Nikola Otřelová 425914 1 ZŠ 2. stupeň – mluvení + interakce Publikace volně dostupné na internetu: DOLEŽÍ, Linda. Začínáme učit češtinu pro náctileté cizince – 2. stupeň ZŠ a SŠ. Příručka pro lektorky a lektory. Praha: AUČCJ – Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka, 2016. ISBN 978-80-270-1054-71 JAURISOVÁ, Blanka a PÁNOVÁ, Martina. Prázdninová škola češtiny. Soubor materiálů k podpoře výuky českého jazyka pro cizince na úrovni začátečník – 10denní kurz českého jazyka. Olomouc: Národní institut pro další vzdělávání, 2016. ISBN 978-80-86956-94-72 TÁBORKOVÁ, Jana. Hezky česky. Soubor materiálů k podpoře výuky českého jazyka pro cizince na úrovni začátečník zahrnuje pracovní listy s tematicky uspořádanými lekcemi a metodické pokyny. Olomouc: Národní institut pro další vzdělávání, 2016. ISBN 978-80-86956-89-33 HAVLÍKOVÁ, Dana a OŠMERA, Radim. Česky s vlaštovkou 1. Jak učit češtinu jako druhý/cizí jazyk – pracovní listy pro výuku dětí i dospělých. Praha: AUČCJ – Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka, 2019. ISBN 978-80-907554-2-04 Tato publikace byla vytvořena v rámci programu „Podpora aktivit v oblasti integrace cizinců na území ČR v roce 2019“ a má sloužit jako praktická příručka pro lektory češtiny jako druhého/cizího jazyka. Autory jsou členové Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ), kteří zde zaznamenávají své zkušenosti a postřehy. Je vhodná jak pro výuku žáků 1. a 2. stupně, tak i pro výuku dospělých. 1. Úvod  autorka představuje AUČCJ jako odbornou zájmovou organizaci a popisuje její cíle  dále jsou vypsány volně dostupné publikace vydané AUČCJ, jež se věnují tématu vzdělávání cizinců  stručná charakteristika publikace 1 http://www.auccj.cz/metodicke-materialy/zaciname-ucit-cestinu-pro-nactilete-cizince-%E2%80%93-2-stupen-zs-a-ss-a488 2 https://www.inkluzivniskola.cz/prazdninova-skola-cestiny 3 https://www.inkluzivniskola.cz/hezky-cesky 4 https://www.inkluzivniskola.cz/cesky-s-vlastovkou Nikola Otřelová 425914 2 2. CO MÁTE RÁDI? – Ukázková lekce pro děti (Neslovany) ve věku staršího školního věku (11–15 let) na úrovni A1  detailně popsaná ukázka výuky kurzu češtiny pro cizince  autor představuje účastníky kurzu  dále pokračuje podrobným popisem toho, jak vypadá jedna jeho hodina kurzu, od navození správně atmosféry, přes komunikaci se žáky, až po reflektování vlastních myšlenek  aktivity rozděluje do několika částí: o Zklidnění – zahájené lekce o Vyladění – úprava učebního prostředí (uspořádání do kruhu) o Opakování – rekapitulace poznatků z předchozí lekce (jídlo) o Výslovnost – zaměření na správnou výslovnost dané hlásky (ch) o Nová slovní zásoba a gramatika – vysvětlení nových slov obrázku (jídlo) a slovních struktur (mám rád/a) o Rozvoj komunikace s novou gramatikou – aktivita s obrázky a jejich pojmenováními; trénink 3. osoby sloves, akuz. substantiv o Uvolnění – Tik tak bum (bomba) – hra s didaktickou pomůckou o Zkompletování – vysvětlení záporu nové slovní struktury (nemám rád) o Didaktická shrnující hra – hra kvarteto s obrázky jídla o Uzavření a zopakování – hra typu „kufr“ a konec lekce 3. Pracovní listy  18 pracovních listů, které obsahují tabulku s názvem aktivity a informacemi o úrovni jazyka, věku a počtu studentů, cílem aktivity, časové dotaci a případných pomůckách  níže jsou podány podrobné popisy aktivit i s příklady, možné varianty, doplňkové informace, součástí jsou i související obrázky a tabulky Nikola Otřelová 425914 3 Aktivita č. 1: Nikola Otřelová 425914 4 Aktivita č. 2: Nikola Otřelová 425914 5 Aktivita č. 3: