ILUMINACE Volums 15.2003, ifo. 4 (52) ILUMINACE Roťnft.15. 2003, Č. t (52) SUMMARY DISTRACTION AS THE PRECONDITION OF CONCENTRATION On. the Problem of Reception in Walter Benjamin Tomáš Dvořák Články VSTUP POHYBLIVÝCH OBRAZU" DO GALERIE Lenka Dolanová The essay inquires into some problems concerning the relationship between a medium and its audience tt starts out with Waller Benjamin's description of the transformation of modern experience, which he conceptualizes in media specific terms', as a confrontation of the perception of painting and film. Understanding these experiential modes — contemplation and distraction - as polar opposites is questioned and its underpinnings and consequences sketched out. First of all, it is the assumption of certain homology between the nature of the medium and the perceiving mind that is seen as a powerful, yet often unacknowledged driving force behind most conceptions of modernity. It also becomes the basis of many later conceptions describing the relationship between medium and audience as deterministic. For Benjamin and other early theorists of modernity it is typical that their descriptions of crisis of the traditional are being balanced by promises of some better future order: new forms of unity and community tae then to be achieved by the means of new forms of interaction and representation (such as the cinema) An important precursor of these efforts was Richard Wagner, whose new opera form was meant to create a collective and disciplined audience by eliminating distraction. The totalizing tendency inherent in Wagner, which is also present in the Inter demands on the cinema audience, serves here as an example of creating homogenous audience through homogenous medium: another form of the homology mentioned above. The article claims, drawing on Jonathan Crary's analysis of modern forms of attention, that the contemplation - distraction dichotomy is a speculative abstraction which needs to be corrected and both forms of experience seen within a continuum where ihey ceaselessly flow into one another. By the same token, it is not just the forms of perception but the painting - film distinction itself which is in many aspects overstated. Generally: instead of defining the essences of specific media and figuring out their particular psychological and social effects, we should start with acknowledging the complex, multi-medial, and heterogenous character of our mediated world and of the forms of interaction it requires. Translated by Tomii Dvorak Úvod ^Ve dvacátých letech dochází v okruhu výtvarné avantgardy k významnému střetnutí institucí filmu a výtvarného umění, které naznačilo některé z možností dalšího rozvoje rfpohvblivého obrazu v galerijním prostoru. V tomto období lze vystopovat tendence, předjímající nové koncepce projekce, aktualizované později v letech šedesátých. Pronik 'reálného pohybu" do oblasti výtvarného umění uskutečňují v této době nejen filmové ex-ipenmenty (za všechny lze jmenovat dílo Marcela Duchampa, Fernanda Légera, Mana •íRaye), ale také světelné projekce, zabývající se vztahem pohybu, světla, barvy a zvuku. ■Frank Popper spatřuje v těchto avantgardních experimentech se světlem a pohybem je-f den z nejdůležitějších zdrojů technologického umění.21 Instalace s pohyblivým obrazem . však ohlašují již rané protokinematografické vynálezy, například laterna magika, jejíž ^mechanismus spočíval v promítání světelného kužele zezadu přes průsvitnou přepážku í" na plátno, či pokusy o sestrojení barevných varhan, rozvíjejících analogie světla (barvy) a zvuku, které poprvé vyvrcholily v osmnáctém století v díle jezuitského matematika y Louise-Bertranda Castela.3' -Pro vývoj promítaných obrazů jsou významné experimenty vznikající od prvního desetiletí dvacátého století v prostředí Bauhausu. Ludwig Hiřschfeld-Mack vytvářel své : „veflektorické experimenty světelných her" (reflektorischen Lichtspiel-Experimente) : vletech 1921 až 1923. Barevné světlo promítal zezadu na průhledné plátno, přičemž mezi zdroj světla a plátno umisťoval různé šablony a masky. Hirschfeld-Mack považoval 1) Frank Popper rozlišuje mezi pohybem „virtuálním"' (zdánlivým), tedy takovým, k jehož rozpoznání je zapotřebí mentální aktivity diváka a pohybem „reálným", kdy jsou v pohybu samotná díla (či kdy je možnost pohybu implikována - například zásahem diváka či jinými vlivy okolního prostředí). Viz Frank Popper, Origins and Development of Kinetic Art. London 196S, zejm. s. 93n; a dále Týž, Art of the Electronic Age. London 1993. laintéž. Více viz Eleanors Doppenberg - Karel D i b b e t s, Abstract Film and Color. In: Monica Dall'Asta — Guglielmo Pescatore - Leonardo Quaresima (eds.), II colore nel cinema muto. Bologna: Mano 1996, s, 216-223. 