„Balbus balbum amat, quoniam verba sua capessit“ Učící se člověk a AI, AC, neuronové sítě, mentální modely, kreativita, řízení kreativity. Evidence based learning, daty řízené školství a jeho kritika (dehumanisace) Učící se společnost 2017 Michal Černý Umělá inteligence šUmělá x inteligence šSlabá x silná šGraduální učení šUčení s učitelem x učení bez učitele šTurek hrající šachy šDřívější představa – „Počítače nerozumí datům, jen počítají.“ Ale co to znamená? Co sémantické technologie? šPočítač je lepší v šachu, hře go, ale třeba i v derivování výrazů nebo numerických metodách Neuronová síť šLidský mozek: šneurony a synapse švelké množství spojení šRozhodování v neuronech, ale snad i mimo ně šPrincip práce: elektrické napětí a jednoduché biologické součástky šNeuronové sítě: šFyzické šSoftwarové šN vstupů s vahou w, vnitřní algebraická struktura a jeden výstup Snění a neuronové sítě C:\Users\user\Downloads\ocplHAy.jpg C:\Users\user\Downloads\AI-dreams-640x353.jpg C:\Users\user\Downloads\google4.jpg Možnosti neuronových sítí šUčení se a hledání abstraktních řešení a vzorů šStrojový překlad (třeba nový Google Translator) šSpolupráce více sítí šHledání řešení nových postupů šJsou citlivé na kontext Limity neuronových sítí šStále relativně drahé a pomalé šNáročné spojování šKomplikované výpočetní modely šSložitá teorie šLimity spojené s klasickou algoritmickou složitostí (x kvantové algoritmy) šČasto tak komplexní, že nevíme, jak dojdou k výsledku a proč: š„Třeba překlad z polštiny se zlepšil, když jsme využili data získaná trénováním umělé inteligence na textech ve vietnamštině nebo thajštině.“ Pedagogický kontext šLze je využít pro aktivní učení se novým věcem (zatím nikoli všem), mohou být základem nástrojů pro vzdělávání šJaké jsou ty věci, ve kterých je člověk lepší? Jak je rozvíjet? šLze soutěžit s počítači? šTeze: „je vhodné vědět, jak fungují věci, které používáme“ šAle to není dost dobře možné, ledaže.... Bychom třeba do školy chodili podstatně déle šCo tato změna znamená pro společnost a učení se? Chatboti a boti š Chatbot šAplikace, která s uživatelem komunikuje prostřednictvím textového výstupu šCílem je automatizovat procesy, snížit náklady na technickou obsluhu či uživatelskou podporu,... šVýhodou je multiplatformita (potenciální) a schopnost se učit (chatbot x Pokec) Příklady šSiri (Apple) šNow a Cloud platform Speech (Google) šAlexa (Amazon) šCortana a LUISS(Microsoft) šWatson (IBM) š... Chatbot šKlíčem k úspěchu je modelování dialogů a design celého prostředí šTěsná spojitost s AI projekty šMohou být specializované x obecné šExistuje řada aplikací, kde není třeba umět programovat a chatbota lze vytvořit šMožnosti využití? š Motion.ai Příklady služeb pro tvorbu chatbotů šMotion AI šSmooch šChatfuel šSonar šManychat šwit.ai šApi.ai šMicrosoft Bot Framework šKik Bot Kit šAbot š Otazníky šJe třeba vědět, že mluvíme s robotem? šCo s daty? šOchrana dat x učení se sítě š šK čemu vlastně potřebujeme člověka? Děkuji za pozornost š