HODNOCENÍ A REFLEXE Krátký popis některých technik reflexe a hodnocení z hodin didaktiky slouží jako inspirace k vlastní pedagogické praxi. Způsob použití či úprava jednotlivých technik je vždy v rukách učitele: ten musí zvážit vhodnost jednotlivých metod vzhledem k cíli a hodnocené činnosti. Hodnocení i reflexe je nástroj, je potřeba jeho užití pečlivě zvolit podle účelu a situace, nic tedy neplatí „univerzálně“. A. Techniky vhodné k reflexi vlastní pedagogické činnosti Mohou nám pomoci vyhodnotit úspěšné/neúspěšné lekce, jejich slabé a silné stránky, popřípadě zaznamenat možnosti nápravy a vyhodnocení možných rizik. 1. SWOT (přehledná tabulka jako samostatný soubor ve studijních materiálech) Vnitřní faktory (týkají se samotné koncepce lekce) Strength: Silné stránky lekce (Např. Informační přínos, pestrost technik, přitažlivost zpracování) Weakness: Slabé stránky lekce (Např. Malá aktivizace žáků, nepřitažlivé zpracování, nedostatek obrazového materiálu atd.) Vnější faktory (týkají se vztahu lekce a okolí, vnějších faktorů) Opportunities: Příležitosti (Např. Další možnosti využití lekce mimo školní prostředí) Threats: Hrozby (Např. Selhání promítací techniky, pokud je její zapojení značnou součástí lekce atd.) 2. Tabulka reflexe Pohled zpět: Pohled vpřed: Co se nám povedlo? Co se naopak nepovedlo? Co z hodiny fungovalo? Jaké metody, Kdy nastal/a zmatek, nuda..? techniky, informace...? Jaké metody, části lekce „nefungovaly“? Co si z toho vzít do budoucna? Jak to napravit? Pomohou některé maličkosti, aby aktivity fungovaly (Zapamatovat si aktivity a lépe? (Lepší instrukce, menší přístupy, které byly úspěšné, co ve skupinky, jiné hodnocení? Více/méně třídě fungovalo, co žáky bavilo, času? Názorná demonstrace?) Je čemu porozuměli atd.) vhodné aktivity změnit? Změnit cíle? Vynechat? B. Techniky vhodné k reflexi aktivit, zážitků, výstav, skupinové práce, tvůrčí činnosti, zhlédnutých dokumentů atd. Tyto metody můžeme použít k zjištění názoru žáků na proběhlou činnost. 1. Nonverbální metody: Póly/škály: Vhodné k rychlému zjištění stanoviska, názoru, líbí/nelíbí, bavilo/nebavilo atd. Předem stanovíme otázky či kategorie, kde je možné vyjádřit míru souhlasu/nesouhlasu a to zvednutím ruky (nejníže-nejméně, nejvýše-nejvíce). Variantou je rozmístění dvou bodů (Ano/ne, Líbí/nelíbí, Souhlasím/nesouhlasím atd.) a nechat žáky se mezi nimi volně pohybovat v závislosti na osobním názoru (na základě vzdálenosti od jednotlivých bodů vyjádřit míru souhlas/nesouhlas atd.) Živé obrazy: Cílem je vytvořit živý obraz (v menší či větší skupině), který by reflektoval dojmy např. z výstavy, proběhlé činnosti. Jednotlivý aktéři mohou posléze slovně „dovysvělit“ záměr/postoj atd. Tvorba umělecké díla: „Umělecké“ pojetí reflexe, úkolem může být např. Zhmotnit dojmy z výstavy/koncertu/skladby/zážitku pomocí kresby/koláže/objektu atd., následně slovně vysvětlit např. Užití barev, motivů, celkovou koncepci atd. Tvůrčí práce může pomoci k ujasnění pocitů a následné verbalizaci. Metoda je vhodná spíše k reflexi zážitku, u reflexe názoru/pocitů z jednoho konkrétní výtvarného díla může (s)vést k jeho kopírování. 2. Verbální metody: Kolující mikrofon: Diskusní (ale i „hodnotící“ metoda), zpravidla jsou všichni aktéři rozmístěni tak, aby na sebe vzájemně viděli. Mluví pouze ten, kdo má v ruce kolující předmět a má možnost vyjádřit své stanovisko/dojem atd. (Obměnou může být vyvolávání pomocí házení míčku náhodným žákům, pokud je skupina větší, pomůže nám to lépe udržet pozornost u žáků, kteří by se mohli nudit než na ně „dojde řada“. Nedokončené věty: Úkolem žáka je dokončit větu, jejíž první část jsme pečlivě připravili (vytiskli na papír). Může nám to pomoci rozvinout názor/myšlenku/stanovisko, které by žáka samotného nenapadli. Např. Po návštěvě výstavy rozdáme lístečky: Myslím si, že záměr autora výstavy byl...., Nejvíce se mi na výstavě líbilo....., Kdybych měl/a výstavu na starosti já, tak bych....., Jednou věcí, kterou bych změnil/a...Z hlediska využití prostoru mi výstava připadala.....atd. Zvolené věty můžeme přizpůsobit účelu/aktivitě/tomu, co chceme, aby následovalo... Dopis autorovi: Zadání v takovém to případě může být např. Napsat dopis autorovi námi probíraného významného uměleckého díla/kurátorovi navštívené výstavy/hudebnímu skladateli atd. Může se stát jakousi formou osobní „recenze“, z určitého hlediska může být pro žáky zřejmě méně „náročné“ a „zábavnější“ než zadání „napište esej..., napište recenzi...“. C. Varianty hodnocení žáka učitelem v estetické výchově Slovní hodnocení (samostatný soubor ve studijních materiálech předmětu)