VÝUKOVÉ MATERIÁLY: MOŽNOSTI A VÝZVY Jan Dvořák 3. 4. 2019 STŘEDOŠKOLSKÉ DĚJEPISNÉ TITULY ÚVOD: TVORBA NAKLADATELSTVÍ VÝSTUP: DĚJEPIS PRO STŘEDNÍ ŠKOLY VÝZVY A CÍLE DALŠÍ STŘEDOŠKOLSKÉ TITULY Matematika pro SŠ – 1. díl (učebnice) Matematika pro SŠ – 2. díl (učebnice) … ELEKTRONICKY? VÝZVY: MÁ VŮBEC SMYSL PSÁT KLASICKÉ UČEBNICE? ×V době internetu? ×Hrozba jednostranné, faktograficky zatížené výuky ×Nákladnost pořízení (a tvorby) Ano, pokud: ünejde o „telefonní seznam“ izolovaných dat; üjde o materiál strukturovaný (hierarchie informací, rámec), sledující stanovené cíle; ümá odbornou garanci a přináší výstupy vědecké disciplíny; üposkytuje prostor pro aktivitu žáků (oboustranný vztah); üpomůže vyučujícím (neexistuje jediná správná učebnice). VÝSTUP: DĚJEPIS PRO STŘEDNÍ ŠKOLY PROČ PSÁT UČEBNICE? … ELEKTRONICKY? VÝZVY A CÍLE VÝZVY: PROČ VYTVÁŘET NOVÉ UČEBNICE DĚJEPISU? Napříč veřejností i odborníky zaznívá: •Volání po rozšíření výuky moderních dějin; •potřeba zprostředkovat užší kontakt středoškolského dějepisu se stavem/výsledky historické vědy; •zapojení studentů, formování jejich dovedností; •„digitalizace“ – elektronické výukové materiály. VÝSTUP: DĚJEPIS PRO STŘEDNÍ ŠKOLY PROČ PSÁT UČEBNICE DĚJEPISU? … ELEKTRONICKY? VÝZVY A CÍLE VÝZVY: A CO ZACHOVAT Z TĚCH „STARÝCH“? •Syntetizující rozsah a pojetí •V základu chronologické řazení témat: kontinuita (vysoká konzervativnost!) •Událostní/politické dějiny jako vstup Jaké množství informací je nezbytné? Pro co? Kolik „zvládnou“ studenti? ØNebezpečí povrchních aktualizací a generalizací. ØChceme-li multiperspektivitu, musíme mít základ. VÝSTUP: DĚJEPIS PRO STŘEDNÍ ŠKOLY JAK PSÁT UČEBNICE DĚJEPISU? … ELEKTRONICKY? VÝZVY A CÍLE VÝSTUP: DĚJEPIS PRO STŘEDNÍ ŠKOLY JAK PSÁT UČEBNICE DĚJEPISU? CO MŮŽEME CHTÍT OD DĚJEPISU? •Jednoduše: Aby využil svůj potenciál. • •Dějepis má formativní roli: nutné vztažení k současnosti •Co ale formuje? Občana, lidskost, příslušníka národa? Co chceme, aby studenti ovládali např. 10/20 let po maturitě? Způsob myšlení •Skrze co formuje? Souvislosti, kauzální vazby Vztah interpretací a minulosti Kritická práce se zdroji informací (prameny aj.) … ELEKTRONICKY? VÝZVY A CÍLE VÝSTUP: DĚJEPIS PRO STŘEDNÍ ŠKOLY V ČEM JE MOŽNÉ SE ODLIŠIT? CO TEDY ČEKÁME OD NOVÝCH UČEBNÍCH MATERIÁLŮ? Kontakt školního dějepisu se současnou odbornou historií – učebnice dějepisu je svého druhu odborný text: •Zásadní a na SŠ opomíjené linky (časové struktury středověku, sekularizace, ostalgie aj.) •Dějiny jako nedogmatický obraz – interpretace •Dlouhodobé kauzální vazby událostí (kontinuita a diskontinuita) •Výraznější včlenění českých dějin do evropského rámce (vs. specifický národní příběh) … ELEKTRONICKY? VÝZVY A CÍLE VÝSTUP: DĚJEPIS PRO STŘEDNÍ ŠKOLY V ČEM JE MOŽNÉ SE ODLIŠIT? CO TEDY ČEKÁME OD NOVÝCH UČEBNÍCH MATERIÁLŮ? Studenti vystupují v aktivní roli – nejde o jednostranný proud informací. Proto vznikl pracovní sešit, který je: •je neoddělitelný od učebnice; •je studentskou „dílnou“; •staví studenty před