PH1212 a PHK1212 Úvod do psychologie Vyučující: PhDr. Zdeněk Stránský I. PSYCHOLOGIE jako vědní obor: A/ - vědní obor studující zákonitosti lidské psychiky - cílem je popsat, vysvětlit a předvídat lidské chování a prožívání B/ Struktura lidské psychiky: 1. Psychické procesy: a/ Procesy poznávací /vnímání, představy, fantazie, myšlení, paměť, pozornost/. b/ procesy emocionální /zážitky/ c/ procesy volní /aktivita, jednání.../ 2. Psychické vlastnosti: zaměřenost /motivy../ , schopnosti, temperament, charakter 3. Psychické stavy: citové stavy, pozornostní funkce, aktivace... C/ Psychologické disciplíny: a/ Základní: Obecná psychologie, Vývojová ps., Psychologie osobnosti; Sociální ps.; Psychopatologie... b/ Aplikované ps.disc.: Pedagogická ps.; Klinická ps.; Poradenská ps.; Forenzní ps.; Manžerská ps.; Vojenská ps.; Dopravy ….. c/ Speciální ps. disc.: Psychodiagnostika; Farmakologická ps.; Zoo- psychologie; Psycholingvistika… II. VNÍMÁNÍ: smyslovými orgány zprostředkovaný a v mozku se vytvářející obraz vnějšího i vnitřního prostředí organismu a/ Charakteristika: Celostnost – výběrovost – významovost b/ Smyslové klamy: reverzibilní figury, Geometricko-optické klamy.... c/ Poruchy vnímání: a/ Gnostické: poruchy poznávání, identifikování objektů, poruchy analýzy předmětů, dějů a jejich rozdílů b/ Iluze: mylný smyslový vjem – vychází ze skutečného podnětu je však chybně interpretován – vjem je zkreslen Dělíme je na patické a nepatické: zrakové, sluchové, čichově-chu- ťové, hmatové, ..... c/ Halucinace: vjemy vznikající bez současného podnětu a mají při- tom pro jedince charakter skutečnosti. Jsou nevývratné – svědčí o poruše déletrvajícího duševního stavu Dělí se podobně jako iluze dle smyslových orgánů III. PŘEDSTAVY: vybavené obrazy předmětů nebo jevů, které nám utkvěly v paměti na základě jejich dřívějšího vnímání IV. FANTAZIE – obrazotvornost: je vytváření nových obrazů předmětů, jevů i situací, předtím nevníma- ných – kombinace jevů a představ získaných z reálných prvků Druhy: reprodukující – tvůrčí V. PAMĚŤ: schopnost psychiky uchovávat a vybavit minulou zkušenost a/ Fáze: zapamatování – uchování – vybavování b/ Druhy: dle aktivity /neúmyslná-úmyslná/ dle vytvářených vztahů mechanická – logická c/ Typy: vizuální-auditivní-kinetická- slovní-číselná- prostorová...... Paměť - z hlediska sklonu ke stárnutí 1. Explicitní- deklarativní 2. Implicitní – procedurální 3. Dlouhodobá – staropaměť 4. Pracovní-krátkodobá 5. Epizodická Poruchy paměti: Hypermnézie – hypomnézie – amnézie – paramnézie - konfabulace – kryptomnézie........ VI. POZORNOST: psychický stav projevující se zaměřenosti a soustředěnosti na určitý vnitřní nebo vnější podnět a/ Druhy: úmyslná – neúmyslná b/ Vlastnosti: stálost – rozsah – intenzita – rozdělení – přenášení c/ Poruchy: Hypoprosexie -hyperprosexie – aprosexie - roztržitost rozptýlenost VII. MYŠLENÍ: nejvyšší forma poznávací činnosti – je založeno na postihování vztahů mezi předměty a jevy Produktem myšlení jsou myšlenky: Pojem – soud – úsudek a/ Myšlenkové operace: analýza a syntéza- porovnávání a rozlišování abstrakce a konkretizace b/ Druhy: konkrétní – abstraktní – pravděpodobnostní – konvergentní divergentní – intuitivní c/ Vlastnosti: šíře – samostatnost – kritičnost – pružnost – důslednost hbitost. d/ Poruchy: Dynamiky: útlum – zrychlené myšlení Strukturálních mechanismů: perseverace – nevýpravné- zabíhavé – paranoidní – zmatené- ovládavé.... BLUDY: nesprávné myšlenky, mylné přesvědčení neodpovídající rea- litě při dobře zachované logičnosti operací a argumentaci Druhy: 1. Makromanické /megalomanické/ 2. Mikromanické /depresivní/ 3. Paranoidní /vztahovačné/ INTELIGENCE: souhrnná /globální/ kapacita jedince účelně jednat, racionálně myslet a efektivně se vyrovnávat se svým prostředím Složky inteligence: Tekutá /fluidní/ - Krystalická Formy /druhy/: abstraktní – manuální – sociální KREATIVITA: tvůrčí myšlení Základní faktory: invence – originalita – senzitivita -flexibilita – fluence - elaborace