pohřbíváni se svými koni a zbraněmi; v jednom hrobě objevili archeologové  bronzový hrot šípu zabodnutý do kolene kostry.  Nutná změna strategie vyvolaná větší blízkostí nomádů – které čínské prameny od roku  457 př. n. l. označují novým názvem Chu 胡 Hú – měla pro čínský způsob života dva hlavní  důsledky: zavedení bojovných metod kočovníků (a zejména bojovných kočovníků) do  čínského válečnického repertoáru a výstavbu těch největších zdí, jaké kdy Čína spatřila.  V roce 307 př. n. l. – uprostřed období Válčících států – zahájil král Wu‐ling‐wang 赵武灵 王 Zhào Wǔlíng Wáng (340–295, vládl 325–298 př. n. l.) ze severního státu Čao dvorní  debatu o módě: měl by se svrchní oděv zapínat zprava doleva, nebo seshora dolů? Za touto  zdánlivě frivolní a nepodstatnou otázkou se skrývá strategická záležitost obrovského  politického a společenského významu. Král Wu‐ling‐wang měl v úmyslu vyměnit tradiční  čínský šat za nomádskou tuniku zapínanou po straně a čínský dvorní vůz za jejich lukostřelce  na koních. V této projednávané změně oděvu se skrývala i naprosto zásadní změna  celkového pohledu na svět: uznání vojenské nadvlády nomádů a nutnost boje proti nim jejich  vlastními prostředky. „Mám v úmyslu,“ prohlásil král Wu‐ling‐wang, „přijmout jezdecký oděv  kočovných Chuů a naučit svůj lid jejich lukostřelbě a jízdě na koni – a uvidíme, co na to řekne  svět!“  Královi konzervativní rádci však proti upouštění od zásad čínské kultury vehementně  protestovali: „Slýchal jsem, jak jsou Království středu líčena jako domov vší moudrosti a  vzdělanosti,“ hlásal králův strýc, „místem, kde se nachází vše, co je potřebné k životu, kde učí  lidi světci a mudrci, kde vládne lidskost a spravedlnost… Tohle vše však teď král odhodil a  oděl se do zvyků cizích zemí. Nechť to řádně zváží, neboť tím mění učení našich předků,  odvrací se od způsobů dřívějších časů, staví se proti přáním svého lidu, uráží učence a snaží  se vyčlenit z Království středu.“ Pragmatismus a politické a vojenské požadavky však zvítězily.  Neboť jak prohlásil králův mazaný rádce Fej I 肥义 Féi Yì, „kdo má velké ohledy, dosáhne jen  mála“. Království Čao bylo ze severu obklíčeno nebezpečnými nepřáteli ze státu Jen a  barbary Chu a na západě ho ohrožoval stát Čchin. Wu‐ling‐wang se svého příbuzného snažil  11    přesvědčit o tom, že lukostřelci na koních hrají při odrážení útoků zásadní roli: „Můj strýc se  upnul na komára představujícího zbavení se určité zvyklosti v oblékání, a přitom je ochoten  spolknout slona představujícího hanbu jeho vlastní země.“ Král se tak zbavil kritiků a „v šatě  barbarů vedl svou jízdu proti lidu Chu... dostal se do jeho středu a dobyl tisíce li jeho území“.  (citáty z Čan‐kuo cche 战国策 Zhànguó cè [Plány válčících států či Intriky válčících států])  I když to mnozí pociťovali jako neštěstí a ponížení, přesto se uznání a přijetí  společenských a vojenských zvyků pocházejících ze severních hranic stalo zásadním bodem  dalšího přežití čínských států. Navzdory odporu zastánců tradic se rychlí lukostřelci na koních  velmi brzy prosadili i v zastaralém způsobu vedení války prosazovaném dávnou šlechtou  dynastie Čou. Nejrychleji se těmto novým metodám přizpůsobili zástupci některých států,  což jim napomohlo dosáhnout vítězství v průběhu interních válek, které pustošily zemi v  druhé polovině prvního tisíciletí př. n. l. Stát Čchin, nacházející se na severozápadě, přejal  tuto inovaci válečnictví dynastie Čao natolik úspěšně, že se mu kolem roku 260 př. n. l.  podařilo království Čao porazit. Toto vítězství nad nejmocnějším politickým sokem otevřelo  státu Čchin roku 221 př. n. l. cestu k dobytí ostatních částí Číny, čímž došlo k opětovnému  sjednocení země, které vytvořilo model čínské politické jednoty trvající až do současnosti.  