„Nosce te ipsum“ Konektivismus, PLE, sebeřízené a sebeurčené učení, heutagogika, co-curiculum Učící se společnost 2017 Michal Černý Motivace v ČR šDigitální vzdělávání 2020 Digitální vzdělávání 2020 dle MŠMT šTři základní hodnoty: otevřenost, digitální gramotnost, informatické myšlení š šDokument pak obsahuje řadu praktických opatření, jak toho dosáhnout Konektivismus š Konektivismus (zdroj) šUčení je proces, během něhož dochází k propojení specializovaných uzlů všeobecné komplexní sítě (sdílení přístupu k informačním zdrojům, znalostí). šPoznávání je založeno na množství různorodých zkušeností (spojení různých kultur, použití odlišných technologií). šSchopnost poznávat je vždy mnohem důležitější než momentální skutečné znalosti. šNavazování a údržba spojení je podmínkou soustavného poznávání (budování komunity). šKlíčovou kompetencí je schopnost rozeznat souvislosti mezi různými obory, koncepty či ideami. šPřítomnost (aktuálnost) je důležitým atributem konektivistických vzdělávacích aktivit (nic nemusí být zítra pravda). šI neživá zařízení jsou schopna učení (formování struktury sítě, způsoby vyhledávání informací). šVlastní rozhodování je součástí vzdělávacího procesu (měnící se realita vyžaduje schopnost měnit vlastní postoje). Konektivismus šKonektivista musí být informačně gramotný šTento kurz je konkektivistický (do jisté míry…) šOsobnosti: šDavid Cormier šGeorge Siemens šStephen Downes Konektivismus šKritika šNení to teorie šNení to efektivní šNení to pro každého šRelativizuje se pravda šRozbíjí se standardizace šJe to závislé na technologiích šVede to k informačnímu přetížení a technostressu š… Osobní vzdělávací prostředí š Co je PLE š…. To neví nikdo nikdo, možná snad někdo, ale nikdo neví kdo…. š šSoubor nástrojů, prostředků, postupů, které slouží k učení se šPLE x PLEs šJde o individuální záležitost šČasto je PLE spojené se sdílením šČasto je PLE spojené s konektivismem š Výsledek obrázku pro PLE Výsledek obrázku pro PLE Výsledek obrázku pro PLE A Generic Model š1. Práce a učení se s dalšími lidmi. Součástí PLE je vytváření sociálních vazeb a struktur, které člověku pomohou se lépe učit nebo provádět praktické činnost, na kterých se něco učí. 2. Práce se vzdělávacími objekty. Student by měl být schopen vybírat a hodnotit vzdělávací zdroje, vytvářet v nich systém a kontext. Ze záplavy možností z čeho se vzdělávat, činní vědomý výběr. 3. Řízení činností. Student umí používat nástroje a metody, které mu umožní stanovit si vzdělávací plán, měřit čas, který věnuje jednotlivým úkonům a plánovat. 4. Integrace všech zmíněných oblastí do procesu vzdělávání. Student je současně schopný jednotlivé online vzdělávací aktivity vztáhnout k formálnímu vzdělávání nebo ke kurzu. Collecting-Reflecting-Connecting-Publishing Model š1. Vytváření sbírek a kolekcí je činnost, která je pro praktické studium nezbytná. Spadá sem práce se záložkami, zdroji, kurzy, učebními materiály. Student si toto vše ukládá do promyšlené struktury, může se k materiálům vracet a aktivně s nimi manipulovat. 2. Reflektivní učení přenáší aktivitu ze strany učitele, který by určoval vzdělávací program na stranu studenta. Materiály pro sebou zvolenou část vzdělávání (například podle plánu či smlouvy) sebeurčeně nebo sebřízeně hodnotí, volí si vlastní vzdělávací cestu a z materiálů aktivně vybírá, co je pro něj právě podstatné. 3. V rámci propojování je student aktivně schopný využívat různé sociální sítě a učební platformy, podílet se na řešení společných cílů, problémů či aktivně působit v různých komunitách. Tím dochází k tvorbě sociálního kapitálu, který může být využit pro různé činnosti. 4. Publikování souvisí s tím, že PLE není jen otázkou hromadění si vlastního know-how, ale také jeho sdílení. V rámci této kompetence dochází k modifikaci stávajících či tvorbě nových digitálních artefaktů a jejich nabízení širší veřejnosti. Může sem ale spadat také sdílení kolekcí, práce s portfoliem, blogem, osobním webem atp. The Four C’s Model š1. Sbírat či shromažďovat články, nástroje, data, obrazy a prostředky, které jsou ukládány (typicky do cloudu) anebo organisovány v kolekcích či jiné struktuře. 2. Komunikace souvisí se schopností sdílet nápady, přenášet informace, ptát se, reflektovat, reagovat, komentovat či diskutovat. Jde o koncept pracující s konektivistickým pojetím a má těsnou návaznost na sociální a komunikační dovednosti. 3. Kreativita, která se uplatňuje u tvorby nápadů, výzkumných záměrů či projektů, psaní prací s obsahem. Zde se projevují schopnosti kreativního myšlení či kreativní práce s informacemi. 4. Spolupráce odkazuje na to, že v současném světě není možné být úspěšným solitérem. Součástí PLE je nesporně také schopnost aktivně spolupracovat s komunitou, ať již v oblasti participace na cizích aktivitách nebo v oblasti schopnosti prosadit vlastní pracovní program. Co-curiculum š Open Badgages šProjekt Mozilla.org šCertifikační autoritou může být kdokoli, ale odznáčky jsou podopsané šOdznáčky patří konkrétnímu člověku šMohou být přenášené a užívané v různých prostředích šUživatel určuje, komu se co zobrazí Open Badgages Flow Diagram Snímek obrazovky 2016-06-22 v 9.22.54.png Open Badgages DeakinHallmarksv01 Co-curiculum šNěkteré věci se ve škole učí špatně nebo neefektivě šPoslouží pro propojení praxe a formálního vzdělávání šMožnost implementace mimoškolních či zájmových aktivit šMožnost mentoroských konzultací šTěsný vztah k MOOC, konektivismu šPortfolia mohou být klíčovou částí celého konceptu co-curicula Co-curiculum (zdroj) 20160120_ePandOpenBadges_BACCrev2_FriendsBenefits ePandCCR_v18_Smallpieces Děkuji za pozornost š