84 ft* ILUMINACE Ulita &jlanOvfr Vsiup „polirblivfch oíiťmň" (In) galerie pohyblivé světlo za primární prostředek filmového představení a přemítal o jeho plném využití v přeměně v samostatně vnímaný světelný kužeľ"; již v tomto raném období tak předpověděl pozdější osvobození čistého světla v instalacích Šedesátých let. Vztahem světla a pohybu se zabýval Lászlé Mohoiy-Nagy, který uvažoval o nových typech prostorů, slučujících pevné geometrické prvky s nemateriálními hrami pohyblivých barevných světel. Jeho aktivity vyústily ve Svetelnou rekvizitu (Lichtrequisil), vytvářenou od počátku dvacátých let, která získala definitivní podobu v letech 1929 až 1930. Jedná se o pohyblivou strojovou sochu, jež je jakousi syntézou celého avantgardního směřování. Konstrukce je umístěna na kruhové základně a tvoří ji pravoúhlé části z vyleštěného kovu, perforované kovové disky a skleněná spirála. Socha, jejíž jednotlivé části jsou poháněny strojkem, je doplněna systémem elektrických žárovek vrhajících své barevné světlo do všech směrů. Krisztina Passuth postřehla dualismus tohoto díla v jeho sloučení sochy a světelného představení: „Existuje současně ve dvou formách: ve skutečnosti jako skleněná a kovová konstrukce a virtuálně jako její stíny."51 Konflikt mezi materiálním a virtuálním aspektem díla je jedním z charakteristických vlastností pozdějších videoinstalací. Podobné experimenty se světlem a pohybem tedy naznačily budoucí zkoumání časoprostorových vztahů, vznikajících spojením promítaného obrazu se statickými sochařskými objekty. Šedesátá léta jsou obdobím intenzivního střetávání galerijního (muzejního) prostoru s pohyblivým obrazem. Ačkoliv se tato studie věnuje převážně praktikám, pro něž se v uměleckém prostředí vžil termín vídeoinstalace, použila jsem v názvu označení pohyblivý obraz. Ráda bych tím upozornila na nebezpečí přílišného technologického vymezování, neboť tato raná díla, vřazovaná dnes do poněkud vágní kategorie videoartu, často nerozlišovala mezi použitím technologie filmu a videa61; pozdější snahy o striktní oddělování filmového a videoartového světa - dosud patrné v současné praxi - nebraly tuto prvotní heterogenní povahu příliš v potaz. Noél Carroll navrhuje použití termínu pohyblivé obrázky (či obrazy - v originále jde o rozlišení mezi picture a image), jenž umožňuje zahrnout kromě filmu také video a počítačové zobrazování: „Možná, že označení .pohyblivé obrázky' je lepší než ,film', protože propaguje hlubokou charakteristiku této umělecké formy."71 4) Tamtéž. 5) Krisztina Pass u lh, Moholy-Nagy. Budapest 1987, s. 67. 6) Existovalo množství tvfisrcS, kteří vytvářeli současně videopásky i filmy (například Bruce Nauman, Ri- , chard Serra či Joan Jonas), zatímco jejich díla byla zprvu ignorována jak ze strany filmové kritiky, tak historiky umětii. 7) Noel Carroll, Definování pohyblivého obrazu. „Iluminace" 13, 2001, é. 2, s. 24. V názvu nedávné vý-stavy ve Whitney Museum v NYC se objevuje termín „promítaný obraz" (a dále „promítané instalace") jako souhrnné označení instalačních dě!, využívajících rfizným způsobem pohyblivého obrazu (filmu, videa, holografie). V katalogových textech se autoři snažť o vymezen/ „promítaného obrazu" jako spéci-, fické umělecké disciplíny 60. a zejména 70. let. Viz Chrissie 11 e s, Into the light. The Projected Image in American An 1964-1977. New York (Whitney Museum of American Art) 2001. Zjednodušené se dá říci, že v dnešní dobé panuje uréitá shodo označovat jako vídeoinstalace i díla, která nepoužívají jako svůj materiál výlučné obrazu videa (nýbií také například filmu, digitálního zobrazení atd.). Nabízí se tedy otázka, zda má rozlisování na základe použité technologie vůbec nějaký smysl . a tím také úvaha o udržiteinosti a použitelnosti samotné kategorie videoart. |a ILUMINACE Lanka Do^Nisvd: V,iup ,.