Společenský pragmatismus krále Wu‐ling‐wanga však jednotlivým státům nezabránil v  tom, aby dál vyznávaly mnohem tradičnější čínské řešení problémů v hraničních oblastech –  stavění zdí. Od poloviny 7. století př. n. l. začaly státy Čchin, Wej, Čao, Jen, Čchu a Čchi po  celé Číně budovat rozsáhlou síť zdí, z nichž některé se nacházely v samém srdci země, s cílem  čelit vnějším hrozbám – a to jak ze strany jiných států, tak ze stepí. Stavění zdí dosáhlo  takové obliby, že tento osobitý čínský zvyk přejali dokonce i severní sousedé. Nedlouho po  roce 453 př. n. l. postavili barbaři kmene I‐čchü 义渠 Yìqú v oblasti Ordosu dvojitou zeď jako  obranu proti nejsevernějším čínským státům a především proti státu Čchin.  Nás však budou nejvíce zajímat zdi, které byly postaveny k ochraně severní hranice, tedy  zdi států Čchin, Čao a Jen, vybudované přibližně ve stejném období – kolem 4. století př. n. l.  Zeď státu Čchin byla postavena v severozápadní oblasti v atmosféře horečné sexuální  diplomacie a zrady. Za vlády čchingského krále Čao‐siang‐wanga 秦昭襄王 Qín Zhāoxiāng Wáng (325–251, vládl 306–251 př. n. l.) svedl král barbarů z oblasti I‐čchü královnu‐vdovu  Süan a měl s ní dva syny. Královna se však nedala unášet city a po jisté době svého svůdce  „podvedla a zavraždila v Paláci krásných jar a poté shromáždila vojsko, které vyslala, aby  12    zaútočilo na zemi I‐čchü a vyplenilo ji“. (Š’ ťi) Tento dobyvačný výboj získal státu Čchin území  táhnoucí se od Kan‐su na dalekém severozápadě až k východní části oblasti Ordos v zátočině  Žluté řeky a právě na jeho ochranu byly postaveny „velké zdi sloužící jako obrana proti  barbarům“.  V období vlády jenského krále Čao‐wanga (též Čao‐siang‐wang 燕昭王 Yàn Zhāo Wáng,  燕昭襄王 Yàn Zhāoxiāng Wáng, vládl 313–279 př. n. l.) se stát Jen rozšířil na severovýchod  až k oblasti, která později dostala název Mandžusko, jeho vládce zahnal lid Chu zpět „tisíce  li“ na východ a „postavil dlouhou zeď… aby odolal náporu nomádů“. Království Čao pod  vedením milovníka jezdectva krále Wu‐ling‐wanga (o němž jsme se nedávno zmiňovali) také  vybudovalo dvojitý val paralelně vedoucích zdí: první, kratší hraniční zeď se nacházela  severozápadně od Pekingu a ta druhá, o něco delší, se táhla dál na sever až do Mongolska.  Technologie stavění těchto raných zdí se od metody pěchování používané v 3. a 2.  tisíciletí př. n. l. příliš nelišila. I když nejsou tyto zdi tak pevné jako stavby z cihel, přesto se  části některých z nich dochovaly až do dnešní doby. V Che‐nanu se dodnes nachází nízký val z  kamení a hlíny vyznačující hraniční čáru, která oddělovala významný jižní stát Čchu od jeho  severních sousedů. Strniskové svahy v Šan‐tungu jsou posety kameny naznačujícími bývalé  hranice a v Šen‐si zbyly ze zdi, postavené celkem zbytečně vládci státu Wej k obraně před  útočným státem Čchin, jen šest metrů vysoké a osm metrů široké pahorky hustě porostlé  zakrslými stromy a travou. Zbytky zdi státu Čao, táhnoucí se podél cesty ve Vnitřním  Mongolsku, jsou od místních zdí na první pohled jen stěží rozeznatelné a až po bližším  zkoumání se dají objevit jejich pevné základy vytvořené lidskou rukou. A podobně  nesnadným úkolem je i odhalení zdí státu Jen, nacházejících se v dnešní oblasti Che‐pej,  protože po obou stranách je travnatá zem a jejich povrch vypadá už jen jako přírodní val.  