Specifické poruchy učení a čeština jako druhý/cizí jazyk Příručka pro lektorky a lektory Linda Doleží (ed.) Publikace se zabývá specifickými poruchami učení u dětí, žáků a studentů, kteří si osvojují češtinu jako druhý/cizí jazyk. Příručka věnuje pozornost hlavně dyslexii, dysgrafii a dysortografii. Najdeme v ní šest následujících příspěvků: Specifické poruchy učení Barbora Chleboradová V prvním příspěvku jsou představeny základní kategorie specifických poruch: dyslexie (porucha čtení), dysortografie (porucha pravopisu), dysgrafie (porucha psaní), dyskalkulie (porucha počítání), dyspraxie (porucha schopnosti vykonávat manuální, náročné úkony), dyspinxie (porucha výtvarných schopností) a dysmúzie (porucha hudebních schopností). Autorka příspěvku uvádí, že se poruchy velmi často propojují a že se mezi faktory jejich vzniku řadí například dědičnost, poškození CNS, hormonální změny spojené s vyzráváním CNS atd. (opírá se o Selikowitze, 2000; Zelinkovou, 2015; Jucovičovou a Žáčkovou, 2008). Dyslexie – typické chyby: · Záměna tvarově podobných nebo zvukově podobných písmen (b-d-p, t-d) · Přesmykování slabik, vynechávání písmen slabik, slov a vět · Dvojí čtení · Dítě si nepamatuje, co četlo, obsahové nedostatky · Obtíže v komunikační schopnosti Dysgrafie – typické chyby: · Problém s navazováním jednotlivých písmen a dodržením jejich velikosti, sklonu atd. · Problém se samotným vybavováním písmen, záměna podobných písmen a číslic (k-h) · Nepřesnosti ve využití diakritiky · Problém s převodem tiskacího a psacího písma Dysortografie – typické chyby: · Chyby v diferenciaci dlouhých a krátkých samohlásek, chybné umístění diakritických znamének · Vynechání/přidání písmen, slabik, slov i vět · Přesmyky písmen, slabik · Záměna zvukově podobných hlásek · Problém se zvládáním pravopisných jevů (shoda přísudku s podmětem, vzory podstatných jmen) · Nedodržování hranic slov v písmu Čeština jako druhý/cizí jazyk a specifické poruchy učení Linda Doleží · CAML – Cognitive Assessments for Multilingual Learners (kognitivní hodnocení pro multilingvální žáky/studenty) – ověřuje celkové kognitivní fungování jedince (specifická porucha učení vs. deficit spojený s osvojováním druhého jazyka) Vliv odlišných ortografických systémů na recepci a produkci druhého/cizího jazyka Eva Složilová · Český vs. arabský ortografický systém (problém s redukcí samohlásek, předsunutí samohlásky před shluk souhlásek, problém s velkými písmeny a diakritickými znaménky atd.) · Problémy hned nemusí signalizovat specifické poruchy učení, mohou vznikat v důsledku odlišností ortografických systémů Specifické poruchy učení a cizí jazyk Svatava Heinlová · Příklady uzpůsobení podmínek zkoušení u studentů s SPU: podpůrné pomůcky, asistence, verbální informace doplnit vizuálními podněty, možnost zaznamenávat odpovědi přímo do testu, ne záznamových archů, navýšení časové dotace, tolerance vůči pravopisným chybám, ústní zkouška bez přítomnosti ostatních studentů · Posun – terminologie, zvyšování studentů s SPU na univerzitách Specifické poruchy učení a speciální vzdělávací potřeby Renée Grenarová · „Dítětem, žákem a studentem se speciálními vzdělávacími potřebami se rozumí osoba, která k naplnění svých vzdělávacích možností nebo k uplatnění nebo užívání svých práv na rovnoprávném základě s ostatními potřebuje poskytnutí podpůrných opatření.“ · 5 stupňů podpůrných opatření: o 1. stupeň – bez doporučení školského poradenského zařízení i bez informovaného souhlasu rodiče, finanční náročnost není normována o 2.–5. stupeň – je zapotřebí informovaný souhlas rodiče, doporučení školského poradenského zařízení · Nutná spolupráce školy se školským poradenským zařízením, s lékařem, s OSPOD atd. · Vyhodnocování podpůrných opatření – průběžné, nejméně jednou ročně · Možnost upravit vzdělávací obsah i hodnocení výsledků Cizinec ve třídě, k tomu možná dyslektik? No jo, to bude mazec! Alicja Leix · Důležité je: o uvědomit si (ze strany učitele) etnické předsudky a stereotypy o začít s prevencí SPU už v předškolním věku o být empatický, zohledňovat individualitu žáka o přihlížet k fázi vývoje žáka o vzdělávat se, konzultovat se zkušenějšími, diskutovat Literatura: DOLEŽÍ, Linda (ed.). Specifické poruchy učení a čeština jako druhý/cizí jazyk: příručka pro lektorky a lektory. Praha: Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka, 2017, 68 s. ISBN 978-80-907554-3-7