|>uhyJ,Jivývl) i'br3*ú" do gůkti* Vídeoinstalace lze vnímat jako fúzi filmu a výtvarného umění - jež v šedesátých letech samy zakoušejí radikální transformaci -, která svou pozicí na rozhraní disciplín naznačuje (mimo jiné) arbitrárni povahu a neudržitelnost tradiční umělecké kategorizace. V dnešním kontextu se počáteční instalace (ve svém „klasickém období" v rozmezí zhruba od půle šedesátých dq konce sedmdesátých let) jeví jako originální komentář ke světu rostoucí mediace, využívající nové možnosti technologie ke zproblematizování naší pozice v tomto světě. : Jasné vymezení kategorie vídeoinstalace je obtížné. Lze říci, že se jedná o specifickou ■': oblast umění instalace. Julie H. Reissová ve své knize o umění instalace považuje za nezhy'né vlastnosti instalačního umění (installation art) reciproční vztah mezi divákem a dílem, místní specifičnost (což znamená, že součástí díla se stává jeho umístění) a zacházení s prostorem jako s celkovou situací.81 Termín instalace, stejně jako videoinsta-:i lace, se v jazyce umělecké kritiky objevuje až v sedmdesátých letech. Polský badatel .R. W. Kluszczyiíski pečlivě popsal vlastnosti umění instalace, jež řadí do souvislosti s dobovým směřováním k dematerializaci v umění druhé poloviny dvacátého století." ■ Jsou jimi efemémosl (díla existují jen po určitou dobu a při každém dalším vystave-ní mohou získat odlišný tvar); relačnosl (vztahovost); proto-irueraktivita""; intermedia-• lita (instalační dílo podněcuje kontakty s dalšími uměleckými formami); prezenlismus -(neboli neiluzovnost: dílo nemá proscéniový charakter a neodkazuje mimo prostor, Vrý němž je umístěno) a sémantičnost. Vídeoinstalace je podle Kluszczyňského na rozdíl ' vod tradičních instalací protovirtuální (nachází se mezi reálným a virtuálním světem -a jeho duální povaha se odvíjí od vztahu mezi jejím materiálním a virtuálním aspektem, ;které můžou nabývat nesčetných podob) a narativní. Neuplatňuje se u ní naopak pre-■zentismus, neboť vždy odkazuje mimo svůj vlastní fyzický prostor. Video versus film: problematika specifičnosti >.lNa umění videa, vnímané v návaznosti na strukturální film, je s přihlédnutím k dobové jjé filmové teorii nahlíženo jako na zproblematizování tradiční - to znamená pasivní -pidimenze diváctví. K novému promýšlení otázek instituce diváctví dochází v průběhu "►sedmdesátých let v souvislosti s odhalováním ideologické podstaty tzv. kinematografic-I kého aparátu. Jean-Louis Baudiy v dnes již klasickém článku z roku 1970 rozpoznává ^ideologické účinky filmu v jeho zahlazování konstitutivních diferencí mezi jednotlivými rámečky, což je operace nezbytná k dosažení iluze kontinuity pohybu. Podle Baudryho se divák ocitá ve stavu analogickém snění a dokonce nehybnosti zajatců v Platdnově i 8). Srov, Julie H. R e i s s, From Margin to Center. The Spaces of Installation Art, Cambridge, MA 1999. : ,9) Ryszard W. Kluszczyriaki, Film - wideo - multimedia. SzUtka ruxhomego obrom w erze elektro- niLznej. Warszawa 1999, zejm. s. 101 - 120. «1.0) Kluszczyiískí zde polemizuje s názorem Margaret Morseove, podle níž je v určitém smyslu každá instalace interaktivní, neboť divák si zde volí vlastní směr procházení; Kluszczyriského pojetí interaklivity se liäí: podle nčj má dílo interaktivní charakter jen tehdy, pokud je interakce obsažena také v ontologické sféře díla a samotné dílo je předmětem interaktivního vytváření. ILUMINACE Ijtikj l)almo\á: Vstup „pofjyíríiVycIi ulimiu" do giifeík jeskyni."1 Tento obrat ke kritické revizi nástroja zobrazování ve filmové teorii souzní s dekonstruktivními snahami experimentálních filmařů, usilujících o analýzu kinematografického diapozitivu a zkoumajících vnitřní materiální strukturu filmu; tyto pokusy byly později označeny termínem strukturální film.m Za základní vlastnosti strukturálního filmu se považuje snaha o demystifikaci filmového procesu. Montáž jako hlavní tvůrčí složka