„Ad impossibilia nemo tenetur“ Kritický přístup k edTechu, zneužitelnost nových technologií; psychologické posuny: pozornost, paměť, multitasking, HCI, HCD a edudesign, cíleně budované digitální stopy Učící se společnost 2017 Michal Černý edTech v pedagogice š Kritický přístup k edTechu š Oblasti možných problémů šSociální exklusivita a digitální propast šKonkurence na pracovním trhu šOchrana soukromí šAutonomní AI šOtázky vzdělávání šEkologické otázky š„Dělá z nás Google hlupáky“? – Psychologické změny šZměny komunikačních vzorců a strategií Sociální exklusivita a digitální propast šPřístup k technologiím je spojený s možností aktivní participace na společnosti, se ekonomickými, sociálními i komunikačními možnostmi šNejlepší technologie a nejlepší vzdělávání jsou drahé -> prohlubování sociálních nerovností, ale i nerovnoměrnosti intelektuálního kapitálu šCo s lidmi na dně digitální propasti? Seniory, sociálně a ekonomicky ohroženými, obyvateli třetího světa,.... šPlatformní společnost? Konkurence na pracovním trhu š„Práci nám seberou roboti“, heslo jako z doby první průmyslové revoluce. Ale je zde už čtvrtá šV čem mohou být lidé lepší? Sociální kompetence, sebeřízení, kreativita,... -> nutnost změny koncepce vzdělávání (Ale pozor Reich – také některé manuální profese) šPrůmysl kombinuje technologie a procesy. Procesy jsou ale závislé na kvalifikaci a znalostech lidí,... Ochrana soukromí šSoukromí neexistuje: šOperátoři sledují mobilní telefony šCookies šLexikální analýza šGoogle o nás ví (skoro vše), třeba umí přidávat události do kalendáře podle zakoupené letenky či ubytování š... šMožné reakce: šAnonymisace pohybu na internetu: TOR, deep a dark net šKryptoměny šParalelní kultura a společnost šSoukromím platíme za kvalitu a pohodlí služeb, personalizaci obsahu, kvalitnější vyhledávání... Autonomní AI šBudou počítače sami myslet? šSilná umělá inteligence by měla být schopná sama řešit různé problémy šUž teď myslí a do hlavy jim nevidíme (viz neuronové sítě) šKoncepce autonomie a humanisace je asi stále sci-fi šAle padá koncept toho, že jsou technologie v principu deterministické, hloupé, přehledné, transparentní,... š Otázky vzdělávání šRole pedagogických asistentů šZměny edukačních schémat šOmezené možnosti plánování na trhu práce šDůraz na celoživotní kontinuální učení, ale to je drahé, ne všichni ho chtějí, kdo a jak ho má platit? šČemu se tedy vlastně učit? š šLidé preferují možnost vzdělávání před penězi – ne vždy, ne absolutně, ale otázka seberozvoje je důležitá. Ekologické otázky šEnergetická náročnost šNáročnost na vzácné kovy a věci, co se špatně těží (zlato, měď, lithium,...) š„Morální zastarávání“ x „reálná funkčnost výrobků“ šOtázky recyklace a dalšího zpracování mají jak ekologický, tak také sociální rozměr Psychologické změny šDo velké míry neznámé a nejasné, často na úrovni spekulací šAle asi se snižuje význam paměti na úkor složitějších kognitivních procesů šMáme problém s pozorností (a jejím udržením) a multitasking je problematický šMusíme hledat vhodné nastavení workflow a také ho učit šExistují závislosti na moderních technologiích (ale ty byly vždycky) šTechnostres Komunikační změny šNapsat mail je jiné, než napsat dopis šKomunikace je rychlejší, má vyšší frekvenci šJe snadno sledovatelná (ICQ, ale také tajné služby a ...) šMění se lexikum šObjevuje se tlak na rychlost odpovědí šNové pracovní i sociální vztahy vyžadují jiné formy komunikace šSdělení jsou archivovaná Platformní společnost (José van Dijck) šCo se skrývá za procesem platformizace: šNabízí personalizované služby přínosné uživatelům šPodporuje budování komunity a obchází neefektivní tradiční instituce (např. taxislužby v případě Uber) šZdůrazňuje veřejný zájem a zároveň zamlčuje soukromé zisky (aktuální hodnota Facebooku je odhadována na cca 350 miliard $) šDoporučení uživatelům: šVyžadujte transparentní fungování platforem šNedovolte, aby vaše pohodlnost zvítězila nad veřejným zájmem šBuďte ostražití š š Platformní společnost (José van Dijck) šDoporučení vládám: šChraňte veřejný zájem a obecné hodnoty – jednejte s platformami šPřizpůsobujte pravidla regulace (a regulační úřady) šPřipravte plán demokratizace platformní společnosti šDoporučení vývojářům platforem: šPreferujte dlouhodobé cíle před okamžitým ziskem šBuďte otevření ohledně toku dat, obchodních modelů a struktury řízení šIntegrujte do platformní architektury veřejný zájem š š Děkuji za pozornost š