Latinská hudební teorie ve středověku a v 16. století, chronologický přehled: Antika (Řecko), dědictví antické hudební teorie známé ve středověku a později: Z antiky dochováno víc teorie než notované hudby (asi 40 notovaných zlomků, několik celých melodií) Řecká tónová soustava – 2 oktávy Tónový systém: harmoniai – sestupné oktávové řady (názvy podle řeckých kmenů, mají jejich vlastnosti), každá složena ze dvou tetrachordů, Tetrachordy, rody diatonický, chromatický, enharmonický, Pythagorejci – hierarchizace – intervaly podle číselných proporcí, jednoduché poměry = konsonance 8 = 2:1, proporcio multiplex 5 = 3:2, superpartikulární proporce 4 = 4:3 tón = 9:8, menší intervaly, malý (256:243) a velký půltón, komma Étos v hudbě – Platón, výchova vhodnými mody – dórský – zmužilý, jónský – zženštilý Rytmus, metrika – aditivní princip, odpovídá metrice časoměrné poezie, stopy, jejich řetězení (Augustinus: De musica z r. 387), def. Musica est scientia bene modulandi (H. je znalost správného rozvíjení) Latinští autoři, až sklonek antiky, pro školské účely Martianus Capella: De nuptiis Philologiae et Mercurii, po r. 400, latinské ekvivalenty řeckých termínů, hudba součástí „svobodných umění“ – quadrivium – matematické disciplíny (aritmetika, geometrie, musica, astronomie) Boethius: De institutione musica, kolem 520, matematická teorie hudby, překlady z řečtiny, vytvořil latinskou terminologii, hudba součást quadrivia, intervaly argumentovány matematicky (viz výše: poměry, sluchové ověření na monochordu), klasifikace: Musica mundana (řád kosmu), m. humana (řád těla a duše), m. instrumentalis (znějící hudba) – vše podle stejných poměrů, udržují v chodu řád kosmu Cassiodorus: Institutiones, ca 550-562, 5. Kapitola, De musica Odkaz na řecké autority, etymologie pojmu musica, hudba proniká a je spjata s celým životem, spjatá s kultem, žaltář (psalterium) nazván podle hudebního nástroje Části hudby – harmonica (nauka o tónových výškách), rytmica (rytmický vztah slov a hudby), metrica (časoměrná metra), def. Musica scientia est, quae de numeris loquitur (h. je věda, která se zabývá čísly) Druhy nástrojů, intervaly – číselné proporce, tónový systém, mody, autority (Orfeus, Boethius…) Isidor ze Sevilly: Etymologiae, ca 622-633, (česky E.I-III, Praha, Oikumené 2000) encyklopedie, souhrn dobového vědění, „etymologický“ výklad pojmů, původ pojmů, informace o liturgické hudbě jeho doby Název, vynálezci, působení, klasifikace Aurelianus z Réomé: Musica disciplina (mezi 840-850), nejstarší chorální nauka, Nejstarší informace o 8 církevních modech, o antifonickém zpěvu při liturgii, poznámky o vlivu rytmické stránky textu na strukturu melodií. Chybí notace, odkazy na monochord Úvodní část – spekulativní, hudba sfér, etické účinky, objevitelé, číselné proporce, musicus-cantor… De octo tonis (Pseudo-Alcuin) – definovány etymologicky Melodická motta modů – noeane… Mody podrobněji, spojení psalmodie a různých typů liturgického zpěvu, citování příkladů (asi 100) Differentiae – věnuje hodně místa Text později cituje málo autorů, brzy antikvován Musica enchiriadis, Scolica enchiriadis, kolem 900, velmi vlivné, sever západofranské říše, Hucbald?, přes 40 pramenů – až do 15. století, hodně Německo Populární kvůli nejstarší