problémy, rozhodnutí; •umožňuje postupné dosahování výukových cílů v různých úrovních (odvozeno od Bloomovy taxonomie – její vyšší úrovně kopírují kompetence historického myšlení); •… tedy umožňuje rozvoj dovedností. … ELEKTRONICKY? VÝZVY A CÍLE VÝSTUP: DĚJEPIS PRO STŘEDNÍ ŠKOLY VÝZVY A CÍLE VÝSTUP PROJEKTU: UČEBNICOVÁ ŘADA UČEBNICOVÁ ŘADA PRO VÝUKU DĚJEPISU NA SŠ UČEBNICE PRACOVNÍ SEŠIT PRŮVODCE PRO UČITELE … ELEKTRONICKY? PODKAPITOLA V UČEBNICI PODKAPITOLA V PRACOVNÍM SEŠITĚ • VÝSTUP: DĚJEPIS PRO STŘEDNÍ ŠKOLY UČEBNICOVÁ SADA = UČEBNICE + PRACOVNÍ SEŠIT … ELEKTRONICKY? VÝZVY A CÍLE VÝSTUP: DĚJEPIS PRO STŘEDNÍ ŠKOLY PODOBA TEXTŮ CO STOJÍ ZA FORMÁLNÍ PODOBOU TEXTŮ? •Uzavřené strany (časová dotace pro téma) •Strukturace (umožňuje snadnou orientaci v obsahu a plánování výuky; možnost volby cesty hodinou) Dále: •Prvky sloužící ke kontrole osvojení si poznatků •Motivační a orientační prvky (fotky, styly písma, odkazy aj.) • … ELEKTRONICKY? VÝZVY A CÍLE PRINCIP PRÁCE S UČEBNICOVOU SADOU Práce se sadou je založena principu: Výklad: základní faktografie a souvislosti Příklad Aktivita studentů: aplikace znalostí, rozvoj dovedností 1 C:\Documents and Settings\honza\Plocha\PDF\Moderní dějiny ven\Obchoďáci\PS 1.jpg 2 3 1 2 3 VÝSTUP: DĚJEPIS PRO STŘEDNÍ ŠKOLY PRINCIP PRÁCE SE SADOU … ELEKTRONICKY? VÝZVY A CÍLE PODKAPITOLA UČEBNICE •fáze zapamatování a porozumění, „nosič informací“ Vstupní otázky: cíle podkapitoly („co od toho můžeme čekat?“) Výklad (povinné učivo, RVP) Slovníček (odborné termíny) Příklady 1 2 3 4 VÝSTUP: DĚJEPIS PRO STŘEDNÍ ŠKOLY UČEBNICE: STRUKTURA 2 3 4 1 … ELEKTRONICKY? VÝZVY A CÍLE PODKAPITOLA UČEBNICE Širší kontext I.: Výklad věnovaný příčinám/důsledkům historických událostí Širší kontext II.: Výklad věnovaný interpretacím minulosti, dějinám myšlení Odkaz na vybrané tituly: samostudium 5 6 7 VÝSTUP: DĚJEPIS PRO STŘEDNÍ ŠKOLY UČEBNICE: STRUKTURA 5 6 7 … ELEKTRONICKY? VÝZVY A CÍLE PODKAPITOLA PRACOVNÍHO SEŠITU •fáze porozumění, aplikace, analýzy, příp. hodnocení •provázanost s texty učebnice • Typy cvičení: Ověření/upevnění znalosti základních fakt Aplikace poznatků, širší souvislosti a rozvoj dovedností 1 2 PRACOVNÍ SEŠIT: STRUKTURA … ELEKTRONICKY? VÝSTUP: DĚJEPIS PRO STŘEDNÍ ŠKOLY VÝZVY A CÍLE 1 2 • • • CO UMOŽŇUJE PRACOVNÍ SEŠIT? ü Postupné dosahování výukových cílů Srovnání se standardní učebnicí – otázky: „Jak se vyvíjela situace v Německu před nástupem Adolfa Hitlera k moci? Jaké způsoby vlády volil nacismus? Co charakterizovalo jeho ideologii?“ Sešit, s. 48–49: a)Analýza příčin politického úspěchu NSDAP (volební kampaň a styl, motivy vrcholných politiků, vztah nacismu a německého prostředí); b)analýza základních prvků nacistické ideologie (prvky antisemitismu na dobové ilustraci nebo v dopisech jejích voličů); c)analýza dopadů realizace ideologických postulátů na konkrétní osobnost (osudy A. Einsteina). … ELEKTRONICKY? VÝSTUP: DĚJEPIS PRO STŘEDNÍ ŠKOLY PRACOVNÍ SEŠIT: FUNKCE VÝZVY A CÍLE • • • CO UMOŽŇUJE PRACOVNÍ SEŠIT? … ELEKTRONICKY? VÝSTUP: DĚJEPIS PRO STŘEDNÍ ŠKOLY PRACOVNÍ SEŠIT: FUNKCE VÝZVY A CÍLE • Úvod SPECIFICKÝ OBSAH UČEBNICOVÉ SADY HISTORICKÁ ČÍTANKA DĚJEPISNÉ MAPY C:\Documents and Settings\honza\Plocha\JPG\Čítanka.jpg OBSAH „NAVÍC“ … ELEKTRONICKY? VÝSTUP: DĚJEPIS PRO STŘEDNÍ ŠKOLY VÝZVY A CÍLE Služba učitelům REDAKCE, AUTOŘI ELEKTRONICKÉ UČEBNÍ MATERIÁLY … ELEKTRONICKY? VÝSTUP: DĚJEPIS PRO STŘEDNÍ ŠKOLY VÝUKA ELEKTRONICKY VÝZVY A CÍLE Služba učitelům REDAKCE, AUTOŘI POPTÁVKA PO ELEKTRONICKÝCH MATERIÁLECH … ELEKTRONICKY? VÝSTUP: DĚJEPIS PRO STŘEDNÍ ŠKOLY POPTÁVKA PO ELEKTRONICKÝCH MATERIÁLECH VÝZVY A CÍLE Služba učitelům REDAKCE, AUTOŘI … A SKUTEČNÉ VYUŽÍVÁNÍ? ČŠI: „didaktickou techniku“ má 60–70 % škol; 20 % ji nevyužívá. Lepší vybavenost menších škol. Více využíváno na 1. stupni ZŠ („hravost“ – problém udržení pozornosti), více v technických oborech SŠ (AutoCAD apod.) Dominantní aktivity (materiály takto zaměřené jsou úspěšné): Øpodpora učitelského výkladu (PPT, DUM apod. – variace na faktografický přehled, stream videa); Øopakování, procvičování (doplňovačky, seřazování, tisknutelné strany atd.). … ELEKTRONICKY? VÝSTUP: DĚJEPIS PRO STŘEDNÍ ŠKOLY PRAKTICKÉ VYUŽÍVÁNÍ ELEKTRONICKÝCH MATERIÁLŮ VÝZVY A CÍLE Služba učitelům REDAKCE, AUTOŘI … A SKUTEČNÉ VYUŽÍVÁNÍ? • … ELEKTRONICKY? VÝSTUP: DĚJEPIS PRO STŘEDNÍ ŠKOLY PRAKTICKÉ VYUŽÍVÁNÍ ELEKTRONICKÝCH MATERIÁLŮ VÝZVY A CÍLE Ale: existují i přístupy netradiční – QR kódy aj. Služba učitelům REDAKCE, AUTOŘI ELEKTRONICKY = DOPLŇKOVĚ Elektronické materiály jsou doplňkem výuky, nikoliv jejím rámcem (dílčí záběr a užití – přístup encyklopedický, nejde o propojené, didakticky organizované obsahy). •Důvody technologické (případ „Literatura“, zdravotní rovina) •Důvody didaktické (klíčové): ØNeefektivnost (málo času, „video desetkrát do roka“) ØSložitost řešení (nespolehlivost) ØFunkce vyučující snadno supluje jinou formou ØUčitel „by měl zůstat v centru“ Ø„Papír“ umožňuje kontrolu – co je psáno, to se zkouší … ELEKTRONICKY? VÝSTUP: DĚJEPIS PRO STŘEDNÍ ŠKOLY PRAKTICKÉ VYUŽÍVÁNÍ ELEKTRONICKÝCH MATERIÁLŮ VÝZVY A CÍLE Služba učitelům REDAKCE, AUTOŘI CO JE VNÍMÁNO JAKO PŘÍNOS? Vyučující zmiňují: •Motivační funkce: primárně na 1. stupni ZŠ •Orientace v již „probraném“ – rychlý návrt k realizovaným obsahům •Zprostředkování audiovizuálního obsahu Nakolik hraje roli forma, nakolik obsah? … ELEKTRONICKY? VÝSTUP: DĚJEPIS PRO STŘEDNÍ ŠKOLY PRAKTICKÉ VYUŽÍVÁNÍ ELEKTRONICKÝCH MATERIÁLŮ VÝZVY A CÍLE Služba učitelům REDAKCE, AUTOŘI LZE TO ZKUSIT JINAK? … ELEKTRONICKY? VÝSTUP: DĚJEPIS PRO STŘEDNÍ ŠKOLY MOŽNÁ CESTA: WEB VÝZVY A CÍLE Služba učitelům REDAKCE, AUTOŘI PROJEKT „WEBU“ … ELEKTRONICKY? VÝSTUP: DĚJEPIS PRO STŘEDNÍ ŠKOLY MOŽNÁ CESTA: WEB VÝZVY A CÍLE Služba učitelům REDAKCE, AUTOŘI PROSADÍ SE DIGITALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ? … ELEKTRONICKY? VÝSTUP: DĚJEPIS PRO STŘEDNÍ ŠKOLY ÚSPĚŠNÁ DIGITALIZACE VÝZVY A CÍLE KONTAKT •Web: www.didaktis.cz •E-mail: j.dvorak@didaktis.cz •Facebook: nakladatelství Didaktis • DĚKUJI ZA POZORNOST!