Tyto zdi využívaly co možná nejvíce přírodní zdroje a shodovaly se s takovými  ochrannými zemskými pásy, jakými jsou strmé svahy, strže a úzké průrvy. Jednou z možných  příčin, proč se dochovaly jen části zdí, jako je například zeď státu Čchin vinoucí se 1755  kilometrů napříč severozápadní Čínou, je fakt, že vlastně nikdy netvořily celistvý val. V  horských oblastech, nabízejících možnost využít k obraně i přírodu, v případě staveb  vytvářených lidmi naprosto stačilo vytvořit jen strážní věž nebo část zdi a tím zatarasit cestu.  Zeď státu Čchin se nachází na určité vrstevnici v dané oblastí a vine se tak, aby poskytovala  co nejrozsáhlejší obranné a dostatečně vyvýšené zázemí. Tam, kde byla země rovná, bez  13    přirozených překážek a bylo zapotřebí vytvořit umělé zábrany proti nájezdníkům, se stavěly  valy z navršené zeminy a kamení, a to na co možná nejvyšších místech, aby se vnější části  tyčily oproti vnitřním do výše. Podél dochovaných zdí byly odkryty zbytky pravidelně i  nepravidelně rozmístěných pahorků – vždy tři po čtyřech kilometrech a zdá se, že šlo o  základny, věže a pozorovatelny. Uvnitř zdí našli archeologové kamenná ohrazení mající  někdy rozlohu i 10 000 metrů čtverečních, dále stavby připomínající pevnosti a také stopy po  nedalekých silnicích, které jsou důkazem přítomností velkého vojska a logistického úsilí lidí  zajistit zásobování obyvatel zdí patřících Válčícím státům a táhnoucích se celé tisíce  kilometrů.  Vezmeme‐li v úvahu, že oficiální zdroje uvádějí, že hlavní pohnutkou ke stavění zdí byla  „ochrana“ či „obrana proti barbarům“, zdá se dost zvláštní, proč se většina těchto severních  zdí nachází tak daleko od zemědělské půdy a tak blízko ke stepím – v určitých případech až  ve vnitrozemí dnešního Mongolska. (Na jih od hranice vyznačené zdmi státu Jen například  archeologové nalezli koňské postroje a plakety zdobené motivy zvířat, které zjevně nejsou  čínského původu a náleží ranějším pasteveckým a kočovným společenstvím pocházejícím ze  severní Číny a Mongolska.) Umístění těchto zdí skutečně naznačuje, že nebyly postaveny k  ochraně Číny, ale k záboru cizího území, k vyhnání kočovníků z jejich půdy a ke snadnějšímu  vytvoření vojenských základen, z nichž by bylo možno ovládat pohyb národů v této oblasti.  Průkopnické využívání jezdectva, které zavedl král Wu‐ling‐wang, způsobilo, že Číňané  potřebovali nomády, od nichž získávali koně. Jediným způsobem, jak bylo možné vymanit se  z tohoto ponižujícího obchodního vztahu se severními kmeny, kterými pohrdali, bylo tedy  obsazení a ovládnutí oblastí, v nichž tato zvířata žila.  Ať už byly skutečné politické a vojenské důvody stavění zdí ze strany Válčících států  jakékoli, téměř všechny zúčastněné strany brzy zjistily, že jsou kontraproduktivní. Jestliže byl  popudem k budování zdí čínský expanzionismus namísto čistě obranných zájmů, pak  diplomatický zisk spočíval v tom, že se z jednotlivých kočovných kmenů vytvořila jednotná  opoziční síla – nazvaná Číňany Siung‐nu 匈奴 Xiōngnú – která pustošila čínské severní  hranice po celých následujících pět či šest století. Pokud byl však účel stavění zdí výhradně  obranný, pak představoval jejich vpád ještě závažnější skutečnost. Následující staletí  opakovaně ukázala, že hraniční zdi byly při dobyvačných akcích pro částečně civilizované  hordy ze severu jen malou překážkou, a to především v této historicky významné době.  14    Zábranou nebyly ani pro vojska severozápadního státu Čchin, která zdolala všechny obranné  překážky mezi jednotlivými státy stojící na cestě ke sjednocení Číny, k němuž došlo v roce  221 př. n. l. za vlády Prvního císaře Čchin Š’ chuanga (259–210 př. n. l.). Hranice, které tyto  překážky vytvořily, však vymezily oblast konfliktu, v níž se během následujících dvou tisíciletí  stavěly zdi a sváděly hraniční bitvy.    