zmínce o paralelním a laterálním organu a dasijské notaci (daseia), záměr ale širší – organizace tónového materiálu v tetrachordech: Graves, Finales, Superiores, Excellentes Intervaly, De symphoniis – diatessaron, diapente, diapason, jejich vlastnosti – suavis concentus Organum, diaphonia per diatessaron, diaphoniae descriptio, diaphonia per diapente Odkazy na autority – Ptolemaios, Boethius, Pythagoras Odo z Cluny (+ 942), Dialogus de musica (Enchiridion musices) ca 935 Poprvé systematika písmen abecedy pro tónové stupně v našem smyslu Gamma až a´ - odvozena ze značek na monochordu - tón, půltón, intervaly, melodické kroky, konkrétní příklady liturgických zpěvů - mody – čím se liší, rozsah, umístění tónů a půltónů Guido z Arezza (ca 991-po 1033), velký pedagogický talent, vliv dodnes – přesná linková notace, metoda zpívání z listu za pomoci solmizace, po Boethiovi největší počet rukopisných pramenů Pomposa, benediktinské opatství u Ferrary – návrh antifonáře (ztracený) s linkovou notací, závist spolubratří, odchází do Arezza kolem 1025, pod ochranou biskupa Theodalda (asi mezi 1023-36), píše Micrologus, kolem 1028 v Římě, konec života asi klášter Avellana. Aliae regulae – prolog k antifonáři, konstatování problémů s učením se zpěvů zpaměti, nová notace zpěv neznámých zpěvů z listu. Epistola de ignoto cantu – za tři dny naučím chlapce snadno zpívat neznámé zpěvy, což jiným trvalo týdny Ut quaeant laxis… 6 slabik Škála Gamma – až dd Písmena na monochordu Intervaly – celkem 6 – tón, semitonium, ditonus, semiditonus, diatessaron, diapente, diapason Mody Micrologus „Notae“ = Gama A B … - značky na monochordu, 7 literae Intervaly Diapason – oktáva = tentýž tón, opakování systému Proporce a intervaly – monochord Finály – začátky a konce zpěvů Mody – 4, 8 O komponování zpěvů – přirovnává ke skládání veršů Délka melismat v určitých proporcích De Diaphonia – organum, hodnocení 4 organa, occursus Pythagoras – kladiva, proporce, Boethius Regulae rhythmicae – zveršovaný prolog k antifonáři Úvodní verše: Musicorum et cantorum magna est distantia Isti dicunt, illi sciunt, quae componit musica. Nam qui facit, quod non sapit, diffinitur bestia. Škála, 7 litterae Intervaly – monochord Mody, finály Linky – barevné, žlutá C, červená F, asi do 13.stol., postupně je nahradily klíče Johannes Afflighemensis (též „Cotto“, činný kolem 1100): De musica, 16 rkp. 12.-16.stol. Praktický, didaktický traktát, výjimečně jasné formulace, podstatné věci, navazuje hlavně na Guida Obsah: solmizace, tónové stupně, dělení monochordu, intervaly, systém tetrachordů, mody, transpozice, notace, organum – odpovídá ranému 12.stol. Musicus-cantor, původ hudby, účinky, affektivní působení modů Hudební teorie po roce 1100 V té době je systém chorální nauky v podstatě hotový, následuje hlavně rozvoj polyfonního myšlení a teorie proto řeší hlavně problémy spojené s vícehlasem. Zejména si všímá rytmické a notační stránky polyfonie (modální rytmika a notace – Johannes de Garlandia, menzurální rytmika a notace – Franko Kolínský, Johannes de Muris) a souzvukové stránky (Milánský traktát, diskantové traktáty, klangschrittlehre, kontrapunkt) Milánský traktát (kolem roku 1100) – začátek „progresivní linie“ vícehlasu, požaduje střídání konsonancí, rozvržení