„Scientia potentia est“ Trendy, výhledy, předpovídání budoucnosti, učící se společnost Učící se společnost 2017 Michal Černý šMoorův zákon: růst je exponenciální šPředpovědi jsou složité šFuturologie – metodologie? Sci-fi? Šarlatánství? šCo a proč má vlastně smysl predikovat? šJak to dělat? šProč je to těžké? š1668 Leviathan (Thomas Hobbes): „Scientia potentia est“ Jak vidět do budoucnosti? š1876 „Američané telefon potřebují, ale my ne. My máme spoustu poslíčků.“ (William Preece, Britský poštovní úřad) š1943 „Myslím, že na světě je trh možná tak pro pět počítačů.“ (šéf IBM Thomas Watson) š1946 „Televize se neudrží na žádném trhu déle než šest měsíců. Lidi se brzy nabaží toho, koukat se večer co večer na dřevěnou bedýnku.“ (vysoký představitel studia 20th Century Fox Darryl Zanuck) š1966 „Nakupování na dálku je sice proveditelné, ale neuchytí se.“ (časopis Time) š1981 „Mobilní telefony v žádném případě nenahradí místní systém telefonu po drátě.“ (vynálezce Marty Cooper) š1997 „Apple už je mrtvý.“ (bývalý šéf Microsoftu Nathan Myhrvold) š2002 „Během pěti let bude tablet nejpopulárnější formou osobních počítačů prodávaných v Americe.“ (spoluzakladatel Microsoftu Bill Gates v projevu na Comdexu, kde představoval tablet Windows) š2004 „Od nynějška za dva roky bude vyřešen problém spamů.“ (Bill Gates na Světovém ekonomickém fóru) Nepovedené předpovědi… šJednoduché analogie – antický Řím a dnešní svět…. šŠpatný odhad časového rámce inovací… šNabízená řešení mají efektivnější alternativu šZveličování (větší, výkonnější, rychlejší…. než jak je to teď nefunguje) šZapomínáme na sociální rámec šTechnologické změny často usnadňují nějakou činnost, ale málo kdy ji dělají složitější šMáme to na dosah… šNerozumíme technice… („Vysavače na jaderný pohon budou realitou do deseti let.“ Alex Lewyt, prezident společnosti Lewyt vyrábějící vysavače (1955)) š V čem se dělají chyby… Výsledek obrázku Sci-fi šStar trek šStar wars šJá robot šBlack mirror š… š š šFyzika nemožného (Michio Kaku) š š Metodologie š Základní vymezení š Různé možné přístupy š šKvalitativní x kvantitativní metody šNormativní přístup x průzkumný přístup š šZdroj: https://www.slideshare.net/shamekhi-vahid/introduction-to-futures-studies š š šČasto používaná metoda pro plánování či predikce vývoje šSoustředí se na jeden problém šMůže být strukturovaný (technologická rovina, manažerská, sociální, vzdělávací,…) šJe vhodný pro strategické řízení a plánování šJe citlivý na expertní znalosti Roadmapping šIdentifikujte „produkt“ nebo oblast, které se chcete věnovat šIdentifikujte kritické systémové požadavky a cíle šUrčete hlavní technologické oblasti, které jsou třeba k dosažení cílů šUrčete technologie, které jsou pro rozvoj těchto oblastí zásadní šIdentifikovat technologické alternativy a časové osy šSledujte také alternativní možnosti vývoje, jiné technologie a směry šVytvořte časový plán vývoje Roadmapping Příklady šDelfská metoda je expertní technika pro předpovídání budoucích jevů. Je založená na anonymním dotazování expertů z daného oboru a hledání konsensu v názoru na budoucí vývoj dané problematiky. šPrognostika není snadná disciplína - ve snaze o co nejvyšší objektivitu se delfská metoda vyvinula ve vysoce standardizovanou techniku, která slibuje racionálně prozkoumat zvolenou problematiku. Díky anonymitě expertů je metoda imunní vůči vlivu dominantních osobností