Historické národy podél Hedvábné cesty  Pojmenování „Hedvábná cesta“, v češtině častěji nesprávně „Hedvábná stezka“, označuje  starověkou a středověkou dálkovou trasu vedoucí z východní Asie přes střední Asii do  Středomoří. Ve své hlavní větvi spojovala starobylé čínské město Čchang‐an (长安 Cháng’ān,  dnešní Si‐an 西安 Xī’ān) s Malou Asií a Středozemním mořem. Tento moderní název  (německy Die Seidenstraße, anglicky Silk Road nebo Silk Route, francouzsky Route de la soie,  rusky Velikij šëlkovyj put’ / Великий шeлковый путь, čínsky S’‐čchou č’ lu 丝绸之路 Sīchóu  zhī lù, či S’‐lu 丝路 Sīlù apod.) vznikl až ve druhé polovině 19. století a vděčíme za něj  německému geografovi, geologovi a cestovateli Ferdinandu Paulovi Wilhelmovi, baronovi von  Richthofen (1833–1905). V roce 1877 vyšel první svazek jeho monumentálního díla China.  Ergebnisse eigener Reisen und darauf gegründeter Studien (Berlin 1877–1912, 4 svazky a 2  díly atlasu), kde mimo jiné podal dějiny geografického výzkumu Číny. Zde jako první použil  termínu „Hedvábná cesta“ (Die Seidenstraße) pro celou síť obchodních cest spojujících Čínu  se Západem – takže by se spíše mělo mluvit o „hedvábných cestách“.   Ten, kdo se zabývá dějinami Hedvábné cesty, dříve či později se nutně musí setkat  s problémem, kdo vlastně byli nositeli jednotlivých kultur. Vědci si dali práci a spočítali,  že čínské historické anály jenom na území Turkestánu pro období mezi lety 100 a 1200  n. l. uvádějí na jeden tisíc různých národů. Některé z nich byly více méně podrobně  popsány, u jiných se dochovala pouze jména. Z nich pro uvedené období kolem  jednoho sta bylo státotvorných.   Již od 15. století př. n. l. jsou známa z čínských pramenů jména kmenů, které se  staly předky pozdějších turkických, mongolských a tibetských kmenů. Nejznámější byly  kmeny Kuej‐fangů 鬼方 Guǐfāng, Žungů a Čchiangů, s nimiž bojovali vládci dynastií  Šang‐Jin (asi 17.–11. stol. př. n. l.) i Čou (asi 11. stol.–256 př. n. l.). Později se v severní  15    stepi objevují kmeny Ti a Chu, což byla opět hromadná označení pro velké skupiny  kočovných, polokočovných i usedlých kmenů. O některých z nich, které výrazněji  zasáhly do dějin Hedvábné cesty v oblasti střední Asie, si můžeme povědět více.    Sakové  Sakové (též Šakové) byla skupina íránských kočovných kmenů, z čínských pramenů od  chanské doby známá jako Saj 塞 Sāi. Jméno Sakā se poprvé objevuje v perských  achajmenovských nápisech ze 6. století př. n. l. Často byli ztotožňováni se Skythy (jejich  východní, asijskou částí), objevují se též pod jménem Indo‐Skythové. Z antické literatury jsou  známi jako Σάκαι (Sakai) nebo Sacæ.  Podle archeologických výzkumů posledních desetiletí jedno z jejich center leželo v  polovině 1. tisíciletí př. n. l. v oblasti severně od Tchien‐šanu, zejména v Sedmiříčí a  v Džungarské pánvi ve Východním Turkestánu. V jejich kurganech (mohylách), hojně  rozšířených na území dnešního Kazachstánu, Kyrgyzstánu a Tádžikistánu, byly nalezeny zbraně  a umělecké předměty ve zvířecím stylu. Podobný inventář nalezli i čínští archeologové  v kurganech nedaleko Urumči.   