kompozice. Johannes de Garlandia (1. polovina 13. století): De mensurabili musica – nejlepší informace o modální notaci a modální rytmice, popis rozvinutých forem polyfonie epochy Notre-Dame (discantus, organum…) Franko Kolínský: Ars cantus mensurabilis (kolem 1280) Menzurální notace epochy Ars antiqua Jacobus z Lutychu, činný kolem 1320 Speculum musicae – nejrozsáhlejší kompendium dobové hudební teorie, obhajoba umění Ars antiqua, naopak staví se ostře proti nové hudbě stylu Ars nova ve shodě s papežskou bulou Jana XXII Docta sanctorum patrum, která zakazuje zpívat v kostele novou polyfonii, ve které se vyskytují tehdy nové hodnoty semibreves a minimy. Johannes de Muris (před 1295 - po 1347) Nejvlivnější teoretik rané Ars novy a celého 14. století, zdokonalení menzurální notace, texty z oborů kontrapunktu (autorství traktátu Quilibet affectans není zcela jisté) a spekulativní hudební teorie (vliv až do 16. století) Notitia artis musice, Compendium musice practice – rané traktáty, kolem 1320 Musica speculativa – matematická teorie konsonancí, Boethius zjednodušený pro univerzitní účely Libellus cantus mensurabilis ??? Quilibet affectans ??? Prosdocimus de Beldemandis, autor traktátu Tractatus de contrapunctu (1412), nejlepší traktát o kontrapunktu před Tinctorisem, poprvé racionálně vysvětlena zásada kontrapunktu nepoužívat paralelní primy, kvinty, oktávy – paralelní vedení nevede k rozlišení více hlasů, ale k zesílení jediného hlasu. Johannes Tinctoris (c1435 – 1511) 12 latinských traktátů - intelektuální a pedagogické mistrovství v notačních a hudebně teoretických problémech - praktický zájem o hudební skladby, široká znalost hudby současníků (Ockeghem, Busnois), ale i starších (Du Fay) a Angličanů (Dunstaple), nadšení pro francouzskou a franko-flámskou hudbu své doby - první teoretik s tak precizním kritickým přístupem k hudbě současníků Proportionale musices – před 1475 – mensurace, proporce Liber de natura et proprietate tonorum 1476 – slabší Liber de arte contrapuncti 1477 – základní dílo nauky o kontrapunktu Terminorum musicae diffinitorium před 1475, tisk 1495 Complexus effectuum musices (raný) – De inventione et usu musice (rozšířen, nekompletní) Franchino Gaffurio (1454-1522), Milán, autor rozsáhlých kompilačních prací, které vydával tiskem, vlivný na své současníky 1492 Theorica musice 1496 Practica musice – závislý na Tinctorisovi 1518 De harmonia musicorum instrumentorum opus Pietro Aaron (c 1480 – po 1545) Libri tres de institutione harmonica 1516 Thoscanello de la musica 1523, 1529, 1539 Trattato della natura et cognitione di tutti gli tuoni di canto figurato 1525 – nejoriginálnější – aplikuje modální teorii na existující polyfonní skladby (cituje je) – modus podle tenoru, je dán finálou, rozsahem, a intervaly 5 a 4. Nesystematický (asi samouk), zajímá ho současná praxe – kontrapunkt, kompoziční proces (rozlišuje starý a nový), modalita v polyfonii, musica ficta, jeden z prvních, kdo podává návrh na středotónové ladění Heinrich Glareanus (1488-1563), významný švýcarský humanista se širokým rozhledem, autor spisu Dodekachordon (1547), rozšířil systém modů z osmi na 12, otázky modality a kontrapunktu vysvětlovány na příkladech skladeb 3. a 4. generace nizozemských