strukturálního filmu slouží k odhalení spojení mezi dvěma okénky filmu, jež je v klasickém filmu zakrýváno. Proces vlastního vzniku díla se stává neoddělitelnou součástí jeho celkové struktury. „Každý film je záznamem (ne reprezentací a ne reprodukci) svého vlastního vnímání."1'1 Umění videoartu spojuje se strukturálním filmem zejména toto úsilí o zviditelnění vlastních předpokladů v samotné struktuře díla. Jeho tématem se stává vlastní technologie: v případě raných videoinstalací se jednalo hlavně o využití systému zpětné vazby mezi kamerou a monitorem. Tvůrci využívali napětí mezi sférou skutečnosti a její (audio)vizuální reprezentací, a to simultánně, v reálném čase (na rozdíl od instalací filmových). Vstup pohyblivého obrazu do prostoru galerie umožnilo tyto anti-iluzivní praktiky zajímavě rozvinout. Zatímco strukturální film ještě využívá klasický promítací systém a povětšinou také klasickou architekturu kina, prostředí prezentace výtvarného umění umožňuje obohacení filmové zkušenosti o fyzickou aktivitu diváka procházejícího prostorem. Ve svém soustředění se na prostředky vlastní filmu (od klasického filmu, ale i jiných proudfi v rámci avantgardy odlišuje strukturální film podle Sitneyho právě důraz na zkoumání filmového média) a ve své snaze o dosažení filmové čistoty, osvobozené od všech „nefilmových" znečištění, je však strukturální film výsostne modernistický. Ačkoliv již od dvacátých let dochází k propojování určitého proudu v rámci experimentálního filmu s prostředím výtvarného umění a později v letech sedmdesátých k přecházení některých tvůrců od strukturálních filmů k video (a filmovým) instalacím, „klasická" linie strukturálního filmu pokračuje ve zdůrazňování čistoty filmové disciplíny v modernistic-kém duchu. Není pochyb o tom, že nejen tvůrci a teoretikové experimentálního filmu, ale také prvotní teoretizovaní o umění videa bylo ovlivněno tezemi historika umění Clementa Green-berga, podle nichž by měla každá disciplína aspirovat na dosažení „čistoty" soustředěním se na vlastnosti, které jsou pro ni jedinečné."' Podle Noela Carrolla jsou snahy 11) Jean-Louis B a u d r y, Ideoktgkal Effects ofihe Basic Cinematograpkic Apparatus, In: Leo Braudy-MarshaU C o h e n (eds.), Film Theory and Critlcisni. Introductory Readingi. New York 1999 (5. vydání), s. 345n. Problematika psychoanalytičke teorie tkvi v ustanoveni zjednodušujícího konceptu diváka jako „ideálního subjektu", opírající se o domnělou existenci jedinečné privilegované situace sledováni Jilma v pasivním stavu. 12) Pojem strukturální film zavedl v roce 1969 americký kritik P. Adams Sitney, který také popsal jeho charakteristické rysy a vymezil jej jako specificky proud v rámci avantgardy. 13) Peter G i d a), Teorie a definice arukturálníholmateriálnllto filmu. „Iluminace" 11,1999, iS. 3, s. 30. 14) Klíčovým textem pro pochopení Greenbergovych názoru je jeho esej Modernistická malba z roku 1960, v níž shrnuje své názory na modernistické umění. V češtine vyšla in: Tomáš P o s p i s z y 1 {ed.)( Před obrazem. Antologie americké výtvarné teorie a kritiky. Praha 1998, a. 35 - 42. ILUMINACE o označení specifičnosti média charakteristické pro období transformování technologie media v uměleckou formu a jsou součástí strategie legitimizaee. Carroll se domnívá, že v oblastí videa zůstávají argumenty o specifičnosti média stále silné, zatímco ve filmu došlo v sedmdesátých letech k jejich překonání politizujícími a sémiologickými přístupy.151 Jak dále dokazuje, médium může podporovat konfliktní a často protikladné směry vývoje a preference, prezentované jako specifické pro konkrétní médium, jsou ve skutečnosti preferencemi stylovými. Carrollovo tvrzení se samozřejmě omezuje pouze na úzký okruh del „čistého" jednokanálového videa, a nebere v úvahu jeho inherentní zapojení do širšího kulturního kontextu (například iniciační propojení videa s institucí televize). Prvotní videoinstalace vznikají na rozhraní uměleckých disciplín, a jejich povaha je tedy nutně heterogenní. Mnozí filmoví teoretici považují video za médium bez .vlastní identity, což jej nutí k neustálému nastolování vztahů s jinými médii. Například Raymond