Fantasie c moll z 18 Probestücken https://www.youtube.com/watch?v=X53TvVY4_BY Jde o fantasii, které podložil Bachův přítel Heinrich Wilhelm von Gerstenberg (jeden ze zakladatelů literárního hnutí Sturm und Drang) monolog z Hamleta. Bach sám označil v dopise z 10. února 1775 tuto skladbu jako „temnou fantasii“. Fantasie je rozdělena do tří hlavních oddílů, které jsou dány označeními Allegro moderato - Largo - Allegro moderato. Schubart – c moll: „Liebeserklärung, und zugleich Klage der unglücklichen Liebe. – Jedes Schmachten, Sehnen, Seufzen der liebetrunknen Seele, liegt in diesem Tone.“ „Vyznání lásky a současně nářek nešťastné lásky. Každé strádání, touha, vzdychání láskou opilé duše leží v této tónině.“ Elementy stabilizujícími formu obou krajních dílů: arpeggia, které ústí do motivů se zdůrazněnou virtuózní složkou. Recitativní charakter: v první části, která má přinést pokud možno co nejvíce po sobě jdoucích afektů. Záměrem skladatele je schéma otázky a odpovědi. Bach zde důsledně střídá výbuchy afektů s momenty uklidnění. V místech zahuštění výrazu se velmi rychle střídají arpeggia s quasi recitativními místy. Afektivní vzrušení je hudebně dáno permanentními harmonickými změnami, chromatikou, enharmonickými záměnami a prudkými dynamickými kontrasty. Vrcholem je hudebně rétorická figura vyjadřující otázku. Odpověď je dána klidem a úsekem lyrického charakteru, který je zakončen fermatou. Poté nastupuje figurativní motiv s dramatickou akcentací. Střední díl Largo má zpočátku kantabilní charakter. Je kontrastní k první afektově "temné" části - této části odpovídají v Hamletově monologu slova „do světla! k rozkoši!“ atd. Pak výraz opět nabývá na intenzitě pomocí dynamických kontrastů a chromatického pohybu v basu. Kulminací je septimový akord. Vyznění vzrušení je dáno harmonickým rozvedením septakordu a dlouhé decrescendo. Instrumentální recitativ je přechodem k závěrečnému dílu, který má funkci reprízy a má i obsahový vztah k prvnímu dílu. Těsně před koncem se objeví krátce motiv ze středního Larga jako určitá reminiscence.