autorů. Gioseffo Zarlino (1517-1590) Hlavní teoretik kontrapunktu 16.století Le istitutioni harmoniche - 1558, integrace spekulativní a praktické teorie, předkládá Willaertovy kompoziční metody jako vzor kontrapunktického psaní. Skladatel – nejen kompoziční schopnosti, též musí znát důvody psaní, soulad rozumových a smyslových schopností. Knihy 1, 2, spekulativní, proporce, konsonance, přibírá intervaly 3 a 6, obhajuje matematicky, preference velké 3. Kontrapunkt – umění získávat harmonii spojováním různých hlasů Edice a další zdroje hudebně teoretických textů: GS Scriptores ecclesiastici de musica sacra potissimum, hrsg. v. Martin Gerbert OSB, 2 Bde, St. Blasien 1784 CS Scriptorum de musica medii aevi nova series, ed. E. de Coussemaker, 4 Bde, Paris 1864-1876 CSM Corpus scriptorum de musica, od 70. let, dnes asi 40 sv. Internet: www.chmtl.indiana.edu/tml/ = Thesaurus musicarum latinarum – od Augustina do konce 16.století Literatura: Geschichte der Musiktheorie, asi 10 sv., od 80.let Bernhard Meier: Alte Tonarten, dargestellt an der Instrumentalmusik des 16. und 17. Jahrhunderts, Kassel, Bärenreiter 1992 Antologie hudebně teoretických textů v anglickém překladu: Source readings in music history, selected and anotated by Oliver Strunk Antiquity and the Middle Ages, The Renaissance, New York 1950 (1965) Jerzy Morawski: Teorie hudby ve středověku, Olomouc, Centrum Aletti 2012 Blahoslav, Josquin, Muziky, ed. Otakar Hostinský, 1896 Jan Blahoslav: Musica, (faksimile vydání z r. 1569), vydali P. Daněk a J.K. Kroupa, Praha, KLP 2016 Růžena Mužíková: Miscellanea Musicologica 13, 1960, Chorální traktát v rkp. Mikuláše z Kozlí; MM 18, 1965, Žídek, Musica instrumentalis; AUC 1965, Žídek, Musica mensuralis; MM 31, 1984, Žídek, musicus - cantor Martin Horyna, edice (zrcadlové překlady, komentář): Venceslai Philomathis Musicorum libri quatuor (Vídeň 1512), Praha, KLP 2003 Ad noticiam iam musice artis… Dva středověké chorální traktáty z klášterní knihovny ve Vyšším Brodě, Praha, KLP 2005 Hudební teorie v Čechách od středověku do 16. století a) chorální teorie b) spekulativní hud. teorie c) menzurální teorie na univerzitě a mimo ni d) Pavel Žídek Středověká hudební teorie - dobový vzdělanecký názor - hudba neúplná bez teorie, je slepá MUSICA = hudba ale hlavně h. teorie "stř. hud. teorie" = musica theorica + practica - despekt k řemeslné hudbě bez teoret. základů (Musicus - cantor, Guid. verš) - hudba součást quadrivia - číslo - snaha teorie reglementovat, dát pravidla, někdy vzdálena praxi - stř. Evropa - teorie blíže praxi, dost inform. o praxi Podle novějších dat je u nás rukopisně dochováno asi 25 delších nebo kratších hudebně teoretických textů do začátku16. století - méně než v Polsku (hodně ale ve Slezsku!), Rakousku - další texty u nás nedochovány - Žídek, Kozlí, Prakticky zaměřené texty – chorální, menzurální, kontrapunkt = musica practica Teoreticky zaměřené – spekulativní teorie – Boetius, Muris, matem. hud. teorie, harm. sfér - čistá teorie, abstrakce, žádný ohled na hud. praxi – číslo, proporce, symetrie, harmonie, řád - metafyzika Estetika, de cantu vulgari, Lupáč – účelové – obhájit nebo zavrhnout určitý typ hudby, autority Univerzita a hudba Artistická fakulta, quadrivium, matemat. disciplíny (aritmetika, geometrie, musica, astronomie) – hudba (nebo spíš hudební teorie) zařazena díky číselným proporcím, jimiž jsou odvozeny intervaly – 1:2 = oktáva, 2:3 kvinta, 3:4 kvarta, 8:9 celý tón Praktické zpěvní povinnosti studentů v kostele, výchova kantorů a zpěváků - městské školy, katedrální kostely Vzorem Pražské univerzity Paříž 1367 - už zmínka o přednáškách hudby, asi byly od začátku Statuta 1390, k magist. zkoušce "aliquid in musica et arithmetica", v rámci "lectiones ordinariae" čtena "musica Muri" 3-4 týdny - nezměněno asi až do pol. 16. stol. K bakalářským a magisterským zkouškám nutno absolvovat přednášky z matematických disciplín, též z muziky „Musica Muri“ v katalogu knihovny UK, též dochované rukopisy s dobovými komentáři Johannes de Muris: Musica speculativa, kolem 1320, Sorbonna Muris – matematik, atronom (jako Klaudios Ptolemaios, Kepler) - cílem didaktické podání obtížné látky Boethiova spisu De institutione musica, v učebních plánech univerzit - vztah hudby a čísla - fascinace korespondencí mezi čísly, jejich poměry, proporcemi a vztahy mezi tóny v tónových systémech (harmonika) - možnost čiré abstrakce od znějících tónů - umožnilo zařadit hudbu mezi matem. disciplíny – quadrivium, artes liberales Monochord – demonstrační nástroj jako astronomické přístroje – názorná pomůcka "Musica est de sono relato ad numeros et contra" Tři perfektní konsonance, vztahy čísel 12 9 8 6, objev proporcí připisován Pythagorovi O dělení monochordu CHORÁLNÍ TEORIE – DOMÁCÍ TEXTY Skupina traktátů Vyšší Brod, Mikuláš z Kozlí – klášterní původ (viz edice výše) VB XXXIV, 1395 Ad noticiam iam musice artis intrare volentibus Kratší verze s inc. Tres sunt cantus in manu (Kozlí) – až od hexachordů 1. Litere (= claves, tónové stupně) – od Gama – po dd (ee) 2. Hexachordy („cantus“) – duralis, naturalis, b mollis - celkem sedm, vyjmenovány, notovány 3. Mutace – jak přecházet na kterém stupni z hexachordu do hexachordu za pomoci solmizace "Ce fa ut habet duas voces et duas mutaciones, scilicet fa et ut..." WRu I Q 466, 1416-1421, edice RM, MM 13, 1960 Mikuláš z Kozlí, františkánský mnich, Čáslav, Horní Hlohov, Olomouc, Krnov 1. Hexachordy Tres sunt cantus in manu Verše k zapamatování látky (základní tóny – finály osmi modů): In Dsolre manet primus tonus atque secundus terciusque et quartus elami sede locatur est [F]faut meta quinto sextoque repleta septimus et octavus gsolreut comitantur. Primus cantus beduralis incipitur in gamaut in linea et finitur in elami in spacio et probatur sic: ut re mi fa sol la/ la sol fa mi re ut, ut supra 2. Mutace VB 40, 15. stol. škála, graves, finales, acute, superacute, excellentes 1. Litere 2. Finales tonorum 3. Claves acute, superacute 4. Voces - 7 5. Cantus - 7, kde začínají a končí 6. Mutace – obsáhle, s příklady Pavel Žídek z Prahy (Paulus Paulirinus de Praga), autor všeobecné encyklopedie Liber viginti artium (kolem 1460), její součástí je též neúplně dochovaný traktát o hudbě, nejrozsáhlejší hudebně teoretický text českého autora té doby, významný pramen poznání hudby u nás v polovině 15. století, dochovány části věnované spekulativní hudební teorii, chorálu, polyfonii a hudebním nástrojům. 