Psychodiagnostika dětí a dospívajících
PhDr. Irena Komendová, Ph.D.
Psychodiagnostika dětí a dospívajících
Chapter contains:
1
Study Materials
1
Study text
Teacher recommends to study from 1/3/2019 to 14/3/2019.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 15/3/2019 to 28/3/2019.
Chapter contains:
1
Study Materials
1
Study text
Teacher recommends to study from 29/3/2019 to 11/4/2019.
Chapter contains:
2
Study Materials
1
Study text
Teacher recommends to study from 26/4/2019 to 17/5/2019.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 12/4/2019 to 17/5/2019.

Zásady v diagnostice dětí a dospívajících, klinické testové metody v diagnostice dětí a dospívajících

Přednáška

Klasifikace diagnostických metod.

Seznámení se se zvláštnostmi diagnostiky dětí a dospívajících.

Specifické rysy vyšetřování dětí a dospívajících.

Vedení psychologického vyšetření.

Řazení diagnostických metod.

Psychologická zpráva.

Klinické metody v diagnostice dětí a dospívajících.

Učebnice: Psychodiagnostika dětí a dospvajících (Svoboda, Krejčířová, Vágnerová) strana 24 - 47.


Error: The referenced object does not exist or you do not have the right to read.
https://is.muni.cz/el/1421/jaro2019/PSA_053/op/Informace_PSDG_deti_a_dospivajicich-2019.docx

Samostudium

Učebnice: Psychodiagnostika dětí a dospvajících (Svoboda, Krejčířová, Vágnerová) strana 13 - 23.

Diagnostika raného věku

Přednáška

Vývojové škály obecně.

Gesellovy vývojové škály

Škály Nancy Bayleyové

Učebnice: Psychodiagnostika dětí a dospívajících strana 49 - 65, 66 - 70, 72 - 78.

Samostudium

Učebnice: Psychodiagnostika dětí a dospívajících

                  Bühlerové-Hetzerové Kleinkindertest strana 65 - 66

                  Mnichovská vývojové diagnostika strana 70 - 71

                  Testy kognitivních schopností v útlém věku strana 79 - 81

                  Novorozenecké škály strana 81 - 85

Diagnostika inteligence

Přednáška

Diagnostika inteligence u dětí

Flynnův efekt

IDS-P, IDS (viz wordový dokument v této sekci)

Stanford-Binet IV (strana 99 - 106)

WISC-III (strana 112 - 122)

Woodcock-Johnson test kognitivních schopností (viz wordový dokument v této sekci)

SON-R 2,5-7 (viz wordový dokument v této sekci)

Samostudium

Učebnice Psychodiagnostika dětí a dospívajících:

     Stanford-Binet III strana 93 - 99

     Kaufmanův ABC strana 109

     Grace Arthurové výkonový test (pozor!!! test se již nepoužívá jako inteligenční test, ale jeho části jsou často součástí neuropsychologických baterií, proto je vhodné se s tímto testem seznámit) strana 123 - 124

     Kohsovy kostky strana 124 - 126

     Test struktury inteligence strana 127 - 128

     Meiliho Analytický test inteligence strana 129

     Ravenovy testy strana 130 - 134

     Test intelektového potenciálu strana 134 - 135

     Obrázkově inteligenční test strana 135

     Torranceův Test tvořivého myšlení strana 136

Testy speciálních schopností a dovedností, neuropsychologické soubory a metody

Samostudium

Testy zrakové percepce  -  Reverzní test (139-140),  Modifikovaný reverzní test pro předškolní děti (strana 140 - 141), 

Rekogniční test reverzní tendence (strana 141 - 142), Test diskriminace tvarů (strana 142 - 143), Vývojový test zrakového vnímání (strana 144 - 147)

Testy sluchové percepce - Zkouška sluchové diferenciace (148-149), Zkouška sluchové analýzy a syntézy (149-150)

Testy percepční zátěže - Stroopův test percepční zátěže (strana 151 - 152)

