Čeština jako druhý/cizí jazyk pro náctileté cizince Linda Doleží Specifika výuky náctiletých P o t ř i by ' seberealizace: /nalézt sebenaplněnf a realizovat vlastni potenciál E i t e t i c k é potřeby; potřeby symetrie, řádu a krásy Kognitivní potřeby: potřeby vedet, rozumět a zkoumat Potřeby uznání: potřeby dosáhnout úspěchu, být kompetentní, získat souhlas a uznánr Potřeby sounáležitosti a lásky; potřeby družit se s ostatními, být přijímán a někam patřit Potřeby bezpečí: cítit se zabezpečen a mimo nebezpečí Fyziologické potřeby: hlad, žízeň apod. Wi-Fi Konkrétní projevy • Emoční výkyvy • Hlad • Únava • Závislost na internetu • Důležitost image Cizí jazyky • Stresující situace • Bariéry • Tiché období • Second Language Anxiety • Role emocí Úzkost • Second Language Anxiety - škály pro hodnocení této úzkosti tzv. anxiety scales, konkrétně např. Foreign Language Classroom Anxiety Scale (FLCAS, Horwitz, Horwitz and Cope, 1986). • souvislost mezi úzkostí tohoto typu a úrovní jazyka, jíž člověk dosáhne • s obecnou úzkostí tato souvislost nebyla prokázána (Tran, 2011, str. 70). • někteří výzkumníci tento typ úzkosti považuji za důsledek těžkostí v osvojování cizího jazyka, ne jako důvod (viz např. Argaman and AbuRabia, 2002 in Tran, 2011, str. 71) efekt. Confidence-tricks Doporučení Buďte nápadití a nabídněte pestré vyučování Volte témata a postupy blízké cílové skupině Nalaďte se na jejich frekvenci Vymezte si pravidla a hranice Používejte confidence-tricks a vytvořte bezpečné prostředí Posilujte pozitivní emoce Buďte otevření a flexibilní Dívejte se za věci Unikátní období MOZEKTEENAGERA F R A N C E S E. J E N S E N ft A M Y E L L I S N U T T Užitečné odkazy • Doleží, L. (ed.)(2016): Začínáme učit češtinu pro náctileté cizice. Příručko pro lektorky o lektory. AUČCJ, Praha. Dostupné z: http://www.auccj.cz/upload/article/488/zaciname-ucit- cestinu-pro-deti-cizince-2-stupen-zs-a-ss.pdf • Doleží, L., Škodová, S. (2016): Když učíme náctileté češtinu jako druhý/cizí jazyk. In: Doleží, L. (ed.): Začínáme učit češtinu pro náctileté cizice. Příručko pro lektorky o lektory. AUČCJ, Praha. 9-16. • Procházková, Z., Suchánková, T. (Eds.): Metodický porodník učitele cizích jazyků. Univerzita J. E. Purkyně, Ústí nad Labem.