FUNKČNÍ GRAMOTNOST: schopnost orientovat se v přečtených informacích a aktivně je využívat. Základní: literární – dokumentová – kvantitativní VIII. EMOCE subjektivní prožitky vztahů člověka k jevům a situacím z jeho okolí i k sobě samému. Rozdělení: a/ dle polarity: kladné – záporné; stenické - astenické b/ dle kvality: nižší /tělesné, individuální vyšší /city/: sociální- etické estetické- intelektuální c/ dle intenzity: afekt, nálada, vášeň Poruchy: Patické nálady: Expanzivní – depresivní – rezonantní Poruchy afektů: patický afekt – nezvládnutý a. - afektivní stupor afektivní ztlum – anxiozní raptus IX. VŮLE: jednání směřující k dosažení vědomě stanovených cílů. Volní proces: rozhodování – realizace Vlastnosti: cílevědomost – samostatnost – rozhodnost – vytrvalost – sebe-ovládání Globální poruchy: Abulie – hyperbulie – hypobulie Poruchy pudů: sociální – rodičovský – obživný – sebezáchovný – pohlavní /sexuální deviace/ X. Psychologie OSOBNOSTI: Osobnost: individualizovaný systém /integrace/ psychických procesů, vlast-ností a stavů, které jsou jednak determinovány vnitřní výbavou organismu a jednak socializací /působením prostředí a výchovy/ které pak spoluurčují chování a prožívání člověka. A/ Činitelé utváření a vývoje člověka: 1. Vnitřní výbava organismu 2. Vnější podmínky života B/ Struktura osobnosti – základní skupiny /vlastnosti/ a/ Aktivačně-motivační /motivace, potřeby.../ b/ vztahově- postojové / hodnotové, charakterové.../ c/ dynamické /emocionální, temperamentové/ d/ výkonové /schopnosti/ e/ seberegulační /volní vlastnosti/ TEMPERAMENT: dynamická stránka osobnosti celkové citové ladění duševních dějů Typ VNČ podstatně formuluje chování člověka TYPY – stručná charakteristika: a/ vlastnosti NS – b/ projevy /chování/ SANGVINIK: a/ silný – vyrovnaný - pohyblivý b/ přizpůsobivý; společenský; živě reagující… – nestálost; lehkomyslnost; povrchnost… FLEGMATIK: a/ silný – vyrovnaný – méně pohyblivý b/ klidný; vytrvalý; rozvážný; vyrovnaný… -pomalý; liknavý; lhostejný… CHOLERIK: a/ silný – méně vyrovnaný – pohyblivý b/dominantní; energický; aktivní; houževnatý… -impulzivní; výbušný; útočný…. MELANCHOLIK: a/ typ slabý b/stálost citů; smysl pro sociální cítění, romantik.. -snadná zranitelnost; neprůbojnost; nejistota…. CHARAKTER: relativně stálé vlastnosti vyjadřující soustavu vztahů člo- věka ke skutečnosti a navyklý způsob chování. Základní rysy: - všeobecné vlastnosti: čestnost, důvěryhodnost, vyhraněnost postojů.. - Vlastnosti ve vztahu: k sobě samému – k druhým lidem – k práci... PORUCHY osobnosti: globální snížení úrovně = DEGRADACE a/ Depravace: postižení v oblasti sociální b/ Deteriorace: postižení na bázi organických procesů c/ Dezintegrace: postižení u psychotických procesů XI. TYPOLOGIE: ÚČEL: snaha zpřehlednit individuální variabilitu lidí kategorizováním do typů – charakterizovat osobnost pomocí jemu typických vlastností, přičemž některé individuum se jim bude vyznačovat více některé méně. TYPOLOGICKÉ ZATŘÍDĚNÍ velmi pestré , dle různých kritérií: TEMPERAMENT:..; TĚLESNÁ konstrukce: pyknik-astenik-atletik; HODNOTOVÁ orientace /typ/:teoretický –ekonomický –estetický –sociální –náboženský - mocenský PROFESNÍ typologizace: UČITEL: rétor–racionalista –emotivní –abstraktně myslící –názorně myslící -mentorský -frázer –liberální až familiární; ŘÍDÍCÍ pracovník: fanatik –iniciátor –diagnostik -scholastik –rutinér –estét –metodolog –individualista; LÉKAŘ: věcný, citlivý –věcný,neosobní –autoritativní, energický –„mateřský“,soucitný –kamarádský, přátelský –neuroticko-úzkostný, nejistý; PACIENT: -normální –heroický –bagatelizující – repudia-ční –nosofobní –hypochondrický –nosofilní –účelový; HOST: rozhodný –nerozhodný-plachý,nesmělý–klidný,pohodlný–nervozní,rozčilený–nezdravě sebevědomý –zklamaný, nespokojený –nedůvěřivý, nadměrně kritický; PARTNERSKÁ typologie: ŽENA: -hospodyně –sportovkyně –intelektuálka –líná –milostně nestálá MUŽ: -technik –úředník –hráč podnikatel – hráč záletník –žárlivec –flákač -podvodník