IM125cv CVIČENÍ K PŘEDMĚTU UMĚNÍ NOVÝCH MÉDIÍ: UMĚNÍ A TECHIKA II (aktualizovaný sylabus, jaro 2019) Vyučující: doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. horakova@phil.muni.cz Anotace: Předmět má přispět ke zlepšení obeznámenosti studentů se základními texty teorie (umění) nových médií. Cílem kurzu je vést studenty k prohloubení znalostí literatury předmětu IM125 a k seznámení se s klíčovými texty oboru tzv. z první ruky. Studenti jsou vedeni ke kontinuální samostatné práci s odbornou literaturou a k rozvoji schopnosti vytěžit z odborného textu relevantní informace. Na konci kurzu bude student umět shrnout základní fakta a argumenty odborných studií, kapitol monografií, atd. Bude je umět využívat při interpretaci umění nových médií. V ideálním případě bude schopen tyto informace zasadit do širších souvislostí, se kterými je seznamován v přednáškách. Výklad předmětu je zaměřen především na druhou polovinu 20. století. Vývoj umění nových médií rozdělíme pracovně na tři období (50. léta: formování tří strategií mediálního umění; 60.–70. léta: generované uměním; TV umění, umění videa; 80. léta: 3D imersivní prostředí, interaktivní umění; 90. léta – internetové umění, softwarové umění). Vedle uvedeného schematického rozdělení podle dominujícího média a estetického paradigmatu se budeme věnovat hlavním tematickým okruhům umění vznikajícího v průsečíku umění, techniky a vědy/kultury/společnosti. Způsob ukončení: Během semestru studenti vyberou *jeden* z níže nabízených tematických okruhů (témata 1 až 4), vypracují anotace či resumé všech textů k danému okruhu přiřazených a doplní je závěrečnou komparací nebo zasazením do širšího kontextu. Rozsah odevzdaného textu je minimálně 4 normostrany (tj. 7 200 znaků včetně mezer). Forma odevzdání: Dokument uložit do „odevzdávárny“ předmětu. Termíny odevzdání bude zveřejněny před začátkem zkouškového období. * Téma 01 Umělecké manifesty Brecht, Bertolt. Rádio jako komunikační aparát, 1930. http://www.medienkunstnetz.de/source-text/8/ Marinetti, F. T.; Masnata, P. La Radia. 1933. http://www.medienkunstnetz.de/source-text/18/ Marinetti, F. T. et al: Futuristický film. 1916. http://www.unknown.nu/futurism/cinema.html Ruttmann, Walter. Malba médiem času, 1919-1920. http://www.medienkunstnetz.de/source-text/19/ Moholy-Nagy, László. Simultánní kino neboli polykino, 1925. http://www.medienkunstnetz.de/source-text/24/ Fontana, Lucio. Televizní manifest. 1952. http://www.medienkunstnetz.de/source-text/70/ * Téma 02 TV / umění Schum, G. TV galerie. 1969. http://www.medienkunstnetz.de/source-text/89/ TV as a Creative Medium, katalog výstavy: 1969. (studijní materiály předmětu) Adorno, Theodor W. Prolog k televizi, 1953 (studijní materiály předmětu v IS). Adorno, Theodor W. Televize jako ideologie, 1953 (studijní materiály předmětu v IS). * Téma 03 Strategie interaktivity v mediálním umění Daniels, Dieter: Strategie intreraktivity. 2008. http://www.hgb-leipzig.de/daniels/vom-readymade-zum-cyberspace/strategies_of_interactivity.html Eco, Umberto. Otevřené umělecké dílo, 1962 (studijní materiály předmětu). Manovich, Lev. ON TOTALITARIAN INTERACTIVITY (notes from the enemy of the people, 1996. Dostupné z: http://manovich.net/index.php/projects/on-totalitarian-interactivity Manovich, Lev: Information as an Aesthetic Event. 2007. Dostupné z: http://manovich.net/content/04- projects/056-information-as-an-aesthetic-event/53_article_2007.pdf * Téma 04 Video: Frieling, R. VT ≠ TV – Počátky umění videa, 1997. http://www.medienkunstnetz.de/source-text/63/ Weibel, P. Videology, 1974-75. http://www.vasulka.org/archive/Artists9/Weibel,Peter/weibel.pdf Martin, Sylvia. Video Art. Taschen 2006, p. 6 – 25 (studijní materiály předmětu).