UČÍ SE SPOLEČNOST VIKBB66 Michal Černý DVA POHLEDY NA UČÍCÍ SE SPOLEČNOST •Buď v kontextu sociologickém, kdy označuje stav společnosti (té aktuální) nebo pedagogickém, ve kterém je spojen spíše s konečným stavem, ke kterému směřuje. • •Zounek: „Celé tři čtvrtiny nezdatných (v práci s ICT)“ (75,6 %) nepociťuje žádnou potřebu vzdělávat se v následujícím roce a dalších 13 % respondentů se chce zúčastnit jednoho kurzu.“ • •Proč se lidé vzdělávají? • •Nejde o (úplně) nový fenomén DRUHY VZDĚLÁVÁNÍ •Formální: vše co končí diplomem s kulatým razítkem •Neformální: vše co je organisované a nekončí diplomem s kulatým razítkem •Šedá zóna mezi tím •Informální vzdělávání • •Kurikulum x ad hoc přístup •Zdarma x za peníze •Autorita x autonomie •Formalizace neformálního vzdělávání – je to dobře nebo špatně? •Univerzitní přístup a C kredity ANDRAGOGICKÝ KONTEXT •Smyslem vzdělávání dospělých je v integrální andragogice: •Enkulturace •Socializace •Personalisace •Mělké a široké kurikulum x hluboké a úzce profilované vzdělání •Skeptické x optimistické pojetí •Každý jedinec disponuje: •Kulturním kapitálem •Sociální kapitálem •Oba dva jsou přitom navázány na výkon povolání (do značné míry dominantě) • • JINÉ SMĚRY ANDRAGOGIKY •Illich: odškolnění společnosti •Freire: pedagogika utlačovaných, kritická teorie •Jarvis: vzdělávání shora x vzdělávání sobě rovných •Sociotechnika: cílevědomé řízení společenských procesů a vztahů pomocí •Funkcionalistické pojetí: systém funguje a brání se změnám •Humanistické pojetí: člověk se chce celý život vzdělávat, jde o jeho přirozenou potřebu •… KONTEXT •Rychlé změny – Moorův zákon •Nová povolání •Stará povolání se zcela novou náplní •Globalizace •Škola nemůže připravit na výkon konkrétního povolání: neví, jaké bude •Celoživotní x postgraduální vzdělávání – certifikace, unifikace, svoboda •Kvalifikace x vzdělání •Adaptabilita, flexibilita, … ale co to je? • • CENA VZDĚLÁVACÍHO OBSAHU CENA VZDĚLÁVACÍHO OBSAHU •Cení jsou lidé a osobní kontakt, nikoli informace samotné •Encyklopedické informace jsou důležité, ale nic nestojí (Wikipedie) •K čemu jsou učebnice? Jak nová by v nich měla být data? A jaká? • CO JE VZDĚLÁNÍ? •Suma vědomostí, znalostí a dovedností? •Schopnost řešit problémové úlohy? •Veřejný nebo soukromí statek? •Schopnost uplatnit se na trhu práce? •??? • •Co je učení? VÝCHOVA, PÉČE, VZDĚLÁVÁNÍ •Péče: zajištění podmínek pro osobní rozvoj, vnější motivace atp. •Vzdělávání: vnitřní proces, do značné míry psychologický (personalizace) •Výchova: vnější proces systematického působení - enkulturace • •Lze to od sebe ale takto oddělit? Reálně zřejmě ne. •Ale: Jak vychovávat dospělé? •Lze je vzdělávat bez výchovy? MOTIVACE PRO VZDĚLÁVÁNÍ SE •Udržení kvalifikace (a místa) •Zlepšení kvalifikace (kariérní posun) •Potřeba zaměstnavatele •Osobní rozvoj •Digitální propast •Antropologická potřeba •… ??? MÍRA AUTONOMIE •Z vnějšku řízené vzdělávání •Sebeřízené vzdělávání •Sebeurčené vzdělávání • •Kdo by měl stanovovat plán vzdělávání? A podle čí potřeb (zaměstnanec x zaměstnavatel)? •Ví člověk, co by se měl naučit? A může se učit sám? (paradox Tomáš Akvinského: Pokud by se člověk mohl učit sám, učí se to co již ví, takže se neučí.) •Role učitele x mentora x supervizora •Vnitřní x vnější motivace VZDĚLÁVACÍ OBSAHY •Co se člověk může učit: •Konkrétní instrumentální znalosti •Klíčové kompetence •Osobnostní vzdělávání •Osvojování si nových profesí (rekvalifikace) •Rozvoj expertnosti •Sociální dovednosti • •A jak? Je velký rozdíl mezi vzděláváním dospělých a dětí? SOCIÁLNÍ ROZMĚR •Kritická teorie x kredencionalismus x humanistický pohled •Vzdělání jako možnost sociální intervence: •Vzdělání jako cesta ze sociálně či ekonomicky problematického prostředí •Sociální poradenství •Péče o tzv. třetí svět •Změna rozměru vzdělávacího prostředí •Integrace: •Do společenského života •Do online komunity • DOTAZY, PŘIPOMÍNKY, KOMENTÁŘE… •