NÚV – PROJEKTY TÝKAJÍCÍ SE PORADENSTVÍ Lucie Čuhlová Anet Hanušová Alča Moravcová Monika Kučerová Kateřina Kremlíková NÁRODNÍ ÚSTAV PRO VZDĚLÁVÁNÍ § § Posláním je všestranně pomáhat rozvoji všeobecného, odborného, uměleckého a jazykového vzdělávání a podporovat školy v oblasti pedagogicko-psychologického, výchovného a kariérového poradenství a dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků. § § To vše s důrazem na celoživotní učení a spolupráci s EU. unnamed.jpg VZNIK §1. července 2011 § §Sloučením: §Národního ústavu odborného vzdělávání (NÚOV), §Výzkumného ústavu pedagogického v Praze (VÚP) §Institutu pedagogicko-psychologického poradenství ČR (IPPP ČR) 06.jpg ČINNOST § tvorba rámcových vzdělávacích programů, pomoc školám s vytvářením vlastních vzdělávacích programů i s jejich zaváděním do výuky § věnuje se dalšímu (celoživotnímu) vzdělávání pro dospělé § klade důraz na inovace ve výuce, individuální přístup k žákům a modernizaci škol § věnuje se problematice získávání kvalifikací a jejich uznávání jak v rámci ČR, tak v celoevropském měřítku § sleduje uplatnění absolventů škol na trhu práce, jejich nezaměstnanost, zda pracují ve svém oboru, co je vede ke zvyšování kvalifikace, jak jsou úspěšní v terciárním vzdělávání § zjišťuje jaké nároky kladou zaměstnavatelé na absolventy škol a jaké změny ve výuce by mohly zlepšit jejich postavení § zabývá se pedagogicko-psychologickým, výchovným a kariérovým poradenstvím a primární prevencí rizikového chování § monitoruje kvalifikační předpoklady a další kompetence pracovníků školských a školních poradenských služeb a na tomto základě pro ně vytváří a realizuje programy § PROJEKT ISO: „Projekt je jedinečný proces, sestávající z řady koordinovaných a řízených činností s daty zahájení a ukončení, prováděný pro dosažení předem stanoveného cíle, který vyhovuje specifickým požadavkům, včetně omezení daných časem, náklady a zdroji.“ Charakteristiky: § definovaný výsledek, § časově ohraničen, § definovaný rozpočet, § jedinečný, § plánovaný, prováděný a řízený. KVALITA-INKLUZE-PORADENSTVÍ-ROZVOJ (KIPR) •rozvoj vzdělávání •zajištění kvality, provázanosti, srovnatelnosti a efektivity poradenských služeb •vytvoření podmínek pro poskytování vhodných podpůrných opatření pro žáky, u kterých je třeba vyrovnat podmínky pro jejich vzdělávání CÍLE PROJEKTU •Koordinace, kooperace školských poradenských služeb a orientace na nastavení základních parametrů kvality systému poradenských služeb • •Východiska z analýzy stávajícího stavu (roztříštěnost v organizaci služeb, rozsahu, obsahu i kvalitě- financování služeb, vykazování služeb, personální obsazení, počty klientů atd.) • •Implementace jednotných pravidel pro poskytované poradenské služby •Podpora ŠPZ a vybraným školám při zavádění podpůrných opatření CÍLE PROJEKTU •Podpora školám v problematických lokalitách, školám se zvýšeným počtem žáků se speciálními vzdělávacími potřebami • •Identifikace obtíží spojených se zaváděním principů inkluzivního vzdělávání • •Supervize služeb • •Další vzdělávání pedagogických pracovníků • •Spolupráce s VŠ a dalšími subjekty v podpoře kvalitních poradenských služeb HLAVNÍ PŘÍNOSY PROJEKTU 1.Nastavení standardní úrovně kvality poradenských služeb 2. 2.Zaměření na intervenční péči 3. 3.Monitoring činnosti a kontinuální úpravy systému CÍLOVÉ SKUPINY •Děti a žáci a studenti •Pedagogičtí pracovníci •Rodiče dětí a žáků •Vedoucí pracovníci škol a školských zařízení •Pracovníci organizací působících ve vzdělávání, výzkumu a poradenství •Zaměstnanci veřejné správy a zřizovatelů škol působící ve vzdělávací politice •Veřejnost PODPŮRNÁ OPATŘENÍ VE ŠKOLE A ŠPZ •Sjednocení podpory poskytovatelů služeb • •Vytvoření metodické sítě pracovníků ŠPZ v krajích • •Případové konference-účelnost podpory a její formy • •Minimalizace překryvů, vzájemná informovanost a efektivita poskytovaných služeb PODPŮRNÁ OPATŘENÍ VE ŠKOLE A ŠPZ •Zavádění dynamických postupů do práce ŠPZ a provazovat je s nastavováním podpůrných opatření • •Sledování přidělovaných podpůrných opatření v kontextu efektivity nastavené podpory • •Sjednocení přístupů poskytovatelů • •Nástroje: regionální metodická podpora a případové konference (sběr a analýza dat v systému) DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ PEDAGOGICKÝCH PRACOVNÍKŮ •Jiné formáty výuky než klasická přednáška Øpřípadové konference Øpráci s novými technologiemi za účelem podpory žáka Øe-texty Ø •Týmové vzdělávání • •Kasuistické formy práce DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ PEDAGOGICKÝCH PRACOVNÍKŮ Témata orientovaná na: ØStandardy služeb-implementace ØAplikace podpůrných opatření (Katalog) ØZavádění nových metod a postupů ØVady řeči, autismus ØSpecifika práce se socio-kulturně znevýhodněnými