Angloameričtí autoři a Československo (1945-89) Zuzana Fonioková 1. angloameričtí autoři a jejich české překlady  absurdní drama 2. beat generation  Ginsberg v Praze  „Kvílení“ Jana Zábrany  Václav Hrabě 3. Graham Greene  Greenovy romány  Greene a Československo překlady: 1945-48  reflexe prožitku války  Graham Greene: Tajný kurýr (1948,V.J. Formánek)  Ernest Hemingway: Komu zvoní hrana (1946, A. Sonková + Z. Zinková)  John Dos Passos: Americká pravda (1946, A. Reinwart)  návrat k předválečným tradicím  Dickens, Steinbeck, Galsworthy, Huxley, detektivky…  Skupina 42  T. S. Eliot: Pustá země (1947, J. Hauková + J. Chalupecký)  Carl Sandburg: Ocel a dým (1946, J. Kolář + J. Kotalík)  Emily Dickinsonová: Jediný ohař (1948, J. Hauková)  George Orwell: Farma zvířat (1946, J. Havelka)  literatura křesťanských autorů  Graham Greene: Moc a sláva (1947, H. Žantovská)  E.Waugh, G. K. Chesterton ad. T. S. Eliot: The Waste Land (1922) THE BURIAL OFTHE DEAD April is the cruellest month, breeding Lilacs out of the dead land, mixing Memory and desire, stirring Dull roots with spring rain. Winter kept us warm, covering Earth in forgetful snow, feeding A little life with dried tubers. Summer surprised us, coming over the Starnbergersee With a shower of rain; we stopped in the colonnade, And went on in sunlight, into the Hofgarten, And drank coffee, and talked for an hour. Bin gar keine Russin, stamm' aus Litauen, echt deutsch. And when we were children, staying at the archduke's, My cousin's, he took me out on a sled, And I was frightened. He said, Marie, Marie, hold on tight.And down we went. In the mountains, there you feel free. I read, much of the night, and go south in the winter. překlady: 1948-58  1956 revue Světová literatura  „pokrokoví“ spisovatelé  Ernest Hemingway: Stařec a moře (1957, F.Vrba)  W. Faulkner, G. Greene, S.Anderson  téma války  znovu Hemingway  Norman Mailer: Nazí a mrtví (1957, J. Mucha)  poezie  Dylan Thomas: Zvláště když říjnový vítr (1958, J. Hauková) překlady: 1958-69  měsíčník Knižní kultura (1964-65)  revue Světová literatura  Greene, Eliot, Henry Miller, Camus, Kafka  beatnici, Beckett  science fiction (Clarke,Wyndham)  knižní překlady: rozmanitost  edice Knihovna klasiků (Hemingway, Faulkner, Greene, Lawrence…)  modernisté, existencialisté, absurdní drama, nový román  Samuel Beckett: Čekání na Godota (1964, J. Kolář)  Poslední páska; Šťastné dny; Hra (1965, F.Vrba)  Harold Pinter: Správce (1965, M. Lukeš)  Ionesco, Mrożek, Adamov ad. absurdní drama  základní lidská situace, jedinec čelící holé realitě, co je to být člověkem?  svět ztratil smysl, nic nemá význam  žádný historický kontext  nejistota, absence iluzí  znehodnocení a rozklad jazyka, krize komunikace  spíše sled obrazů než zápletka  nesrozumitelné postavy  tragikomika překlady: 1958-69 britská a americká próza  AngryYoung Men  Kingsley Amis: Šťastný Jim (1959, J. Mucha)  John Braine: Místo nahoře (1960, F.Vrba)  John Waine, Alan Sillitoe  Doris Lessing, Iris Murdoch  2. pol. 60. let: nová generace amerických prozaiků  Salinger, Updike, Styron, Bellow, Malamud, Roth  Joseph Heller: Hlava 22 (1964, J. Chuchvalec) překlady: 1958-69 britská a americká poezie  antologie (Pound, Auden, Ginsberg…)  