Bellour hovoří o videu jako o „převaděči" a domnívá se, že tato pozice videa na rozhraní médií sama o sobě možnost specifičnosti vylučuje.14' Zejména v dnešním kontextu se videoinstalace jeví jako jakési intermediální paradigma, operující v meziprostoru uměleckých disciplín a zkušeností. Prostorová analýza filmového dispozitivu První filmovou avantgardu tvořili ve dvacátých letech umělci volně přecházející mezi disciplínami. Tito tvůrci vnímali film jako jeden z prostředků vyjádření vedle malby, fotografie či sochařství. Výtvarní umělci přistupují k filmu od počátku jako k materiálo-vému konstruktu a vnímají jej jako možnost rozšíření tradičního média na nový formát. Karel Teige vnímá přechod avantgardních malířů (z okruhu futuristů a konstruktivismů) k filmu jako logický krok ve směru experimentování s časem; tito umělci kladli důraz zejména na rytmus, formu (kompozici) a světlo: „Moderní malíři, kteří zasvětili svou práci filmu, formulovali si svůj problém nového, čistého kinografického umění asi takto: film je světelný, popřípadě barevně světelný rytmus, živoucí obraz, časoprostorová kompozice; film jako komplex světel a linií, geometricky organizovaných v rytmický pohyb, integrální fígurace.""' V průběhu šedesátých let se výtvarní umělci znovu chopí pohyblivého obrazu, aby vytvorili novou intermediální formu, spojující video (či film nebo případně holografii) se sochařskou instalací, v návaznosti na konceptuálni umělecké tendence. První tvůrci přecházeli k videoartu často z jiných uměleckých odvetvia médium videa se pro ně stávalo přirozeným rozšířením klasických uměleckých forem, stejně jak tomu bylo ve dvacátých letech v případě filmu. Vábily je nové technologické možnosti, které video v šedesátých letech nabízelo, ve srovnání s filmovou technologií lehkost ovládání a relativní finanční ■ 15) Noel C a r r o 11, Theorising Moving Image, Cambridge, MA 1996, zejména první kapitola 'Questioning Media'. 16) Raymond B e 11 o u r, L 'Entre-itnages: Photo, Cinema, Video. Paris 1990. 17) Karel T e i g e, K /drnové avantgardu. In: Otázky divadla aßlmu. Tkeatralia et cinematographica III. Brno 1974, s. 322. 88 89 ILUMINACE dostupnost. Jak již bylo řečeno, tito tvůrci využívali volně možnosti, které technologie videa nabízela, a nezabývali se nijak jeho domnělou „specifičností"; snahy o oddělovaní videa od filmu přišly až později, společně s touhou etablovat videoart jako novou uměleckou disciplínu. Propojení filmu s výtvarným uměním způsobuje subverzi tradiční situace promítání filmů: dochází k expandování kinematografického aparátu využitím několika zdrojů projekce a pláten různých tvarů a velikostí. V průběhu procházení prostorem instalace se divák/návštěvník ocitá ve zvláštním meziprostoru, který umožňuje nový způsob konfrontace s pohyblivým obrazem. Anthony McCall vytvořil na počátku sedmdesátých let skupinu filmových děl, v nichž přímo zachází se světelným kuželem ve vztahu k prostoru galerie. Dílo Line Describing a Cone (Linie opisující kužel) z roku 1973 sestává z promítnuti úzkého proudu světla v zatemnělé galerijní místnosti z projektoru na protější stěnu. V průběhu několika minut obkrouží světelná linie, umístěná zhruba ve výši hlavy, na stěně kruh, a místnost vyplní kuželovitý světelný proud. McCall zde odkrývá klasickou situaci promítání filmu v jejím minimalistickém okleštění: narušením zprostředkovací funkce filmového paprsku, spočívající v přenosu obrazů z promítací kabiny na plátno, se pozornost přenáší na samotný akt promítání. Světelný kotouč je snesen ze své skrytosti vysoko nad hlavami diváků do galerijního prostora a stává se zvláštním efemérním objektem. Možnost vstupovat do vznikajícího kuželovitého proudu světla a vystupovat z něj upozorňuje na neexistenci nějaké jasně lokalizovatelné pozice diváka. Zrušením kla- . sického filmového dispozitivu dochází tedy k narušení celistvého diváckého subjektu. Světlo tu nemá funkci prostředníka při konstruování vyprávění, nýbrž účinkuje v jednoduchém, do sebe uzavřeném okruhu, jehož cílem je vytvoření světelného kužele: čistý světelný proud je náhle odhalen ve své zbytečnosti a zjevuje tak paradoxní fungování