žáky JAK TO FUNGUJE? •Vedoucí krajský metodik PPP •Vedoucí krajský metodik PPP •Vedoucí krajský metodik SPC •Krajští metodici SPC PODPORA BUDOVÁNÍ KAPACIT PRO ROZVOJ ZÁKLADNÍCH PRE/GRAMOTNOSTÍ V PŘEDŠKOLNÍM A ZÁKLADNÍM VZDĚLÁVÁNÍ - PODPORA PRÁCE UČITELŮ (PPUČ) - podporuje pedagogy základních a mateřských škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost (tzv. základní gramotnosti) i informatické myšlení žáků a dětí - cílem projektu je sdílet dosavadní zkušenosti získané v oblasti rozvoje základních gramotností a na jednom místě – Metodickém portálu RVP.CZ PPUČ NA METODICKÉM PORTÁLU RVP.CZ •info o aktivitách https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScGquvp_XV7P7q7s58DbW1UY_TFRUHdyF6S7oo5ngGdoce0NA/viewfor m •newsletter https://profil.rvp.cz/registrace •poradenství v oblasti rozvíjení základních gramotností žáků ve výuce http://www.nuv.cz/p/konzultacni-centrum PPUČ NA METODICKÉM PORTÁLU RVP.CZ •Vytváříme sdílenou představu o pojetí a významu gramotností pro vzdělávání •Poskytujeme přímou metodickou podporu učitelů •Zajišťujeme online podporu pro sdílení vzdělávacích zdrojů a ověřených informací v gramotnostech •Poskytujeme nástroje pro další profesní růst učitelů a budoucích učitelů WEBOVÉ STRÁNKY K JEDNOTLIVÝM GRAMOTNOSTEM Č – https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=2935 M – https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=13192 D – https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=13123&rate=5 SPOLEČENSTVÍ PRAXE https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=14184 UČITEL ROZVÍJEJÍCÍ GRAMOTNOSTI https://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=82105&view=12726&view=12726 EVROPSKÁ SÍŤ PRO ZÁKLADNÍ DOVEDNOSTI (EBSN) § nezisková asociace sdružující zástupce tvůrců politik jednotlivých evropských zemí v oblasti základních dovedností ve vzdělávání dospělých § NÚV se stal plnoprávným členem sítě EBSN dne 1. června 2017 na zasedání Valného shromáždění EBSN v Lucemburku § § více info. na www.basicskills.eu ebsn-logo-400.png ZÁKLADNÍ CÍLE §rozvoj čtenářské gramotnosti, matematické gramotnosti, digitálních kompetencí a jazykového vybavení (v případě imigrantů) § §podpora podnikavosti, měkkých dovedností a jiných klíčových kompetencí §cílem je rovněž podpora kvality tvorby a realizace politik na evropské, národní a regionální úrovni v oblasti základních dovedností, což má značný vliv na vzdělávání, zaměstnanost, sociální inkluzi, boj proti chudobě a na udržitelný ekonomický růst SOUSTŘEĎUJE SE PRIMÁRNĚ NA POLITICKÁ OPATŘENÍ TÝKAJÍCÍ SE: § základních dovedností pro osobní rozvoj, aktivní občanství a zaměstnatelnost § kvality poskytování a přípravy učitelů § podporu výzkumu v dané oblasti § flexibilního přístupu dospělých k nácviku základních dovedností § motivačních otázek § základních dovedností v odborné přípravě § základních dovedností a validace předchozího učení § základních dovedností a poradenství § konceptuálního vývoje od základních dovedností ke klíčovým kompetencím § ČLENOVÉ SÍTĚ PŘISPÍVAJÍ K PODPOŘE POLITIK A PRAXE PRO ZVYŠOVÁNÍ ZÁKLADNÍCH DOVEDNOSTÍ V EVROPSKÉ POPULACI PROSTŘEDNICTVÍM: § srovnávání jednotlivých národních politik § výměny příkladů inspirativní praxe na národní či regionální úrovni § vytváření „společného prostoru znalostí“ formou výměny výsledků výzkumů v oblasti základních dovedností § podpory spolupráce mezi jednotlivými zainteresovanými evropskými subjekty § zvyšování povědomí o případných problémech a výzvách § podpory rozvoje spolupráce s relevantními mimoevropskými subjekty PODPORA KRAJSKÉHO AKČNÍHO PLÁNOVÁNÍ (P-KAP) • •podpora vzdělávání na středních a vyšších odborných školách v souladu se vzdělávací strategií MŠMT •Podpora je směřována ke krajům, které na úrovni kraje zpracovávají, realizují a vyhodnocují KAP •Cílem je zajistit metodickou podporu při využívání akčního plánování na úrovni kraje i škol. •2016 – 2021 •financován z Evropských strukturálních a investičních fondů KAP PRO JIHOMORAVSKÝ KRAJ Rozvoj odborného vzdělávání Zlepšení vybavení odborných škol a center (stroje, technologie, odborné učebny) zlepšení znalostí a dovedností učitelů předmětů i praxe Zvýšení informovanosti o nabídce studia a možnostech uplatnění Důraz na rozvoj podnikavosti, kreativity, tvořivosti Spolupráce s podnikatelskými subjekty (workshopy, stáže, praxe) Změny ve výuce (aktualizace ŠVP, nové aktivizační metody ve výuce) Podpora start up komunit, podnikatelských inkubátorů, mentoringu Zlepšení marketingové aktivity, strategického plánování škol a propojení nabídky vzdělávání SŠ a VOŠ s databází krajského Centra vzdělávání všem Zkvalitnění poradenské služby, zvýšení kapacity a dostupnosti Posilování měkkých dovedností žáků a klíčových kompetencí