16. století Hudební učebnice pro humanistické školy – střední Evropa, kolem roku 1500 - reakce na nástup knihtisku a nototisku - systematizace a zjednodušení látky pro školské účely – spíš než pro univerzity, kde se v rámci quadrivia na artistické fakultě přednášela spekulativní hudební teorie, jsou určeny pro univerzitní přípravky a (střední) latinské partikulární (městské, farní…) školy - praktické zaměření, spekulativní látka jen v úvodech - standardní obsah praktické látky: 1) chorální nauka – claves, solmizace, hexachordy, mutace, psalmodie, intervaly, někdy accentus – recitační formule celebranta; 2) menzurální notace – notační znaky, menzurální stupně – modus, tempus, prolace, diminuce, alterace, tactus, proporce; 3) kontrapunkt a kompoziční nauka – konsonance, disonance, pravidla kontrapunktu, kadence, ozdoby, imitace, postup při komponování. Výjimečně též 4) návod k správné interpretaci (Philomathes). Nejvlivnější hudební učebnice: Nicolaus Wollick: Opus aureum, Köln 1501 Johannes Cochlaus: Musica (Introductorium musices), kolem 1500 Johannes Cochlaeus: Tetrachordum musices, 1511 Wenceslaus Philomathes: Musicorum libri quattuor, Wien 1512 Další jména: A. Ornitoparchus, Simon de Quercu, O. Luscinius, N. Listenius, H. Faber, M. Koswick, S. Heyden, M. Agricola, G. Rhau, J. Galliculus, Heinrich Finck… Do této kategorie patří i dvě české učebnice: Jan Blahoslav: Muzika (1558 – dochováno jen torzo, 1569; faksimile 2016), Jan Josquin: Muzika (1562). Obě čerpají zejména z oblíbené učebnice Nicolause Listenia (řada vydání po 1530). Václav PHILOMATHES, MUSICORUM LIBRI QUATTUOR, 1512 Veršovaná učebnice (hexametry) Vzory, zdroje: - školské učebnice vydané tiskem: Spechtshart, Cochlaeus, Wollick, - univerzitní látka – Muris; středoevropská látka, chorální a menzurální traktáty Velké traktáty kolem roku 1500: Tinctoris, Gaffurius Conrad von Zabern (etické hodnocení chrámového zpěvu) - poezie, antika, humanismus (terminologie, slovník) - přísloví, přirovnání (zvířata) PROHEMIUM - chybí definice - Orfeus, Arion, Syréna – původci, účinky (utilitas, effectus), Ovidius - číslo - klasifikace – musica practica Liber 1 – chorální teorie, základní pojmy, mody, psalmodie, intervaly - voces (ut, re mi…); claves (c, d, e…), transpozice; hexachordy, transpozice - mody – octo toni - solmizace, mutace; musica ficta (chromatické tóny) - intervaly, kvinta, oktáva - "dulcis" Liber 2 – menzurální notace - noty jednoduché, ligatury - tři stupně menzury – modus, tempus, prolace, příklad - menzurální skladba pro 3 hlasy - symboly, tactus (časová jednotka udávaná gestem ruky), imperfekce, duplikace (alterace) - proporce Liber 3 – nauka o interpretaci, správném zpěvu, řízení chorálního a polyfonního sboru, unikátní Řízení chorálu Řízení polyfonie Správný způsob zpěvu Liber 4 – stručná nauka o kompozici, kontrapunktu - konsonance (dokonalé, nedokonalé), disonance, kvarta, kvintoktáva – lahodná - pravidla – mi contra fa, paralely - kadenční obraty – pro jednotlivé hlasy – postup penultima - ultima, průtah, kde se sejdou - sukcesivní postup – T - D - B - A, praktický postup - 10 linek, takt čáry, T-D-B-A - fugy, kánony, zdobení – synkopy, proporce, račí postup - postup od dvojhlasu k mnohohlasu, příklad pro 6 hlasů Další vydání: Vídeň 1523, Wittenberg 1534 Citace z Philomatha do začátku 18. století