Dalibor Papoušek Lokativní dimenze Utopická dimenze důraz na konkrétní místo a vymezení hranic důraz na periférii pozemské mapy locus – „místo“ utopia – „ne-místo, nikde“ zaměření na pozemskou topografii, která zakládá svět a jeho řád zaměření mimo tento svět, transcendence sensu stricto dostředivost odstředivost uzavřenost otevřenost Lokativní a utopické aspekty náboženství (rozdílné lokace posvátna) Dvojdomý kosmos: nahoře dole Trojdomý kosmos: nebe země podsvětí Papyrus z Théb, 21. dynastie. Star-051 ØKlaudios Ptolemaios, 100-178 n.l. Øzachována geocentričnost modelu ØZemě obklopena koncentrickými sférami sedmi (pozorovatelných) planet: Měsíc, Merkur, Venuše, Slunce, Mars, Jupiter, Saturn a sféra stálic Øv pozemské, sublunární sféře vládne vrtkavá Štěstěna (Tyché, Fortuna) Øv nadlunární sféře vládne božský, neměnný řád Konec předexilního období (7. stol. př. n.l.) Celkový plán podle F. Fritze a K. Watzingera }Ideální rekonstrukce Star-048.jpg }Důsledky babylonského vpádu: }zánik království }zničení Jeruzalémského chrámu }přerušení chrámových obětí }deportace elit do Babylónie } }Proměny náboženství Izraele v exilu: }protosynagogální forma bohoslužby }písemná fixace náboženských tradic }idea nebeského chrámu (Ezechiel) }exkluzívní monoteismus (Deuteroizajáš) } } } } }Ezechiel (hebr. Jechezkel – „silný je Bůh“) }judský prorok, odvlečený do exilu již 597 př.n.l. }v Babylónii 592 př.n.l. vystoupil jako prorok a působil zde přes dvacet let } }Ezechielova utopická chrámová vize }architektura chrámu se odráží v hierarchicky určeném prostorovém rozmístění aktérů kultu: }(1) sádokovci (sádokovští kněží) }(2) levité (nižší kněží) }(3) lid Izraele } } } Celkový plán Ideální rekonstrukce Hierarchie posvátného Rituální pohyb knížete a lidu Rozdělení země }perský král Kýros II. Veliký jako mesiáš }perská provincie Jehud }teokracie, mesianismus }Zerubábelův lokativní chrám (520–515 př.n.l.) }mocenské prosazení exkluzívního monoteismu (Ezdráš, Nehemjáš) } }po Alexandrově smrti Palestina v zájmové sféře egyptských Ptolemaiovců a syrských Seleukovců }v napětí s Egyptem sáhl Seleukovec Antiochos IV. Epifanés 168 př.n.l. k protižidovským opatřením: instalace Diovy sochy v Jeruzalémském chrámu, ničení posvátných textů, zákaz obřízky a šabatu }v čele protiseleukovského povstání Juda Makabejský, který 164 př.n.l. dobyl Chrámovou horu a očistil Jeruzalémský chrám (svátek Chanuka, kniha Daniel) }z Makabejských postupně vyrostla židovská dynastie Hasmoneovců (v Palestině vládli do 63 př.n.l.) }vznikl v kumránské občině kolem 150 př.n.l., jeho kořeny sahají k přelomu 3. a 2. stol. př.n.l. }Chrámový utopický projekt }výraz ostré opozice vůči Jeruzalémskému chrámu }čtvercová dispozice koncentricky členěna na tři hierarchické stupně oddělené hradbami: } (1) kněžské nádvoří s budovou chrámu a oltářem } (2) nádvoří mužů oprávněných k provádění kultu } (3) nádvoří pro rituálně čisté muže a ženy Izraele }vnější nádvoří podstatně rozsáhlejší než pozdější chrámová plošina héródovské přestavby Celkový plán Srovnání vnitřního nádvoří (vpravo) s celkovým plánem Ezechielova chrámu (vlevo) Srovnání s rozměry héródovské chrámové plošiny Héródovské období (1. stol. n.l.) Héródovská přestavba (1. stol. n.l.), celkový plán Héródovská přestavba (1. stol. n.l.), ideální rekonstrukce Héródovská přestavba (1. stol. n.l.), půdorys