Hagiografie Nauka, která se zabývá životem, zázraky a případně umučením světců a mučedníků. Základním hagiografickým žánrem je legenda („to, co má být čteno“), dále pak např. kázání. Legenda jako útvar vzniká kolem 2. stol. n. l. (vyprávění o mučednících, osudy svatých) a ve středověku se jedná o nejspíše nejvýznamnější projev tehdejší literatury. Účel legendy - náboženské povznesení a morální poučení čtenářů - oslava světců (officia = liturgie v den svátku či památky světců => lectiones = předčítání či vykládání úryvků ze světcova života za účelem poučení posluchačů a oslavy světce) - kanonizace, korunovace (některé legendy byly psány k oslavě svatořečení světců, korunovace významných panovníků a jiných významných událostí) - upevňování víry a její přiblížení lidem (známé osoby jsou lidem mnohem blíže, než abstraktní entity jako např. Duch svatý či historicky vzdálené postavy jako např. Kristus) - historický pramen? (nevyhneme se tomu, pokud nemáme k dané problematice dostatek pramenů x je potřeba být k faktům v legendách extrémně kritický) Struktura a znaky legendy - obsahují loci communes = povinná místa (prvky, které musel autor použít při psaní) - miracula = zázraky - původ a narození světce či mučedníka - klíčové okamžiky života s důrazem na světcovy ctnosti a jeho zásluhy - smrt, umučení - zázraky po smrti - translatio = část legendy popisující přenos světcova těla Legendy v našem prostředí 1. Cyrilometodějské legendy Jsou dokladem slovanské Misie na Velké Moravě a také dokladem dvojjazyčnosti tehdejších textů (latina a staroslověnština). - Legenda Chersonská, Život Konstantinův a Život Metodějův jsou psány staroslověnsky. - Legenda Italská (též Římská) - Legenda Moravská - Beatus Cyrillus - Diffundente Sole 2. Václavské a Ludmilské legendy Tato skupina legend je pozoruhodná svou kvantitou, variabilitou literární kvality, odlišnými průniky s různými literárními žánry (homilie = kázání, officium = liturgie v den svátku či památky světců, meditativní text…) a proměnou hlavního hrdiny. - První staroslověnská legenda o sv. Václavu je psána staroslověnsky. - Legenda X (nejstarší, ale nedochovaná) - Legenda Kristiánova - Crescente Fide - Legenda Gumpoldova - Legenda Vavřincova – Laurentia z Montecassina - Fruit in provincia Bohemorum 3. Vojtěšské legendy Na rozdíl od ostatních legend psány pouze latinsky. Před českými historiky se vojtěšskou hagiografií zabývali Němci, Rakušané, Maďaři a Poláci, což dokazuje, jak významnou postavou byl sv. Vojtěch i za hranicemi našich zemí. Nejvýznamnější legendy bývají označovány sigly (značkami) C, B a Q. - Legenda Canapariova (C) - Bruno z Quefurtu, Život sv. Vojtěcha (B) - Verše o umučení sv. Vojtěcha – Versus de passione sancti Adalberti (Q) - Utrpení svatého mučedníka Vojtěcha – Passio sancti adalperi martyris - Zázraky sv. Vojtěcha – Miracula sancti Adalberti - O svatém Vojtěchovi, biskupu pražském – De sancto Adalberto episcopo Pragensi 4. Prokopské legendy Skrze Prokopskou hagiografii došlo ve 30. letech 11. století k oživení slovanské liturgie v Sázavském klášteře založeném českým šlechticem jménem Prokop. Slovanská liturgie se zde udržela do roku 1096. K její obnově dochází poté znovu ve 12. století díky vlně českého nacionalismu souvisejícího se slovanským a národním uvědoměním. - Vita minor – Život menší - Vita antiqua – Život starobylý 5. Jiné - Život blahoslaveného Hroznaty – Vita fratris Hroznatae Seznam literatury Ludvíkovský, Jaroslav: Kristiánova legenda. Život a umučení svatého Václava a jeho báby svaté Ludmily. Praha 1978. Nechutová, Jana: Latinská literatura českého středověku do roku 1400. Praha 2000. Třeštík, Dušan: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin (530–935). Praha 1997.