beatnici: překlad Jan Zábrana  Lawrence Ferlinghetti: Lunapark v hlavě (1962); Startuji ze San Francisca (1964)  Gregory Corso: Mokré moře (1964)  Allen Ginsberg: Kvílení (1969 časopisecky; knižně 1990) překlady: 1969-89  revue Světová literatura – ideologické hledisko  překlady pod cizím jménem  Joyce: Odyseus (1976,A. Skoumal); Beckett: Murphy (1971, E. Pilařová); Eliot: Vražda v katedrále (1971, J.Valja)  americká próza  Hemingway, Saroyan, Fitzgerald,Wilder, Faulkner, Capote, Updike, Bellow, Malamud, Heller, Singer  William Styron: Sofiina volba (1984, R. Nenadál)  R. Ellison,T. Morrison, K. Kesey  britská próza  C.P. Snow, John Fowles,Arnold Wesker  křesťanští autoři v nakl.Vyšehrad (Greene, Chesterton,Waugh…)  poezie  Silvia Plath, Robert Frost,Ted Hughes, Seamus Heaney Král majáles  1962-65 nový kulturní styl mladé generace  ovlivněni západní kulturou, svobodomyslnost, kritičnost  prvomájová setkání u pomníku K. H. Máchy (1962-64)  1965 Ginsberg v Praze  únor-březen: setkání s českými literáty (vinárnaViola)  Hrabě, Hostovský, Havel, Zábrana, Čerepková…  oslavován v tisku  duben-květen: král majálesu  Ginsbergovo zatčení a vyhoštění (7.5.1965)  báseň Král majáles HOWL who went out whoring through Colorado in myriad stolen night-cars, N.C., secret hero of these poems, cocksman and Adonis of Denver-joy to the memory of his innumerable lays of girls in empty lots & diner backyards, moviehouses' rickety rows, on mountaintops in caves or with gaunt waitresses in familiar roadside lonely petticoat upliftings & especially secret gas-station solipsisms of johns, & hometown alleys too, KVÍLENÍ (Jan Zábrana) kteří si vyjeli kurvit se napříč Coloradem v myriádé ukradených nočních auťáků, N. C., tajný hrdina těchto básní, mrdálista a denverský Adónis radostná vzpomínka na nesčetné dívky oklácené na prázdných parcelách v uličkách za hospodou, v roztřesených brázdách biografů, na vrcholcích hor, v jeskyních, nebo na vychrtlé číšnice s tím známým zvedáním osamělých kombiné ve škarpách u silnic & zvlášť tajným solipsismem hajzlů u benzinových pump & také uliček rodného města, beat generation Jack Kerouac: Na cestě (On the Road 1957, česky 1978, J. Josek) Ale teď tancovali nočním městem jako šílenci a já se coural za nima, což vlastně dělám celý život – courám se za lidma, kteří mě zajímají, protože lidi, jediní opravdoví lidi, co znám, jsou blázni, blázni do života, ukecaní blázni, cvoci k spasení, ti, kteří chtějí mít všechno - a hned!, kteří nikdy nežívají a neříkají věci-co-se-sluší, ale hoří, hoří, hoří jako ta báječná rachejtle, co se rozprskne a vystřelí tisíce pavoucích noh proti hvězdám, jen namodralá světluška zůstane uprostřed a všichni vzdychnou "Jůůů!". Václav Hrabě: Stoptime Nebe jde přes město houpavým krokem pouťových husarů Tajně jako filmová hvězda stárne den Neboj se to není válka to jenom tramvaj pod Klárovem přepadená záduchou a nemohoucností vykřikuje že nikomu není dvacet věčně Spíš tiše jako rozmarýn do potoka hozený za nevěrnou láskou Ještě nám zbývá pět cigaret a spousta milování Na stole černý chléb laciné víno Za oknem nebe – husárek malý v děravých botách Jak je krásné aspoň občas se probouzet odpoledne! Pravá tvoje ruka pod hlavou mou a