Ve 2. století př. n. l. vpadli do Parthie a v první polovině 1. století př. n. l. v důsledku tlaku  Jüe‐č’ů vpadli do severní Indie. Zde si za indo‐skythské dynastie, založené králem Mauesem  (vládl asi 85–60 před n. l.) podrobili velké území podél Indu a vystřídali tak panství Řeků  v severozápadní Indii. Zatímco na území dnešního Afghánistánu, Pákistánu a severozápadní  Indie byli Sakové asimilováni místním obyvatelstvem, v oblasti Chotanu v dnešním Sin‐ťiangu  se sakský jazyk (chotanština) udržel až do 10./11. století. Bohaté materiály v chotanštině  nalezly výzkumné expedice (zejména Steinova) v jeskyních v Tun‐chuangu.    Wusunové  Wusunové byly středoasijské kočovné kmeny snad indoevropské tocharské jazykové skupiny.  Čínské Wu‐sun (烏孫 Wūsūn) se zapisuje znaky s doslovným významem „vnukové havrana“.  Podle legendy, zachycené ve starověkých čínských pramenech byl vládce Wusunů s titulem  kchun‐mo 昆莫 kūnmò, též v podobě kchun‐mi 昆彌 kūnmí) jako dítě zachráněn vlčicí, která  ho kojila, a havranem, jenž mu nosil maso.  16    Legendu poprvé zřejmě zaznamenal Čang Čchien 張騫 Zhāng Qiān (asi 200–114/113  před n. l.), vyslanec chanského císaře do Střední Asie ve 2. polovině 2. století př. n. l.  V legendě můžeme najít paralely s původem starověkých Turkitů (Türk), ale i s legendou o  původu Římanů (Romulus a Remus). Profesor Edwin George Pulleyblank (1922–2013) se  dokonce domníval, že podoba wusunské a římské pověsti svědčí o vzdáleném genetickém  příbuzenství obou etnik.   Na základě starověkých čínských pramenů lze usuzovat, že Wusunové do poloviny 2.  století př. n. l. kočovali, stejně jako Jüe‐č’ové ve stepním koridoru Kan‐su mezi horami Čchi‐ lien‐šan 祁連山 Qílián Shān a Tun‐chuangem 敦煌, 炖煌, 燉煌 Dūnhuáng. Někteří vědci se  však domnívají, že jejich pravlast byla západněji, v oblasti jezera Barkul ve Východním  Turkestánu. Jisté je, že v důsledku tlaku Hunů Wusunové v polovině 2. století př. n. l. přesídlili  do oblasti Sedmiříčí v dnešním Kazachstánu a na Tchien‐šan, kde vytvořili kmenový svaz. Po  roce 125 př. n. l. byli spojenci Chanů proti Hunům (Siungnuům). Roku 42 př. n. l. Hunové  zničili centrum Wusunů na jižním břehu jezera Issyk‐kul.    U Wusunů existoval zvyk, zvaný levirát, tj. po smrti muže se jeho vdova provdala za  mladšího bratra nebo za syna. Proti tomuto zvyku vystupovali Chanové, kteří dávali své  princezny za manželky wusunským vládcům, protože odporoval morálním pravidlům přijatým  v čínské společnosti. Poslední zmínky o Wusunech jsou z 5. století n. l., kdy se přestěhovali  dále na západ do oblasti Pamíru a byli posléze asimilováni. Část Wusunů však zřejmě zůstala  na původním místě a ještě v 18. století byl na území Kazachů objeven kmen údajně příbuzný  Wusunům. Současní Ujsini (kazašsky Үйсін / Ujsin = Wusun) mají dvě větve: Dulat (Дүлат, asi  250 000 osob) a Sary Ujsin (Сары Үйсін, „Žlutí Ujsini“, asi 10 000 osob).     Jüe‐č’ové (Kušáni a Tocharové)  Názory na původ Jüe‐č’ů 月氏 Yuèzhī, kteří do 2. století př. n. l. obývali Kansuský koridor  v oblasti Tun‐chuangu, jsou značně nejednotné. Často bývají ztotožňováni s Tochary (z  řeckého Τοχάροι / Tochároi, baktrijsky Toχοαρ / Toχwar, Tuχwar), nositeli indoevropského  jazyka, kteří ve 2. tisíciletí př. n. l. táhli Asií, až se usadili na severních hranicích Číny. Ve 2.  století před n. l. Siungnuové zatlačili Jüe‐č’e na západ  – tzv. Malí Jüe‐č’ové (čínsky Siao Jüe‐č’  小月氏 Xiǎo Yuèzhī) se usadili v tibetském pohraničí, Velcí Jüe‐č’ové (čínsky Ta Jüe‐č’ 大月氏  17    Dà Yuèzhī) v Tarimské pánvi. Později se Malí Jüe‐č’ové vrátili na severovýchod a usadili se  v oblasti dnešního Lan‐čou v provincii Kan‐su.  