Hodnocení motorických schoností a lateratlity - Škála Oseretzkého (strana 152 - 153), Orientační test dynamické praxe (strana 154 - 155), jiné možnosti vyšetření motoriky (155), Test ohýbání drátu (strana 156 - 157), Zkouška laterality (strana 157 - 158)

Hodnocení pozornosti - Číselný čtverec (159-161), Číselný obdélník (161 - 162) , Bourdonův test (163 - 164), Test cesty (164-165), Test pozornosti d2 (není v učebnici, viz přiložený dokument), jiné možnosti vyšetřen pozornosti (166-167)

Hodnocení paměti - ROCF (167-169), Bentonův test (169 - 170),  Paměťový test verbálního učení (170-191), Test zrakově-sluchového učení (172 - 173), LGT-3 (173-175), Hodnocení metapaměti (175 - 176),, jiné možnosti vyšetření paměti (178)

Hodnocení řeči a jazykových schopností (178-179) - Diagnostika jazykového vývoje (není v učebnici, viz přiložený soubor), Obrázkově slovníková zkouška (strana 180 - 181), Heidelberský test řečového vývoje (strana 181 - 183)

Diagnostika školních schopností a dovedností - Zkouška čtení (183-186), Kalkulia (192-194)

Hodnocení sociálních dovedností - Vinelandská škála sociální zralosti (196-197)

Pro každou podskupinu testů je vhodné znát alespoň 3 testy a umět alespoň o dvou z nich podrobněji pohovořit.

Neuropsychologické soubory a metody (strana 202 - 235)

Projektivní metody, kresebné techniky dotazníky, objektivní testy osobnosti, posuzovací škály

Přednáška

Projektivní metody  - použití u dětí, dělení

Projektivní techniky verbální a manipulační

ROR

Zullingerův test

TAT, CAT, CAT-H, CATO, AAC

Test rodinných vztahů (Antony-Bene)

Test barevného diferenciálu

Sceno test

FAST


Kresebné techniky

1) Kresba jako odhad celkové vývohové úrovně

Kresba lidské postavy (Šturma, Vágnerová)

Draw A Person

Test hvězd a vln

2) Kresba zhodnocující úroveň senzomotorických dovedností

Test obkreslování

Bender-Gestalt Test

3) Projektivní kresebné techniky

Kresba lidské postavy

Test hvězd a vln

Test stromu

Kresba rodiny

Kinetická kresba rodiny

Kresba začarované rodiny

Blochův test


Samostudium

Slovní asociační experiment (239)

Hand test (245-246)

Rosenzweigův obrázkový frustrační test (258)

Projektivní interview (259)

Lüscher (264)

Barevný pyramidový test (265-267)

Test světa (268-269)

Warteggův kresebný test (314-316)

Torranceho figurální test tvořivého myšlení (316-317)

Kreatos (317-318)

Urbanův test tvořivosti (319)

Dotazníky (strana 319 - 323)

    - Bellův Dotazník přizpůsobivosti (323 - 324)

    - Škála manifestní úzkosti pro děti (324 - 325)

    - STAIC (325)

    - KSAT (325 - 326)

    - CDI (327)

    - Škála rodinného prostředí (330-331)

    - ADOR (Dotazník pro zjišťování způsobu výchovy v rodině - ADolescent O Rodičích) (331-332)

    - HSPQ (340-343)

    - Eysenckovy dozatníky (343 - 346)

    - MMPI (351 - 354)

    - ICL (354 - 355)

    - FIRO-B (355 - 357)

    - FPI (357 - 359)

    - Dotazníky pro rodiče a vychovatele (360 - 364)

Objektivní testy osobnosti (364 - 372)

Posuzovací škály (372 - 397)

Znát alespoň dva zástupce jednotlivých skupin a podskupin (např. jednodimenzionální dotazníky - dotazníky na úzkosti), umět o nich podrobněji pohovořit.