vnitřního chrámu Héródovská přestavba (1. stol. n.l.), rekonstrukce vnitřního chrámu Héródovská přestavba (1. stol. n.l.), ideální rekonstrukce Současný stav chrámové plošiny (al-haram aš-šaríf) }13,1-2 Ježíš předpovídá zánik chrámu }13,3-4 Učedníci žádají o znamení konce }13,5-37 Ježíš předpovídá budoucí události } (I) Počáteční znamení (13,5-8) } Nabádání } (II) Utrpení v diaspoře (13,9-13) } Nabádání } (III) Znesvěcení v Jeruzalémě (13,14-23) } Nabádání } (IV) Znesvěcení stvoření (13,24-37) } Nabádání } (1) A když vycházel z chrámu, řekl mu jeden z jeho učedníků: „pohleď, Mistře, jaké to kameny a jaké stavby!“ (2) Ježíš mu řekl: „obdivuješ ty velké stavby? Nezůstane z nich kámen na kameni (lithos epi lithon), všechno bude rozmetáno.“ Øvýrok reaguje na pád Jeruzaléma v roce 70 n.l. Øterminus post quem pro datování synoptických evangelií (15) Přišli do Jeruzaléma. Když vešel [Ježíš] do chrámu, začal vyhánět prodavače a kupující v nádvoří, zpřevracel stoly směnárníků a stánky prodavačů holubů; (16) nedovoloval ani to, aby někdo procházel nádvořím s nádobou. (17) A učil je: „Což není psáno“ Můj dům bude zván domem modlitby pro všechny národy? Vy však jste z něho udělali doupě lupičů (spélaion léstón).“ (18) Velekněží a zákoníci to uslyšeli a hledali, jak by ho zahubili; báli se ho totiž, protože všechen lid byl nadšen jeho učením. (19) A když nastal večer, vyšel Ježíš s učedníky z města. Øvýrazem „lupič“ (léstés) označováni též příslušníci hnutí zélótů, vůdčí skupiny židovské války (14) Když pak uvidíte „znesvěcující ohavnost“ (to bdelygma tés erémóseós) stát tam, kde být nemá – kdo čte, rozuměj – tehdy ti, kdo jsou v Judsku, ať uprchnou do hor; (15) kdo je na střeše, ať nesestupuje a nevchází do domu, aby si odtud něco vzal; (16) a kdo je na poli, ať se nevrací domů, aby si vzal plášť. (17) Běda těhotným a kojícím v oněch dnech! (18) Modlete se, aby to nebylo v zimě. (19) S těmi dny přijde takové soužení, jaké nebylo od počátku Božího stvoření až do dneška a nikdy nebude. (20) A kdyby Pán nezkrátil ty dny, nebylo by spaseno žádné tělo [člověk]. Ale kvůli svým vyvoleným zkrátí ty dny. }Marek se napojuje na linii existenciálního ohrožení chrámu jako svorníku židovské identity, používá mytický vzorec, který spojuje: }(1) rozboření chrámu Babyloňany (587/586 př.n.l.), }(2) Antiochovo znesvěcení chrámu Diovou sochou (168 př.n.l.), }(3) Caligulův záměr instalovat v chrámu svou vlastní sochu (40/41 n.l.) }(4) Titovo rozboření chrámu na konci židovské války (70 n.l.) }interpretuje svou současnost a budoucnost ve světle starší tradice knihy Daniel, spadající do doby makabejského povstání proti Antiochovi, avšak situované už do doby babylonského exilu }Marek v kompozici Malé apokalypsy použil starší tradici, snad v podobě jakéhosi letáku (Mk 13,14-20) sepsaného původně proti Caligulovi }„znesvěcující ohavnost“ (Mk 13, 14) pravděpodobně odpovídá Caligulově soše z let 40/41 }těsně po pádu Jeruzaléma v roce 70 ji Marek spojil s předpovědí zkázy jeruzalémského chrámu a aktualizoval ji s odkazem na zélótské obsazení chrámového okrsku během války }Ježíš se v Markově podání utopicky distancuje od chrámu - na rozdíl od zélótů, kteří s lokativním důrazem na obranu chrámu očekávali Boží zásah } Tora Zákon velesvatyně chrámu Nevi’im Proroci hlavní síň chrámu Ktuvim Spisy předsíň chrámu