Velcí Jüe‐č’ové byli pod náporem Wusunů vytlačeni dále na západ do Baktrie, kde dobyli  Řecko‐baktrijskou říši. Odtud pak založili Kušánskou říši (1. století před n. l.–asi 227 n. l.),  která od konce 1. století před n. l. až do začátku 3. století n. l. ovládala severní Indii. Jejich  územím procházel obchod hedvábím mezi Čínou a Středomořím. Nejvýznamnější kušánský  panovník Kaniška I. (vládl asi 127–151 n. l.) vládl nad většinou severní Indie, Afghánistánu a  na přilehlých územích střední Asie. Kolem roku 230 n. l. byla Kušánská říše dobyta perskými  Sásánovci.   V řeckých pramenech (např. u Strabóna v jeho Zeměpise, Geōgraphiká Γεωγραϕικά) jsou  kmeny, jež dobyly Baktrii, označovány jménem Tócharoi (Τόχαροι) a od 4. století n. l. byla  území kdysi pod vládou Kušánské říše označována v západních pramenech jako Tocharestán.  Ve stejné době se v čínských pramenech začalo pro toto území používat slova Tchu‐chuo‐luo‐ kuo (吐火罗国, 吐火羅國 Tǔhuǒluó Guó), Tu‐chuo‐luo‐kuo (睹货逻国, 睹貨邏國 Dǔhuòluó Guó) apod., což je fonetický přepis nového zeměpisného jména. Původ autorů spisů v  tocharštině (tzv. dialekty A – východní – a  B – západní) z 5.–8. století, nalezených v Turfanu  (Karašahr a Kuča), zůstává nadále nevyjasněn.  Jüe‐č’ové byli původně kočovnými pastevci, na nových územích na západě se však začali  věnovat i zemědělství a kušánská města se stala i významnými obchodními středisky na  Hedvábné cestě. Kušáni se stali významnými prostředníky v hospodářských a kulturních  stycích mezi Východem a Západem, zejména při šíření buddhismu ze Střední Asie do Číny.    Sogdové  Důležitou roli v obchodu (zejména s hedvábím) hráli Sogdové, etnikum íránského původu. Od  1. tisíciletí př. n. l. sídlili v oblasti mezi Amudarjou a Syrdarjou, zvané Sogdiana (z řeckého  Σογδιανή / Sogdianḗ). Krvavé války za makedonského vládce Alexandra Velikého (356–323  před n. l., vládl 336–323 př. n. l.) a povstání domácího obyvatelstva vedla pravděpodobně  k jejich velké migraci na východ. Příchod Sogdů do Východního Turkestánu se datuje do 4.–3.  století př. n. l. Velké sogdské kolonie a sídliště jsou zaznamenány ve všech hlavních centrech  18    karavanního obchodu Střední Asie, Východního Turkestánu a západní Číny od prvních  staletích našeho letopočtu.   Podle písemných pramenů se velké sogdské kolonie nacházely v řadě západočínských  lokalit. Například sogdská obec v Tun‐chuangu ve 4. století n. l. čítala na jeden tisíc obyvatel.  Sogdové se aktivně účastnili tranzitního obchodu v této oblasti i v dalších stoletích,  přinejmenším do tchangské doby. Velký počet sogdských kupců žil i v tchangském hlavním  městě Čchang‐anu.  Obchod hrál významnou roli v hospodářské činnosti sogdského obyvatelstva Ordosu  v 7.–8. století. Texty, nalezené v pohřebištích Astana a Karachodža, svědčí o tom, že v období  existence státu Kao‐čchang (500–640) a v době tchangské okupace Turfanské oázy (7.–8.  století) tvořili Sogdové velké procento obyvatel oázy a hráli významnou roli v tranzitním  obchodu. V oblasti Tun‐chuangu hráli důležitou roli ještě na přelomu 1. a 2. tisíciletí.  Sogdové však byli nejen obchodníci, ale zprostředkovali východní Asii i některé technické  vynálezy. Přinesli například užívání kanátů (též kariz), podzemních zavodňovacích tunelů,  umožňujících přivádění vody do oáz, vzdálených mnohdy desítky mil od vodních toků.  Sogdské zahrady a ovocné sady v pouštních oblastech byly proslulé i v Číně. Rovněž sogdští  zbrojíři zásobovali Tchangskou říši. Sogdští skláři uvedli v 5. století do Číny výrobu vysoce  kvalitního, zejména barevného skla, tak jak se vyrábělo ve velkých sklárnách v okolí dnešního  Samarkandu.  