levicí objímáš mě – Potichu s nožem v zubech se kolem nás blíží stesk To v radiu za tvými zády se miluje divoce a smutně muž jménem Hulan s macatou basou Spíš kolébána křikem lásky ještě bláznivější než je ta naše V tuto chvíli jistě aspoň někteří pánové seriózní počestní a usedlí (za každého režimu a roční a denní doby) se zvedli od svých zaručeně spolehlivých aut manželek a televizorů aby burácivým hlasem tragédů vznesli obžalobu proti cynismu a amorálnosti nejmladší generace Ale ty spíš (pravou rukou pod mou hlavou a levicí mě objímáš) jako rozmarýn do potoka hozený a já se dívám jak kýčařský soumrak odtrhává zapadající slunce kousek po kousku jako lístky kopretiny (Má mě ráda? Nemá mě ráda?) A zbývá nám ještě pět cigaret A spousta milování Václav Hrabě: Ty To není alej kaštanů které kvetou to není zástup andělů s myrtou to je noc Modrá a bílá NaVltavě zamrzly lodě a svatební kytice Máš oči jako tabák A stromy na podolském hřbitově jsou cypřiše a stříbrné štiky Jednou jsi řekla: „Já si tě najdu“ Je noc Modrá a bílá Kouř u stropu se chvěje jako tvoje ruce V bytě nad námi někdo poslouchá Händla slyšíš „Vodní hudba“ napudrované růže v téhle zimě to je ale nerozum že? Máš oči jako tabák Bojím se abych to všechno nezkazil nějakým překrásným gestem Až půjdeš zítra ode mne potkáš paní domácí jak se vrací s masem na neděli bude se divit že jsi tak mladá a už se touláš po nocích Pak si řekne že jsou tím stejně vinni komunisti „Podolí není Montmartre“ upozorní mne jemně inženýr z prvního patra Dáma v tramvaji se ušklíbne protože budeš hrozně moc vonět kouřem Bude ráno Střízlivé šedé a moudré jako vlasy mého otce Málokdo si všimne že máš oči jako tabák Graham Greene (1904-1991)  „lidský faktor“  rozporuplní hrdinové  „the honest thief, the tender murderer, the superstitious atheist“(Evershed)  romány x rozptýlení (entertainments) „entertainments“  A Gun for Sale (Revolver na prodej, 1936)  The Confidential Agent (Tajný kurýr, 1939)  The Ministry of Fear (Ministerstvo strachu, 1943)  Our Man in Havana (Náš člověk v Havaně, 1958) „romány“  Brighton Rock (Brightonský špalek, 1938)  The Power and the Glory (Moc a sláva, 1940)  The Heart of the Matter (Jádro věci, 1948)  The End of the Affair (Konec dobrodružství, 1951)  The Quiet American (Tichý Američan, 1955) Greene a Československo  2x v ČSR  únor 1948  únor 1969  členem Mezinárodního výboru na podporu Charty 77  české překlady po r. 1948: doslovy  1957 Tichý Američan (J.Valja)  1957 Jádro věci (B. Hodek)  1959 Konec dobrodružství (J. Čulík)  recenze Luboše Durovského  populární u čtenářů: „Veřejné mínění oceňovalo […] Greena jako valutu. Byl to v podstatě „zakázaný“ autor, téměř na úrovni exilové a samizdatové literatury, která se ovšem často četla spíš pro riskantní nedostupnost a vědomí „zakázaného ovoce“ než pro skutečnou uměleckou hodnotu.Tento autor, o jehož katolictví se dobře vědělo, se k nám dostal vlastně jakýmsi nedopatřením díky negramotnosti dozírajících úřadů.“ (Čulík 29) Greene a Československo  1961-74 mnoho překladů  doslovy v duchu socialistické rétoriky; popření významu náboženství  1965 Vědomí skutečnosti, doslov Josef Škvorecký  1974 Kus života (přel. J. Čulík)  10 let ve skladišti  po r. 1989 malý zájem