filmových představení. Americký filmař Paul Sharits pronikl do prostoru galerie několika instalacemi, v nichž využil zmnoženého obrazu k metaforickému předvedení kinematografického mechanismu. Dílo Shutter Interface (Rozhranízávěrky) z roku 1975, existující ve více obměnách, rozehrává dialog několika promítaných protínajících se obdélníků čistých barev, které přímo na stěně vytvářejí pulzující barevný prostor. Dojmu pohybu zde není docilováno promítáním sledu nehybných obrazů, zachycujících jednotlivé fáze události, nýbrž vztahem jednotlivých barev v jejich postupném defilování zleva doprava. Každá sekvence obrazů je navíc přerušena jedním černým rámečkem, čímž dochází k přímému odkazu k funkci závěrky. Joachim Paech ve své analýze podob meziprostoru u klasického filmu upozorňuje, že prostorová distance mezi jednotlivými políčky filmového pásu je zároveň časovým intervalem, který z figurativní diference políček vytváří během projekce na plátně obraz-pohyb.18' Pulzující rytmus barevných ploch v Sharitsově díle operuje přímo na úrovni samotného „místa mezi obrazy", neboť jeho vlastním tématem se stává rozhraní (interfejs) mezi jednotlivými rámečky filmového pásu (zviditelněné zde v podobě barevných skvrn, přerušených vždy po každé sekvenci jedním černým 18} Joachim Paech, Obraz mezi obrazy, „iluminace" 14, 2002, č. 2, s. 5n. ILUMINACE Lenka Dnluiinvíí: Vstup ..pohyblivýE: ybraaú" du gjleiv, polem).1" Obě výše popsaná díla tedy rozkrývají kinematografický mechanismus klasického filmu jeho rozložením na jednotlivé elementy: zatímco McCall se zabývá samotnou situací promítání a činí pohyb svazku světelných paprsků vlastním obsahem díla, Shants odkrývá činnost závěrky, když z několika projektorů promítá jednotlivé barvy -přerušované polem černé -, které se promísí přímo na zdi galerie. Viditelnost pohyblivého obrazu umožňují samotné mezery, oddělující jednotlivá políčka filmu. Sharits používa černá pole jako odkaz k těmto úzkým neexponovaným pruhům mezi filmovými okénky, skrývaným v průběhu projekce rotující závěrkou, a staví je tu do jedné roviny ■š polt barevnými. Ruší tak iluzi pohybu klasické filmové percepční situace, vznikající f tímto zakrýváním mezery, a zároveň dává vzniknout odlišné pohybové iluzi, vyplývající ze vzájemných vztahů rychle promítaných barevných obdélníků na ploše zdi. Prožitek exteriority a subjekt-proměnený-v-objekt Rozložení do prostoru a postupný rozvoj v čase spojuje tato díla s uměním minimalismu, jehož zásadní význam podle Rosalind Kxaussové spočívá v odmítnutí vnitřního významového modelu (podle teoretiků modernismu je význam do díla vložen jeho tvůrcem, a poté - jednou provždy - odhalen „nezaujatým" pozorovatelem).'V tomto ohleduje klíčový její pojem decentrace (decentering), který by bylo možné pro naše účely poněkud i-rozŠířít. Kraussová píše: „Touhou minimalismu bylo přemístění vzniku významu sochy ven, aby již k modelaci její struktury nedocházelo v soukromí psychologického prosto- ;-ru, ale v prostoru veřejném, jehož konvenční přirozenost by mohla být nazvána kulturním prostorem."20' Minimalistické objekty, vytvářené od počátku šedesátých let, zdůrazňují časové pobývání v prostoru „zde a nyní" jako klíčové pro formování významu díla. "Rosalind Kraussová spatřuje v minimalistickém umění završení dějin moderního sochařství, jež od počátku století prochází transformací „od statického, idealizovaného média k temporálnímu a materiálovému".2" Minimalistické objekty brání soustředění : celkového významu výhradně dovnitř díla a činí divákovo pobývání ve svém komunikačním poli součástí celkové významové struktury. Ona decentrace je zde tedy chápána ve fenomenologickém smyslu jako závislost významu díla na okolnostech a charakteru je- ■ho recepce. V případě videoartových instalací je možno tuto decentraci nahlížet také ja- > ko přímé vztahování se k vnějšímu prostoru prostřednictvím přenosu obrazů a těl, ať již jde o zprostředkování projekce v reálném čase či předem nahraného materiálu. Sky TV, instalace s televizní obrazovkou, kterou v roce 1966 vystavila Yoko Ono, přenáší do galerijního prostoru v reálném čase obrazy z vnějšku výstavního prostoru. Statická kamera, umístěná na střeše galerijní budovy, snímá okolní oblohu a přenáší tento záběr f .19) Mluvíme-li o Sharitsově díle, je nezbytné upozornit na dSležitost, kterou přikládá zvuku, který zde získává novou samostatnost. Jednotlivé tóny se rozvíjejí v koordinaci s barevnými promítanými poli, a dochází tak k prolnutí vizuálních a sluchových doj ma. 20) Rosalind E. Krausi, Passages in Modem Sadpture. Cambridge - London 1999 (třináctá vydání), 8. 