Sogdové vyznávali buddhismus, nestoriánství a manicheismus. Proto také sogdské  literární památky, nalezené ve Východním Turkestánu, obsahují celá díla nebo zlomky děl  náboženského obsahu buddhistického, manichejského a křesťanského. Kromě toho byla  nalezena řada menších textů, průvodních dopisů a pasů, které patří k nejstarším dokladům  tohoto jazyka. Křesťanské rukopisy obsahují části evangelií sv. Matouše, Lukáše a Jana a  zlomky dalších děl.     První státní útvary na území Tibetu  Jelikož o nejstarších dějinách Tibetu prakticky neexistují žádné záznamy a psaná tibetská  historie začíná až v 7. století n. l. za krále Songcän Gampa, sestavují se počátky tibetských  19    dějin velmi těžko. Historické postavy a události z doby před 7. stoletím jsou navíc v  kronikách, které pocházejí ze staletí pozdějších, provázány s událostmi legendárními.  Novodobí badatelé se pak někdy rozchází v interpretacích toho, které události či postavy  jsou skutečně historické a které spadají spíše do oblasti legend.  Některé tibetské prameny hovoří o čtyřech či šesti – případně jiném počtu – kmenů,  které kdysi obývaly Tibetskou náhorní plošinu. Dle legendárního podání byli příslušníci těchto  kmenů potomky opic vzešlých ze svazku opičáka a skalní rákšasí, tj. démonky, jak o tom  vypráví tradiční tibetská legenda. Mezi nejdůležitější kmeny měly patřit Se, Dong, Tong a Mu.  Kmeny mezi sebou vedly ustavičné rozepře a postupně se přeměnily v království. Těchto  království postupně vzniklo až čtyřicet. Pokud však skutečně existovala, neví se o nich  prakticky nic. Mnohem později se ona království údajně sjednotila v tzv. čtyři velké kultury.  Legenda praví, že od počátku světa až do 6. století n. l. v Tibetu vládlo dvacet sedm  králů. První král prý sestoupil z nebes po žebříku či laně zvaném mu (symbolizující axis  mundi, tj. osa světa) a spojil se s pozemským bohem velehor. Obdobně i dalších šest  tibetských králů sestoupilo z nebe, až se jednoho dne provaz přetrhl a tím skončil „zlatý věk“.  Těchto prvních sedm králů je podle svého původu většinou označováno jako „sedm  nebeských vládců“.  Prvním králem sestoupivším z nebes a zároveň prvním králem Tibetu byl údajně  Ňathicänpo (doslova „rek na trůnu šíjovém“). Traduje se, že to byl on, kdo v údolí řeky  Jarlung (známá spíše jako Brahmaputra) nechal postavit pevnost Jumbulagang, která se po  další staletí stal sídlem králů Tibetu. Tradice mu připisuje sjednocení tibetských kmenů pod  jednotnou vládu. Otázka jeho historicity či životních dat však zůstává nevyřešena, v  jednotlivých pramenech se případná datace vlády Ňathicänpa často velmi liší. Pokud se  skutečně jedná o historickou postavu, snad žil někdy ve 3.–2. století př. n. l.  Prvním skutečně doloženým tibetským králem byl Digumcänpo (tradičně 80–100 n. l.,  podle některých pramenů již ve 2. století př. n. l.), jehož hrobka je Tibeťany označována za  „hrobku prvního krále“. Podle legendy byl Digumcänpo v pořadí osmým tibetským králem a  prvním králem „pozemským“. Dle legendárního vyprávění se na nebesa již nemohl vrátit jako  jeho předchůdci, jelikož si lano nevědomky sám přetrhl v souboji se svým sluhou Longamem.  Poté, co Digumcänpo Longamovou rukou zemřel, chopil se v Tibetu vlády sám Longam. Brzy  20    však byl o trůn připraven a na jeho místo nastoupil Digumcänpův syn Čhathi, který přijal  jméno Pudegunggjal.   