You are currently viewing the whole syllabus; go back to default view.
The speed of loading and viewing the syllabus may be slower when showing a large amount of content.
Zásady v diagnostice dětí a dospívajících, klinické testové metody v diagnostice dětí a dospívajících
Přednáška
Klasifikace diagnostických metod.
Seznámení se se zvláštnostmi diagnostiky dětí a dospívajících.
Specifické rysy vyšetřování dětí a dospívajících.
Vedení psychologického vyšetření.
Řazení diagnostických metod.
Psychologická zpráva.
Klinické metody v diagnostice dětí a dospívajících.
Učebnice: Psychodiagnostika dětí a dospvajících (Svoboda, Krejčířová, Vágnerová) strana 24 - 47.
Samostudium
Učebnice: Psychodiagnostika dětí a dospvajících (Svoboda, Krejčířová, Vágnerová) strana 13 - 23.
Diagnostika raného věku
Přednáška
Vývojové škály obecně.
Gesellovy vývojové škály
Škály Nancy Bayleyové
Učebnice: Psychodiagnostika dětí a dospívajících strana 49 - 65, 66 - 70, 72 - 78.
Samostudium
Učebnice: Psychodiagnostika dětí a dospívajících
Bühlerové-Hetzerové Kleinkindertest strana 65 - 66
Mnichovská vývojové diagnostika strana 70 - 71
Testy kognitivních schopností v útlém věku strana 79 - 81
Novorozenecké škály strana 81 - 85
Diagnostika inteligence
Přednáška
Diagnostika inteligence u dětí
Flynnův efekt
IDS-P, IDS (viz wordový dokument v této sekci)
Stanford-Binet IV (strana 99 - 106)
WISC-III (strana 112 - 122)
Woodcock-Johnson test kognitivních schopností (viz wordový dokument v této sekci)
SON-R 2,5-7 (viz wordový dokument v této sekci)
Samostudium
Učebnice Psychodiagnostika dětí a dospívajících:
Stanford-Binet III strana 93 - 99
Kaufmanův ABC strana 109
Grace Arthurové výkonový test (pozor!!! test se již nepoužívá jako inteligenční test, ale jeho části jsou často součástí neuropsychologických baterií, proto je vhodné se s tímto testem seznámit) strana 123 - 124
Kohsovy kostky strana 124 - 126
Test struktury inteligence strana 127 - 128
Meiliho Analytický test inteligence strana 129
Ravenovy testy strana 130 - 134
Test intelektového potenciálu strana 134 - 135
Obrázkově inteligenční test strana 135
Torranceův Test tvořivého myšlení strana 136
Testy speciálních schopností a dovedností, neuropsychologické soubory a metody
Samostudium
Testy zrakové percepce - Reverzní test (139-140), Modifikovaný reverzní test pro předškolní děti (strana 140 - 141),
Rekogniční test reverzní tendence (strana 141 - 142), Test diskriminace tvarů (strana 142 - 143), Vývojový test zrakového vnímání (strana 144 - 147)
Testy sluchové percepce - Zkouška sluchové diferenciace (148-149), Zkouška sluchové analýzy a syntézy (149-150)
Testy percepční zátěže - Stroopův test percepční zátěže (strana 151 - 152)
Hodnocení motorických schoností a lateratlity - Škála Oseretzkého (strana 152 - 153), Orientační test dynamické praxe (strana 154 - 155), jiné možnosti vyšetření motoriky (155), Test ohýbání drátu (strana 156 - 157), Zkouška laterality (strana 157 - 158)
Hodnocení pozornosti - Číselný čtverec (159-161),
Číselný obdélník (161 - 162)
,
Bourdonův test (163 - 164),
Test cesty (164-165), Test pozornosti d2 (není v učebnici, viz přiložený dokument), jiné možnosti vyšetřen pozornosti (166-167)
Hodnocení paměti - ROCF (167-169),
Bentonův test (169 - 170),
Paměťový test verbálního učení (170-191),
Test zrakově-sluchového učení (172 - 173),
LGT-3 (173-175),
Hodnocení metapaměti (175 - 176),, jiné možnosti vyšetření paměti (178)
Hodnocení řeči a jazykových schopností (178-179) - Diagnostika jazykového vývoje (není v učebnici, viz přiložený soubor), Obrázkově slovníková zkouška (strana 180 - 181), Heidelberský test řečového vývoje (strana 181 - 183)
Diagnostika školních schopností a dovedností - Zkouška čtení (183-186), Kalkulia (192-194)
Hodnocení sociálních dovedností - Vinelandská škála sociální zralosti (196-197)
Pro každou podskupinu testů je vhodné znát alespoň 3 testy a umět alespoň o dvou z nich podrobněji pohovořit.
Neuropsychologické soubory a metody (strana 202 - 235)
Projektivní metody, kresebné techniky dotazníky, objektivní testy osobnosti, posuzovací škály
Přednáška
Projektivní metody - použití u dětí, dělení
Projektivní techniky verbální a manipulační
ROR
Zullingerův test
TAT, CAT, CAT-H, CATO, AAC
Test rodinných vztahů (Antony-Bene)
Test barevného diferenciálu
Sceno test
FAST
Kresebné techniky
1) Kresba jako odhad celkové vývohové úrovně
Kresba lidské postavy (Šturma, Vágnerová)
Draw A Person
Test hvězd a vln
2) Kresba zhodnocující úroveň senzomotorických dovedností
Test obkreslování
Bender-Gestalt Test
3) Projektivní kresebné techniky
Kresba lidské postavy
Test hvězd a vln
Test stromu
Kresba rodiny
Kinetická kresba rodiny
Kresba začarované rodiny
Blochův test
Samostudium
Slovní asociační experiment (239)
Hand test (245-246)
Rosenzweigův obrázkový frustrační test (258)
Projektivní interview (259)
Lüscher (264)
Barevný pyramidový test (265-267)
Test světa (268-269)
Warteggův kresebný test (314-316)
Torranceho figurální test tvořivého myšlení (316-317)
Kreatos (317-318)
Urbanův test tvořivosti (319)
Dotazníky (strana 319 - 323)
- Bellův Dotazník přizpůsobivosti (323 - 324)
- Škála manifestní úzkosti pro děti (324 - 325)
- STAIC (325)
- KSAT (325 - 326)
- CDI (327)
- Škála rodinného prostředí (330-331)
- ADOR (Dotazník pro zjišťování způsobu výchovy v rodině - ADolescent O Rodičích) (331-332)
- HSPQ (340-343)
- Eysenckovy dozatníky (343 - 346)
- MMPI (351 - 354)
- ICL (354 - 355)
- FIRO-B (355 - 357)
- FPI (357 - 359)
- Dotazníky pro rodiče a vychovatele (360 - 364)
Objektivní testy osobnosti (364 - 372)
Posuzovací škály (372 - 397)
Znát alespoň dva zástupce jednotlivých skupin a podskupin (např. jednodimenzionální dotazníky - dotazníky na úzkosti), umět o nich podrobněji pohovořit.