270.. 21) Tamtéž, s. 282n. 90 91 ILUMINACE Lenka UoJännwi: V&ilijj upoli^Uiv^cli ubru^S" ľ ,t|Kil.yhli»yriíi filr^ů" „[wliyljlivych obrnili'' ilo galuric i a jeho vystavení v prostoru má za následek uvědomění si vlastní pozice diváka, odcizeného sama sobě, nacházejícího se pod dohledem díla. Instalace tak na své malé ploše ■ zhusťuj í prostor Foucaultových moderních společností, jejichž strukturu tvoří neviditel-hý a všudypřítomný „pohled dohledu", a umožňují jeho zintenzívněné prožití.381 Tyto „interakce dohledu" tvoří kritický komentář k technologii a odhalují problematic-'■ký vztah umění k technologickému dískursu. Efemérni povaha instalací, jež neexistují t v jedné definitivní podobě, nýbrž vznikají znovu při každém novém sestavení, zároveň ■! problematizuje galerijní způsob zacházení s výtvarnými díly. Raymond Bellour spatřuje rozpor mezi technologickou soíistikovaností instalací a nemožností ji adekvátním způso-"bem zdokumentovat: „Instalace je tedy místem průchodů. Je ale také místem uctívání. -Omezena svým vlastním prostorem se paradoxně příliš nehodí k zaznamenání (často je 'křehká, nákladná a je obtížné ji fotografovat), zatímco využívá přístupu k nejsofistikova-Vnějším prvkům techniky reprodukce."59* Videoinstalace stojí na rozhraní mezi galerijním s uměním a kontextem filmu a čistotu světa umění narušují rovněž svým přímým vztahováním se k širšímu mediálnímu prostředí. Nebezpečí ulpívání na uzavřených kategoriích se odráží v rozpačitosti teoretické reflexe umění videoartu. V souvislosti s výlučnou kon-i textualizací „promítaných instalací" v institucích muzea a galerie dochází v umělecko-ihistoncké praxi často k potlačování vztahů k historii a teorii iilmu a médií, a tím k okleš-.' fování prvotní mnohotvárnosti těchto děl. 'Současné podoby instalací - přejímající tendence pionýrských počinů šedesátých a sedmdesátých let - využívají konjunkcí obrazů videa a filmu s novějšími technologiemi a v nových (interaktivních) prostorech zintenzivňují rozpouštění hranic uměleckých ; kategorií stejně jako hranic lidského těla. Lenka Dolanová (1979) Studuje dějiny umíní na Filosofická fakulte University Karlovy v Praze. Zabývá se zejména uměním videa a fotografie. Věnuje se umělecké kritice, publikuje v Literárních novinách a v časopisech Ateliér a Fotograf. , Spolupracuje s Mezinárodním cemreni pro umění a nové technologie (CIANT) v Praze. (Adresa: lenka_dol@hotmail.com) ■38) Foucaullova kniha Dohlížet a trestat (SurveMer et punir: naissan.ee de laprison), v níž doälo k rozpracování tématu dohledu, vyšla v roce 1975 oje tedy současná s vrcholnou etapou rozvoje „instalacídohledu". 39) Raymond Bellour, Double Helix. In: Timothy Druckrey (ed.), Electronic Culture. Technology and Visual Representation, New York 1996, s, 192n. 99 ILUMINACE Vulume 15,20O3. Ho. i (52) SUMMARY THE ENTRY OF "MOVING IMAGES" INTO THE GALLERY Lenka Dolanová The history of early video installations produced notably in the second half of the 1960s and throughout the 1970s presents one of the most original clashes between the cinematic and the graphic arts environments ■■■ A noteworthy model for installations that used the moving picture were the experiments of the avant-garde in the 1920s. During that period, artists approached film as a means of expanding the traditional medium toward experimentation with time. The initial video installations can be perceived in connection with structural film. In the 1970s, film theory and practice underwent a critical revision of their own tools; the examination of a Dim's internal material structure Is analogous, in the field of video, to the endeavours of its creators to make apparent the preconditions for the creation