oboru - důležitější je hledání shody. šNejzranitelnější momenty delfské metody jsou struktura dotazování a zejména výběr expertů. Ty totiž mohou zpochybnit objektivitu celého Delfská metoda je také více kolová a celý proces je poměrně časově náročný. Delfská metoda šVyberte experty na danou problematiku (může jich být 10 až 100 - záleží především na vašich výzkumných záměrech) a zašlete jim pozvánku do výzkumu. šSestavte výzkumné otázky a zašlete je expertům, kteří souhlasili s účastí ve výzkumu. Můžete je vyzvat k doplnění dalších otázek. šVyhodnoťte odpovědi z prvního kola a analýzu pošlete k vyjádření zpět expertům. Můžete upozornit na zajímavé či sporné problémy, ke kterým chcete vyjádření. Požádejte experty o vyjádření, zda problémy hodnotí jako naléhavé, umožněte jim znovu se podívat a případně revidovat své odpovědi. šOpět analyzujte - hledejte statistické průměry a představte opět výsledky expertům. Požádejte ty, kteří měli extrémní odpovědi, o dovysvětlení. Delfská metoda šSlouží pro mapování terénu či hledání nových trhů a oblastí šUmožňuje strukturovaně ve skupině hovořit o možných změnách šVede k diverzitě myšlení šSoustředí se na následky změn a možnosti, jak na ně reagovat Future wheel šDoprostřed papíru napište událost, téma, problém,… šIdentifikujte jeho přímé dopady, snažte se být komplexní šNyní se podívejte na jednotlivé dopady a snažte se na ně opět dívat izolovaně, jako na téma a hledejte jejich vlastní následky šTakto postupně vytvořte mapu s důsledky tří až čtyř řádů šTím získáte komplexní mapu dopadů a můžete začít s jejich postupnou analýzou a zpracováním. Typicky pro vás bude zajímavých pár bodů v dopadu třetího nebo čtvrtého řádu, které se můžete snažit vyřešit nebo využít. š Future wheel š File:Misto multiagenti socialni simulace.jpg Multiagentní sociální simulace šVýchodiska: šAutonomní interagující prvky šDůraz na emergenci, tedy jevy, které souvisí s chováním celého systému šOblasti využití: modelování chování trhů, toky informací, etnocentrismus, pohyb lidí, šíření jazyka či náboženství, simulace rizik ve firmě. šMožnosti vědeckého využití: porozumění, predikce, zkoumání šVyzkoušejte si: https://ccl.northwestern.edu/netlogo/ š Netlogo š Klíčové predikce š šHype cykle model šDlouhá tradice, snadné porovnávání šDělají jak globální, tak vybrané zajímavé oblasti podrobněji šIdentifikace klíčových trendů: šTransparently immersive experiences šThe perceptual smart machine age šThe platform revolution Gartner Deloitte šVýborné, podrobné, upovídané, obsáhlé zprávy. šDobrý odrazový můstek pro vlastní přemýšlení šhttps://dupress.deloitte.com/content/dam/dup-us-en/articles/3468_TechTrends2017/DUP_TechTrends2017 .pdf š š šJednoduché předpovídání popularity na základě výsledků vyhledávání šZajišťuje základní přehled, porovnává trendy či dotazy šJde o věštění budoucnosti z trendů z minulosti šhttps://trends.google.com/ Google Trends š Učící se společnost š šBuď v kontextu sociologickém, kdy označuje stav společnosti (té aktuální) nebo pedagogickém, ve kterém je spojen spíše s konečným stavem, ke kterému směřuje. šZounek: „Celé tři čtvrtiny nezdatných (v práci s ICT)“ (75,6 %) nepociťuje žádnou potřebu vzdělávat se v následujícím roce a dalších 13 % respondentů se chce zúčastnit jednoho kurzu.