Období těchto prvních dvou „pozemských králů Tibetu“ se vyznačuje jak velkými  pokroky ve znalostech technologií, tak sociálně‐politickými změnami. Po těchto králích  následovalo „šest králů leg“ (resp. „šest pozemských králů leg“ – „leg“ znamená dobrý),  „osm (pozemských) vládců de“ („de“ – pokladnice) a „pět mocných vládců cän“ („cän“ –  mocný). Tito králové vládli v Tibetu pravděpodobně mezi 1. a 5. stoletím n. l. a během této  doby se tibetský lid zdokonaloval ve znalostech zemědělství, stavěly se mohutné pevnosti na  svazích hor a tibetská kultura se stávala čím dál tím více komplexnější. O těchto dávných  králích je toho však známo jen velmi málo, často to jsou jen jejich jména, případně jména  jejich manželek a dětí.  O původních tibetských kmenech je toho rovněž známo jen velmi málo a určit byť jen  přibližnou dobu jejich existence je prakticky nemožné. Dosud nejstarší známky skutečně  doloženého osídlení Tibetu byly nalezeny v oblasti Centrálního Tibetu. Zdejší megalitická  kultura vykazuje známky podobnosti s jinými megalitickými kulturami jihovýchodní Asie a její  datace spadá do 2. tisíciletí př. n. l. Trvalejší osídlení Tibetské náhorní plošiny  pravděpodobně začalo až počátkem našeho letopočtu.    Čchiangové  Z kmenů žijících na území Tibetu, s nimiž přicházeli Číňané do styku již v dávném starověku,  byli nejranější Čchiangové. Ti byli zmiňováni jak ve starověkých čínských textech, tak již  v šangských nápisech na věštebných kostech z doby před 3000 lety. Nicméně starověcí  Čchiangové (známí též pod jménem Ti‐čchiang 氐羌 Dīqiāng) uvedení v těchto textech byla  rozsáhlá etnická skupina, zahrnující i předky dnešních tibetobarmských Čchiangů, kteří tvořili  pouze malou část tohoto uskupení.  Řada starých čínských análů vypovídá o příbuzenství mezi tibetskými kmeny a lidmi  žijícími za doby dynastie Chan (206 před n. l. až 220 n. l.) na západ od tehdejší Číny. Staří  čínští historikové nazývají tyto kmeny Čchiang a představují je jako lovce pověstné svou  udatností. Chanské dynastické záznamy obsahují zprávy o čchiangských aktivitách ještě v  dávnějších dobách a poznamenávají, že domovina Čchiangů byla původně mnohem dále na  21    západ a že tyto kmeny podnikaly loupeživé nájezdy na zemědělské usedlosti v okolí Čchang‐ anu (Si‐anu) již kolem roku 1400 před n. l. Čchiangové a osmi dalších spojeneckých kmenů ze  západu byli hlavními spojenci čouského krále Wu‐wanga, který s jejich pomocí porazil v bitvě  u Mu‐jie roku 1046 př. n. l. šangskou armádu.  Chanské dynastické anály zaznamenávají, že Čchiangové byli kolem roku 500 před n. l.  organizováni do kmenů a začali provozovat zemědělství a chov dobytka. Ve 2. století před n.  l. je jejich přítomnost zmiňována podél celé západní hranice tehdejší Číny. Ve 2. století n. l. je  mělo tvořit sto padesát kmenů, zatímco zprávy ze 7. století n. l. mluví jen o padesáti  rozptýlených kmenech Čchiangů.    Žangžung  Velmi stručně se zmíním i o kmenech a království Žangžung. Bohaté nálezy kreseb na skalách  (petroglyfy) v severním a západním Tibetu objevené v 90. letech 20. století dokládají  vyspělou civilizaci v oblasti tzv. Horního Tibetu dávno před příchodem buddhismu. Jako  nositelé této kultury jsou označováni stejní obyvatelé, kteří na území Tibetu založili království  Žangžung.  Kultura království Žangžung se rozvíjela v západním Tibetu s centrem kolem posvátné  hory Kailás. Jeho obyvatelé mluvili vlastním jazykem a vyznávali náboženství bön. Počátky  království jsou zahaleny v polomytickém šeru dávnověku. Neznáme ani jména panovníků,  kromě posledního krále Ligmirji (7. století n. l.). Dodnes jazykem žangžung mluví asi 2 000  obyvatel indického Himáčalpradéše.