of the works in their very structure. The environment of graphic art facilitates an enrichment of the cinematic experience through the physical activity of the viewer passing through a space, thus offering a new form of confrontation with the moving picture. Occurring here is the subversion of the traditional situation of a film being projected in darkened cinema halls by employing a number of film-projection sources or multiplied screens. Artists in a gallery ambience are inspired by the rich history of conceptual art, as well as by the traditional forms of painting Many video-art historians note the lack of rootedness of art installations, their externality in relation to the exhibition space. Conversely, the connection with a sculptural installation endows the projected image with a new physieality. The heterogeneous nature of installations lies aiso in the combining of the material - sculptural - level of an installation and its virtual aspect: although their expression develops in time, they act simultaneously as immobile sculptural objects, demanding the visitors movement through space. Through their relationship with the broader media environment, video installations impair the purity of the world of art, posing questions concerning the attainability of the traditional categorization of art. Translated by Linda Paukertova1 ILUMINACE Botník lž, 2003,!. 4 [52) Rozhovor FILM A MALÍŘSTVÍ Rozhovor s Pascalem Bonitzerem Pawal Bonitzer (* 1946) se k filmu dostal coby filmový kritik a teoretik, když začal na sklon-ku šedesátých let psát pro Časopis Cahiers du cinéma. Ve svých textech - z nichž některé poté -vyšiv v jeho knihách Le regard et la voix (Pohled a klas, 1976), Le champ aveugle (Neviditelné pole. 1982) a Décadrage (Peinture et cinéma) {Odrámování /Malířství a film/, 1985) - propojoval dobový zájem o ideologické fungováni filmu se zájmem o estetické zkoumání specifik filmu, í1 obzvláště naraee, mizanscény a mimoobrazového pole. Speciální pozornost jistý čas věnoval pro--: myšlení vztahu malířství a filmu, jak o tom svědčí texty shrnuté v knize Décadrage (Peinture et -cinéma). V jeho bibliografii nalezneme mimo jiné také monografií Erioa Rohmera z roku 1991. ; Od osmdesátých let se Bonitzer čím dál více vzdaluje teorii směrem k praxi, tvorbě filmů, aŕ už ve ŕ formě psaní scénářů pro jiné režiséry (např. Jacquese Riyetta, Raoula Ruize, Chantal Akermano--vou aj.), anebo vlastní režie (natočil prozatím tři celovečerní snímky, první z nich EnCORE v roce ; 1996). Pascal Bonitzer zavítal v listopadu 2003 do Prahy, aby tu v rámci Festivalu francouzských '■■ filmů osobně uvedl svou novou, ironicky spletitou a jemně melancholickou komedii DROBNÉ ? ŠRAMY (PeTITES COUPURES). Bonitzerovu návštěvu Prahy jsme využili k tomu, abychom s ním udělali krátký rozhovor, v němž jsme se pokusili zavzpomínat na Boňitzerovy teoretické texty z konce sedmdesátých a počátku osmdesátých let vážící se k problematice vztahu filmu a malířství. V osmdesátých letech se ve Francii rozvinula velká debata o vztahu filmu a malířství. Jaký • byl d&vod k otevření této debaty, v jakém kontextu se objevila? V té době jsem pracovat pro Cahiers du cinéma, což byl tehdy časopis, který se zajímal o teorii filmu, což už se dnes z něj trochu vytratilo. Já jsem se vždy zajímal o film i o malířství a měl jsem chuť zkoumat, jaké jsou mezi nimi vztahy - vztahy, které sice nejsou evidentní, ale existují odedávna. Filmaři byli od počátku ovlivňováni určitými typy malířství (existuje například kinematografický expresionismus, který je spojený s expresío- : msmem v malířství atp.) a já jsem to pojal z úhlu specificky kinematografického, z hlediska mimoobrazového pole, prostoru off... Povšiml jsem si, že někteří současní malíři v té době ve svých dílech znovu vytvářeli dramatický, scénografický prostor, jednalo se o návrat figurace prostřednictvím hyperrealismu Či nové figurativnosti. A filmový prostor stejně jako určité typy filmových témat (velkoměsta a jejich prostor) či určité typy rámování zpětně ovlivnily malířství. Chtěl jsem trochu prozkoumat tyto vzájemné vztahy. Jen zlehka jsem se této problematiky dotkl. 100 101