“ šProč se lidé vzdělávají? šNejde o (úplně) nový fenomén Dva pohledy na učící se společnost šFormální: vše co končí diplomem s kulatým razítkem šNeformální: vše co je organisované a nekončí diplomem s kulatým razítkem šŠedá zóna mezi tím šInformální vzdělávání š šKurikulum x ad hoc přístup šZdarma x za peníze šAutorita x autonomie šFormalizace neformálního vzdělávání – je to dobře nebo špatně? šUniverzitní přístup a C kredity Druhy vzdělávání šSmyslem vzdělávání dospělých je v integrální andragogice: šEnkulturace šSocializace šPersonalisace šMělké a široké kurikulum x hluboké a úzce profilované vzdělání šSkeptické x optimistické pojetí šKaždý jedinec disponuje: šKulturním kapitálem šSociální kapitálem šOba dva jsou přitom navázány na výkon povolání (do značné míry dominantě) Andragogický kontext Jiné směry andragogiky šIllich: odškolnění společnosti šFreire: pedagogika utlačovaných, kritická teorie šJarvis: vzdělávání shora x vzdělávání sobě rovných šSociotechnika: cílevědomé řízení společenských procesů a vztahů pomocí šFunkcionalistické pojetí: systém funguje a brání se změnám šHumanistické pojetí: člověk se chce celý život vzdělávat, jde o jeho přirozenou potřebu šRychlé změny – Moorův zákon šNová povolání šStará povolání se zcela novou náplní šGlobalizace šŠkola nemůže připravit na výkon konkrétního povolání: neví, jaké bude šCeloživotní x postgraduální vzdělávání – certifikace, unifikace, svoboda šKvalifikace x vzdělání šAdaptabilita, flexibilita, … ale co to je? Kontext Cena vzdělávacího obsahu šCení jsou lidé a osobní kontakt, nikoli informace samotné šEncyklopedické informace jsou důležité, ale nic nestojí (Wikipedie) šK čemu jsou učebnice? Jak nová by v nich měla být data? A jaká? Cena vzdělávacího obsahu šSuma vědomostí, znalostí a dovedností? šSchopnost řešit problémové úlohy? šVeřejný nebo soukromí statek? šSchopnost uplatnit se na trhu práce? š??? š šCo je učení? Co je vzdělání? šPéče: zajištění podmínek pro osobní rozvoj, vnější motivace atp. šVzdělávání: vnitřní proces, do značné míry psychologický (personalizace) šVýchova: vnější proces systematického působení - enkulturace š šLze to od sebe ale takto oddělit? Reálně zřejmě ne. šAle: Jak vychovávat dospělé? šLze je vzdělávat bez výchovy? Výchova, péče, vzdělávání šUdržení kvalifikace (a místa) šZlepšení kvalifikace (kariérní posun) šPotřeba zaměstnavatele šOsobní rozvoj šDigitální propast šAntropologická potřeba š… ??? Motivace pro vzdělávání se šZ vnějšku řízené vzdělávání šSebeřízené vzdělávání šSebeurčené vzdělávání š šKdo by měl stanovovat plán vzdělávání? A podle čí potřeb (zaměstnanec x zaměstnavatel)? šVí člověk, co by se měl naučit? A může se učit sám? (paradox Tomáš Akvinského: Pokud by se člověk mohl učit sám, učí se to co již ví, takže se neučí.) šRole učitele x mentora x supervizora šVnitřní x vnější motivace Míra autonomie šCo se člověk může učit: šKonkrétní instrumentální znalosti šKlíčové kompetence šOsobnostní vzdělávání šOsvojování si nových profesí (rekvalifikace) šRozvoj expertnosti šSociální dovednosti š šA jak? Je velký rozdíl mezi vzděláváním dospělých a dětí? Vzdělávací obsahy šKritická teorie x kredencionalismus x humanistický pohled šVzdělání jako možnost sociální intervence: šVzdělání jako cesta ze sociálně či ekonomicky problematického prostředí šSociální poradenství šPéče o tzv. třetí svět šZměna rozměru vzdělávacího prostředí šIntegrace: šDo společenského života šDo online komunity š Sociální rozměr Děkuji za pozornost š